Sinds 31 januari 2009 presenteert het Porsche Museum de geschiedenis en allure van het merk op een levendige en moderne manier.
Het is het visitekaartje en de merkambassadeur van het bedrijf, maar ook een ontmoetingsplaats voor fans van over de hele wereld. Tot nu toe hebben zes miljoen mensen de kans gekregen om een fascinerende reis door de geschiedenis en ontwikkeling van de sportwagenfabrikant te maken. Stuttgart. Vijftien jaar geleden opende het spectaculaire gebouw aan de Porscheplatz 1 in Stuttgart-Zuffenhausen voor het eerst zijn deuren. In mei van dit jaar mochten Achim Stejskal, directeur Erfgoed en Porsche Museum, en zijn team de zes miljoenste bezoeker verwelkomen in het Porsche Museum.
Vraag: Herinnert u zich 31 januari 2009 nog, de allereerste dag waarop u bezoekers verwelkomde?
Achim Stejskal: Ik zal de eerste dag dat we open waren voor het publiek nooit vergeten. Persoonlijk verwelkomde ik de eerste bezoekers in de foyer. Er had zich een ongelooflijke rij gevormd op de binnenplaats, ook al was het een koude winterdag in januari. Daarvoor hadden we zo’n honderd internationale mediavertegenwoordigers een rondleiding door het museum gegeven en met het team een aantal uitgebreide testruns georganiseerd. De eerste weken waren ongelooflijk spannend en opwindend. We zijn er trots op dat we dit jaar de mijlpaal van zes miljoen bezoekers uit de hele wereld hebben kunnen bereiken.
Sindsdien is er veel gebeurd in het Porsche Museum.
In de loop der jaren hebben we ons interactieve aanbod uitgebreid, onze eigen evenementen gelanceerd, zoals Sound Night, en de Porsche-geschiedenis en de tentoonstellingen niet alleen op de Porscheplatz in Zuffenhausen getoond, maar ook over de hele wereld gestuurd. We hebben het museum zelfs de hele duur van de 24 uur van Le Mans open gehouden.
Wat is volgens u de sleutel tot het succesvol behouden van een onwankelbare belangstelling voor het Porsche Museum?
Het Porsche Museum is niet alleen een plek waar historische auto’s worden tentoongesteld en hun geschiedenis wordt gedocumenteerd, maar ook een woonruimte met regelmatig wisselende tentoonstellingen en speciale tentoonstellingen. Het heeft zichzelf gevestigd als het visitekaartje en merkambassadeur van het bedrijf. Door ons aanbod voortdurend te ontwikkelen, met als meest recente voorbeeld het online toegangsbewijs, bouwen we ons museum uit tot een multimediale beleving. Daarnaast speelt de menselijke factor een belangrijke rol: het team werkt elke dag aan het creëren van een onvergetelijke ervaring voor onze bezoekers, die ook in ons museum oog in oog komen te staan met de innovaties en passie die de geschiedenis van het merk Porsche vormgeven – en ik bedoel dit in de letterlijke zin. Wij richten ons sterk op de behoeften van onze bezoekers.
Wat kunnen bezoekers in de loop van het jaar verwachten?
Â
2024 staat in het teken van het 50-jarig jubileum van de 911 Turbo. Op 30 juli start onze speciale tentoonstelling ‘Beyond Performance – 50 Years of Porsche Turbo’. De verjaardag van de Turbo zal dit jaar ook centraal staan in het zomervakantieprogramma, dat wordt uitgevoerd in samenwerking met Lego. Daarnaast zijn we ook bezig met het opzetten van de zogenaamde ‘Escape Games’, waarbij bezoekers zich via een spannende rally een weg banen door het Porsche Museum op zoek naar puzzels. Bezoekers kunnen ons ook buiten Zuffenhausen vinden, bijvoorbeeld tijdens de Solitude Revival, die in het weekend van 22 t/m 23 juni plaatsvindt aan de rand van Stuttgart. Hetzelfde weekend zijn we voor het eerst aanwezig op het MYLE-festival in München – hier ontmoet mobiliteit muziek en ontmoeten we jongere doelgroepen. Daarnaast zullen we een aantal speciale tentoonstellingen over de hele wereld ondersteunen ter gelegenheid van de verjaardag van de Turbo, onder meer in het Zwitserse Transportmuseum in Luzern, evenals een verscheidenheid aan evenementen in Noorwegen, Polen en de VS. Ook dit jaar zetten wij onze samenwerking met het Mercedes-Benz Museum voort.
Â
Stuttgart staat bekend als de thuisbasis van twee bekende automusea. Op welke gezamenlijke activiteiten met het Mercedes-Benz Museum kunnen liefhebbers zich verheugen?
Allereerst wil ik van deze gelegenheid gebruik maken om het team van het Mercedes-Benz Museum te feliciteren met hun volwassenheid. Onze landgenoten in Bad Cannstatt vieren op zondag 19 mei hun 18e verjaardag. Wij hebben vanaf het begin zeer succesvol samengewerkt. Naast een combiticket, waarmee bezoekers korting krijgen op de toegang tot het andere museum, lenen we elkaar ook regelmatig voertuigexposities uit – bijvoorbeeld tijdens het komende EK, wanneer Stuttgart het toneel zal zijn voor vijf wedstrijden.