Aangemaakte reacties

15 reacties aan het bekijken - 151 tot 165 (van in totaal 182)
    • De grootste race van Australië, groter dan de GP! Heb ik eerlijk gezegd ook niet gezien, wacht wel tot het op youtube komt. Tof kampioenschap met mooie races, maar die eeuwige tweestrijd Ford vs Holden.. Maar als ge dan toch nog wakker zijt om 3u30 kunt ge het wel zien ja :) Balen. Ik heb ooit, in het pre-internet tijdperk, vergeten de 24 uur van Le Mans te zien. Ben er nog steeds niet goed van. :cry:

        Weekend van 28-29-30 september:

        Lang verslag maar het was dan ook een druk weekend met maar liefst wedstrijden in zes verschillende kampioenschappen. Allereerst was er de 6 uur van Bahrein, wedstrijd zes voor het World Endurance Championship. In een weinig boeiende wedstrijd op wat, als ge het mij persoonlijk vraagt, wel het saaiste circuit ter wereld zou kunnen zijn, kwamen Lieb/Lietz in hun Porsche weer niet verder dan de 3de plek in GTE Pro. Gezien de duur van de wedstrijd lag het nog dicht bij elkaar, maar een aanval op de Ferrari en Aston Martin voor hen is er nooit geweest. Wel een pittig duel met de Ferrari achter hen waarbij de Ferrari meermaals de Porsche bijna van de baan reed. Door de overwinning van Ferrari gaat de merkentitel naar Maranello dit jaar, helaas. Porsche staat wel nu 58 punten voor op Chevrolet. Ook bij de teams gaat de titel naar Ferrari met AF Corse. Team Felbermayr-Proton kan nog de eer redden en Aston Martin Racing proberen inhalen. Beter nieuws in GTE-Am met een overwinning voor Ried/Roda/Ruberti en ditmaal zonder diskwalificatie van een winnende Chevrolet :D .

        Die werden nu pas 4de waardoor de Porsche-vertegenwoordigers nu nog maar 9 punten achter staan. Een GTE Am titel op wereldniveau zou een mooie troost zijn voor een mislukt GTE Pro seizoen. JWA-Avila werd 6de en laatste.

        In de Grand-Am Sports Car Series was het de finale van het seizoen met het zogenoemde Championship Weekend op Lime Rock. De rijders- en teamstitel in GT was al beslist in het voordeel van Ferrari. Bij de merken had Porsche echter nog een goede kans ook al stonden ze maar 4de achter Ferrari, Chevrolet en Mazda. Brumos Racing deed mooi mee in de top 3 tot dat ze een ongeval moesten vermijden en naast de baan moesten. Helaas was het gras nat en kon de wagen niet tijdig afgeremd worden en belandde in de muur. Erg jammer want ze waren de beste Porsche. Alle hoop kwam nu op de schouders van Magnus Racing want Horton Autosport moest opgeven en TRG reed ver achteraan. Magnus Racing met Lally/Potter gokten en kwamen zo aan de leiding. Helaas was de gok net niet gelukt want 2 minuten voor het einde moesten ze het tempo laten zakken anders hadden ze geen naft om over de streep te komen: 6de. Een bittere pil. De TRG werd zelfs nog mooi 5de.

        Met een top 4 Chevrolet, Audi, Ferrari, Mazda blijft de stand helaas hetzelfde. Ook deze titel gaat naar Ferrari voor Chevrolet, Mazda, Porsche 4de, BMW, Audi, Ford en Dodge. :(

        Naast deze twee wedstrijden werd er ook gereden op nationaal GT niveau in het Brits, Frans, Japans en Duits kampioenschap. Uitstekend nieuws uit het British GT Championship met de laatste race van het seizoen op Donington. De winnende McLaren en de Lamborghini in P2 waren niet ingeschreven voor het kampioenschap waardoor pas de Audi in 3de positie de eerste was die punten pakten. 4de werden echter Caine/Perfetti met hun Porsche van Motorbase Performance en aangezien de concurrentie (een Ferrari 10de, een Nissan 16de en een BMW 11de) compleet faalden pakken ze de titel!

        Ashburn in zijn Porsche van Trackspeed werd 5de en zo 2de in de eindstand. Porsche 1-2 in Groot-Brittannië, mooi. :first:

        Redelijk goed nieuws uit Frankrijk met de voorlaatste race op Bugatti Circuit, het kleinere circuit van Le Mans. Race 1 werd een mooie strijd tussen Hassid/Beltoise met hun Porsche van Pro GT by Almeras, hun teamgenoten Monti/Cazenave en de grote concurrent; Debard/Panis met hun Ferrari. Uiteindelijk bleek de Ferrari toch sneller en won voor Hassid/Beltoise. Monti/Cazenave leken op weg naar de 3de plek maar werden nog aangetikt door een Audi en werden 5de, 4de na een straf voor die Audi. Berville/Perera werden pas 7de. Race 2 was een pracht van een race. Die laatste 20 minuten waren ronduit geweldig en wie even niks te doen heeft verwijs ik naar deze link: http://www.gt-tour.fr/webtv/ en daar het eerste filmpje genaamd ‘Le Mans GT (course 2)’. Na de pitstop hadden Berville/Perera een enorme voorsprong op Hassid/Beltoise, de Ferrari en een McLaren.

        De drie achtervolgers kwamen echter met seconden per ronde sneller en de finale was bloedstollend. Jammer dat ze toch nog slecht eindigde met een tik van de Ferrari op de leidende Porsche waardoor die spinde en de andere Porsche rechtdoor schoot. Zo won Ferrari voor McLaren en de 2 Porsches. Gelukkig werd mijn woede achter mijn schermke beloond want de Ferrari kreeg een hoop seconden aan de broek. :twisted: Zo won de McLaren en werden Berville/Perera 2de en Hassid/Beltoise 4de met de Ferrari ertussen. De finale is op Paul Ricard (lange rechte lijnen -> voordeel Porsche) en met 13 punten voorsprong voor Hassid/Beltoise op Debard/Panis ziet het er goed uit, idem bij de teams. In de lagere klasse, de Coup de France, was de Porsche van Ruffier Racing met Buffin/Ullmann telkens trager dan de Dodge, maar telkens kreeg de Dodge problemen en is Ruffier Racing al kampioen bij rijders en teams. Deutsche Gründlichkeit :relaxman:

        Ook goed nieuws uit Japan met een kletsnatte 300 km van Autopolis, voorlaatste race in Super GT. Heel de race in de GT 300 klasse ging tussen een Nissan en een Aston Martin. De Nissan reed voortdurend op kop maar verloor 8 ronden voor het einde spontaan een wiel. Een gelukje want zo werden de Porsches niet 3 en 4 maar 2 en 3. De Nissan is, net als de Aston Martin, een rechtstreekse concurrent voor de titel. Tenzij er in de finale iets zots gebeurd zal de titel gaan tussen de Porsche van Hankook KTR met Kageyama/Fujii, de Aston Martin en de Porsche van Team Taisan Endless met Mineo/Yokomizo. Zowel bij de rijders als bij de teams is het verschil tussen deze drie kandidaten nog geen tien punten. Team Taisan Endless rijden trouwens rond met nummer 911, echte fans. :respekt:

        Na de goede resultaten uit het Brits, het Frans en het Japans kampioenschap helaas slecht nieuws uit het Duits kampioenschap, de GT Masters, en ik kan me inbeelden dat ze daar in Stuttgart meer belang aan hechten. De finale op Hockenheim was een echte thriller. 4 kandidaten waren er voor de titel: Engelhart in de Porsche van Schütz Motorsport, een Chevrolet, een BMW en een Mercedes. De eerste race werd een echte slachtpartij voor de titelkandidaten. Bij de start werd de Chevrolet letterlijk gesandwiched en kon meteen opgeven in de pits. De BMW kwam tijdens de pitstop niet direct van zijn plek en eindigde zo buiten de punten en was uitgeteld voor de titel. Niet veel later kreeg de Mercedes een platte band, ook voor hen geen punten. Uitstekende kans dus voor Engelhart maar ook hij kreeg een platte band, ongelooflijk.

