Aangemaakte reacties

15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 182)
    • United SportsCar Championship 2/13: 12 uur van Sebring

      Net als de 24 uur van Daytona was de 12 uur van Sebring een gigantisch succes voor Porsche. Bovendien is de wedstrijd de zwaarste ter wereld voor de wagens, zwaarder dan enige 24 uurs race, vanwege het extreem hobbelige parcours. In GTLM won de #912 van Long/Christensen/Bergmeister na een epische strijd tegen Dodge en BMW. Met maar liefst 5u15 aan neutralisaties (11 keer geel en 1 keer rood) was de wedstrijd eigenlijk een voortdurende sprint na elke herstart. Op het einde had Porsche North America strategisch de beste zaken voor elkaar want het was de enige wagen die niet meer moest pitten. Wel had de 912 erg veel geluk dankzij een blunder van de koersdirectie. De 912 reed een Ferrari uit de GTD-klasse van de baan en de directie gaf een penalty aan een GTD-Porsche. Een blunder die niet meer werd rechtgezet. De #911 van Tandy/Lietz/Pilet had evenzogoed een rol vooraan kunnen spelen maar werd in het begin van de wedstrijd meegenomen in een spin van een wagen uit de PC-klasse. Een herstelling aan de radiator zorgde voor vier ronden achterstand die uiteraard niet meer werden ingehaald. Team Falken Tire deed voor het eerst mee dit jaar met Sellers/Henzler/Holzer en werden knap 5de. Porsche doet een goede zaak in de stand bij de merken maar bij de rijders verliezen ze wel de leiding omdat het een ander trio was tov Daytona dat won.


      In GTD was Porsche veruit het beste, in tegenstelling tot in Daytona. Magnus Racing met Lally/Potter/Seefried pakte een erg mooie zege op de voet gevolgd door de winnende Ferrari in Daytona. Verder werden de Porsches van Alex Job Racing 3 en 4 met op de 4de plaats de #22 die een onterechte penalty kreeg. Zonder dat hadden ze gewonnen… Maar goed, mij hoort ge niet klagen dat Porsche in de belangrijkste klasse won hierdoor. :) Ook de Porsche van Rum Bum/Snow Racing (met oa. onze landgenoot Jan Heylen) speelde lang mee vooraan maar kreeg een probleem met de brandstoftoevoer en werd 9de. Nico Verdonck kon zelfs niet starten. Los van Porsche moet ik toch wel even melden dat deze editie van de 12 uur van Sebring helaas de geschiedenis zal ingaan als de wedstrijd met toch heel veel blunders. Hoe sommige amateurs én zelfs professionelen na een spin roekeloos de baan terug opkomen is gewoon opvallend, zelfs angstaanjagend. Hoogtepunten in dit filmpje:
      http://www.youtube.com/watch?v=Ym-lgJaHZak

      SportsCar Challenge 2/12: Sebring

      Van dit voorprogramma-kampioenschap was ik in Daytona vergeten te melden dat in GS de eerste Porsche 6de was en in ST 3de, in beide gevallen achter een hoop BMW’s. Ook in Sebring was Porsche in dit kampioenschap niet opgewassen tegen de andere merken. In GS was de eerste 997 10de en in ST was de eerste Cayman 5de.

      Volgende race:
      6 maart: Super GT 1/8: 300 km van Okayama

        Na Sean Edwards vorig jaar sneuvelt er helaas weer een rijder die sterk met Porsche werd geassocieerd. Wel was de doodsoorzaak niet racegerelateerd. De Venezolaan Emilio Di Guida kreeg een hartaanval tijdens het joggen. Hij werd 50 jarig. Di Guida’s beste seizoen op hoog niveau was de 2012 American Le Mans Series waar hij in een Porsche van TRG drie zeges boekte in de GTC-klasse. Vorig jaar reed hij regelmatig voor Autorlando Sport in International GT Open samen met Jeroen Bleekemolen. RIP Emilio Di Guida 1963-2014.

          Dank u wel voor de complimenten. :D
          Zolang de motivatie er is doe ik het met alle plezier. ;)

            United Sports Car Championship (1/13): 24 uur van Daytona

            Wegens de lengte van de wedstrijd die niet live te zien was, iets of wat vertraging :D . De 24 uur van Daytona was de openingswedstrijd van het gloednieuwe United SportsCar Championship (voor de laatste keer: de fusie tussen American Le Mans Series en Grand-Am Sports Car Series). Zoals deepee al aangaf was het een enorm succes voor Porsche in GTLM :music: . Team Falken Tire had zijn Porsche nog niet klaar dus we zagen enkel de 2 wagens van Porsche North America aan de start in GTLM (de oude GT-klasse van ALMS). De eerste paar uur had Porsche enkel problemen met de snelheid van de Dodges. Chevrolet en Aston Martin waren te kloppen terwijl BMW niet kon volgen en Ferrari al snel uitgeteld was met betrouwbaarheidsproblemen. :happy: Tijdens de nacht vielen de Dodges echter weg van voor met stuurproblemen. Bij zonsopkomst kwam de tegenstand van Chevrolet maar ook de gloednieuwe Corvette C7 staat nog niet op punt. De #911 met mijn dreamteam Lietz/Tandy/Pilet had een ronde voorsprong op BMW nu en zo was GTLM de enige niet spannende klasse. Tijdens een pitstop kon de BMW zich echter ontdubbelen en natuurlijk kwam er zo in de laatste 20 minuten nog een totaal overdreven neutralisatie omdat iemand even naast de baan ging en meteen weer doorreed. Zo was het spannender dan nodig maar uiteindelijk kon Pilet de BMW achter hem houden. De #912 met Long/Bergmeister/Christensen reed tot zonsopgang aan hetzelde tempo als de #911 maar moest rond zonsopgang helaas opgeven.

            In GTD was Porsche helaas minder competitief. Ferrari en Audi waren toegegeven sneller. Desondanks zien we een knappe 3de plaats van Snow Racing met Heylen/Snow/Seefried. De GTD is overigens de GTC uit ALMS samen met de GT en GX uit Grand-AM. Gevolg is een kolossaal veld van 29 wagens. Met 67 in totaal was de GTD-klasse dus bijna de helft van het totaal. Andere Porsches in GTD: Alex Job Racing 8ste, NGT Motorsport 9de, Magnus Racing (met Henzler) teleurstellend 11de, Park Place Motorsport 12de, Team Seattle/Alex Job Racing (met Holzer) 15de, Muehler Motorsport America 19de, Dempsey Racing/Konrad Motorsport 21ste, Park Place Motorsport (met Bernhard) 23ste, Dempsey Racing (met Lieb) 24ste, GB Autosport 25ste. Opgaves: Muehlner Motorsport America. In de stand na 1 race staat Porsche nu uiteraard op kop, zowel in USCC als in het subkampioenschap NAEC.
            Ook bij de prototypes was het trouwens erg spannend. Voor wie wil genieten van de laatste twintig minuten en vooral de laatste ronde in GTD:

            http://www.youtube.com/watch?v=V8uDb804P_Q

            Volgende race:
            15 maart: United Sports Car Championship (2/13): 12 uur van Sebring

              Volgend weekend begint met de 24 uur van Daytona, eerste wedstrijd van het USCC, het raceseizoen 2014 voor Porsche. Zoals iedereen wel weet keert Porsche dit seizoen terug op het hoogste niveau: de P1H-klasse van het WEC. Hierdoor heeft Porsche ook zijn rijderskern uitgebreid. De tien van vorig jaar zijn gebleven en er zijn 5 nieuwkomers. Maar liefst vijftien fabrieksrijders dus in totaal zullen Porsche vertegenwoordigen in 2014.

              Jörg Bergmeister

              Deze 37 jarige Duitser is al sinds jaar en dag fabrieksrijder bij Porsche en heeft een palmares om U tegen te zeggen. Naast zeges in de 24 uren van Daytona, Le Mans en Spa is hij vooral bekend van zijn 5 ALMS-titels voor Flying Lizard Motorsports. Voor zover ik weet heeft Bergmeister sinds 1997 niks anders geracet dan een Porsche. Vorig seizoen reed Bergmeister het WEC in GTE Pro in de #91. Hij behaalde vijf podiumplaatsen, waaronder 2de in Le Mans, en werd 6de in de eindstand. Hij werd ook 7de in de Pro-klasse van de Endurance Series tijdens de 24 uur van Spa voor Pro GT by Almeiras. In 2014 blijft Bergmeister WEC doen in GTE Pro voor Porsche AG Team Manthey. Daarnaast is hij ook 3de rijder voor de langere races in het USCC.

              Timo Bernhard

              Bernhard reed vorig jaar niet al te veel omdat hij een van de voornaamste testers was (en is) van de nieuwe P1. De P1 heeft overigens ondertussen een naam: 919 Hybrid. De 32 jarige Duitser reed de eerste 3 wedstrijden van het WEC in de #91 met Bergmeister. Daarnaast reed hij ook de 24 uur van Spa samen met hem. Ere wie ere toe komt: Bernhard zal volgend jaar een van de 919’s rijden in P1H. Ook hij heeft een stevig palmares (Le Mans, Daytona, 24 uur van Nürburgring 5 maal, ALMS, Sebring, Petit Le Mans..) maar een deel ervan reed hij wel voor Audi.

              Michael Christensen

              Deze 23 jaar jonge Deen is een van de nieuwkomers. Vorig jaar werd hij 6de in de Porsche Supercup en pakte zo de titel bij de debutanten. Enorm indrukwekkend is zijn palmares eerlijk gezegd niet (4de in Europese Formule BMW en 2 podiumplaatsen in twee seizoenen GP3 Series) maar sinds hij in 2011 in de Porsche academie terecht kwam werd het een bekende naam met in 2013 naast de Supercup ook enkele deelnames in GT Masters en 3de rijder tijdens Petit Le Mans voor Core Autosport. Voor 2014 is Core Autosport het fabrieksteam van Noord-Amerika geworden en racet onder de naam Porsche North America. Christensen is een van de vaste rijders in het USCC en dit is dé kans voor hem om zich nu te bewijzen op topniveau.

              Romain Dumas

              Deze 36 jarige Fransman heeft net als Bernhard vorig jaar niet zoveel geracet omdat hij de 919 ontwikkelde. Net als Bernhard heeft hij ook een deel van zijn loopbaan bij Audi gezeten. Hij was in 2013 3de rijder in de #92 in het WEC in de eerste drie wedstrijden. Zodoende won hij wel de 24 uur van Le Mans. Na verschillende keren een F3000, F1 en Champ Car te mogen hebben getest was hij het beu om geen racestoeltje te krijgen en bouwde een mooi palmares op in endurance (Spa, Sebring…) Hij was ook, samen met Bernhard, de man die de legendarische RS Spyder in de P2 klasse van de ALMS zoveel succes bezorgde. Voor 2014 rijd hij uiteraard de 919.

              Brendon Hartley

              Deze Nieuw-Zeelander is ook een van de nieuwkomers. Amper 24 jaar heeft hij al heel wat ervaring in verschillende disciplines. Na een succesvolle tijd in Formule 3, werd hij testrijder voor Red Bull in Formule 1. Na een redelijk Formule Renault 3.5 seizoen in 2011 stapte hij over naar prototypes. In 2012 reed hij enkele races in de P2-klasse van het WEC en vorige jaar reed hij naast de 24 uur van Le Mans een bijna volledig seizoen in Grand-Am Sports Car Series in de DP-klasse. Hierin won hij één race. Een opkomend talent dus, dat in 2014 de 919 in het WEC mag besturen.

              Wolf Henzler

              Deze Duitser is met zijn 38 de oudste fabrieksrijder van Porsche. Na een zeer matig seizoen in Formule 3000 in 1999 volgde de 2004 Porsche Supercup titel. Sinds 2008 is Henzler niet meer weg te denken in de Porsche racewereld. Vorig jaar reed hij, zoals al een hele tijd, voor Team Falken Tire in ALMS en won Petit Le Mans. Daarnaast reed hij ook voor IMSA Performance Matmut in de 24 uur van Le Mans (een wedstrijd die hij overigens won in 2010) en één wedstrijd in ELMS (3 uur van Silverstone). Voor 2014 rijd Henzler nog steeds voor Team Falken Tire, in de GTLM-klasse van de USCC. Naast Porsche North America dus. Voor wedstrijden waarbij GTD niet samen met GTLM rijdt kan hij ook 3de rijder zijn bij Magnus Racing.

              Marco Holzer

              Deze 25 jarige Duitser is een van de jongere piloten. Na enkele mooie jaren in Formule BMW kwam Holzer terecht bij Porsche. Hij bouwde een mooi palmares op en boekte veel ervaring in verschillende kampioenschappen. Hoogtepunten zijn vice-titels in GT3 European Championschip en International GT Open. Hij werd ook 3de in Le Mans 2010. In 2013 reed hij een heel seizoen ALMS voor Paul Miller Racing waarmee hij 13de werd. Hij reed ook de 24 uur van Spa voor Prospeed en de Baku World Challenge voor Trackspeed. Voor 2014 is Paul Miller overgestapt op Audi en dus is Holzer daar weg. Hij zal het WEC rijden in een van de 991’s in GTE Pro en is daarnaast 3de rijder voor de langere races van de USCC voor Alex Job Racing in de GTD-klasse.

              Neel Jani

              Deze 30 jarige Zwitser is ook één van de nieuwkomers. Na redelijke resultaten in GP2 behaalde hij zijn grootste successen in A1GP. Met het voormalige landenkampioenschap pakte Zwitserland met Jani de wereldtitel in 2007. Toeval of niet maar het was net in 2007 dat in Zwitserland autosport weer legaal werd na een verbod sinds 1955. Dit plaatse Zwitserland danig op de kaart en plots doken er overal Zwitserse talenten op waarvan Buemi wellicht de bekendste is. Na Champ Cars en GT’s kwam hij in 2009 terecht in de P1-klasse van de prototypes waar hij al sinds 2010 voor Rebellion Racing rijdt. Vijf jaar P1 ervaring, uiteraard rijd hij dus de 919 in WEC in 2014.

