Aangemaakte reacties

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 182)
    • United SportsCar Championship 11/13: Oak Tree Grand Prix

      Alweer een moeilijke wedstrijd voor Porsche North America in GTLM al werd het ditmaal goed gemaakt door Team Falken Tire. Het privé-team reed dankzij het geweldige duo Bryan Sellers/Wolf Henzler de 991 naar een 2de plaats. Een bittere pil ergens want twee bochten voor het einde reden ze nog op kop. De overwinning ging echter maar naar een Ferrari, laatste bij de merken, waardoor Porsche nu de leiding overneemt! Het fabrieksteam kende achter een dramatisch weekend. In de trainingen had Richard Lietz al een zware crash waarbij hij zijn opperarmbeen brak. https://www.youtube.com/watch?v=BI6q1YiwBwI Hoewel er in het World Endurance Championship al lang niet gereden is waardoor erg veel fabrieksrijders van Porsche zouden kunnen invallen koos men er toch voor om in de #911 naast Nick Tandy Michael Christensen te plaatsen. Christensen zal dus met beide wagens rijden naast de #912 met Patrick Long. De #912 had in het begin al problemen wanneer hij een GTD-botsing moest vermijden en uitgezonderd na een neutralisatie zagen we hem niet vanvoor. De #911 streed vooraan mee op een afwijkende strategie en knokte zich naar P2. Wanneer de motor even stilvalt zakt de 991 weer naar P4 maar knokt zich opnieuw naar voren tot de motor er definitief mee ophield. Pijnlijke zaken en zo on-Porsche. Bij de rijders kan men het nu wel helemaal vergeten maar bij de merken staat Porche plots op kop! :music: Stand met nog twee races te gaan: Porsche 276, Chevrolet 274, Dodge 273, BMW 272 en Ferrari 264. In GTD goed en minder goed nieuws en eigenlijk exact andersom als in GTLM. Bij de merken doet Porsche een slechte zaak. In een, alweer, erg spannende strijd, is de eerste Porsche die van Dempsey Racing met Patrick Dempsey/Andrew Davis op P3 achter een BMW en een Ferrari. Zo zakt Porsche naar 3de bij de merken. Bij de rijders echter werd de #22 Porsche van Alex Job Racing met Leh Keen/Cooper MacNeil 5de terwijl de leidende Ferrari 8ste werd. In de tussenstand heeft de top 3 (Ferrari-duo, BMW-rijder en Keen/MacNeil) allemaal 244 punten! Magnus Racing werd 6de en Snow Racing met onze Belg Jan Heylen werd 9de.

      SportsCar Challenge 10/12 op Virginia

      In het voorprogramma alweer geen goed nieuws in de GS-klasse met de opgave voor Rum Bum Racing met Matt Plumb/Nick Longhi. Bij de wagens blijft de Carrera wel 4de in de stand. De eerste Porsche was nu alweer Rebel Rock Racing met Martin Barkey/Kyle Marcelli op P3. In de ST-klasse is het al Porsche wat de klok slaat momenteel met een 1-2 voor de Cayman. De zege ging naar Murillo Racing met Eric Foss/Jeff Mosing die hun BMW vervingen door een Porsche. 2de was Autometrics Motorsports. Wayne Nonnamaker van Team Sahlen behoudt voor Porsche de leiding na een zesde plaats. Bij de merken staat Porsche op kop met één puntje meer dan BMW.

      Porsche Supercup 7/9 op Spa-Francorchamps

      Earl Bamber heeft ten volle geprofiteerd van de slechte kwalificatie van Kuba Giermaziak. De Pool vertrok pas als 11de en moest knokken om daar een 8ste aan de eindmeet van te maken. De Nieuw-Zeelander reed de pole, de snelste ronde en won vrij gemakkelijk, nadat hij bij de start de leiding overnam van Nicki Thiim. Naast hem op het podium stonden Thiim en Klaus Bachler. Opvallende deelnemer was de Nederlander Jaap van Lagen. De belangrijkste Porsche-rijder in de GT Masters 2014 werd 9de. In de tussenstand neemt Bamber meteen ook de leiding over van Giermaziak met 107-104. Ter informatie: Bamber is een debutant.

      Dit weekend:
      – Super GT 6/8: 1000km van Suzuka
      – GT Masters 6/8 op de Nürburgring
      – British GT Championship 6/7 op Brands Hatch
      – Campionato Italiano GT 4/7 op Paul Ricard
      – Buiten kampioenschap: 24 uur van Zolder

        United SportsCar Championship 10/13: Road America 500

        Alweer geen memorabele wedstrijd in dit kampioenschap al had het ditmaal wel beter gekund. Op dit hoge snelheidsparcours ging de strijd tussen Dodge en Porsche. Bij de start waren beide wagens van Porsche North America 3 en 4. De #911 met Tandy/Lietz was in constante strijd om het podium, reed even 2de, en was op weg naar P3. Helaas kregen ze in de slotfase een straf en werden 10de. De #912 met Long/Christensen streed ook voor het podium maar zakte in de slotfase nog tot 5de. Team Falken Tire met Henzler/Sellers waren bij de chaos tijdens de pitstops tijdens een neutralisatie even 2de, maar uiteindelijk waren ze de mindere in GTLM en werden 9de. In het individueel klassement mag Porsche het stilaan gaan vergeten tenzij er plots een overwinning of twee uit de lucht komen vallen. Bij de merken echter blijft het ongemeen spannend: Chevrolet 248, Dodge 245, Porsche 244, BMW 242 en Ferrari 229. In GTD ging het stukken beter. Bij Magnus Racing was er opnieuw geen feestvreugde met een 14de plaats maar ondertussen is de belangrijkste Porsche die van Alex Job Racing met MacNeil/Keen en die werd knap 2de en verkleint zo het verschil met de Ferrari #555 die 5de werd. Het gat is nog maar drie puntjes en bij de merken twee. Onze landgenoot Heylen werd met Snow 3de. Andere Porsches waren 6de, 10de, 12de, 13de, 15de en 17de. Eentje moest opgeven.

        SportsCar Challenge 9/12 op Road America

        Ook in het voorprogramma had Porsche een mindere dag in de hoogste klasse en een goede in de lagere klasse. In GS zien we, na problemen, pas een 17de plaats voor Rum Bum Racing met Plumb/Longhi. Eerste Porsche was nu Rebel Rock/MBRP Racing op P8. De titel is nu ver weg en bij de merken staat Porsche pas 4de nu. Groot contrast in ST waar Team Sahlen met de gebroerders Nonnamaker tweede werden en de leiding overnemen van een BMW. Bij de merken staat Porsche 2de.

        Super GT 5/8: 300km van Fuji

        Net als de vorige wedstrijd kwam Porsche-fabrieksrijder Makowiecki aan de start met zijn Honda in de GT500-klasse samen met Yamamoto. In een seizoen waarin Honda het tot nu toe duidelijk moest afleggen tegen Toyota en Nissan schonk de Fransman het merk zijn eerste zege van het seizoen. Dat is meteen ook het beste nieuws voor Porsche. Veel minder ging het in GT300. Porsche Team KTR met Tsuzuki/Mineo werden nog aardig 9de in de gietende regen terwijl Pacific Direction Racing met Shirasaka/Couto anoniem 18de werden.

        GT Masters 5/8 op de Slovakia Ring

        Het Duits kampioenschap kende afgelopen weekend zijn derde en laatste buitenlandse wedstrijd van het seizoen. Ondanks dat geen Porsche won was het een positief weekend. In race 1 was er geen kruid gewassen tegen BMW en Chevrolet. De zege ging naar de BMW die in de stand net onder van Lagen staat. De Nederlander werd met Engelhart 5de, vóór de leidende Audi. De andere Porsches kwamen er niet aan te pas met een wagen van Farnbacher als hoogste op 13. In race 2 waren de twee eerder vermelde merken alweer buiten schot. Gelukking kon het duo van Schütz Motorsport opnieuw de schade beperken met een 5de plaats terwijl de concurrerende Audi pas 10de was. Eerstvolgende Porsche was er nu eentje van Team Herberth op P17. In de tussenstand passeert van Lagen het Audi-duo maar wordt op zijn beurt ingehaald door het BMW-duo. Hij blijft zo 2de maar wel met een kleinere achterstand: van 10 naar 4 punten.

        Dit weekend is er wederom niks!
        Volgende weekend:
        – United SportsCar Championship 11/13: Oak Tree Grand Prix, live streaming http://www.imsa.com, zondag 22u
        – SportsCar Challenge 10/12 op Virginia
        – GT Series 8/12: Sprint Series 4/7 op de Slovakia Ring, live streaming http://www.blancpain-gt-series.com/ race 1 zaterdag 14u45 en race 2 zondag 12u40 (wel niet duidelijk of er wel een Porsche aan de start komt)
        – Porsche Supercup 7/9 op Spa-Francorchamps, live streaming http://gofirstrow.eu/sport/motosport.html zondag 11u45

          United SportsCar Championship 9/12: Brickyard Grote Prijs

          Net als in ELMS vorige week werd in het USCC de Balance of Performance herzien. Het veld lag inderdaad dichter bij elkaar in GTLM al kwalificeerde Porsche zich nog altijd achteraan. Tijdens de race zagen we echter beide wagens van Porsche North America naar voren klimmen. Tijdens een neutralisatie nam de #911 met Tandy/Lietz zelfs de leiding terwijl de #912 met Long/Christensen 4de was. Bovendien konden ze de positie ook vast houden. Helaas, net nu Porsche zijn snelheid terug heeft, laat de betrouwbaarheid het afweten als de motor in de wagen van de leidende Tandy de geest geeft. Erg jammer. Gelukkig werd de #912 nog 3de. Team Falken Tire werd met enkele ronden achterstand na problemen 9de. Toch hoopvol met het oog op de volgende wedstrijd waar de 991 nieuwe aerodynamische elementen zal hebben tegen het onderstuur in hogesnelheidsbochten. In de stand vliegen Tandy/Lietz nu uit de top 5. Bij de merken blijft Porsche gelukkig 2de op zes punten van Chevrolet. In GTD lagen de zaken erg dicht bij elkaar want bij elke pitstop zagen we een andere tussenstand. Uiteindelijk was de eerste Porsche pas 5de, de wagen met Keen/MacNeil van Alex Job Racing. Magnus Racing met Lally/Potter reed hun zoveelste teleurstellende wedstrijd en werden 12de. Keen/MacNeil zijn het belangrijkste duo op P2 op 9 punten van een Ferrari-duo. Bij de merken verliest Porsche de leiding aan Ferrari.

          SportsCar Challenge 8/12 op Indianapolis

          In het voorprogramma deed Porsche een slechte zaak in GS. Met de opgave van Rum Bum Racing verloor het meteen zijn grootste troef. Plumb vliegt zo meteen ook uit de top 5 bij de rijders. Eerste Porsche was Bodymotion Racing op P12. Bij de merken blijft Porsche 3de. In ST won Porsche wel met dank aan de Cayman van Berg Racing met Ellsworth/Lewis. Nonnamaker blijft 2de in de stand net als Team Sahlen. Bij de merken neemt Porsche de leiding.

          GT Series 7/12: Endurance Series 4/5: 24 uur van Spa

          Een zwakke vertegenwoordiging van Porsche op deze 24 uur van Spa. Terwijl we vorig jaar nog een fabriekstrio op P2 zagen eindigen deed er nu geen enkele Porsche mee in Pro. In Pro-Am waren er 3 en in de Gentlemen Trophy 1. In Pro-Am viel vooral Pro GT by Almeras op met Dermont/Perera/Bonanomi/Lasserre. De Franse ploeg reed na vier uur zelfs rond als 3de. Naarmate de amateurs ook hun stints reden zagen we de wagen telkens tussen P6 en P8 hangen. Uiteindelijk werden ze 7de. Fach Auto Tech (met oa. Ragginger/Frommenwiller) werd 14de. Wochenspiegel Team Manthey haalde het einde niet. In Gentlemen Trophy werd Delahaye Racing met Bordet/Viron/Lemeret/Al Azhari 7de. De wedstrijd werd in de aanvangsfase overigens gekenmerkt door een aantal zeer stevige ongelukken. In totaal belanden drie man in het ziekenhuis. Gelukkig zijn ze ondertussen allemaal ontslagen. Hoogtepunten:

          Belgium Racing Car Championship 4/6: op Spa-Francorchamps

          In het voorprogramma werd er ook gereden voor het Belgische kampioenschap. Belgium Racing met Derdaele/Heyer/Maassen werden in race 1 3de en in race 2 2de. In de stand in Pro staan ze ook 2de achter een Aston Martin. In Cup staat Porsche op kop.

          Porsche Supercup 6/9 op de Hungaroring

          De grote twee in de tussenstand, Giermaziak en Bamber, kwalificeerden zich op de eerste rij. De Pool had een uitstekende start, net als Thiim, die zich voor Bamber nestelde. Daarmee is meteen ook alles gezegd over deze wedstrijd op het “Monaco zonder muren”-circuit. Er viel nog wat te beleven maar niet vooraan. Giermaziak heeft nu 9 punten meer dan Bamber. Ammermüller, die 5de werd, volgt al op 22 punten.

          Dit weekend is er niks!
          Binnen twee weken:
          -United SportsCar Championship 10/12: Road America 500
          -SportsCar Challenge 9/12 in voorprogramma
          -Super GT 5/8: 300km van Fuji
          -GT Masters 5/8 op de Slovakia Ring

            European Le Mans Series 3/5: 4 uur van de Red Bull Ring

            Een complete ramp deze wedstrijd. De middelste wedstrijd van het seizoen en met een herziene Balance of Performance was het de kans voor Porsche om terug te slagen. De belangrijkste 997 in GTE, de #76 van IMSA Performance Matmut met Raymond Narac/Nicolas Armindo/Christina Nielsen konden nog een beetje meedoen vooraan maar moesten uiteindelijk opgeven. De andere Porsches kwamen nooit in de buurt. De andere wagen van het Franse team werd 12de (Erik Maris/Jean-Marc Merlin/Eric Hélary (2maal Le Mans gewonnen begin jaren ’90)), 11de was het grote Proton Competition met naast vader en zoon Horst Felbermayer ook fabrieksrijder Richard Lietz. Gulf Racing UK was de minst opvallende maar wel de eerste Porsche op een teleurstellende 9de plek met Michael Wainwright/Adam Carroll/Michael Meadows. Ook in GTC geen reden om te juigen met de 997’s 6de en 8ste respectievelijk Pro GT by Almeras (eventjes 4de tot een spin) met Franck Perera/Matthieu Vaxivière/Henri Hassid en Prospeed Competition met Paul van Splunteren/Gilles Vannelet/Mike Parisy

            International GT Open 5/8 op Silverstone

            Een uitstekend weekend in de GTS-klasse van de IGTO met dank aan alweer een briljant duo Matteo Beretta/Joël Camathias van Autorlando Sport. Het verschil tussen de prof en de amateur wordt steeds kleiner en dat is toch echt wel sterk van Camathias :respect2: De Zwitser reed in race 1 rond als 3de en Beretta maakte er een mooie zege van in zijn stint. In race 2 vertrok Beretta als 2de en een even snelle Camathias bracht de 997 ook op P2 aan de finish. In de tussenstand staan zowel de rijders als het team plots 4de. Ebimotors deed weer mee met Ivan Jacoma/Adriano Pan maar speelde geen rol vooraan ondanks een verdienstelijke Jacoma die zich toch als 5de kwalificeerde.

            Super GT 4/8: 300km van Sugo

            Het is duidelijk dat het WEC een hele tijd stil staat: zelfs in een nationaal kampioenschap komen twee fabrieksrijders van Porsche aan de start. Frédéric Makowiecki keert eventjes terug naar zijn wortels en vormt een duo met een Japanner in een Honda in de GT500-klasse. De Fransman zal 8ste worden met wat het zwakste merk is dit seizoen. In GT300 zien we de traditionele twee Porsches aan de start maar bij Porsche Team KTR wordt Akihiro Tsuzuki bijgestaan door niemand minder dan Jörg Bergmeister. De geniale Duitser brengt de 997 meteen op de 5de plaats op de grid maar meer dan 12de zit er in de race helaas niet in. Pacific Direction Racing wordt met Takuya Shirasaka/André Couto 17de.

            Porsche Supercup 5/9 op de Hockenheimring

            Een iets minder weekend van Kuba Giermaziak, precies wat het kampioenschap nodig had met het oog op een spannende finale. De Pool moest het hele weekend achtervolgen en meer dan 6de zat er niet. Grote tegenstander voor de titel, de Nieuw-Zeelander Earl Bamber werd 2de en staat nog maar vijf puntjes achter. De zege ging in een relatief spannende wedstrijd naar Nicki Thiim, vorig seizoen kampioen bij de amateurs. De Deen rijdt dit seizoen niet het hele kampioenschap en hetzelfde geldt voor de man op P3: Kévin Estre.

            Dit weekend:
            -United SportsCar Championship 9/12: Brickyard Grand Prix, live streaming vrijdag 23u30 http://www.imsa.com/
            -United SportsCar Challenge 8/12 in voorprogramma op Indianapolis
            -GT Series 7/12: Endurance Series 4/5: 24 uur van Spa-Francorchamps, live streaming zaterdag 16u http://www.blancpain-gt-series.com/
            -Porsche Supercup 6/9 op de Hungaroring

              United SportsCar Championship 8/12: Grote Prijs van Mosport

              Alweer geen memorabele wedstrijd in GTLM. Zowe de Chevrolet Corvette C7R als de Dodge Viper GTS-R zijn eenvoudig weg te sterk voor Porsche momenteel. Gelukkig kon de #911 met Tandy/Lietz zich tussen de BMW’s nestelen en met nog pech voor één van de Chevy’s kon er nog een vijfde plaats behaald worden. Helaas moeten we daar momenteel tevreden mee zijn. Falken Tire werd 8ste en de andere wagen van Porsche North America 9de. De rijderstitel wordt stilaan moeilijk met 25 punten achterstand. Bij de merken staat Porsche nog 2de, met 8 punten minder dan Chevrolet. Heel wat beter gaat het in GTD. Toch ook hier minder nieuws want in de laatste ronde verliest Porsche de zege aan Dodge. Bovendien werd de Amerikaanse wagen nota bene gereden door ene Jeroen Bleekemolen, legendarische Porsche-rijder..Toch een mooie wedstrijd voor Porsche met vooral de 2de plaats voor Park Place Motorsports met Lindsey/Estre. 4 tot en met 7 waren ook allemaal Porsches met Jan Heylen van Snow Racing 7de. Porsche neemt zo de leiding bij de merken! :D Bij de rijders blijft Magnus Racing met Lally/Potter op de sukkel met slechts een 9de plaats, gelukkig viel de Ferrari die de stand aanvoert uit. MacNeil/Keen staan nu 3de bij de rijders.

              SportsCar Challenge 7/12 op Mosport

              Ook in het voorprogramma kreeg Porsche klop in de hoogste klasse en boekte het succes in de lagere klasse. In GS was de eerste Porsche eens te meer Rum Bum Racing met Plumb/Longi maar nu wel pas 9de. In ST won de Cayman van Autometrics Motorsports. In beide merkenstanden staat Porsche 3de.

              British GT Championhip 5/7 op Spa-Francorchamps

              Enige wedstrijd buiten Engeland afgelopen weekend en dit op ons eigen Circuit de Spa-Francorchamps. Porsche won de eerste race in GT3 met dank aan Trackspeed en Keen/Minshaw. De andere wagen van het team moest opgeven. In race 2 waren de rollen omgedraaid met een 4de plaats voor Hughes/Firth en een opgave voor de andere Porsche. In GT4 speelde Porsche geen noemenswaardige rol. Trackspeed komt zo dichter, maar met nog twee weekends is de kloof vrees ik geslagen.

              Campionato Italiano GT 3/7 op Mugello

              Het gaat goed met het Italiaans kampioenschap: 25 wagens aan de start voor deze wedstrijd. Naast de traditionele 997’s van Ebimotors en Autorlando Sport (2) zien we in GT3 ook Krypton Motorsports aan de start (al zouden ze geen grote rol spelen) en Herbert Motorsport. Het Duitse team uit de GT Masters zet na een uitstekend uitstapje in de GT Series een uitstekend uitstapje in het CIGT. Met dank wel aan Renauer want de amateur Bordeaux was, vanzelfsprekend, wat trager. Toch is 7de in race 1 en 3de in race 2 een knap resultaat voor een gastinschrijving. Met de Porsches die het kampioenschap strijden en die zelfs 1 en 2 stonden ging het helaas minder. Ebimotors werd met Donativi/Gagliardini nog 6de en 5de terwijl Autorlando Sport met Carboni/Beretta omgekeerd 5de en 6de werd. Ferrari en Audi profiteren en Porsche is de leiding kwijt. In GTC behoudt Porsche wel de leiding.

              Volgend weekend:
              – European Le Mans Series 3/5: 4 uur van de Red Bull Ring
              – International GT Open 5/8 op Silverstone
              – Super GT 4/8: 300 km van Sugo
              – Porsche Supercup 5/9 op de Hockenheimring

                GT Series 6/12: Sprint Series 3/7 op Zandvoort
                Ditmaal schreef er zich een Porsche in voor de Sprint Series en kwam hij ook effectief aan de start. Tonino Team Herberth, bekend van GT Masters, kwam aan de start met Robert Renauer en Jaap van Lagen, twee grote namen in Duitsland. Gestart als 11de reed van Lagen rond als 10de. Rond de tijd van de pitstops begon het echter te regenen en plots was het tempo van de 997 niet te stuiten. Renauer reed een knal van een wedstrijd en klom van 15 naar 6! In race 2 kon Renauer op het droge, tot zijn eigen verbazing, het tempo aan houden en reed rond als 5de. Als het weer begon te regenen reed van Lagen de Porsche naar 4de. Fantastische resultaten voor een wagen die gewoon even één race komt meerijden tussen de Audi’s, BMW’s, Lamborghini’s en Mercedessen die het kampioenschap strijden. :respekt:

                International GT Open 4/8 op de Hungaroring
                In SGT was Drivex weer afwezig dus de enige Porsche was wederom Autorlando Sport met Matteo Beretta/Joël Camathias in GTS. Camathias kwalificeert de 997 voor race 1 als 8ste. Het duo komt aan de finish als 6de. Opvallend is dat ofwel Beretta een minder weekend heeft ofwel Camathias een uitstekende. De amateur is even snel in de race als de prof en in de kwalificatie zelfs sneller. Voor race 2 kwalificeert Beretta de Porsche als 9de. In de race is hij weer de oude en knalt naar 4de tot ze helaas moeten opgeven in de pit met een kapotte radiator. Heel jammer. In de stand vliegen ze meteen weer uit de top 5.

