Aangemaakte reacties
-
World Endurance Championship 8/8: 6 uur van São Paulo
De finale van het WEC in Brazilië was een pracht van een wedstrijd, oneindig veel interessanter dan het rondjes rijden in de woestijn van Bahrein. In LMP1H reed Porsche zijn sterkste wedstrijd tot nu en boekte een over-verdiende zege! :happydance: De 919 Hybrid sluit zo zijn debuutjaar af met een zege in de laatste race. De zege ging naar Romain Dumas, Neel Jani en Marc Lieb. Toyota was maar ietsjes trager en Audi was wederom moeilijk te beoordelen met een afwijkende strategie maar Porsche was echt wel de beste. Dit is zéér goed nieuws met het oog op 2015. Nochthans leek deze zege aanvankelijk te gaan naar de andere wagen met Timo Bernhard, Mark Webber en Brendon Hartley. Die namen de eerste twee uur de leiding, daarna nam de andere wagen de kop over. In de laatste twee uur zakte de wagen om mij onduidelijke redenen helemaal tot zesde op een ronde achterstand. Twintig minuten voor het einde ging Mark Webber bijzonder hard de muur in en werd de race achter de Safety Car afgevlagd. Webber werd naar het ziekenhuis afgevoerd maar alles is in orde gelukkig.
De crash:
https://www.youtube.com/watch?v=_xiy763I-Rg
Wie het zich herinnert: de crash lijkt opvallend veel op die in 2003 met de Jaguar in F1, ook Webber, ook São Paulo, ook de laatste bocht. :)
Het trio Dumas/Lieb/Jani sluit het jaar bijzonder knap af als derde bij de rijders. :applaus: Bij de merken is de eindstand: Toyota 289, Audi 244, Porsche 193.
In GTE is de erg moeilijke missie voor Porsche, Ferrari met 25 punten voorsprong nog inhalen, niet gelukt. Nochtans was Porsche wel beter dan hen maar niet genoeg om zo een gat te dichten. Ze moesten al quasi een dubbel halen en Ferrari moest pech kennen. Dat gebeurde dus helaas niet. In een wedstrijd waarin alles echt ongelooflijk dicht bij elkaar lag ging de zege uiteindelijk niet eens naar Porsche dat toch het langst op kop had gereden. Aston Martin pakte de zege terwijl de 991 in GTE Pro 2de (Frédéric Makowiecki/Patrick Pilet) en 6de werden (Jörg Bergmeister/Richard Lietz). Het was wel goed om te zien hoe sterk de 991 nog eens voor de dag kwam op wereldniveau maar de eindstand is niet anders: Ferrari 288, Porsche 262 en Aston Martin 232. In GTE Am was Porsche minder competitief hoewel ons Luikse trots, Prospeed Competition, lang tweede reed. Uiteindelijk werden ze vijfde, net achter de Porsche van Proton Competition.Het seizoen 2014 zit erop. Volgende wedstrijd is traditioneel de 24 uur Daytona, openingswedstrijd van de United SportsCar Championship op 24 en 25 januari. Prettige feesten allemaal!
in antwoord op: AutosportnieuwsWorld Endurance Champinship 7/8: 6 uur van Bahrein
Een uitstekende wedstrijd van de 919 in de LMP1H-klasse. :D Hoewel geholpen door pech bij een van de Toyota’s is het resultaat toch niet gestolen. Porsche pakt zijn beste resultaat van het jaar met de #14 met Marc Lieb, Romain Dumas en Neel Jani op P2 en de #20 met Timo Bernhard, Mark Webber en Brendon Hartley op P3. Het tempo van de hybride lag enorm hoog en bovendien kende de #14 eventjes problemen na het eerste uur. Strategisch week Porsche een beetje af van Toyota waardoor er een klein kansje was op de zege. Dat mocht niet zijn maar die dag komt nog wel. Het werken werpt stilaan zijn vruchten in de technologisch hoogste klasse van de autosport (Formule 1 heeft veel minder ruimte voor innovatie). Zo mooi was de race in LMP1H, zo een ramp was het in GTE. Bovendien is Porsche nog in strijd om de titel bij de merken dus eigenlijk is dit belangrijker. De 991 was op dit circuit het zwakke broertje in vergelijking met Ferrari en Aston Martin. Meer dan 4de en 5de in GTE Pro zat er niet in voor respectievelijk Richard Lietz/Jörg Bergmeister en Frédéric Makowiecki/Patrick Pilet. Na een half uur week Porsche af van de traditionele strategie door bij een neutralisatie de wagens binnen te brengen. Geen slechte redenering want het tempo was toen al belabberd. Uiteindelijk zou het een strategische spelletje worden dat net wel of net niet ging lukken. In de laatste twee uur verloor Porsche echter rondetijd en beide Mantheys eindigen buiten het podium. Pijnlijk. De kloof op Ferrari gaat zo alweer van 7 naar 25 punten. Met nog één race te gaan zal het moeilijk worden. :( Niet veel beter in GTE Am met Proton Competition (Christian Ried, Khaled Al Qubaisi en Klaus Bachler) 4de en Prospeed Competition (François Perrodo, Emmanuel Collard en Matthieu Vaxivière) 7de.Super GT 8/8: 250 km van Motegi
Terug in Japan na een uitstapje in Thailand zien we dat de competitieve Thaise Porsche weer weg is en er weer twee Japanse 997’s op de grid stonden. Het kleurloze seizoen wordt op een kleurloze manier afgesloten. Pacific Direction Racing, met Takuya Shirasaka en Yuya Sakamoto reden nog een verdienstelijke race en rijden zich van 12de naar 9de. Porsche Team KTR, met Akihiro Tsuzuki en Kyosuke Mineo, startten als 17de en werden, na problemen in de pits, 21ste.Vorig weekend niks
Dit weekend de laatste Porsche-gerelateerde race van het jaar! (tenminste wat mij boeit)
– World Endurance Championship 8/8: 6 uur van São Pauloin antwoord op: AutosportnieuwsWorld Endurance Championship 6/8: 6 uur van Shanghai
Een uitstekend weekend in het verre China voor de troepen uit Stuttgart. In de P1H klasse was Toyota wederom te sterk voor zowel Porsche als Audi. Zonder problemen bij de Japanners ging het dus om het laatste podiumplek tussen de 919 en de R18. Porsche was sneller in de aanvangsfase van een stint, Audi tegen het einde. Wellicht alweer vanwege de bandenslijtage. Helaas kreeg de #20 een platte band in leidende positie (Toyota had een afwijkende strategie) na het eerste uur. Meer dan zesde zou er zo niet in zitten voor Timo Bernhard, Mark Webber en Brendon Hartley. De #14 met Marc Lieb, Neel Jani en een uitstekende Romain Dumas hield (gestart vanuit pole positie) gelukkig wel de Audi’s achter zich al was het nipt. Het derde podiumplaats voor de Porsche 919 Hybrid. In de tussenstand staat het Toyota 226, Audi 197 en Porsche 133. In GTE Pro deed Porsche een uitstekende zaak maar wel met een beetje geluk. Alle drie de merken waren eigenlijk even snel maar de ontploffende Aston Martin-motor en de crashende Ferrari hebben zeker geholpen. Porsche pakt een prachtige dubbel met Frédéric Makowiecki en Patrick Pilet vóór Jörg Bergmeister, Nick Tandy en Richard Lietz. In de merkenstand verkleint Porsche zijn achterstand op Ferrari van 29 naar 7 puntjes :D terwijl Makowiecki nog 24,5 punten achter heeft op een Ferrari-duo. In GTE Am was het een mindere dag met eens te meer geen kruid gewassen tegen Aston Martin. In deze klasse mag er maar één rijder professioneel zijn en de amateurs van Aston Martin zijn eenvoudigweg sneller. Ons Belgische Prospeed Competition met François Perrodo, Emmanuel Collard en Matthieu Vaxivière werd vierde en Proton Competition met Christian Ried, Khaled Al Qubaisi en Klaus Bachler pas vijfde. Hoe dan ook het belangrijkste: nog maar zeven puntjes bij de merken in GTE. Nog twee races te gaan. :popcorn:GT Series 12/12: Sprint Series 7/7: Baku World Challenge
In de Sprint Series is Porsche geen regelmatige deelnemer maar net als in 2013 doen ze wel mee in de finale in Azerbeidzjan. En niet de minsten. Onze Britse helden van Trackspeed komen aan de start met het uitstekende duo Richard Westbrook (bekend uit de voormalige Grand-Am Sports Car Series) en Norbert Siedler (Porsche Supercup). Schütz Motorsport, het beste Porsche team uit de GT Masters 2014, zet ook een 997 in voor fabrieksrijder Marco Holzer en Martin Ragginger (GT Masters). Trackspeed was vorig jaar ronduit indrukwekkend met de geniale Nick Tandy maar die had dit jaar dus belangrijkere verplichtingen in het WEC. Westbrook/Siedler kwalificeerden zich als elfde, waren na de start van de eerste race achtste maar zouden uiteindelijk terug als elfde eindigen. In race twee moest de 997 al snel aan de kant met een kapotte radiator. Jammer. Schütz Motorsport deed het een stuk beter. Het vertrok in race 1 als negende en klom met een uitstekende Ragginger helemaal op tot vijfde. Na de start in race 2 reden ze als vierde rond en waren sneller dan de Audi op plaats drie. Die kende een slechte pitstop maar die van Schütz was helaas nog slechter en in plaats van een plek te stijgen, daalden ze een plek: vijfde. Holzer kon die gelukkig wel vasthouden ondanks aanvallen van een McLaren. Opvallend toch wel dat Ragginger in beide races een stuk indrukwekkender was dan fabriekspiloot Holzer.International GT Open 8/8 op Catalunya
Voor de finale van de IGTO kwam er één Porsche aan de start in GTS, uiteraard de 997 van Autorlando Sport met Matteo Beretta en Joël Camathias. Eens te meer een sterke prestatie van zoveel de prof Beretta als de amateur Camathias die eigenlijk quasi even snel is. In de eerste race reed Camathias van 7 naar 6 en Beretta maakte er P3 van. In race 2 reed Beretta constant vijfde terwijl Camathias wederom de 997 op het laagste podiumschavot bracht. Een erg mooi einde van een moeilijk seizoen met de oude 997. In de eindstand zijn Beretta/Camathias vijfde (met een manche minder!), Autorlando Sport is vierde en Porsche tweede.Porsche Supercup 9/9 in Austin
De finale van de Porsche Supercup draaide rond twee mannen. De Pool Kuba Giermaziak rijdt al enkele jaren mee in de top van de PS maar echt doorbreken is nog niet gelukt. 2014 is veruit zijn beste seizoen tot nu. De Nieuw-Zeelander Earl Bamber is zijn uitdager en dat is opvallend want Bamber is een debutant. Officieel tenminste want in 2013 reed hij twee manches maar dan als gastrijder. Uitzonderlijk bestond de finale uit twee races. In race 1 streden de kemphanen voor de vierde plek achter het latere podium: Nicki Thiim, Michael Ammermüller en Klaus Bachler. U leest het goed: Bachler reed in de VS én in China in één weekend. :wtf: :respekt: In de slotfase van de race raakten Giermaziak en Bamber elkaar en dat was volledig de Pool zijn fout. In plaats van 4 en 5 waren ze nu 4 en 14 en zo zou het wel erg moeilijk worden voor Giermaziak. In race 2 zou hij enkele plaatsen vóór Bamber moeten eindigen en hij reed er voortdurend achter. De Pool zal alweer moeten wachten op de die vervloekte titel. In een prachtige wedstrijd overigens met een nek-aan-nek race tussen verschillende rijders voor de zege werd Bamber tweede en Giermaziak zevende. De zege ging uiteindelijk naar Ammermüller en derde was Philipp Eng. Bamber wordt nu ongetwijfeld extra in de gaten gehouden door de top in Stuttgart.Dit weekend: niks
Volgend weekend:
-World Endurance Championship 7/8: 6 uur van Bahrein
-Super GT 8/8: 250 km van Motegiin antwoord op: AutosportnieuwsGT Tour 7/7 op Paul Ricard
Met de finale van het Frans kampioenschap hadden Nicolas Armindo en Raymond Narac nog een kans in hun 997 van IMSA Performance Matmut maar gemakkelijk zou het niet worden. Ze kwamen toe in Le Castellet met 142 punten, de Audi #42 had er 145 en de Audi #51 had er 167. Voor de eerste race kwalificeerde de amateur Narac de wagen als 6de. In de race reed hij uitstekend en gaf de wagen aan de professioneel Armindo als derde. In GT Tour worden de toppers (top 3 denk ik) van de vorige race gestraft door langer te blijven staan in de pits. Ben ik persoonlijk volledig tegen maar gezien het slechte weekend in Nogaro kwam het ditmaal goed uit. De Porsche moest minder lang blijven stilstaan dan de rest en won race 1. De 42 werd zesde en de 51 achtste. Plots bedrog de achterstand nog maar 6 punten. In de kwalificatie voor race 2 kende de 51 bovendien problemen en reed pas de 19de tijd. Armindo startte als 3de. Hij hield stand tussen de Ferrari’s en bracht de wagen als 2de binnen. Ditmaal moesten zij natuurlijk wel langer blijven staan en Narac kwam de baan terug op als zevende. De 42 reed rond als vijfde en de 51 was elfde. De 51 kwam wel snel dichter en had genoeg aan enkele plaatsen achter de Porsche. In zijn enthousiasme echter reed de Audi-piloot een Ferrari eraf en kreeg een straf. Met een vijfde plaats en de 42 derde is Porsche, net als in 2012, Frans kampioen! :first: Pro GT by Almeras reed nog eens mee en zette twee wagens, één in elke klasse: nieuwe en oude wagens. Bekende topper Christian Ried en Matthieu Vaxiviere moesten in race 1 opgeven maar werden in race 2 zesde. In de oude klasse werd de 997 eens 3de en eens 4de.Campionato Italiano GT 7/7 op Monza
In het Italiaans kampioenschap had Porsche helaas geen kans meer om de rijderstitel in GT3 van 2013 te herhalen. In race 1 had Autorlando Sport bovendien wederom pech met een opgave voor Matteo Beretta en Gianluca Carboni. De zusterwagen werd 11de, Ebimotors 9de maar Krypton Motorsport met Stefano Pezzucchi, in zijn eentje, werd prachtig tweede! Knap voor een team dat geen regelmatige deelnemer is. In race 2 nam Pezzucchi zelfs meteen de leiding maar zakte al snel tot derde. Hierbij reed hij helaas zijn radiator kapot op een Ferrari en de 997 moest aan de kant. Geen wonderen van de regelmatige teams met Autorlando vierde en Ebimotors 6de. Beretta/Carboni zijn in de eindstand pas zevende. De rijderstitel gaat naar Audi. Bij de merken is Porsche tweede. In GTC werd de eerste Porsche respectievelijk eerste en tweede. Hier pakt Porsche wel de titel met dank aan Omar Galbiati Massimo van Antonelli MotorsportDit weekend:
– World Endurance Championship 6/8: 6 uur van Shanghai
– International GT Open 8/8 op Catalunya
– Porsche Supercup 9/9 in Austinin antwoord op: AutosportnieuwsEuropean Le Mans Series 5/5: 4 uur van Estoril
De finale van de ELMS vond plaats op een nagenoeg uitverkocht Estoril. Opvallend want autosport is in Portugal, of Spanje, niet direct enorm populair. Drie Porsches kwamen aan de start in GTE en probeerden aan een tegenvallend seizoen nog een mooi einde te breien. IMSA Performance Matmut kwam aan de start met twee 997’s. Eens de meer kon de 997 niet mee in dit veld en de wagen met het onbekende trio Erik Maris, Jean-Marc Merlin en Eric Hélary werden tiende terwijl die met het bekende trio Nicolas Armindo, Raymond Narac en Christina Nielsen niet veel beter deden met P9. Uitkijken was het echter vooral naar Gulf Racing UK want die kwamen weer aan de start met een 991. De nieuwste 911 kwalificeerde zich als vijfde en deed in de race lange tijd mee voor het podium. Helaas is het trio Michael Wainwright, Adam Carroll en Ben Barker niet homogeen genoeg om gedurende vier uur een vuist te kunnen maken tegen de meer professionele rijders in de Ferrari’s. Uiteindelijk vierde is dan ook een goed resultaat en vooral hoopvol als er volgend seizoen meer 991’s 997’s vervangen. In GTC was er helemaal geen glorie te bespeuren. Pro GT by Almeras schreef zich niet in voor deze manche dus was Porsche enkel vertegenwoordigd door het Belgische Prospeed Competition met Paul en Max van Splunteren en Maxime Soulet. De 997 moest echter aan de kant geplaatst worden na 91 rondjes en 2u40 na een brand.Belgian Racing Car Championship 6/6: Belgian Masters
De finalestrijd in Zolder voor het Belgisch kampioenschap viel samen met de GT Series en zo een affiche kon ik niet laten liggen om te bezoeken. Het was een erg spannende wedstrijd tussen de 997 van Belgium Racing met Dylan Derdaele, Kenneth Heyer en Xavier Maassen voor de zege én de titel tegen de Aston Martin #100. Ook een Audi had nog kans op de titel. De Porsche wordt mooi tweede maar helaas gaat de zege én de titel in de Pro-klasse naar de Aston Martin. In de Cup-klasse pakt Porsche wel de titel.Dit weekend:
– GT Tour 7/7 op Paul Ricard
– Campionato Italiano GT 7/7 op Monzain antwoord op: AutosportnieuwsInderdaad, volledige nieuwe monocoque onder andere. Motorbasis blijft wel behouden.
[quote=”Igordiver” post=182114]Met de snelheid van de 919 komt het inderdaad wel goed, maar het remmen is wat anders. Blijkbaar gaan ze naar volgend seizoen toe, toch een volledig nieuwe LMP1 bouwen.[/quote]
in antwoord op: AutosportnieuwsWat betreft de Asian Le Mans Series was ik helemaal vergeten dat er, tot nu toe, geen Porsches aan de start komen. Misschien ook even iets zeggen over de Rally van Frankrijk, elfde manche in het World Rally Championship, twee weekends terug. Normaliter ga ik niet op zoek naar een sporadische Porsche-inschrijving in een rally maar nu was het toch even anders. Fabriekspiloot Romain Dumas kwam namelijk aan de start met een 997. De Fransman werd, buiten klassement, 19de algemeen. Een mooi resultaat op dit niveau. De FIA deelde overigens mee dat er vanaf 2015 een GT-klassement komt. Benieuwd wat dat gaat worden :D
World Endurance Championship 5/8: 6 uur van Fuji
Het allerbelangrijkste kampioenschap voor Porsche trekt een eindsprintje naar de titel met, na een pauze van drie maanden, vijf wedstrijden in twee maanden. In de P1H-klasse kunnen we best tevreden zijn. Beides 919’s kenden op een gegeven moment problemen, zeker de #20, maar uiteindelijk werd zonder problemen het einde gehaald. Bovendien was de Porsche duidelijk sneller dan Audi. Toyota leek dominant en pakte ook de dubbel, maar de #20 met Timo Bernhard, Brendon Hartley en Mark Webber, slaagde er toch in om zijn twee ronden achterstand om te zetten in ééntje en de snelste ronde te rijden. De 919 heeft nog altijd nog wat kinderziektes maar de snelheid lijkt helemaal in orde te komen. Met een derde plaats boekte Porsche zijn tweede podium van het seizoen na die in Silverstone. :applaus: De #14 met Marc Lieb, Romain Dumas en Neel Jani werd vierde en zo pakt Porsche negen punten meer dan Audi. Merkenstand: Toyota 183, Audi 175, Porsche 109. In GTE, en vooral in GTE-Pro, was de wedstrijd een ramp :cry: Zowel Ferrari als Aston Martin waren een maatje te groot. In GTE-Am viel het goed mee met, achter de dominante Aston Martins, het Belgische Prospeed Competition met François Perrodo, Matthieu Vaxivière en Emmanuel Collard op P3 en Proton Competition op P4. In GTE-Pro echter kreeg Porsche een stevige tik. De #92 991 moest al snel de pit in met een probleem en zou maar zesde worden terwijl de #91 met Jörg Bergmeister en Richard Lietz (terug uit blessure) pas vierde werden op een ronde achterstand. In de individuele stand kan men het ondertussen in beide klasses bijna vergeten. Bij de merken worden Pro en Am samen genomen en zo werd Porsche vierde en zevende. Bij de merken gaat Porsche van vier naar 29 punten achterstand op Ferrari. Niet goed, niet goed. Aston Martin volgt op 25 punten van Porsche.Campionato Italiano GT 6/7 op Imola
Ook in het Italiaans kampioenschap kende de 911, hier nog 997 uiteraard, geen fantastisch weekend. Maar liefst vijf Porsches kwamen er desondanks aan de start in GT3. Naast de belangrijksten, de #58 van Autorlando Sport en de #44 ven Ebimotors, kwam ook Krypton Motorsports nog eens aan de start terwijl Autorlando nog twee extra Porsche inzette. In race 1 werd de #58 met Gianluca Carboni en Matteo Beretta vijfde en de #44 zesde maar de belangrijkste concurrentie van Audi en Ferrari reden zich naar het podium. In de knokpartij die de tweede wedstrijd was moesten beide Porsches opgeven. Eerste 997 was nu die van Krypton met Stefano Pezzucchi en Riccardo Bianco. Opnieuw stond de concurrentie op het podium. In GTC won Porsche beide races en ze nemen daar ook de leiding, net als bij de amateurs in GT3. Troostprijzen zijn het echter want in GT3 wordt het nu nagenoeg onmogelijk met nog één manche te gaan, op Monza.Dit weekend:
– European Le Mans Series 5/5: 4 uur van Estoril
– Belgian Racing Car Championship 6/6: Belgian Mastersin antwoord op: AutosportnieuwsMerci. Op televisie weet ik niet. Misschien op Motors TV. Live uitzendingen op tv zijn denk ik enkel op Amerikaanse zenders zoals ESPN en Fox. Je kan wel de wedstrijden live streamen op http://www.imsa.com . Aangezien dat dan wel een kot in de nacht is in België wacht ik meestal tot alles op de officiële account op Youtube verschijnt. Zowel de kwalificatie als de race staan meestal binnen de drie dagen volledig op de account ‘TUDOR Championship’. https://www.youtube.com/channel/UC58em84jwiyM20qR-iqBDZw
in antwoord op: AutosportnieuwsUnited SportsCar Championship 13/13: North American Endurance Cup 4/4: Petit Le Mans
De finale van de USCC en van het subkampioenschap NAEC was de legendarische Petit Le Mans, een wedstrijd over 1000 mijl of 10 uur (wat het eerste bereikt wordt) op Road Atlanta. In de GTLM-klasse was de missie duidelijk voor Porsche: de titel bij de merken. Zeven fabrieksrijders en twee andere kwamen aan de start. Porsche was duidelijk het beste merk op dit circuit en de #911 met Nick Tandy, Jörg Bergmeister, Patrick Pilet en Michael Christensen streden om de zege. Na twee uur wedstrijd, in tweede positie, knalde de Porsche echter op een Ferrari in de pits bij een rood licht waarna een Chevrolet om hem knalde. Na de herstellingen zat er niet meer in dan vijfde. Geen zorgen echter want de andere wagen van Porsche North America met naast Pilet en Christensen ook Patrick Long en Earl Bamber, de leider in de Porsche Supercup was er ook nog. De #912 streed heel de wedstrijd met de overige 991 van Team Falken Tire met Bryan Sellers, Wolf Henzler en Marco Holzer. Vooral de laatste drie uur heeft Porsche nog eens ouderwets de vloer aangeveegd met de rest. :popcorn: Het is misschien een beetje niet ok dat een privé-team het fabrieksteam verslaat maar wat maakt het uit: een dubbel voor Porsche!! Stuttgart pakt zo de merkentitel in USCC met drie punten voor op Dodge. In NAEC gaan alle titels naar Porsche: merken, wagens en rijders met Michael Christensen en Patrick Long. :first: Een mooi resultaat voor de jonge Christenen in zijn eerste jaar als fabrieksrijder van Porsche en ook voor de oude rot Long. Ook in GTD streed Porsche nog volop voor de titels. Verschillende Porsches waren ook voortdurend vooraan te vinden. Park Place Motorsports en GB Autosport kenden echter pech. Magnus Racing met John Potter, Andy Lally en Marco Seefried en Snow Racing met Madison Snow, de Belg Jan Heylen en Patrick Dempsey deden want ze moesten doen met P2 en P3 en ook hier de merkentitel voor Porsche in USCC! :music: Voor de rijderstitel was de achtste plaats van Cooper MacNeil, Leh Keen en Craig Stanton van Alex Job Racing helaas niet genoeg met concurrentie van Audi en BMW eerste en vierde. In NAEC is Porsche wel verslagen met een tweede plaats bij de merken. Hoe dan ook een prachtig einde van het seizoen in USCC, vijf titels en een mooie zege van Team Falken Tire, net als in 2013, op Petit Le Mans.SportsCar Challenge 12/12 op Road Atlanta
In het voorprogramma zagen we eindelijk nog eens een goed resultaat voor Rum Bum Racing in de GS-klasse met Plumb en Davis. De 997 Carrera werd derde en een andere Porsche zesde. In de eindstand wordt de #13 4de bij de wagens en dat is ook de eindstand van Porsche bij de merken. In ST werd ook hier de eerste Cayman derde met Dyer en Fergus. Eric Foss van Murillo Racing en Wayne Nonnamaker van Team Sahlen werden respectievelijk zesde en vijfde maar zijn in de eindstand wel één en twee. Ook bij de merken is Porsche hier kampioen met dus de Cayman.Super GT 7/8: 300 km van Buriram
Het Japanse kampioenschap kende zijn enige manche in het buitenland, in Thailand. Pacific Direction Racing kon de reis niet meemaken en deed niet mee in GT300. Porsche Team KTR met Akihiro Tsuzuki en Kyosuke Mineo kwalificeerden zich als 14de, waren na de start 10de maar zakten al snel terug tot 16de. Gelukkig was er ook een lokale inschrijving met een prachtige groen-oranje-zwarte 997. I-mobile AAS deed mee met de uitstekende Zwitser Alexandre Imperatori en de Thai Vutthikorn Inthraphuvasak (ik verzin niks). De wagen nam meteen de pole en reed in de aanvangsfase met gemak weg van de rest. Natuurlijk had de wagen met zijn eerste deelname geen strafgewicht aan boord maar dat gold ook voor de andere wagens in de onderste regionen. Uiteindelijk moesten ze zich gewonnen geven aan een Nissan maar de 997 leek toch op weg naar een tweede plaats. Het mocht echter niet zijn en twaalf ronden voor het einde moest de wagen nog eens binnenkomen met een klein probleempje. Uiteindelijk werd de Thaise Porsche zevende, jammer. In GT500 werd Porsche-fabrieksrijder Frederic Makowiecki in zijn Honda vijfde.GT Masters 8/8 op de Hockenheimring
In het Duits kampioenschap was men toe aan de finale. Na de pech in de voorlaatste race op de Sachsenring kwam Jaap van Lagen aan de start met 35 punten achterstand op het duo van de #10 Audi. Het moest dus al heel sterk gaan lopen maar daar zag het er ook naar uit. Van Lagen met Christian Engelhart kwalificeerde voor race 1 en 2 de 997 van GW IT Racing Team Schütz Motorsport als tweede en derde terwijl de #10 als achtste en zevende mocht vertrekken. In race 1 zakte de Audi tot buiten de punten terwijl de Porsche op weg leek naar de tweede plaats en voor de zege knokte. Dat zouden dus 18 of 25 punten zijn die direct van de 35 werden afgetrokken met dan nog enkel race 2 te gaan. Helaas. In GT Masters moet elke wagen minstens 60 seconden in de pit doorbrengen. De tijd begint te tellen bij de ingang en stopt bij de uitgang. Als de pitstop afgewerkt is, is het dus inschatten wanneer men de wagen loslaat. Hoewel tweede al fantastisch zou zijn met de Audi buiten de punten zorgde de strijd om de zege toch voor extra stress waardoor de wagen 0,4 seconden te snel vertrok. 0,4 verdomme! Het resultaat was geen tweede plaats maar een drive through penalty, een 12de plaats en de titel voor de Audi. :bounce: :bounce: :bounce: Eerste Porsche was die van Tonino Team Herberth met Robert Renauer en Martin Ragginger op P3. In race 2 namen van Lagen en Engelhart wraak met een mooie tweede plaats en een uitstekende Engelhart in de regen. In de eindstand is van Lagen tweede bij de rijders en Schütz Motorsport vierde bij de teams. Bij de amateurs pakt Herbert Handlos wel de titel in zijn 997.Afgelopen weekend:
-World Endurance Championship 5/8: 6 uur van Fuji
-Asian Le Mans Series 3/5: 3 uur van Shanghai
-Campionato Italiano GT 6/7 op Imolain antwoord op: AutosportnieuwsInternational GT Open 7/8 op Monza
Geen geweldig weekend voor Matteo Beretta en Jöel Camathias in hun 997 van Autorlando Sport. Voor race 1 kwalificeerde Camathias zich knap 4de en gaf halfweg de race het stuur als 3de aan Beretta. Die kreeg echter een probleem van mij onbekende aard en meer dan 11de zat er niet. Ook in race 2 zat er niet meer in dan 8ste. In de tussenstand zakt het duo van 3 naar 5. Autorlando Sport kwam ook aan de start met een tweede wagen voor Thomas Grüber en Emanuele Romani. In race 1 crashte Romani de 997 de muur in en in race 2 werden ze laatste. Ook Ebimotors kwam aan de start voor deze Italiaanse manche met Ivan Jacoma en Adriano Pan. In race 1 was er ook hier een opgave voor de 997 maar voor race 2 kwalificeerde de amateur Jacoma zich knap 7de. Pan kan zelfs als 6de aan zijn stint beginnen maar is een stuk trager dan Jacoma en zal de wagen als 13de over de streep brengen.GT Tour 6/7 op Nogaro
Een rampzalig weekend in het Frans kampioenschap. De enige Porsche, de 997 van IMSA Performance Matmut met Nicolas Armindo en Raymond Narac, kwam als leider de voorlaatste wedstrijd in. Hoewel, een week later, de nieuwe stand nog altijd niet te vinden is op de site, zijn ze sowieso erg gezakt. Voor de eerste race kwalificeerde Narac zich als zevende maar moest al in de eerste ronde aan de kant met een kapotte radiator na een kleine botsing. In de tweede wedstrijd redden ze nog de eer met een vijfde plaats maar de concurrerende Audi’s en Ferrari’s waren wel vóór hen.Dit weekend:
-United SportsCar Championship 13/13: North American Endurance Cup 4/4: Petit Le Mans
-SportsCar Challenge 12/12 op Road Atlanta
-Super GT 7/8: 300 km van Buriram
-GT Masters 8/8 op de Hockenheimringin antwoord op: AutosportnieuwsTot mijn eigen verbazing, en die van de commentatoren, schreef geen enkele Porsche zich in voor de GT Series-wedstrijd van 1000 km op de Nürburgring, finale van de Blancpain Endurance Series. Zelfs Pro GT by Almeras, dat tot nu toe elke wedstrijd van het subkampioenschap heeft gereden, was er niet bij.
Het raceweekend in Austin, Texas is zonder twijfel na de 24 uur van Le Mans het grootste weekend voor de raceafdeling van Porsche. Van de vijftien fabrieksrijders kwamen er dertien aan de start met het WEC en de USCC tegelijk. Sommigen kwamen zelfs uit in beide kampioenschappen. Enkel Marco Holzer en Richard Lietz bleven thuis, Lietz nog steeds herstellend van zijn gebroken arm.
World Endurance Championship 4/8: 6 uur van Circuit of the Americas
Ondanks problemen met de stabiliteit met het nieuwe aerodynamische pakket kwalificeerden beide 919’s zich twee en drie in de P1H-klasse. In de aanvangsfase van de wedstrijd was het opvallend dat de Porsches hun banden meer versleten dan de concurrentie maar wel qua brandstof langere stints konden rijden. Ook de acceleratie in vergelijking met Audi was indrukwekkend. Toch zakten beide wagens terug tot de race wordt stilgelegd vanwege een stortbui. Bij de herstart staat de #14 met Marc Lieb, Romain Dumas en Neel Jani als enige op intermediates en stormt naar de leiding. In de slotfase worden ze toch nog verslagen terwijl de #20 met Timo Bernhard, Brendon Hartley en Mark Webber al eerder een grote achterstand had opgelopen. Vierde en vijfde uiteindelijk: teleurstellend. In de merkenstand is het nu Audi 157, Toyota 149 en Porsche 82. In GTE-Pro kende de wedstrijd twee gezichten. In de aanvangsfase was Porsche ietsjes trager dan Aston Martin of Ferrari vanwege, wederom, bandenslijtage. Toen het begon te gieten bleek andermaal Porsche dominant in de regen. De 991 stormde naar een één en twee. Wanneer de baan opdroogt moesten ze echter hun meerdere erkennen. De #92 met Patrick Pilet en Frédéric Makowiecki werd tweede en de #91 met Nick Tandy en Jörg Bergmeister vierde. Hiermee pakt Porsche wel meer punten dan Ferrari en de stand is nu Ferrari 157, Porsche 153 en Aston Martin 120. In GTE-Am startte het Belgische Prospeed Competition vanop pole met de 997 maar werden in de race laatste. Proton Competition met Christian Ried, Klaus Bachler en Khaled Al Qubaisi werd echter mooi derde. Toch was het enigszins teleurstellend want de 991 reed lange tijd op kop.United SportsCar Championship 12/13: Lone Star Le Mans
In de GTLM-klasse kwam Porsche als merkenleider toe in Austin. Porsche wil absoluut die titel halen en kwam met een derde fabriekswagen aan de start ingeschreven als Core Autosport. Die 991 #910 met Frédéric Makowiecki en Patrick Pilet streed mee vooraan en werd degelijk vijfde. De #911 echter met Nick Tandy en Jörg Bergmeister was duidelijk de snelste wagen van de wedstrijd en vloog naar de zege. Het mocht echter niet zijn want met een grote voorsprong ging met nog 18 minuten te gaan in een race van 2u45 de stuurinrichting stuk. Een bittere pil voor ons geliefde merk. De #912 met Patrick Long en een uitstekende Michael Christensen reed ook een tijd vooraan en werd derde. Gelukkig kende Chevrolet een rotweekend waardoor de stand met nog één race te gaan nog meevalt: Dodge 308, Porsche 308, Chevrolet 300, BMW 300, Ferrari 294. Zelfde verhaal in GTD. Porsche domineerde de wedstrijd, reed op een gegeven moment één tot en met vier maar uiteindelijk ging de zege naar Dodge. Magnus Racing met John Potter en Andy Lally hadden nog eens een sterk weekend en werden tweede. Snow Racing met onze landgenoot Jan Heylen en Madison Snow werden vierde terwijl Cooper MacNeil en Leh Keen van Alex Job Racing een goede zaak toch nog doen met hun vijfde plaats en de titelconcurrenten derde en achtste. Het duo heeft nu vier punten achter op een BMW-rijder terwijl bij de merken Porsche de leiding overneemt van Ferrari: Porsche 311, BMW 310, Ferrari 309, Audi 294 en Dodge 260. De finale op Road Atlanta wordt hoe dan ook erg spannend.SportsCar Challenge 11/12 in Austin
Geen goed nieuws in de GS-klasse met slechts een 13de plaats voor Rum Bum Racing met Matt Plumb en Hugh Plumb in de 997 Carrera. In de merkenstand is Porsche nu pas vierde. In ST was er beter nieuws met een tweede plaats voor de Cayman van Murillo Racing met Jeff Mosing en Eric Foss. Porsche blijft in deze klasse overal op kop.GT Masters 7/8 op de Sachsenring
Met nog twee weekends te gaan in het Duits kampioenschap moet Jaap van Lagen zich maar op één ding focussen: de Audi #10. In race 1 was de Nederlander samen met Christian Engelhart sneller in de 997 dan de Audi maar geraakten er niet voorbij en werden tweede, geen ramp. Vierde was Farnbacher Racing met Sebastian Ach en Philipp Frommenwiller. In race 2 echter kreeg van Lagen wat lichte schade aan de achtervleugel tijdens de start. Hierdoor kon de wagen slechts het tempo aanhouden van de negende plaats. Vreemd genoeg koos men tijdens de pitstop voor een reparatie in plaats van te knokken voor de laatste puntjes waardoor en niet meer in zat dan zeventiende. De Audi #10 won alweer waardoor van Lagen en Schütz Motorsport een erg slechte zaak doen. Eerste Porsche was Team Herberth met Robert Renauer en Dominik Schwager op P2. Met nog één weekend te gaan heeft van Lagen nu plots 25 punten achterstand.Dit weekend:
-International GT Open 7/8 op Monza
-GT Tour 6/7 op Nogaroin antwoord op: AutosportnieuwsEuropean Le Mans Series 4/5: 4 uur van Paul Ricard
Met dank aan Gulf Racing UK kwam er voor het eerst een 991 aan de start in de ELMS. Met het trio Michael Wainwright, Adam Carroll en Ben Barker nam de Porsche zelfs in de aanvangsfase de leiding in GTE! Meteen een duidelijke waarschuwing aan de dominante Ferrari’s. Helaas kreeg de wagen problemen en werd uiteindelijk zesde achter vijf Ferrari’s. De wagens van IMSA Performance Matmut werden achtste en tiende. In GTC was er weinig glans voor de 997’s met Pro GT by Almeras zevende en het Belgische ProSpeed Competition met Paul van Splunteren, Gilles Vannelet en Mike Parisy negende.British GT Championship 7/7 op Donington
Het Brits GT kampioenschap is het eerste kampioenschap die ik hier behandel waar in 2014 een einde aan komt. Voor de titel had Porsche geen kans meer in GT3 na een zwak begin maar met een sterk slot waren Phil Keen en Jon Minshaw toch opgeklommen naar de vijfde plaats bij de rijders en Trackspeed naar de derde bij de teams. Ook op Donington ging de 997 door op zijn elan al werd het wel geholpen door een probleem bij Aston Martin. Keen en Minshaw wonnen de finale terwijl teamgenoten David Ashburn en Porsche-fabrieksrijder Nick Tandy zevende werden. In de eindstand worden Keen/Minshaw nog knap vierde terwijl Trackspeed tweede wordt! Aston Martin pakt de titel bij de teams, BMW bij de rijders. In GT4 werd Team Parker Racing vierde.Campionato Italiano GT 5/7 op Vallelunga
Slecht nieuws uit Italië. Ebimotors met Vincenzo Donativi en Andrea Gagliardini hadden een probleemrijk weekend en meer dan achtste in race één en tiende in race twee zat er niet in in GT3. Autorlando Sport had meer succes met tweemaal een vierde plaats voor Matteo Beretta en Gianluca Carboni. Zij zijn nu meteen terug het topduo van Porsche met twintig punten achter op een Ferrari-duo. In GTC werd Porsche beide races verslagen door Lamborghini.Afgelopen weekend:
-World Endurance Championship 4/8: 6 uur van Circuit of the Americas
-United SportsCar Championship 12/13: Lone Star Le Mans
-SportsCar Challenge 11/12 in Austin
-GT Series 10/12: Endurance Series 5/5: 1000km van de Nürburgring
-GT Masters 7/8 op de Sachsenringin antwoord op: AutosportnieuwsInternational GT Open 6/8 op Spa-Francorchamps
Een redelijk resultaat voor de 997 van Autorlando Sport met Joël Camathias en Matteo Beretta in de GTS-klasse. In de eerste race vertrok Camathias als zesde en knokte zich nog tot vierde. Na een mindere pitstop werd Beretta 7de. In race 2 vertrok Beretta als vierde maar kreeg al snel een tik. Hij gaf de wagen nog als vijfde aan Camathias die ook op weg leek naar P5 maar na pech bij de tegenstand werd het nog P3. In de tussenstand staat het duo nu mooi derde op 13 punten van Ferrari-rijder Roda.GT Tour 5/7 in Magny-Cours