              Marc Lieb

              Lieb kan het best vergeleken worden met Bergmeister. Al erg lang Porscherijder en een indrukwekkend cv. In 2003 werd de nu 33 jarige Duitser fabrieksrijder en sindsdien regende het successen met titels in GT Championship en Le Mans Series en twee zeges in de 24 uur van Spa, vier op de Nürburgring en drie in Le Mans. Ook werd hij eens 2de in een V8 Supercar-wedstrijd wat toch echt wel totaal iets anders is. In 2013 reed hij de #92 in het WEC dat 3de werd in GTE Pro. Hij won ook de 24 uur van Le Mans natuurlijk. Daarnaast werd hij mooi 2de in de 24 uur van Spa voor Manthey en reed hij ook het volledige Endurance subkampioenschap in V8 Supercar met een Holden en werd 13de in die endurance-eindstand. Voor 2014 rijd Lieb nog steeds de 991 in GTE Pro in WEC. Daarnaast is hij ook 3de rijder bij Dempsey Racing in GTD in USCC voor de langere races, het subkampioenschap NAEC.

              Richard Lietz

              Deze 30 jarige Oostenrijker is wat mij betreft de op één na beste Porsche rijder van 2013. Na drie jaar Porsche Supercup en brons in 2006 ging Lietz een stap hogerop. Hij won de International GT Open, werd tweemaal kampioen in LMS, won de 24 uur van Daytona en al driemaal die van Le Mans waaronder vorig jaar samen met Lieb en Dumas. Hij reed ook natuurlijk de rest van het WEC met Lieb vorig jaar. Daarnaast was Lietz vaak briljante derde rijder. In Grand-Am twee races bij Magnus Racing en eentje bij Muehlner Motorsport America en in ALMS voor de 12 uur van Sebring bij Paul Miller Racing. Hij werd ook 2de met Lieb voor Manthey in de 24 uur van Spa. Zeer sterk jaar van de Oostenrijker. In 2014 zal Lietz geen WEC meer rijden wat hij rijdt het volledige USCC voor Porsche North America. Het is duidelijk dat Porsche de USCC bijna net zo belangrijk vindt als het WEC.

              Patrick Long

              Als Amerikaan is deze 32 jarige al jaren dé Porsche-rijder in de VS. Een van mijn favoriete rijders, in de VS heeft hij al alles gewonnen wat er te winnen valt (Daytona, Sebring, Petit Le Mans, ALMS) en vaak verschillende keren. Hij won ook al twee keer Le Mans en behaalde redelijke resultaten in V8 Supercars en zelfs Nascar. Zeer veelzijdige rijder dus die bovendien ook erg veel racet. In 2013 reed hij bijna een heel seizoen Grand-Am voor Park Place Motorsports én bijna een heel seizoen ALMS voor Core Autosport. Hij was ook 3de rijder voor een race in ELMS en voor Le Mans bij Dempsey Racing. Long is echt geboren met vier wielen zoals Amerikanen dat dan zeggen. Voor 2014 rijd Long uiteraard de USCC. Hij bestuurd de #912 die hij deelt met Christensen.

              Frédéric Makowiecki

              Ook een nieuwkomer. Deze 33 jarige Fransman wordt, in Frankrijk, de beste GT-rijder van het moment genoemd. Hoe dan ook een enorme meerwaarde voor Porsche. Na de Formule 3 stapt hij over naar de GT wereld. In drie jaar GT1 World Championship won hij 12 wedstrijden en de titel tweemaal net niet. Daarna deed hij ervaring op in WEC en Endurance Series. Vorig jaar won hij in het WEC de 6 uur van Fuji en in Silverstone in de Endurance Series, beide in een Aston Martin. Daarnaast reed hij een heel seizoen Super GT met een Honda en werd 4de in de GT500 met winst in de belangrijskte wedstrijd: de 1000 km van Suzuka. Een rijder die zich makkelijk aanpast, dat is duidelijk. Voor 2014 rijd hij een van de 991’s in GTE-Pro in WEC. Daarnaast is hij 3de rijder in NAEC voor NGT Motorsport in GTD.

              Patrick Pilet

              Na mindere resultaten in Formule Renault 3.5 stapte deze 32 jarige Fransman over op GT’s. Na de Franse titel in de Carrera Cup zocht hij het internationaal op en kende twee succesvolle seizoenen 2009 en 2010 in International GT Open met 10 zeges. Hij won ook de 24 uur van Spa en reed voor IMSA Performance Matmut de LMS. In 2013 vormde hij met Bergmeister een duo in de #91 in het WEC. Daarnaast werd hij 2de met Lieb en Lietz in de 24 uur van Spa. Met Momo/NGT Motorsport in de 24 uur van Daytona zag hij het einde niet. Ook voor 2014 blijft hij GTE Pro doen in het WEC. Daarnaast is hij 3de rijder in USCC in de wagen van Lietz.