                GT Tour 4/7 in Le Vigeant
                Een triestig weekend in het Frans kampioenschap. IMSA Performance Matmut startte met Raymond Narac en Nicolas Armindo beide wedstrijden nochthans vanuit pole. In race 1 behoud de prof Narac de leiding tot vlak voor zijn pitstop één Ferrari er voor glipt. De pitstop verloopt echter dramatisch en dat plus straftijd wegens podiumplaatsen in de vorige race (in GT Tour moeten de betere wagens langer in de pit blijven staan… :wtf: ) zakt de 997 helemaal tot 9de. Armindo kan er nog een achtste plek van maken. In race 2 regent het en in tegenstelling tot in de GT Series ligt dat hier de 997 net niet. Armindo wordt van de baan getikt en zakt van 1 tot 3. Uiteindelijk komt hij de pit als 5de. Narac is weliswaar sneller maar maakt twee fouten en zakt van 4 naar 7. Duur puntenverlies en van de leiding met tien punten voor zakken ze nu naar tweede met elf punten achter. Bij de teams zakken ze van 2 naar 4.

                Belgian Racing Car Championship 3/6: Zandvoort Masters
                Het Belgisch kampioenschap bezocht onze noorderburen in het voorprogramma van de GT Series. In de eerste race werd Belgium Racing tweede met Dylan Derdaele, Kenneth Heyer en Xavier Maassen achter een Aston Martin. Er deden ook nog drie Cup-Porsches mee waarvan de beste 6de werd. In race 2 exact hetzelfde. :)

                Porsche Supercup 4/9 op Silverstone
                Een spannende wedstrijd over het kanaal. Clemens Schmid nam de leiding vóór Connor De Phillippi. Deze laatste werd in mooie duels verslagen door klassementsleider Kuba Giermaziak en Earl Bamber. Philipp Eng kende al weer een slechte wedstrijd met slechts P10. In de stand heeft Giermaziak nu 13 punten meer dan Bamber.

                Dit weekend:
                – United SportsCar Championship 8/12: Grote Prijs van Mosport, live streaming http://www.imsa.com/ zondag 20u05
                – SportsCar Challenge 7/12 in voorprogramma
                – British GT Championhip 5/7 op Spa-Francorchamps
                – Campionato Italiano GT 3/7 op Mugello, live streaming http://www.acisportitalia.it/CIGT/ zaterdag 16u30 en zondag 16u

                  Merci ;) heb ik zeker gedaan :relaxman:
                  Even geen brullende motoren doet ook even deugd, al mag dat niet te lang duren :D

                  Twee weekends geleden:

                  International GT Open 3/8 op Jerez

                  Drivex School is weer van de partij in SGT en nu zelfs met twee wagens. Met Fjordbach, Barba en de Castro zijn er drie onbekende rijders en de twee 997’s zijn dan ook permanent in de achterhoede te vinden. Beter gaat het in GTS met Autorlando Sport met Beretta en Camathias achter het stuur. Zoals gewoonlijk reed Camathias degelijk en Beretta ronduit fantastisch. De Italiaan reed regelmatig snellere rondetijden dan wagens uit SGT. Met alle respect voor dit kampioenschap maar deze man zou het hogerop moeten zoeken. Resultaat zijn derde plaatsen in beide races voor het Italiaanse team. Het duo staat in de stand 4de.

                  GT Tour 3/7 op Spa-Francorchamps

                  Alweer een goed weekend voor IMSA Performance Matmut in Spa al kon het wel beter. In race 1 streden Armindo/Narac mee voor de zege maar door een spin werden ze pas 9de. In de tweede wedstrijd werd dan toch na een knappe strijd een tweede plaats gehaald achter een Audi. In de stand blijven ze op kop met 10 punten voorsprong.

                  British GT Championship 5/8 op Snetterton

                  Ook hier een dubbele wedstrijd van een uur en eindelijk succes voor Trackspeed met dank aan de #63 van Keen/Minshaw. Vertrokken als vijfde passeerden ze eenvoudigweg al de concurrentie en wonnen race 1. Samen met de 4de plaats in race 2 is dat veruit het beste weekend tot nu toe in het Brits kampioenschap. In de stand staat het duo van slag 5de.

                  Porsche Supercup 3/9 op Red Bull Ring

                  Na 11 jaar afwezigheid keert de Grote Prijs van Oostenrijk terug op de F1-kalender en dus staat Spielberg ook terug op de kalender van de Porsche Supercup. Leider in het kampioenschap Eng moest opgeven en zo deed winnaar Giermaziak een uitstekende zaak. Engelhart, Bamber en Barker werden ook ‘maar’ 4de, 6de en 8ste en zo heeft de Pool 11 punten voor op Bamber. Op het podium stonden naast hem Schmidt en Müller. Opvallende gastrijder was Ogier maar de leider in het WK-rally moest opgeven.

                  24 uur van de Nürburgring

                  Twee weekends geleden bezocht het 24 uur-idee de Groene Hel voor de grootste race buiten competitie. Puur kwantitatief is het ook gewoon de grootste race met 165 wagens, meer dan 600 rijders en en circuit van bijna dan 26 km. Verschillende grote namen uit de GT- en DTM-wereld deden mee. Ze allemaal opsommen ga ik niet doen maar toch opvallende aanwezige is Fässler die het weekend ervoor toch zo even de 24 uur van Le Mans heeft gewonnen voor Audi. 38 Porsches (zowel verschillende types 911 als Cayman) namen het op tegen 44 BMW’s, 18 Audi’s, 14 Toyota’s, 13 Opels, 8 Mercedessen, 7 Aston Martins, 6 Renaults, 4 Fords, 3 Nissans en Volkswagens, 2 McLarens, Hyundai’s, Subaru’s, Seats, Mini’s en Honda’s en 1 Ferrari, Chevrolet, Ginetta, Dodge en Mazda. Van die 38 Porsches waren er 4 van Manthey en 4 van Black Falcon maar uiteindelijk waren er maar drie die een rol van betekenis speelden voor de algemene zege: de # 6 Frikadelli Racing Team met fabrieksrijder Pilet, Huisman en mij nog twee onbekenden, de # 8 Haribo Racing Team met fabrieksrijder Bergmeister, Siedler en mij nog twee onbekenden en de #44 Falken Motorsports met fabrieksrijder Henzler, Dumbreck, Ragginger en Imperatori. De #6 moest al binnen het uur naar binnen met problemen en moest uiteindelijk na 41 rondjes al opgeven. Ook de #8 haalde het einde niet al kwam de opgave hier wel pas na 18u30 racen. Falken Motorsports begon rustig met posities in de top 20. Naar mate de wedstrijd vorderde kwam de knalgroene Porsche steeds naar voren en tegen de ochtend reden ze op P4. Ze voeren een mooie strijd met de Mercedes #22 die ze helaas verliezen anders had er een podiumplaats ingezeten na de opgave van een BMW. P4 uiteindelijk, achter een Audi en twee Mercedessen, al bij al een mooi resultaat.

                  Vorig weekend:

                  United SportsCar Championship 7/12: North American Endurance Championship 3/4: 6 uur van Watkins Glen

                  Porsche lijkt de draad kwijt in de GTLM-klasse van de USCC. Ons geliefde merk begon het seizoen uitstekend met zeges in Daytona en Sebring maar de laatste races gaat het minder en in de vierde grootste endurance-wedstrijd van Amerika was het niet anders. Chevrolet en Dodge waren simpelweg sneller. Het scheelt niet veel, maar in de ultracompetitieve GTLM-klasse is dat genoeg. Het leek er zelfs even op dat de Porsches troosteloos 7-8-9 zouden worden nog achter een Ferrari en een BMW maar Tandy/Lietz/Pilet werden met de #911 toch nog 5de en beschermen zich in de tussenstand. De #912 met Long/Christensen/Pilet (jawel, Pilet reed met beide wagens!) werd 8ste voor Falken Tire Motorsports met Henzler/Sellers. Geen ramp in de tussenstand in het NAEC dankzij de zeges in Daytona en Sebring maar in het USCC verliest Porsche nu wel de leiding bij de merken aan Chevrolet. Bij de rijders is de kloof al 16 punten op de Amerikanen. In GTD gaat het wel beter al kon het nog beter zijn. De enige competitieve Porsche aanvankelijk was de #22 met MacNeil/Keen/Frommenwiler maar die beschadigden een wiel en werden uiteindelijk 12de. Magnus Racing was nergens te bespeuren maar Potter/Lally/Asch zaten dan ook op een afwijkende bandenstrategie en dat loonde: in een wedstrijd waarin Porsche relatief onzichtbaar was waren ze aan de eindmeet plots 3de achter een BMW en een Ferrari. Dempsey Racing werd 4de en NGT Motorsport 6de. Onze landgenoot Heylen werd 13de. In de tussenstand staat Porsche hier overal tweede, zowel in USCC als in NAEC.

                  SportsCar Challenge 6/12 op Watkings Glen

                  Ook hier succes met een derde plaats voor Rum Bum Racing en Plumb/Longi in de GS-klasse. In ST was de eerste Porsche de Cayman van Team Sahlen met de broers Nonnamaker op P2. Plumb staat nu ook 2de in de stand.

                  GT Series 5/12: Endurance Series 3/5: 3uur van Paul Ricard

                  2 997’s aan de start in de Pro-Am klasse voor de laatste ‘gewone’ wedstrijd in dit subkampioenschap vóór de 24 uur van Spa en de 1000 km van de Nürburgring. Graff Racing kwam aan de start met het trio Marroc/Martins/Trouillet en begon net buiten de top 10, kon zich opwerken tot 8ste alvorens weer te zakken en uiteindelijk zullen ze het einde ook niet halen. Hun Franse landgenoten van Pro GT by Almeras deden het beter met Dermont/Perera. De voormalige toppers uit de GT Tour begonnen als 7de en klommen helemaal omhoog tot 3de met Perera achter het stuur. De amateur Dermont zakte vervolgens in het tweede deel van de wedstrijd terug tot de 7de plaats. Jammer maar wel typisch Pro-Am en dat geldt dus voor elke rijderscombinatie.

                  Dit weekend:
                  – GT Series 6/12: Sprint Series 3/7 op Zandvoort, live streaming http://www.blancpain-gt-series.com/ zaterdag 13u45 race 1 en zondag 11u45 race 2
                  – International GT Open 4/8 op de Hungaroring, live streaming http://www.gtopen.net/ zaterdag 16u race 1 en zondag 13u race 2
                  – GT Tour 4/7 in Le Vigeant, live streaming http://www.gt-tour.fr/webtv/ zaterdag 19u10 race 1 en zondag 13u45 race 2
                  – Belgian Racing Car Championship 3/6: Zandvoort Masters
                  – Porsche Supercup 4/9 op Silverstone in voorprogramma van Grote Prijs van Groot-Britannië

                    Ik knijp er enkele dagen tussenuit dus het verslag van afgelopen weekend zal ik samenvoegen met dat van komend weekend. Komend weekend hebben we trouwens:

                    – United SportsCar Championship 7/12: North American Endurance Championship 3/4: 6 uur van Watkins Glen, live streaming op http://www.imsa.com/ zondag 17u
                    – SportsCar Challenge 6/12 op Watkings Glen in het voorprogramma
                    – GT Series 5/12: Endurance Series 3/5: 3uur van Paul Ricard, live streaming op http://www.blancpain-gt-series.com/ zaterdag 19u

                      World Endurance Championship 3/8: 24 uur van Le Mans

                      Gemengde gevoelens na deze 82ste editie. In P1H heeft Porsche zonder twijfel een dijk van een wedstrijd gereden. De #14 919 van Lieb/Dumas/Jani moest al na het eerste uur de pits in en kon die ruime achterstand nooit meer goedmaken maar de #20 met Bernhard/Hartley/Webber reed ijzersterk mee. In een incidentrijke wedstrijd waarbij zowel Audi als Toyota vaak in de problemen kwamen stond de wagen op kop na 3 uur, na 4 uur en na 21uur. Toch een duidelijk teken dat de verhouding tempo/betrouwbaarheid alleszins even sterk is als de concurrentie. Helaas krijgt de wagen nog problemen met de versnellingsbak en wordt zelfs niet geklasseerd wegens een te grote achterstand. De #14 wordt nog 5de en is de enige Porsche die punten pakt. Stand: Toyota 115, Audi 114, Porsche 60. Toch mag hier natuurlijk niet vergeten worden dat het het debuut is van deze wagen op Le Mans. Al bij al een uitstekende prestatie, met een jammerlijk resultaat. Audi pakt de dubbel, Toyota P3.

                      In GTE Pro moeten we echter wel teleurgesteld zijn. Pakte Porsche vorig jaar nog de dubbel (het debuut toen van de 991 op Le Mans) dit jaar was het een stuk moeilijker. Al bij al was de concurrentie niet veel sneller maar het gat was er wel. Het nieuwe aerodynamische pakket van Ferrari is opvallend efficiënt en wint. Meer dan 3de zat er niet voor Holzer/Makowiecki/Lietz. Gelukkig was de 2de een Chevrolet uit de United SportsCar Championship die dus voor dit kampioenschap geen punten pakt en zo pakt de #92 de punten van P2. De #91, in de stand de belangrijkste Porsche met Bermeister/Pilet/Tandy, kende halfweg grote problemen en stond 27 minuten in de pit. Meer dan 7de zat er niet. In de stand stand de wagens 2de en 3de. Bij de merken is het Ferrari 135, Porsche 123 en Aston Martin 85. Prospeed Competition werd, gezien de omstandigheden, prachtig 5de met Bleekemolen/MacNeil. Normaal gezien had de wagen zich ingeschreven in GTE-Am. Nadat Curtis zich geblesseerd had tijdens de trainingen werd Crubilé aangeduid als vervanger. Die werd echter niet aanvaard door de organisatoren (de man had ‘s nachts niet gereden, nogal irrelevant gezien zijn ervaring maar goed) en een bronzen rijder (GTE-AM reglement) werd er niet tijdig gevonden. Gevolg was dat er maar twee professionele rijders overblijven en die moesten dan in GTE-Pro uitkomen, als enige privé-team tegen 9 fabriekswagens. 5de is echt wel :applaus: :respekt:

                      Ook in GTE-Am won Porsche vorig jaar en dit jaar niet. Toch is de 2de plaats van Proton Competition met Ried/Bachler/Al Qubaisi echt wel mooi. Aston Martin was het sterkste merk in deze klasse en vooral dankzij betrouwbaarheid werd de #88 knap 2de. De overwinning ging naar de Aston Martin #95 met een volledig Deense bezetting. Een mooi eerbetoon aan de vorig jaar gesneuvelde Allan Simonsen. De Dempsey wagen van Proton werd 5de. IMSA Performance Matmut, de winnaar van vorig jaar, zagen we dit jaar helaas niet vanvoor en ze werden 11de. Prospeed Competition moest hier opgeven, de enige Porsche van de negen die het einde niet haalde.

                      Dit weekend:
                      International GT Open 3/8 op Jerez
                      GT Tour 3/7 op Spa-Francorchamps
                      British GT Championship 5/8 op Snetterton
                      Porsche Supercup 3/9 op Red Bull Ring, voorprogramma Grote Prijs van Oostenrijk
                      Buiten kampioenschap: 24 uur van de Nürburgring, live stream: http://adac.24h-rennen.de/ start race zaterdag 16u

                        :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :censored:

                          Fantastisch! :D Ik was net even naar de keuken en heb het gemist. Heeft de #2 ook weer problemen?

                            :respekt:
                            Ik heb toch een dutje gedaan van 4u tot 7u.
                            Hang nu ook verfrommeld achter pc terug.

                            In P1 inderdaad niet de snelheid van Audi, is ook geen schande natuurlijk. 2de (of misschien 3de) op betrouwbaarheid zou een mooi debuut zijn voor de 919 in LM. In GTE Pro ben ik enigzins teleurgesteld. Nuja, 3de op 1 ronde, nog 5u45 te gaan, het kan nog. In GTE Am 2de momenteel.

                              Vergeten? :shock: :)

                              Overigens de beste live stream (wel geen idee voor hoe lang):
                              http://www.vipboxeu.co/motorsports/230591/2/le-mans-24hrs-tv-(live)-live-stream-online.html

                                Ze kunnen inderdaad niet volgen. Maar het kan tactiek zijn natuurlijk. En nu met de regen krijgen we totaal iets anders. Blijven supporteren! :popcorn: :)

                                  SportsCar Challenge 6/12 op Kansas Speedway

                                  Goed nieuws uit dit kampioenschap. In de GS-klasse zien we 3 997’s in de top 5 met op de 3de plaats de prachtige wagen van Rebel Rock Racing met Carter/Sandberg. Rum Bum Racing was 4de en blijft 3de in de stand. In ST zien we ook 3 Cayman’s in de top 5 met Team Sahlen op 2 en, alweer, Rebel Rock Racing op 3.