        Bij de amateurs pakt Dolenc in zijn Porsche van Fach Auto Tech de titel. Mooi, maar diezelfde Dolenc verpeste wel race 2 voor Engelhart. Hij reed een hele tijd lang in zijn weg terwijl hij op een ronde ging gezet worden. Engelhart reageerde zijn woede af door zijn Porsche tegen die van hem te drukken. Toen hij er eenmaal voorbij was kreeg hij een tijdstraf hiervoor: einde titel. Alsof Dolenc een contract had gekregen van dat Mercedes-duo, deed hij daarna exact hetzelfde met dat Chevrolet-duo. Hij kreeg er zelf ook een straf voor maar het zal Engelhart worst wezen, de Duitse titel gaat naar Mercedes, na eerder al het GT1 World Championship en het GT3 European Championship gewonnen te hebben, twee kampioenschappen waarin Porsche niet (meer) mee deed.

        Het autosportseizoen loopt op zijn einde en na een druk weekend zijn er volgende week geen wedstrijden voor Porsche. Tenminste toch niet in kampioenschappen die ik interessant vind. Misschien wordt er wel gereden in een of ander obscuur Aziatische ding :) . Hier volgt dan meteen een overzicht van de weinige wedstrijden nog van dit seizoen:

        14 oktober: World Endurance Championship, race 7/8, 6 uur van Fuji
        14 oktober: Endurance Series, race 6/6, op Navarra
        20 oktober: American Le Mans Series, race 10/10, Petit Le Mans
        20 oktober: European Le Mans Series, race 3/3, Petit Le Mans
        21 oktober: Italian GT Championshp, race 7/7 op Monza
        21 oktober: Belgian Racing Car Championship, race 4/5, Belgian Masters
        28 oktober: World Endurance Championship, race 8/8, 6 uur van Shanghai
        28 oktober: GT Tour, race 7/7 op Paul Ricard
        28 oktober: Super GT, race 8/8, 250 km van Motegi
        10 november: Belgian Racing Car Championship, race 5/5, Race promotion night

          Graag gedaan
          Nog 2 minuutjes:)

            Dank u wel Bert V. :)
            Jammer, RS, de 6 uur van Silverstone stonden binnen de week volledig op youtube. Met wat geluk de 6 uur van Bahrein ook. In tegenstelling tot ALMS, ELMS, GT1 enz.. blijft WEC niet op de site staan..

              Weekend van 21-22-23 september

              De voorlaatste wedstrijd voor de Endurance Series was een erg spannende wedstrijd. Het is ongelooflijk hoe goed dit kampioenschap draait. Daar waar andere kampioenschappen alle moeite hebben om een mager startveld bij elkaar te rapen in deze crisistijden, stonden er nu op de Nürburgring weer 48 wagens, overigens het laagste aantal van het seizoen. :D 13 in de Pro Cup, 29 in Pro-Am en 4 in Gentleman Throphy, de volledige amateurs zeg maar. In de Pro Cup reden 2 Porsches mee en het Belgische Prospeed Competition reed weer een pracht van een race met Goossens/Maassen/Hennerici. Ze reden heel de race vooraan en konden in het laatste half uur een snellere Mercedes, met onder andere Bleekemolen, achter hun houden. Erg mooie overwinning en terecht na alle pech dat het team al heeft meegemaakt dit seizoen.

              De andere Porsche van het Franse SMG Challenge reed meestal rond als 6de en viel 8 minuten voor het einde van de 3 uren uit en werdt nog als 11de geklasseerd. In de stand bij rijders en teams staat Prospeed Competition nu mooi 4de respectievelijk 3de. De titel is helaas niet meer mogelijk. ‘Brons’ zou heel mooi zijn na zo een pechvol seizoen. SMG Challenge staat een stuk verder. In Pro-Am deden er 4 Porsches mee en één daarvan was de enige Porsche die nog uitzicht had op een titel; die van het Duitse Haribo Racing Team. Helaas zaten ze iets te vaak naast de baan en werden 12de.

              Gelukkig hadden de tegenstanders voor de titel met hun Ferrari ook pech waardoor het nog kan bij de rijders en bij de teams staan ze zelfs nog steeds op kop. Goed weekend voor Prospeed Competition blijkbaar want hun Pro-Am-Porsche werd in deze klasse 5de. Een 2de plek was er voor de eerste wagen van Pro GT by Almeras van Hassid/Beltoise nadat zij een half uur voor het einde een Mercedes niet achter hen konden houden. De andere wagen van het team werd 13de. In Gentelmen Throphy ten slotte won de enige Porsche (Exagon Engineering met Kelders/Desbruères). In de stand maken ze nog kans op beide titels na het gefaal van de Audi’s. Een mooie race dus voor Porsche met 2 zeges en een 2de plaats in de 3 klasses, :first: alleen jammer dat het iets te laat is in de Pro Cup.

              Geen goed nieuws uit Italië met de voorlaatste wedstrijd in het plaatselijke GT kampioenschap op Mugello. De voor de titel strijdende Porsche van Ebi Motors met Barri/Balzan achter het stuur eindigde in beide races achter hun Audi-concurrent Sonvico. Ze werden 2 maal 8ste (nog achter de Porsche van Antonelli Motorsport) en de Audi eens 3de en eens 4de. In de stand zakken ze van 2 naar 4 en hebben nu 25 punten achter op de nieuwe leiders, een BMW-duo. Met 40 punten te verdienen in het laatste raceweekend op Monza kan het nog maar ze hebben toch een steek laten vallen.

              In de lagere klassen was Porsche weer de enige deelnemer (GT2 en GTC2) of werden ze verslagen door Lamborghini (GTC1) Hoe dan ook blijven ze in alle drie de gevallen los op kop in de stand.

              Dit weekend:
              World Endurance Championship, race 6/8, 6 uren van Bahrein
              Grand-Am Sports Car Series, race 13/13, Championship Weekend
              GT Masters, race 8/8 op de Hockenheimring
              GT Tour, race 6/7 op Circuit Bugatti
              British GT CHampionship, race 7/7 op Donington
              Super GT, race 7/8, 300 km van Autopolis

                [quote=”TORHOUT” post=107980]Stuttgart. For the eighth time in a row, Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart, has successfully maintained its top billing in terms of popularity. The sports car maker occupies the pole position as the car brand with the maximum appeal in the United States. These were the findings of the latest survey “Automotive, Performance, Execution and Layout Study (APEAL)” conducted by the opinion research center J.D. Power and Associates.
                Alongside the Porsche marque, the customers voted for the Porsche 911 as best vehicle in the Premium Sporty segment. The sporty SUV, the Cayenne, likewise won first place (segment: Midsize Premium Crossover SUV). Both models were given the J.D. Power Awards. Grades from ten different categories are integrated into the overall score including design, comfort, dynamic performance and suitability for everyday driving. The U.S. market researchers interviewed around 75,000 car owners with new vehicles that were registered for the first time in the period from November 2011 to February 2012.[/quote]

                Mooi zo. En de Amerikanen kunnen het weten. :D

                  Weekend van 14-15-16 september

                  De 6 uren van São Paulo in het kader van het World Endurance Championship waren in GTE Pro alweer een teleurstelling voor Porsche. Hadden Lieb en Lietz in de 6 uren van Silverstone nog pure pech terwijl ze de beste waren, nu kon het duo van Team Felbermayr-Proton gewoon niet volgen. Zowel Ferrari als Aston Martin waren sneller. De Porsche was nooit ver achter maar vormde zeker geen gevaar ook niet. Een 3de plaats was het resultaat en de teamstitel in GTE Pro wordt steeds moeilijker. Een gelukje in GTE Am. Hier kon Team Felbermayr-Proton met Ried/Roda/Ruberti wel goed volgen en werden mooi 2de achter Larbre Compétition. De Fransmannen zijn met hun Chevrolet in bloedvorm sinds het winnen van de 24 uren van Le Mans. Net als in Silverstone kwamen ze als eerste over de streep maar net als in Silverstone werden ze gediskwalificeerd. Was in het in Engeland nog een illegale brandblusser, in Brazilië had de wagen geen legale rijhoogte. Men zou bijna medelijden gaan krijgen maar deze zege is wel een goede zaak voor Porsche.

                  Met nu 22 punten achterstand is de teamstitel hier nog realistisch. JWA-Avila met Daniels/Camathias/Palttala reed (eindelijk) goed mee van voor maar verloor erg veel tijd door een lekke band en de gevolgen van de berokken schade. Ze werden nog 4de. Bij de merken, het belangrijkste, is het bijna een verloren zaak. Met nog 132 punten te verdienen heeft Porsche er 105 achter op Ferrari. Pijnlijk realistisch. Ik kan niet wachten tot de 991 die 458 rond zijn oren zal rijden vanaf 2014. :twisted: Maar we zitten nog in 2012 en met 38 punten voor op Chevrolet is zelfs de 2de plaats niet veilig.

                  Over de VIR 240, die voor het eerst onderdeel is van de American Le Mans Series, kunnen we tevreden zijn. Weliswaar wint Chevrolet en zo pakken ze een race voor het einde al de titel bij rijders, teams en merken, maar dat zat er aan te komen. De Porsche van Bergmeister/Long werd echter 2de en doet een goede zaak voor de 2de plaats.

                  Bij de rijders staan ze 3de en hebben nog maar 2 punten achter. Bij de teams wordt het met 23 punten minder dan BMW Team RLL al heel wat moeilijker maar bij de merken wipt Porsche over BMW en is 2de. :applaus: Hopelijk kunnen ze die 3 puntjes voorsprong op BMW en 16 op Ferrari vasthouden tijdens de laatste race, Petit Le Mans in het weekend van 20 oktober. De 2de Flying Lizard Motorsport werd met Neiman/Holzer 5de. Team Falken Tire met Henzler/Sellers werd 7de terwijl Paul Miller Racing met Miller/Maassen niet het einde zag. In GTC won MacNeil/Keen voor Cisneros/Bleekemolen en zo is MacNeil al kampioen. Ook bij de teams is Alex Job Racing nu kampioen.

                  Slecht nieuws helaas uit eigen land voor Porsche, de GT Masters. Op de Nürburgring kwalificeerden Engelhart/Tandy zich zo slecht dat ze de leiding in het kampioenschap verspeelden. Voor race 1 zat er niet meer in dan 11de, maar voor race 2 gokten ze verkeerd in het hectische slot van de kwalificatie en werden 27ste. In de races reden ze telkens wel mooi naar voren (van 11 naar 7 en van 27 naar 10) maar de concurreerden Chevrolet, Mercedes en BMW voor de titel profiteerden optimaal. Er doen natuurlijk nog andere Porsches mee maar die geraken zelden in de top 5 en doen dan ook niet mee voor de titel. De opgelopen schade in de stand valt al bij al mee. Engelhart zak naar 2de met 7 punten minder dan het Chevrolet-duo, 2 meer dan het Mercedes-duo en 11 meer dan het BMW-duo. De finale in Hockenheim is nog lang niet verloren, maar te bedenken dat hij er 25 voorstond.. :shock: Bij de teams laat Schütz Motorsport wel een grotere steek vallen met nu P3 op 18 punten.

                  Deze week:
                  -wedstrijd 5/6 voor Endurance Series op de Nürburgring, live streaming op http://blancpain-endurance-series.com/, zondag om 14u30
                  -wedstrijd 6/7 voor Italiaans GT kampioenschap op Mugello, live streaming op http://www.acisportitalia.it/GT/home/ita zondag om 11u40 race 1 en 17u race 2

                    Jep. GTC was heel spannend maar dat was het zo wat. Geen erg boeiende race. Mooie P2 voor Flying Lizard. Chevrolet nu kampioen rijders/teams/merken.

                    Nu finale IndyCar Series kijken :D

                      Graag gedaan :)
                      Ga je alms kijken deze week?

                        p

                          Weekend van 7-8-9 september:

                          In de Grand-Am Sports Car Series was het op Laguna Seca de voorlaatste race van het seizoen. Horton Autosport presteerde weer uitstekend maar had wederom pech. Na een 2de tijd in de kwalificatie en een half uur aan de leiding gelegen te hebben zakten ze helemaal terug door een wielmoer dat lastig deed in de pits.

                          Magnus Racing en Brumos Racing reden uitstekend mee van voor maar werden uiteindelijk strategisch geklopt. Magnus Racing werd 3de achter een Mazda en een Ferrari, Brumos Racing werd 6de. De titel bij rijders en wagens gaat nu sowieso helaas naar Ferrari. Bij de merken is het nog spannend met de top 5: Ferrari 367, Chevrolet 355, Mazda 351, Porsche 348 en BMW 324. Als Porsche in de laatste race geen pech heeft, beter doet dan Chevrolet en Mazda (zoals in de laatste 3, 4 races) en die Ferrari eens een lastig wielmoer heeft in de pit, dan kan het nog. 8) Magnus Racing gaf trouwens aan te gaan fuseren met Green Hornet Racing, GTC-team in American Le Mans Series.

                          Goed nieuws uit onze zuiderburen. Porsche doet een uitstekende zaak in de GT Tour, het Frans kampioenschap. Het was de op twee na laatste race en de enige niet in Frankrijk: in het Spaanse Navarra. Pro GT by Philippe Almeiras, een team dat drie Porsches inzet in de hoogste klasse werd weliswaar telkens 2de, maar telkens achter een wagen die niet strijd voor de titel. In de eerste race was dat achter een McLaren, in de tweede race achter een Ferrari waarvan één van de rijders ex-doelman Barthez is. De grote concurrent voor de titel, de Ferrari van Debard en ex-F1 rijder Panis, had een rotslecht weekend en zo neemt Pro GT by Philippe Almeiras de leiding bij teams en rijders. Hassid/Beltoise staan 27 punten los op Debard/Panis. Opvallend was dat hun teamgenoten Pasquali/Perera hun 2de plaats mochten afnemen in race 2. In de lagere klasse, de ‘Coupe de France’, werd de Porsche van Ruffier Racing eens 2de en 1ste en verstevigt zo de leiding bij teams en rijders. Een van de races werd zelfs volledig gereden met een gebarsten voorruit. :respekt: Porsche dus voorlopig 100% op kop in Frankrijk.

                          Minder goed nieuws van over het Kanaal in het British GT Championship. De leider in het kampioenschap, Ashburn, in zijn Porsche van Trackspeed die hij deelde met Keen, moest opgeven in een 3uurs race in Silverstone.

                          De Ferrari van Mtech Racing werd 7de en herneemt de leiding. Ashburn zakt naar 4de en wordt ook nog gepasseerd door een BMW-rijder een een Nissan-duo. Hij heeft 9,5 punten minder. In de race was er nog een troostprijs met een 3de plaats voor de Porsche van Motorbase Performance met Caine/Perfetti.

                          In Super GT, het Japans kampioenschap, was het de 300 km van Fuji op de Fuji Speedway. Ook hier goed nieuws want de Porsche van Hankook KTR met Kageyama/Fujii won de race in de GT300-klasse

                          en Team Taisan Endless met Mineo/Yokomizo werd 4de. Tussen hen eindigden een Toyota en een Honda die geen bedreiging vormen voor de titel. De concurrenten die dat wel zijn eindigden buiten de top 4 of moesten zelfs opgegeven. Uitstekende zaak want Hankook KTR neemt de leiding bij rijders en teams met respectievelijk 12 en 10 punten voor op een Nissan-rijder en een Audi-team. Het andere Porscheteam is in beide kampioenschappen vlakbij.

                          Finale van het seizoen op Monza in de Porsche Supercup. Pakte Rast zijn 3de titel of pakte Estre, Siedler, Edwards of Thiim hun eerste? Thiim was heel het weekend de minste van de vijf maar mag toch meer dan tevreden zijn met de titel in het ‘rookie’ klassement. Estre maakte op volle snelheid een foutje en Siedler en Edwards probeerden elkaar zodanig het leven zuur te maken zo dat Rast zijn 3de titel wel móest pakken. Een beter filmpje dan dit voor de spreekwoordelijke derde hond bestaat niet.