              Nick Tandy

              Dit is voor mij de beste piloot van 2013. Wat de 29 jarige Brit bij momenten liet zien was ongelooflijk. Na jarenlang Porsche Supercup en Britse en Duitse Carrera Cups waagde hij pas in 2012 de stap naar de internationale GT. Naast wat wedstrijden in ALMS, British GT Championship en GT Masters (vier zeges) werd hij, samen met Holzer vice-kampioen in International GT Open. In 2013 nam de man die van eenvoudige boerenafkomst is nog meer hooi op zijn vork. Een heel seizoen British GT (6de met 3 zeges), ALMS als 3de rijder bij Falken Tire op Sebring en Petit Le Mans die hij won met een geniale stint in de regen, bijna heel seizoen ELMS voor Proton Competition (3de in eindstand met 2 zeges), 24 uur van Spa, uitstekend debuut in GT Series en een wedstrijd in GT Masters. Voor 2014 rijd hij het USCC met naast hem Lietz. De in mijn ogen twee besten van 2013 samen in 2014! Daarnaast ongetwijfeld ook British GT en hier en daar wat invalbeurten. Dit geldt natuurlijk ook voor de andere GT-rijders, niet alle zitjes voor 2014 zijn al bekend/beslist.

              Mark Webber

              Tot slot onze laatste nieuwkomer, rechtstreeks uit de Formule 1: de 37 jarige Australiër Webber, een van mijn favoriete F1-rijders. Hij zal samen met Bernhard, Dumas, Hartley, Jani en Lieb het P1H programma in WEC doen. Na successen in Australië kwam hij naar Europa en behaalde successen in Formule Ford en Formule 3. In 1998 stapte hij in het GT1 programma van Mercedes. Hij werd 3de in het GT Championship met 5 zeges, maar in Le Mans behaalde hij geen succes. Integendeel: hij vloog tweemaal de lucht in. In 2000 en 2001 werd hij 3de en 2de in Formule 3000 waardoor in 2002 de deur openlag voor Formule 1. In de eerste vijf jaar viel hij op met uitstekende wedstrijden en veel pech met mindere wagens (Minardi, Jaguar en Williams). In 2007 stapte hij over naar Red Bull. Samen met David Coulthard bracht hij het Oostenrijkse team langzaam naar de top. Vanaf 2009 kon hij meedoen voor de zeges maar had vanaf dan een uitzonderlijk snelle teamgenoot: Sebastian Vettel. In 2010 kende hij zijn beste jaar waar hij als leider in het kampioenschap de finale inging. Helaas kwam hij er als 3de uit. Vanaf 2011 werd het verschil met Vettel een stuk groter. De relatie met het team, dat ook duidelijk één kaart trok, werd minder en Webber kreeg genoeg van de Formule 1-wereld en haar politieke grillen. Een uitstekende rijder en een grote meneer komt dus naar Porsche en is wat mij betreft meer dan welkom.

                Bedankt!

                [quote=”deepee” post=155213]Daarmee is het merk uit Stuttgart de succesvolste fabrikant in de historie van het evenement.[/quote]

                Zoals bijna alle grootse wedstrijden :D

                Wel mooi deelnemersveld zo te zien. Geen wedstrijd die ik volg normaal. Op mijn propvolle kalender die ik elk jaar opmaak is gewoon geen plaats meer. :D

                  Mosport 2012. Prachtige strijd alleen jammer dat de winnende Porsche gediskwalificeerd werd :bounce:

                    De jaren ’80 SC *luv
                    Dank u wel.

                      Asian Le Mans Series


                      De finale van de Aziatische versie van de LMS was de 3 uur van Sepang in Maleisië. 14 wagens aan de start ditmaal, een redelijk aantal voor dit kampioenschap dat de grootste moeite heeft om in niet-Japan-Azië het enduranceracen populair te maken. Geen Porsches ditmaal in GTC maar wel in GTE. Daar rijd al heel het jaar één Ferrari moederziel alleen en is dan ook al kampioen. Team AAI Rstrada zet voor de finale een 997 in met naast een voor mij onbekende Chinees en Japanner ook Marco Seefried, bekend uit International GT Open. Seefried begon uitstekend en nam de leiding. In de Ferrari zaten ditmaal geen ex-F1-piloten en de Porsche had een goede kans ware het niet dat ze 6 ronden verloren in de pit. Een typerend einde van het seizoen 2013: goed maar problematisch. 2014 gaat zoals gewoonlijk van start met de 24 uur van Daytona, ditmaal opener van het gloednieuwe United Sportscar Championship, op 25 januari. :salut:

                        [quote=”RS” post=150906]Bedankt voor de verslagen! Momenteel er jammer genoeg zelf een beetje naast aan het leven, op naar 2014![/quote]

                        Graag gedaan. 2014 wordt hoe dan ook boeiend met Porsche zowel in de prototypes als in GT.

