Stuttgart. Bij Porsche staat de afkorting GTS voor Gran Turismo Sport – in de praktijk betekent dit een extra dosis dynamiek en langeafstandscapaciteiten. In essentie is de Cayenne zowel een krachtige sportwagen als een terrein-SUV. Bij de GTS-modellen is deze balans echter traditioneel verschoven naar verbeterde capaciteiten op de weg. Met een krachtig aandrijfsysteem, nauwkeurige afstelling en een exclusief ontwerp blijft de nieuwe Cayenne GTS trouw aan dit principe en blijft hij geschikt voor dagelijks gebruik.

Chassistechnologie van de Cayenne Turbo GT
Het nauwkeurig verfijnde, GTS-specifieke chassis en de 10 millimeter lagere rijhoogte markeren een spannende ontwikkeling voor de Cayenne GTS. Als we iets dieper kijken, is de auto nu standaard uitgerust met adaptieve luchtvering, inclusief Porsche Active Suspension Management (PASM) en Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). Alle chassiscomponenten en controlesystemen, zoals Porsche Traction Management (PTM) en het optionele Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), zijn speciaal ontworpen voor optimale prestaties op de weg.

De dempertechnologie met twee kleppen van de GTS biedt een indrukwekkend reactievermogen, en de luchtvering met twee kamers geeft de auto een zeer dynamische veerconstante en zorgt tegelijkertijd voor comfort voor de bestuurder. De voorasscharnierlagers van de Cayenne GTS-modellen zijn afkomstig van de Cayenne Turbo GT (niet aangeboden in Europa). Ze vergroten de negatieve camber van de wielen met 0,58 graden in vergelijking met andere Cayenne-modellen. Het resultaat is opvallend wendbaar bochtenwerk en een uitzonderlijke rijdynamiek.

Efficiënter en 30 kW (40 pk) krachtiger dan het vorige model
Naast het fijn afgestelde onderstel is de charismatische V8 een ander belangrijk kenmerk van de Cayenne GTS. De 4,0-liter twin-turbo V8, ontwikkeld door Porsche en geproduceerd in Zuffenhausen, heeft een uitgebreide technische revisie ondergaan. Dit heeft geresulteerd in efficiëntieverbeteringen en een aanzienlijke toename van de prestaties: de motor produceert nu 368 kW (500 pk) vermogen – een toename van 30 kW (40 pk) vergeleken met het vorige model. Het maximale koppel bedraagt nu 660 Nm, een toename van 40 Nm. De herziene Tiptronic S-transmissie met acht versnellingen verbetert de rijprestaties merkbaar door kortere respons- en schakeltijden in de Sport- en Sport Plus-modi.

Gecombineerd zorgen deze kenmerken ervoor dat de vierdeurs sportwagen werkelijk opmerkelijke prestaties levert. De nieuwe Cayenne GTS accelereert in 4,4 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 275 km/u. Een andere technische innovatie is dat de tussenbak van de vierwielaangedreven Porsche Traction Management (PTM) over een onafhankelijk waterkoelcircuit beschikt. Deze technologie is ook overgenomen van het krachtige Turbo GT-model. Het stabiliseert het continue laadvermogen – bijvoorbeeld bij het rijden op het circuit of bij het navigeren in de bergen.

Exclusief ontwerp en uitrusting in GTS-stijl
Alle GTS-modellen van Porsche zijn herkenbaar aan hun unieke, sportieve design. Op de Cayenne GTS omvat dit het zwarte ‘GTS’-opschrift op de zijkanten en achterkant van de auto, een speciale voorkant met grotere koelluchtinlaten, donkergetinte koplampen en achterlichten, en rode remklauwen. Door dit klassieke design-DNA te behouden, krijgt de auto de direct herkenbare Porsche-look, maar met een paar innovaties. Carrosseriebevestigingen zoals de zijschorten, inlegstukken vooraan, zijruitlijsten en wielkastverlengingen, die allemaal deel uitmaken van het standaard Sport Design-pakket, zijn nu vervaardigd in Hoogglans Zwart. Bij eerdere GTS-modellen waren sommige van deze carrosseriedelen in carrosseriekleur. Daarentegen zijn de uitlaatpijpen van het sportuitlaatsysteem, die voorheen in zwart waren uitgevoerd, nu afgewerkt in een donkerbronstint. Om het designportfolio van de Porsche GTS-modellen verder te versterken, zijn 21 inch RS Spyder-designwielen gemonteerd en afgewerkt in antracietgrijs.

Het interieur van de Cayenne GTS is standaard voorzien van een verwarmd GT-sportstuur. Ook het hoogwaardige materiaal Race-Tex is overal in de auto terug te vinden. De suède-achtige stof bedekt de hemelbekleding, armleuningen en deurpanelen, evenals de middenpanelen van de achtvoudig verstelbare sportstoelen. De zijwangen zijn verder verhoogd om nog meer zijdelingse steun te bieden in bochten. Twee alternatieve, GTS-specifieke interieurpakketten in karmijnrood of leisteengrijs Neo (niet beschikbaar vanaf productiestart) zijn ook verkrijgbaar bij Porsche voor een meer persoonlijke look.

Nieuwe Driver Experience met sfeerverlichting en surround sound
De nieuwe GTS-modellen profiteren van de recente uitgebreide productupgrade voor de Cayenne, waaronder standaard de nieuwe Porsche Driver Experience met een gebogen digitaal instrumentenpaneel en een optioneel passagiersdisplay. Naast het Sport Design-pakket, donkergetinte HD-matrix LED-koplampen en luchtvering beschikt het model ook over een Bose® surround sound-systeem en sfeerverlichting. De Cayenne GTS Coupé beschikt bovendien standaard over een vast glazen panoramisch dak en een adaptief uitschuifbare achterspoiler. Indien gewenst kan het dynamische gevoel van de Coupé nog verder worden versterkt met een sportuitlaatsysteem met centraal geplaatste uitlaatpijpen in donkerbrons. Deze is verkrijgbaar als onderdeel van de drie verschillende lichtgewicht sportpakketten. Deze omvatten ook een lichtgewicht dak en een carbon diffuser aan de achterkant, evenals verminderde isolatie. Afhankelijk van de uitrusting kunnen de Lichtgewichtpakketten het gewicht van het voertuig met maximaal 25 kilogram verminderen.

Porsche biedt de nieuwe Cayenne GTS in Duitsland aan als SUV vanaf 138.000 euro en als SUV Coupé vanaf 141.700 euro inclusief btw en landspecifieke basisuitrusting. Beide modellen zijn nu te bestellen. Leveringen in Europa beginnen in de zomer van 2024.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *