zoveelste 911 speciale editie voor verzamelaars

Home Forum Porsche Talk zoveelste 911 speciale editie voor verzamelaars

  • Maker
    Discussie
  • Nu alle exemplaren van de Porsche 911 R zijn uitverkocht, swingen de prijzen voor een tweedehandsexemplaar de pan uit. Porsche overweegt om andermaal een model maken volgens hetzelfde recept.

    De foto’s die onze fotografen hebben geschoten, tonen een Porsche 911 GT3 zonder achtervleugel. De 4.0 liter grote atmosferische flat six motor wordt hier aan een manuele versnellingsbak gekoppeld en er komen ook nog enkele esthetische wijzigingen. Dat is voldoende om er een nieuw verzamelobject voor Porsche-puristen van te maken!
    Laat ons hopen dat Porsche een grotere oplage voorziet dan bij de 911 R. Zo kan de constructeur meer klanten bedienen en voorkomt men het spel van speculanten. De 911 R werd immers verkocht voor iets minder dan 200.000 € maar na amper enkele maanden wordt hij al aangeboden voor meer dan één miljoen.

    https://youtu.be/Mhx5oQdMpQE

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 39)
    • [quote=”Vincent_991″ post=251025][quote=”Mushroom” post=251013] De rest is jaloezie [/quote]Dat is pas plausibel te noemen! Een mercedes AMG GT is even duur als een 991 met een berg opties op. Dus jaloezie? IK denk dat er hier sommigen vrij gefrustreerd zijn.
      [/quote]

      Ik ben daar vrij zeker van als ik bepaalde reacties hier lees :salut:

      No offense (en neem dit aub weer niet persoonlijk op) maar exclusiviteit is voor losers die niet zeker zijn van hun eigen keuzes.
      “Het is duur dus ‘t zal wel goed zijn”, dat type volk.

      Waarom moet iets exclusiefs zijn? Waarom mag uwen buurman niet met dezelfde auto rijden dan jij? (ook hier weer: niet persoonlijk, gewoon een algemene vraag)
      Wil Porsche hunne rommel exclusief maken door er maar een handvol van te maken, who cares? Vind je ‘m mooi en heb je de extra $$ ervoor over dan bestel je d’r eentje. Vind je ‘t veel geld voor wat stickers en een ander binnenbekleding dan bestel je een gewone.

      Wat is exclusief? 100x dezelfde auto maken met een ander type velg? Als je die velg mooi vind dan kan je één van die 100 bestellen ja. Als je persé die velg wil omdat je weet dat er maar 100 sets gemaakt worden dan ben je fout bezig.

      Mensen (althans, ik) kopen zo’n uitvoering omdat ze in hun ogen speciaal is. “Speciaal”, da’s voor jezelf. “Exclusief”, da’s voor anderen.

      De speciale “exclusieve” editie in deze thread interesseert me geen h*l, de 911R nog veel minder, de 959 is het grootste misbaksel dat Porsche ooit gemaakt heeft, de 918 is precies ne Ferrari (en dus per definitie fout (behalve de 348 en die van Magnum, de kleintjes soit)), etc… Maar man, ik zou een moord doen voor zo’n 997 Sport Classic, of die 991 Club Coupé. Waarom? Omdat ik ze mooi vind, niet omdat er maar een handvol van gemaakt zijn.

      Exclusiviteit is voor mensen zonder smaak, mensen zonder ruggegraat, die hun onzekerheid willen wegsteken achter hopen $$
      YMMV :salut:

        [video]https://www.youtube.com/watch?v=-rHltQX72Fg[/video]

        Deze kerel heeft ook wel zijn buik vol van de politiek van Porsche. Heel grappig!

        Maar eigenlijk, als puntje bij paaltje komt is er eigenlijk toch geen alternatief voor een Porsche? Jazeker, er zijn kisten die bepaalde dingen beter doen, maar geen enkel ander model dan de 981/991 biedt zulk een uitgebalanceerde combinatie van dagelijks bruikbare sportiviteit. En dit in een prijsrange van een redelijke 50.000 € tot een veelvoud ervan.

        En Porsche is een betrouwbaar merk, altijd geweest. Ik herinner me nog een kennis die iemand kende met een Jaguar. Naar verluid had die man steeds een valiesje met kleren mee, want de Jag had nogal de neiging van in panne te vallen. Een beetje speels rijden en het was van dat… Die gast van de pin-up club zei ook al dat hij liever stilstond in een Jaguar dan te rijden met een BMW! En Maserati rijders konden maar beter de betekenis kennen van “Mi sembra que c’è un incendio nel cofano”! De tijden zijn wel veranderd, maar zoals men weet komt een reputatie met kleine stapjes, maar vertrekt ze te paard. Er is dus een reden waarom Maserati’s exclusiever zijn dan Porsches. :popcorn:

          Een oud forumlid van hier zit al enkele jaren met lotus exige op tracks. En hij had daarvoor ik dacht een witte 997 GT3RS. Ik lees soms zijn ervaringen op andere fora en zijn exige S is duidelijk nog pakken sneller dan de GT3RS was. Maar laag gewicht, sublieme wegligging en genoeg PK’s maken uiteindelijk het verschil. Zelf ben ik onlangs nog bij iemand met een lotus esprit in GT3 uitvoering geweest. Oude wagen, een simpele turbo motor, polyester carrosserie, maar qua funfactor ongelofelijk. Enkele kleine wegen in zijn buurt die hij natuurlijk blindelings kent deden mij wel even koud zweet krijgen. Nadeel beenhard en van die polyester stoelen met wat alcantara overgetrokken. Dus de rug was even gekraakt en mijn tanden zaten bijna allemaal los. Maar plakken op de weg 😯

          De Mc Larens vind ik qua exotische wagens wel echt de max. Al paar keren gezien, al eens ingezeten maar nog nooit met meegereden, laat staan zelf gereden. Maar ik denk dat dit wel eens de overtreffende trap van funfactor zou kunnen zijn. Maar helaas ook de prijs is niet min. Maar de 911 speciale edities zijn dat ook niet. De vraag is dan wat je wil : een investering of iets om jaren lang pure fun mee te beleven?

          Maar ondanks alles zie ik nog steeds een propere 991.2 in de garage staan. Helaas net iets te duur in aankoop. Waarbij ik mij de vraag stel wie dit particulier aankoopt en wie dat via een bedrijf koopt of in leasing neemt?

            Ik ben het er wel mee eens dat er TE veel special editions zijn. Op een duur is dat niet meer special. Soit, maakt mij ook niet uit, ben geen koper van special editions.

            Ik maak me als geboren Porschist meer zorgen om de toekomst dan om de special editions !

            Ik zou graag voor de generatie 992 rasse schreden vooruit zien om de rol met de steeds verder weg lopende concurrentie niet te verliezen. Voor de carrera’s lijkt me dat een simpel recept met de turbo motoren. Voor de 992 GT3/RS staan er op mijn verlanglijstje: LAGER GEWICHT ! Dringend ! Carbon tub alla mclaren ? Meer overtolligheden strippen ? Hybride aandrijving, waarbij je de huidige NA screamer blokken behoudt, en de electro gebruikt voor torque fill, extra power en ja de onontkoombare umweltfreundlichheit. The ultimate driver package zeg maar, laag gewicht, hoog vermogen, trackability/uithouding, driver feedback, passie met competitiegerelateerde screamer blokken, …

            Met deze ingredienten kan je het verschil blijven maken met de exotische concurrentie !

            Voor mij persoonlijk is Mclaren de grootste challenger. OK hij heeft een turbo blok dat eigenlijk net iets TE zacht klinkt, maar desondanks toch nog wel 8500rpm draait. Maar die carbon tub en daarbij horende superstijf chassis en laag gewicht is wat mij betreft een USP ! Wanneer Mac critical mass bereikt, er aftermarket support komt, de community groeit, betrouwbaarheid omhoog gaat, dan …

              [quote=”Mushroom” post=251013] De rest is jaloezie [/quote]Dat is pas plausibel te noemen! Een mercedes AMG GT is even duur als een 991 met een berg opties op. Dus jaloezie? IK denk dat er hier sommigen vrij gefrustreerd zijn.

              @ DST : witte cayenne gekocht? Deze morgen zien staan. Pas op ik stalk je niet maar passeer er nu bijna elke morgen. In de hoop eens een rode 991 te zien staan 😉 En uw voilet 968 ook gezien dacht ik? Bij een (dubieuze) garage gespecialiseerd in Johnny bakken in Baal. Maar dat is een heel ander verhaal.