                          World Endurance Championship



                          De 6 uren van Bahrain, de finale van het WEC, was het toneel voor het debuut van de nieuwste evolutie van de 991. Qua snelheid over één rondje is het allesinds dik ok want Porsche was 1 en 2 in GTE Pro in de kwalificatie. Vooral de topsnelheid was indrukwekkend maar op basis van de vrije trainingen blijkt de bandenslijtage nog steeds een probleem. De #92 van Lieb/Lietz heeft nog een kans op de titel maar Lietz start slecht. Toch is hij al weer derde na 1 ronde. Het mag Porsche blijkbaar echt niet meezitten want een Lotus uit de P2-klasse spint en raakt net de linkerachterband van de 991. Een platte band en aerodynamische schade is het gevolg.De 91 met Pilet achter het stuur behoudt gelukkig de leiding. Na de pitstop neemt Bergmeister het stuur over maar helaas blijkt Ferrari sneller en hij zakt naar P3. In de nacht zakt de 91 zelfs naar P4. Vreemd dat het in de nacht minder gaat want in Shanghai ging het dan net beter.. Met betrouwbaarheidsproblemen bij de concurrentie word de 91 nog 2de. De 92 uiteindelijk 4de. Al bij al een geslaagd begin van de nieuwe evolutie. Alle titels gaan helaas naar Ferrari aangezien Aston Martin gefaald heeft qua betrouwbaarheid. In GTE Am begonnen de Porsches als 3 en 4. IMSA Performance Matmut had nog een kans op de titel en Vernay reed ook op kop. Na de pitstop zakt de wagen, nu met Paltalla achter het stuur tot 3de. Met nog 2 uur te gaan zijn ze 4de. De concurrerende Aston Martin heeft problemen maar de Ferrari niet. Als de Porsche zelf problemen krijgt met de ophaning is het gedaan met de titelaspiraties. Proton Competition was na de start 6de maar een uitstekende Ruberti brengt de 997 terug tot 2de. Helaas krijgen ook zij problemen. Een bitter einde al bij al qua resultaten voor Porsche in het WEC. Goed nieuws wel met het oog op 2014. De snelheid waarmee de 92 terugkwam op Ferrari was indrukwekkend. Ook de bandenslijtage was een stuk beter in de race. Porsche zal naast de twee GTE-klasses ook het in P1 opnemen tegen Audi en Toyota.

                          Enkele beelden van de #92:
                          http://www.youtube.com/watch?v=8H1gN9l-MfU

                          Dit weekend:
                          De allerlaatste race van 2013 met de 3 uur van Sepang, de finale in Asian Le Mans Series

                            GT Series



                            De GT Series zijn de opvolger van het GT1 World Championship. Al heel het jaar doet er geen Porsche mee maar met het afsluiten van de teamstitel in British GT Championship zette Trackspeed twee 997’s in in de Pro Cup. In de 41 zaten twee fabrieksrijders van Porsche: Marco Holzer en Nick Tandy. In de 42 vonden we Martin Ragginger (4de in GT Masters) en Dany Watts (mij onbekend). Maar liefst 28 wagens doen mee aan de finale, de Baku World Challenge. Het is nog maar de tweede autosportwedstrijd en vooral de eerste als onderdeel van een kampioenschap in de prille autosportgeschiedenis van Azerbeidzjan. Beide rijders nemen een kwalificatie voor hun deel. In Q1 zag het er met heel wat rode vlaggen goed uit met Tandy en Ragginger 4 en 7. Q2 was heel wat minder tussen de Audi’s en McLaren’s en Holzer en Watts zijn 15 en 18. In totaal starten ze 9de en 13de. In race 1 is Watts na de start 11de maar houdt dan de boel op achter hem tot hij moet opgeven met pech. Holzer is na de start 8ste, verliest op de McLaren voor hem maar wint op de BMW erachter. Bij de pitstops in de toch wel zeer krappe pitstraat heeft Tandy pech omdat hij eerst de achteruit moet vinden om weg te rijden en verliest plaatsen. Vlak na zijn pitstop is er echter een Safety Car en hij is toch nog 12de. Aan de eindstreep is dat 10de. Dat zullen de startposities zijn voor de hoofdrace. De 42 heeft zijn probleem van race 1 nog niet opgelost en zal helaas niet starten. Dikke pech voor Ragginger: hij heeft zo geen meter geracet. Dat wordt gelukkig goed gemaakt door Tandy die een geniale eerste ronde heeft en gecombineerd met het ontwijken van de startchaos vliegt de Brit van 11 naar 5. Hij is bovendien sneller dan de Audi’s en de McLarens! Na 10 minuten komt er weer een neutralisatie voor de brokstukken op te ruimen. Bij de herstart komen twee wagens binnen en zelf pakt Tandy nog een plaatsje en is 2de! Hij is bovendien sneller dan de leidende Audi van Winkelhock. Wat Tandy, de held van Petit Le Mans, hier laat zien is alweer van ongekende klasse. :up: Helaas is hij iets te enthousiast en geeft met zijn radiator een tikje aan de Audi. De radiator gaat stuk en opgave. Vreselijk balen. Trackspeed en Porsche waren op weg naar een uitstekend resultaat in hun debuut in GT Series. Toch was het fantastisch om die goede ouwe 997 *luv zo te zien vlammen tussen die moderne Audi’s R8 LMS en McLarens MP4-12C. :applaus: Dit kampioenschap is de absolute wereldtop wat betreft ‘korte afstand GT’ en Trackspeed mag trots zijn. De zege en titel gaat, hoe kon het ook anders, naar Audi.

                            Dit weekend:
                            WEC: finale met de 6 uur van Bahrein. Het debuut van de 991 GT3 RSR Spec 2014! Live streaming op http://www.fiawec.com/
                            Wedstrijd start zaterdag om 13uur.

                              World Endurance Championship

                              In GTE Pro kwalificeerden de fabrieks-991’s zich als 3 en 5, vóór Ferrari en achter Aston Martin. Bij de start zakken ze meteen naar 5 en 6 maar ze zijn nooit ver. Als een van de Ferrari’s, de WK-leidende #51 nog wel, problemen heeft stijgen ze allebei een plek. Daarna krijgen ze echter problemen met het tempo. Na de pitstops zijn ze weer 5 en 6 en ze kunnen helaas niet volgen. Uit een interview met Richard Lietz blijkt dat ze even snel zijn met verse banden maar net als in Fuji verslijt Porsche de banden veel sneller dan de concurrentie. Voor wie Formule 1 volgt: vergelijkbaar met Mercedes aan het begin van dit jaar. Ook al zijn dat een totaal andere soort banden. De warmte in Shanghai helpt ook al niet. Naar mate het kouder wordt gaat het iets sneller. Tot mijn grote ergernis haalt de #91 van Bergmeister/Pilet de veel beter geklasseerde #92 Lieb/Lietz in. Dit maal bleek het echter terecht. De #91 zat in een veel beter ritme en haalt nog beide worstellende Ferrari’s in! Een 3de plaats dus achter de dominante Aston Martins. 3de en 6de is één puntje meer dan 4de en 5de voor Ferrari maar met een dubbel voor Aston Martin ziet het er bij de merken niet goed uit met nog één race te gaan. Ook individueel doet Porsche een slechte zaak met de #92 op de laatste plaats. Dit was zeker en vast de zwakste wedstrijd van het seizoen voor Porsche AG Team Manthey. De finale is in Bahrain en daar is het natuurlijk nog warmer. Voor die wedstrijd is er echter een nieuwe evolutie van de 991 GT3 RSR, de evolutie die volgende seizoen zal verkocht worden aan klantenteams in de Unites Sports Car Championship zoals Core en Falken Tire. Afwachten en niet vergeten dat het nog steeds het eerste seizoen is van de 991 en ze onmiddellijk Le Mans gewonnen hebben. In GTE Am had Porsche een betere wedstrijd. Hier was er ook geen Aston Martin dominantie en lagen de zaken dichter bij elkaar. Proton start mooi tweede maar zakte terug tot 4. IMSA deed het net andersom en reed van 5 naar 2. Bovendien eindigen ze voor de #96 Aston Martin dus IMSA heeft nog alle kansen op de titel. Opschudding ook bij Larbre Competition met deze pitbrand.

                              International GT Open

                              Maar liefst 36 wagens deden mee voor de finale op Circuit de Catalunya. Maar liefst 9 merken waren vertegenwoordigd met naast Porsche ook Aston Martin, Audi, Chevrolet, Ferrari, Lamborghini, McLaren, Mercedes en het exotische Marcos. Er deden ook vele grote namen mee uit onder andere ALMS en DTM. In de SGT klasse werd bij Drivex Cressoni vervangen door De Castro. Geluk bracht het niet. In race 1 moesten ze opgeven terwijl ze 6de waren en in race 2 waren ze betrokken bij de startcrash. In GTS zagen we naast de traditionele Autorlando met Tutumlu/Deverikos ook 3 extras Porsche uit de GT Tour. Rinaldi Racing was er niet bij. Ruffier Racing zette twee wagens in met amateurs maar die waren heel het weekend volkomen achteraan. Pro GT by Almeras kwalificeerde zich dankzij de Franse (professionele) topper Perera op pole voor race 1. Die reed ook gemakkelijk weg maar moest, toen de amateur Dermont het stuur overnam, opgeven. Voor race 2 kwalificeerde Dermont zich 21ste en Perera kon dat omtoveren in een geweldige P5. Autorlando tenslotte werd eens 8ste en 11de (na de startcrash). Zo zakken ze in de eindstand van 3 naar 5. De titels in de twee klassen gaan respectievelijk naar Ferrari en McLaren.

                              De startcrash in race 2. De mooie groene Lamborghini is overigens Peter Kox.
                              http://www.youtube.com/watch?v=d1WA0oRLoOw

                              Volgend weekend zijn er geen wedstrijden.
                              Het weekend erop, dus 23 november:
                              Finale van de GT Series in Baku, Azeirbeidzjan.
                              De GT Series is de opvolger van het in 2012 gestopt GT1 World Championship. Al heel het seizoen doet er geen Porsche mee maar nu dus wel voor de finale.