                                  International GT Open 2/8 in Portimão

                                  Geen Porsches meer in SGT. Drivex School stopt er weer mee en Autorlando Sport verkiest GTS. Daar krijgt het verrassend gezelschap van Ebimotors, topteam in het Italiaans kampioenschap. Krypton Motorsport is er niet bij. Ebimotors kwam aan de start met twee mij compleet onbekende Zwitsers, Jacoma en Pan, en meer dan eens laatste en eens voorlaatste zat er niet. Vooral de amateur Pan was niet vooruit te branden. Autorlando Sport daarentegen reed wel goed mee. Camathias verving Tutumlu (die met een Chevrolet voor het Belgische Selleslagh is gaan racen) en deed dat zeer verdienstelijk. De uitstekende Beretta deed de rest en kon zich telkens naar voor knokken. 5de in race 1 en 4de in race 2 zijn het resultaat. Bij de teams staan de Italianen met fabriekssteun nu 4de.

                                  GT Masters 4/8 op de Red Bull Ring

                                  Slecht nieuws uit Duitsland. Na een matig weekend in het Oostenrijkse Spielberg is Porsche de leiding kwijt in het nationale kampioenschap. De leider in de tussenstand, van Lagen, werd nu weer bijgestaan door Engelhart. Op een circuit dat blijkbaar de concurrentie een stuk beter lag zat er niet beter in dan 9de in race 1 en 11de in race 2. De concurrentie met Audi, BMW en Mercedes profiteerden. Eerste Porsche was telkens R.Renauer/Siedler voor Herberth Motorsport met een 6de en 7de plaats. Geen ramp echter in de stand: van Lagen is nog altijd 2de op tien punten van een Audi-duo. Bij de teams zakt Schütz Motorsport van 1 naar 3.

                                  Dit weekend:
                                  Slechts één race uiteraard: 24 HEURES DU MANS
                                  World Endurance Championship 3/8
                                  Ik heb enkele mogelijk livestreams gevonden:
                                  http://tv-online.in/eurosport-2-tv-uk
                                  http://www.24h-lemans.com/live
                                  Start zaterdag op 15 uur

                                  Volledige startopstelling
                                  P1H:
                                  1. #7 Toyota Racing (Toyota)
                                  2. #14 Porsche Team (Porsche) Dumas/Jani/Lieb
                                  3. #8 Toyota Racing (Toyota)
                                  4. #20 Porsche Team (Porsche) Bernhard/Webber/Hartley
                                  5. #3 Audi Sport Team Joest (Audi)
                                  6. #2 Audi Sport Team Joest (Audi)
                                  7. #1 Audi Sport Team Joest (Audi)
                                  P1L:
                                  1. #12 Rebellion Racing (Rebellion-Toyota)
                                  2. #13 Rebellion Racing (Rebellion-Toyota)
                                  P2:
                                  1. #46 Thiriet by TDS Racing (Ligier-Nissan
                                  2. #38 Jota Sport (Zytek-Nissan)
                                  3. #35 Oak Racing (Ligier-Nissan)
                                  4. #26 G-Drive Racing (Morgan-Nissan)
                                  5. #36 Signatech Alpine (Oreca-Nissan)
                                  6. #48 Murphy Prototypes (Oreca-Nissan)
                                  7. #47 KCMG (Oreca-Nissan)
                                  8. #43 Newblood by Morand Racing (Morgan-Judd)
                                  9. #34 Race Performance (Oreca-Judd)
                                  10. #42 Caterham Racing (Zytek-Nissan)
                                  11. #24 Sébastien Loeb Racing (Oreca-Nissan)
                                  12. #37 SMP Racing (Oreca-Nissan)
                                  13. #27 SMP Racing (Oreca-Nissan)
                                  14. #29 Pegasus Racing (Morgan-Nissan)
                                  15. #33 Oak Racing/Team Asia (Ligier-Honda)
                                  16. #50 Larbre Compétition (Morgan-Juud)
                                  17. #41 Greaves Motorsport (Zytek-Nissan)
                                  GTE Pro:
                                  1. #51 AF Corse (Ferrari)
                                  2. #73 Corvette Racing (Chevrolet)
                                  3. #97 Aston Martin Racing (Aston Martin)
                                  4. #74 Corvette Racing (Chevrolet)
                                  5. #52 Ram Racing (Ferrari)
                                  6. #92 Porsche Team Manthey (Porsche) Holzer/Makowiecki/Lietz
                                  7. #91 Porsche Team Manthey (Porsche) Pilet/Bergmeister/Tandy
                                  8. #99 Aston Martin Racing (Aston Martin)
                                  9. #71 AF Corse (Ferrari)
                                  GTE Am:
                                  1. #81 AF Corse (Ferrari)
                                  2. #98 Aston Martin Racing (Aston Martin)
                                  3. #95 Aston Martin Racing (Aston Martin)
                                  4. #61 AF Corse (Ferrari)
                                  5. #72 SMP Racing (Ferrari)
                                  6. #88 Proton Competition (Porsche) Ried/Bachler/Al Qubaisi
                                  7. #77 Dempsey Racing/Proton (Porsche) Dempsey/Foster/Long
                                  8. #90 8 Star Motorsports (Ferrari)
                                  9. #60 AF Corse (Ferrari)
                                  10. #66 JMW Motorsport (Ferrari)
                                  11. #53 Ram Racing (Ferrari)
                                  12. #76 IMSA Performance Matmut (Porsche) Narac/Armindo/Hallyday
                                  13. #79 Prospeed Competition (Porsche) MacNeil/Crubilé (vervangt Curtis)/Bleekemolen
                                  14. #75 Prospeed Competition (Porsche) Perrodo/Collard/Palttala
                                  15. #58 Team Sofrev ASP (Ferrari)
                                  16. #57 Krohn Racing (Ferrari)
                                  17. #70 Team Taisan (Ferrari)
                                  18. #67 IMSA Performance Matmut (Porsche) Maris/Merlin/Hélary
                                  19. #62 AF Corse (Ferrari)
                                  Gast:
                                  1. #0 Nissan Motorsports Global

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 182)