                          Bij de teams gaat de titel wel naar Hermes Attempto Racing (Thiim en Estre) voor Veltins Lechner Racing (Siedler en Ammermüller).

                          Afgelopen weekend was het ook de 24 uur van Zolder, een wedstrijd die vreemd genoeg geen onderdeel is van het Belgisch kampioenschap. Aanvankelijk stond het op de kalender van de Belcar Endurance Championship maar na maandenlang getouwtrek tussen verschillende organisatoren over tv-rechten e.d. kwam er uiteindelijk een nieuw kampioenschap, de Belgian Racing Car Championship, zonder 24 uur van Zolder. Hopelijk zal deze klassieker volgend jaar wel onderdeel zijn van ons nationaal kampioenschap want 23 deelnemers in een 24 uurs race is wel heel erg weinig. Gelukkig was het een pracht van een wedstrijd tussen aanvankelijk de Porsche van Prospeed en de BMW van Marc VDS Racing Team

                          en later, na de opgave van de BMW, de Audi van WRT. Het werd een nek aan nek race tot de Porsche helaas remproblemen kreeg en de pit in moest. Gelukkig werden Goossens/Soulet/Redant/Bouvy nog 2de voor een andere Porsche.

                          In de omloop van Vlaanderen, de 6de rally voor het Belgische kampioenschap werd de enige Porsche van Duindistel van Debyser 3de in zijn klasse tussen 5 Nissans. Algemeen was hij 37ste.

                          Deze week:
                          – 6 uren van São Paulo, wedstrijd 5/8 in World Endurance Championship, live streaming vanaf zaterdag 17u op http://www.fiawec.com
                          – ALMS VIR, wedstrijd 9/10 in American Le Mans Series, live streaming vanaf zaterdag 20u30 op http://www.alms.com
                          – wedstrijd 7/8 in GT Masters op de Nürburgring

                            Niets dan goed nieuws deze week. In de American Le Mans Series wint Porsche de Baltimore Sports Car Challenge. Weliswaar de Porsche van Team Falken Tire.

                            Flying Lizard Motorsport was pas 5de en verliest dus wel terrein in de rijders- en teamstand. Voor het merk maakt het echter niet uit ze komen in de merkenstand sowieso dichter. Paul Miller Racing had geluk bij de start


                            maar eindigde uiteindelijk achteraan. De American Le Mans Series is mijn favoriet kampioenschap maar het heeft één nadeel: het duurt *$^ lang eer de stand op de officiële site of wikipedia aangepast is. Aangezien het puntensysteem niet elke race hetzelfde is, is het moeilijk om het zelf uit te rekenen. Ik ga er vanuit dat Porsche nog steeds 3de is en dat ze dichter zijn gekomen op Chevrolet en BMW. Flying Lizard Motorsports zal echter wel wat terrein verloren zijn.

                            Ook in het Italiaans GT kampioenschap wint Porsche en nog wel beide races. Op Imola werd het een dubbel in race 1 dankzij Ebimotors met Balzan/Barri en Antonelli Motorsport met Ruberti/Passuti. De leidende Audi werd 7de. In de 2de race won Antonelli Motorsport.

                            Ebi Motors werd nu pas 7de, met de leidende Audi 4de. In de stand (GT3) naderen Balzan/Barri tot op 4 puntjes van die Audi-rijder, Sonvico. De lagere klasses zijn niet echt de moeite om bij stil te staan. In GT2 en GTC 2de divisie was telkens de enige deelnemer een Porsche. In GTC 1ste divisie werd Antonelli Motorsport eens 3de en eens 2de maar in de stand blijven ze ruim op kop.

                            In de Porsche Supercup tenslotte won Thiim de race op Spa-Francorchamps. Achter hem kwamen Rast, Van Lagen, Estre, Edwards en Siedler. In de stand is het met nog één race, en dus 22 punten te verdienen, erg spannend. Er zijn nog vijf titelkandidaten met Rast 122 punten, Estre 121, Siedler 111, Edwards 107 en Thiim 107. Opvallend was de koprol van de Nederlander Jeroen Mul.