              997 speedster is nog altijd prachtig. Enkele jaren geleden stond bij AB Auto een witte te koop. 200000 euro maar ik dacht voor 180000 euro mee te nemen. Nog met een kennis aan het overwegen geweest om fifty-fufty te doen. Als investering en zonder mee te rijden. Maar was opeens uit de showroom verdwenen. Nu 150000 euro bij gekomen :bounce:

                Dat zijn nu net wel 2 reeksen welke met significante mark-up werden verkocht :coolness: :mrgreen:

                PS: komen er ook nog aan voor de 991 (en voor zover ik begrepen heb, al uitverkocht 😥 )

                  Voor mij de laatsten der exclusieven. :respect2:
                  997 Speedster en 997 Sport Classic

                  exclusive.jpg

                    Ik wilde niet afgeven op de speciale reeksen en ik denk ook niet dat de mensen, die zulke wagens kopen om mee te speculeren hier op het forum zitten. Met jouw 991 ERE wordt dagelijks gereden en je wordt er blij van :up:

                    De 997 GTS-reeks was bv zo’n serie op het einde van de levenscyclus van de 997, maar dan wel zo goed gedaan dat de GTS nu een vast model geworden is in de 911-reeks. Ik heb er verdorie zelf nog naar zitten zoeken 😀

                    Als ik het geld had zou ik ook voor een 911R gaan, maar dan wel in reguliere aankoop en niet nadien aan de speculatieve prijzen op de tweedehandsmarkt.

                    Zoals Mush zegt

                    ‘t Is ne 911 en hij is handgeschakeld… Ik ben fan.

                      Ja, dat laatste! :first:

                        Of speciale reeksen goedkoper zijn om te produceren dan gewone. Ik denk het niet. Misschien 30-40 jaar geleden, maar huidige supply chain organisatie is zo dat alles onder elkaar gemaakt wordt. Diegene die recent in de Porsche (of andere auto-) fabriek geweest zijn weten wat ik bedoel. Op de ERE kon je nog een halve telefoonboek aan opties kiezen dus de kans dat er 2 dezelfde zijn, wordt al kleiner, laat staan 235 dezelfde. Trouwens de speciale reeksen worden gewoon in de mix op de band gegooid en zeker ook niet alle 235 achter elkaar (want dan kan daarna Exclusiv niet volgen met de stickers plakken.

                        Voor de cijferaars de ERE kost 11.000 euro meer voor de sticker (en wat afwerkingsdetails). Ok, niet weinig (of belachelijk veel, hangt van uw point of view af) maar voor Porsche stelt dit niets voor 235 ex x 9000 euro( excl. BTW) is ‘amper’ 2.000.000 euro. Ik denk niet dat ze hier aan verdienen (ontwikkeling & goedkeuringsproces & marketing & manuele installatie stickers ….). Peanuts (kijk er hun jaarrekening er anders maar eens op na.

                        Porsche maakt idd meer speciale series, maar ze maken in totaal ook veel meer wagens dan in het verleden: kwartaal na kwartaal worden er records gebroken. En veel mensen willen nu net iets anders dan hun buur, dus speelt Porsche in op de vraag. Waarschijnlijk om de drain naar andere merken te beperken, maar om nu direct te concluderen dat deze klanten nooit meer terugkomen…

                        Soit, in mijn geval wou ik al lang terug een 991 maar ik bleef de aankoop maar uitstellen omdat ik de gewone mij ‘saai’ leek, zeker in grijs/zwart. Op de tweedehands markt zijn er quasi geen leuke kleuren te vinden en een nieuwe made-to-order PTS met pepita interieur had mij nog een pak meer gekost dan de ERE. Tja, dan maakt de ERE de keuze gewoon makkelijker. Kon ik eindelijks eens een rode nemen zonder er teveel over te moeten twijfelen :mrgreen:

                        De 911R waar dit topic mee begonnen was als ik mij niet vergis, werd door Porsche aangeboden aan een (voor hen) normale prijs. Het is de markt die daarna gek geworden is en gekke prijzen begon te betalen voor deze exemplaren. Tja, natuurlijk speelt (creëert) Porsche in op de hype maar dat is gewoon goede marketing. Ik mag hopen dat Porsche aan de R goed verdient heeft zodanig dat ze zulke wagens blijft bouwen. Trouwens, de GT3 is er dus (mogelijks mede door het succes van de R) binnenkort met handbak (en touring package) zodanig dat de klant welke een R wou om mee te rijden ipv te speculeren toch aan zijn trekken komt.
                        Het glas is halfvol hé mannen. :drink:

                        Ik zou zeggen als afgeven op speciale reeksen uw dada is, prijs u een gelukkig mens want dat betekent dat je geen echte zorgen hebt. :up:

                        PS: iedereen weet ondertussen al dat de 991 Targa veel wind turbulentie geeft. Toch spenderen een pak mensen hier die 11.000 euro meer aan de Targa dan aan een coupe met open dak. Waarom? Omdat ze het mooi vinden of omdat ze willen stoefen met het mechanisme. Tja, waarom dan niet aan een stel stickers. En wat met een Turbo 50.000 extra voor PKs die je nooit kan gebruiken. En in feite waarom een 991 kopen als een Cayman zoveel goedkoper is.…. :think:

                        @ Deepee +1

                          +1 :up:

                          Ieder zijn huishouden. Porsche is groot genoeg om te maken wat zij willen. De rest is jaloezie :salut:
                          ‘t Is ne 911 en hij is handgeschakeld… Ik ben fan.

                          PS: wie een auto koopt voor de exclusiviteit is een foute mens die een auto koopt om de foute redenen 💡

                            zolang men het geld op een eerlijke en legale manier verdient mag het van mij ook vrij spenderen :popcorn:

                              [quote=”Harley G” post=250999]Sommige kapitaalkrachtige potentiële kopers dreigen misschien voor een ander exclusiever merk te kiezen, tenzij je hen “iets speciaals” kan aanbieden aan een prijs die niet zomaar door de eerste de beste betaald kan worden. Kan zijn dat ik de bal volledig mis sla maar het is een bedenking die ik mij maak.[/quote]Ik ken enkele mensen die toch trouwe porsche fans waren en naar andere merken zijn overgestapt. Zo ipv een panamera naar een maserati ghibli, ipv een 911 naar een mercedes AMT GT, van een cayenne naar de jaguar F-pace … En het zijn allemaal mensen die meerdere porsches hebben gehad. Maar die ook allemaal zeggen dat je vroeger iets speciaal had en dat nu porsche een massaproduct voor bijna Jan en alleman is geworden. De merken naar waar ze zijn overgestapt ook wel deels maar toch, je ziet 100 porsches en 1 mecedes AMGT GT. Zelfs een maserati ghibli is exclusiever dan een panamera. En kost pakken minder in aankoop. Dat porsche vrij veel gelimiteerde reeksen maakt is goed voor hun kassa maar maakt dit het terug meer exclusief? Neen de weg gegane trouwe kopers zullen niet meer terug komen.

                                Ik ga straks een paar goed doordachte krassen op mijne S zetten en dan gaat die verder als special editie: Boxster Scratch Edition.
                                Kan ik gerust 8000 EURO meer voor vragen dan. 😯
                                Is een uniek examplaar dan. Eventueel zet ik er mijn handtekening op en dan is het helemaal een collectors item. :coolness:
                                En voor de grapjurken…..nee de krassen worden niet in de zetel gezet! :what:

                                Serieus nu: zou het misschien kunnen zijn dat dit een weldoordachte marketing zet is van Porsche? Ze hebben altijd wel special editions gehad maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat dit de laatste jaren sterk toegenomen is.
                                Mogelijk ingegeven om toch nog een beetje exclusiviteit te genereren. Zoals TOTMBO zaterdag nog vaststelde, is Porsche niet zo exclusief meer. Ze vertrok zaterdag met de wagen en vooraleer ze een km verder was, kwam ze al 3 Porsches tegen. 911 cabrio, Macan en Panamera. Sommige kapitaalkrachtige potentiële kopers dreigen misschien voor een ander exclusiever merk te kiezen, tenzij je hen “iets speciaals” kan aanbieden aan een prijs die niet zomaar door de eerste de beste betaald kan worden. Kan zijn dat ik de bal volledig mis sla maar het is een bedenking die ik mij maak.
                                Bijkomend voordeel voor Porsche is dat ze een pak meer verdienen op een wagen die hen nagenoeg hetzelfde of zelfs minder kost aan productiekost.
                                Heb me zelfs laten vertellen dat ze de special edities meestal maken naar het einde van de lifecycle van een model met de “overschot” van onderdelen (bij wijze van spreken)
                                Anyway hoe het ook zij, het system werkt, hé.

                                  Psssssstt het blijft stil….

                                  Misschien omdat het gewoon waar is :think:

                                  Waarschijnlijk omdat het ‘m in de exclusiviteit van de beperkte oplage zit ?
                                  Met deze is het beginnen misgaan. desondanks kostte ie destijds niet veel meer dan een 911 S :what:

                                  nur500.jpg

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 39)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.