Uitstekend nieuws in het Frans kampioenschap. Nicolas Armindo nam een enorme voorsprong in race 1 in zijn 997 van IMSA Performance Matmut in de aanvangsfase. Helaas verloren ze die voorsprong door een neutralisatie. Nicolas Armindo kon in de eindfase, met meer bandenslijtage (hét probleem van Porsche), nog een tweede plaats halen. In de tweede wedstrijd werd het duo, met een beetje geluk, derde. Na een minder weekend voor de #42 Audi nemen Armindo/Narac nu de leiding in het kampioenschap over met acht punten voorsprong.Belgian Racing Car Championship 5/6: 600 km van Spa
De voorlaatste wedstrijd in het Belgisch kampioenschap was geen goede zaak voor Porsche. Hoewel Belgium Racing in de Pro-klasse 3de werd met Dylan Derdaele, Kenneth Heyer en Xavier Maassen werd de concurrerende Aston Martin van Brussels Racing 2de. Het verschil met nog één race is nu één punt.Porsche Supercup 8/9 in Monza
In de voorlaatste ronde van het seizoen ging de pole en de zege verrassend naar Sven Müller. Klaus Bachler werd tweede. Voor de titelstrijd deed Earl Bamber een goede zaak met een 3de plaats vóór Kuba Giermaziak. Het gat is nu vijf punten tussen de Nieuw-Zeelander en de Pool. Bamber had wel geluk dat hij niet bestraft werd voor het toch wel agressief terug op de baan komen na het missen van een chicane. Jaap van Lagen moest al snel opgeven.Dit weekend:
– European Le Mans Series 4/5: 4 uur van Paul Ricard
– British GT Championship 7/7 op Donington
– Campionato Italiano GT 5/7 op Vallelungain antwoord op: Autosportnieuws[quote=”patrickvb” post=178734]Vandaag in Monza mooie overwinning van Stoffel Vandoorne in GP2-series.
Klik hier[/quote]Absoluut en dat in zijn eerste seizoen GP2. Hopelijk nog één jaar GP2 en dan F1 bij McLaren.
in antwoord op: AutosportnieuwsSuper GT 6/8: 1000km van Suzuka
Eindelijk nog eens goede wedstrijd voor Porsche in de GT300 klasse tijdens de belangrijkste wedstrijd van de Super GT. Bij Pacific Direction Racing werden Takuya Shirasaka en André Couto bijgestaan voor deze extra lange wedstrijd door Taiyo Iida. Na een knappe 10de tijd in de kwalificatie reden ze de 997 naar een 7de plaats. Bij Porsche Team KTR werden Akihiro Tsuzuki en Tim Bergmeister bijgestaan door niemand minder dan Porsche-fabrieksrijder Jörg Bergmeister. De invloed van de topper was duidelijk zichtbaar. Na helemaal achteraan te zijn gestart vanwege problemen in de opwarmronde werden ze nog fantastisch 6de. In GT500 reed Porsche-fabrieksrijder Frédéric Makowiecki weer mee in zijn Honda en werd 3de.GT Masters 6/8 op de Nürburgring
Ook in het Duits kampioenschap heeft Porsche een goed weekend achter de rug. Jaap van Lagen werd samen met Christian Engelhart in race 1 5de terwijl de concurrenten om de titel, de #10 Audi 6de was en de #19 BMW 9de. Op de 3de plek zagen we de Porsche van Tonino Team Herbert met Robert Renauer en Norbert Siedler. Van Lagen nam zo de leiding in het kampioenschap. In race 2
echter werd hij 4de terwijl de Audi 2de was en nu is van Lagen in de tussenstand weer 2de op drie puntjes van het Audi-duo.British GT Championship 6/7 op Brands Hatch
In het Brits kampioenschap stond er een 2 uurs-wedstrijd op het legendarische Brands Hatch Circuit op het programma. Trackspeed is slecht begonnen aan dit seizoen maar ondertussen hebben ze zich herpakt en met dank aan fabrieksrijder Nick Tandy behaalde hij en David Asburn een klinkende zege in GT3! Voor de titel is het te laat maar bij de teams staat Trackspeed (kampioen 2013) nu toch mooi 3de. In GT4 werd Team Parker Racing 5de.Campionato Italiano GT 4/7 op Paul Ricard
Het Italiaans kampioenschap zat aan zijn enige buitenlandse wedstrijd namelijk op het Franse Paul Ricard. Hier helaas geen succes voor Porsche dat met zowel Ebimotors als Autorlando Sport strijdt om de titel in GT3. In race 1 werden ze respectievelijk 8ste en 10de met de respectievelijke duos Andrea Gagliardini/Vincenzo Donativi en Matteo Beretta/Gianluca Carboni. Eerste Porsche was die van Kripton Motorsport op P7. Intussen behaalden de concurrentie van Audi en Ferrari wel top 5-resultaten. In GTC was de eerste Porsche 4de. In race 2 hetzelfde met een 7de en een 5de plaats. In de tussenstand hebben de rijders van Ebimotors nu 25 punten achter op een Audi-duo. In GTC won nu wel een Porsche.Buiten kampioenschap: 24 uur van Zolder
De 24 uur van Zolder was voor het eerst in enkele jaren nog eens een succes met 53 inschrijvingen waarvan 11 Porsches. Voor het 2de jaar op rij ging de zege naar Belgium Racing met Dylan Derdaele, Kenneth Heyer, Peter Hoevenaars en Frank Thiers na een spannende strijd tot het einde met een Wolf. De 3de plaats ging ook al naar Belgium Racing met in de 997 Yannick Hoogaars, Danny De Laet, Hans Thiers en vader en dochter Kroll.Dit weekend:
– International GT Open 6/8 op Spa-Francorchamps
– GT Tour 5/7 in Magny-Cours
– Belgian Racing Car Championship 5/6: 600 km van Spa
– Porsche Supercup 8/9 in Monzain antwoord op: Autosportnieuws