                            Grote aardverschuiving op komst in de endurancewereld en dus met direct belang voor Porsche: in 2014 zullen de American Le Mans Series en de Grand-Am Sports Car Series fuseren. Waarom is mij een raadsel want beide kampioenschappen draaiden goed en Noord-Amerika is groot en sterk genoeg voor twee kampioenschappen. Hoe dit in zijn werk zal gaan is nog onduidelijk want de GT klasse in ALMS is sneller dan de prototypes van Grand-Am. :) Persoonlijk vind ik dit erg jammer. Beide kampioenschappen zorgen met elk zo een 30 deelnemers en 10 tot 13 races voor heel wat kijkplezier. In 2014 is er plots maar één kampioenschap (en dus een hoop minder races) met, ofwel veel te veel deelnemers, ofwel moet een hoop teams iets anders (lagers) gaan doen.

                              Dit weekend staat vooral de op 2 na laatste race in American Le Mans Series centraal, de Baltimore Sports Car Challenge. 2uurs raceke dat live te streamen valt op http://www.alms.com zaterdag om 22u30 Belgische tijd. Hopelijk kan Flying Lizard Motorsport het gat voor Porsche met BMW en Chevrolet kleiner maken en/of dat met Ferrari vergroten.

                              In het Italiaans GT kampioenschap staat ook de op 2 na laatste race op het menu. Live streaming op http://www.acisportitalia.it/GT/. Races zaterdag om 16u55 en zondag om 12u00. Mooi om te zien is dat in de vier verschillende klasses Italiaanse merken onder Duitse staan en dat in hun eigen kampioenschap. Porsche staat op 3 van de 4 op kop. Helaas niet in de hoogste, de GT3. Hoewel Balzan/Barri van Ebimotors met hun 16 punten achter op een Audi-rijder nog alle kansen hebben.

                              Tot slot herneemt de Porsche Supercup dit weekend opnieuw, zoals gewoonlijk in het voorprogramma van het WK Formule 1. De Porsche Supercup is de hoogste kweekvijver zeg maar van rijders die Porsche kunnen vertegenwoordigen op hoger niveau. Rast kan zijn 3de titel op rij halen al kan het hem blijkbaar niet zoveel schelen want de vorige race op de Hungaroring liet hij schieten om de 24 uur van Spa-Francorchamps (onderdeel van Blancpain Endurance Series waarin hij totaal niet meedoet) te kunnen rijden. De stand is erg spannend met nog 2 races te gaan (dit weekend op Spa-Francorchamps en volgend weekend op Monza): Estre 105, Rast 104, Siedler 99, Edwards 93, Ammermüller 87 en daarachter blijft het ook dicht bijeen. Race op Eurosport zondag om 11u45. Voor wie korte spectaculaire races verkiest boven lange strategische, zeker de moeite.

                              Op het WK GT1 doet Porsche opnieuw niet mee door die boze Chinezen. Dat zal ook wel zo blijven tot de rest van het seizoen. Hopelijk kan een Europees team Porsche vertegenwoordigen op dit kampioenschap in 2013.

                                Inderdaad en dat met 32 inschrijvingen. Wat een vreemde vorm heeft dat circuit ook. Ga helaas niet live kunnen kijken dus wachten tot de race online komt en ondertussen elke vorm van nieuws vermijden ;)

                                  Er wordt nog in geïnvesteerd maar natuurlijk niet alsof het een nieuw model was. Begin dit jaar en vorige maand waren er nog updates. Toch mag Porsche trots zijn op zijn 997, die heeft erg veel en vooral erg lang gewonnen. Veel succesvoller dan de 996.

                                  En ik kijk ook enorm uit naar Le Mans. :) Zou prachtig zijn, eindelijk een opvolger van mijn absolute favoriet: de 911 GT1-98. :mrgreen:

                                15 reacties aan het bekijken - 151 tot 165 (van in totaal 182)