                                Super GT

                                De 250 km van Motegi was de finale van het Japans kampioenschap 2013. Net als heel het seizoen speelde Porsche geen grote rol in de GT300-klasse. Hankook KTR en Taisan Endless kwalificeerden zich 9 en 10 en werden 10 en 11 in de race. Pacific Direction werd 21ste. De titel gaat naar Honda. De Porschetroepen eindigen in de eindstand 9de, 16de en 24ste. In 2012 waren ze 1 en 2..

                                Porsche Supercup

                                De finale van de Porsche Supercup in Abu Dhabi was er eentje in mineur natuurlijk met het fatale ongeval van leider Sean Edwards enkele weken terug. Inderdaad RS, dat voorstel heeft het uiteindelijk niet gehaald. De wedstrijden zelf hadden weinig om het lijf. Thiim won de eerste race en met Ammermüller pas 6de was hij meteen kampioen. Na een emotionele podiumceremonie besliste de Deen om zowel de kampioensbeker als de prijzenpot dat eraan verbonden gaat te schenken aan de Sean Edwards Foundation. Hij eindigde met de woorden: “Ik heb de meeste punten, maar Sean is kampioen”. :applaus: Verder werd Earl Bamber, een Nieuw-Zeelandse gastrijder, erg mooi 2de vóór Giermaziak. In een zowaar nog saaiere race 2 won Thiim alweer. Estre maakte er een dubbel van voor Attempto Racing dat de teamstitel pakt. Jeroen Bleekemolen werd 3de. Michael Christensen pakt de titel bij de nieuwkomers.

                                Dit weekend:
                                World Endurance Championship: voorlaatste wedstrijd met de 6 uur van Shanghai
                                International GT Open: finale op het Circuit de Catalunya

                                  GT Tour

                                  De finale van het Frans kampioenschap vond plaats op Circuit Paul Ricard in Le Castellet. Er deden een aantal niet-Franse topteams mee waaronder Autorlando Sport met Ried/Bachler in een Porsche. Ried kwalificeerde zich voor race 1 heel mooi 4de maar zakte in de wedstrijd helemaal terug. Met een penalty erbij was het helemaal gedaan en ook in race 2 zagen we het team niet van voor. Pro GT by Almeras had met Giauque/Perera nog een kleine kans op de titel maar dan moesten de McLaren en de Ferrari voor hen in de stand wel heel veel pech hebben. Dat zat er niet in en helaas was de Porsche zelf heel het weekend nog niet in de top 10 te vinden. Bij de rijders en bij de teams is Porsche zo respectievelijk 5de en 3de. De titel gaat naar Ferrari.

                                  American Le Mans Series


                                  Het verslag van Petit Le Mans nog van twee weken terug. De finale van het ALMS-tijdperk. Voor deze 1000 mijl wedstrijd werden Henzler/Sellers bij Falken Tire bijgestaan door Tandy, Long/Braun bij Core door Christensen en Miller/Holzer bij Paul Miller door Collard. Ferrari vertrok op kop en met het oog op de voorlaatste plaats bij de merken zat de recente geschiedenis ook niet mee. Ferrari won in Road Atlanta 4 keer in de laatste 5 jaar. Falken start als eerste Porsche maar vertrok als een van de enige op regenbanden en moest snel binnenkomen want de baan werd droger. Na 1u30 vinden we de andere Porsches toch 4 en 6 en de snelste Ferrari 5de. Dan begint het te regen en zien we Paul Miller Racing uitstekend de leiding nemen. Voor de zoveelste keer blijft het team echter niet gespaard van pech want na 2 uur wedstrijd komen ze de pit in en moeten opgeven. De eerste Porsche is nu die van Core Autosport maar wel pas 6de en op een ronde achterstand. De komende uren van de wedstrijd worden een puur gokspel tussen regenbanden, intermediates en droogweerbanden. Halfweg de wedstrijd slaagt Falken Tire erin zich te ontdubbelen en bevinden zich op P5. Nick Tandy, fabrieksrijder bij Porsche, laat vervolgens een ongelooflijk tempo zien en is plots 3de. De Brit knalt zelfs naar de leiding. Wat Tandy hier laat zien was echt geniaal. Hij geeft op kop het stuur over aan Sellers maar die is iets trager en zakt naar P3. Henzler maakt daar terug P1 van. Wel is de voorsprong die Tandy had opgebouwd wel weg want Ferrari, Chevrolet en BMW zijn vlakbij. Henzler is 2de achter de Ferrari maar de Ferrari maakt dan een foutje en de Porsche herneemt de leiding. Tandy neemt het stuur weer over voor de laatste twee uur. Even dreigt er paniek omdat 1 van de koplampen niet werkt en ondertussen de nacht begint te vallen in deze 10 uurs wedstrijd. Dat zou uitsluiting betekenen. Gelukkig werkt de koplamp plots terug. Bij de laatste pitstop behoud Tandy de leiding. In de nachtelijke koelte is de BMW wel duidelijk sneller en komt dichter. Als er nog een Safety Car de baan op komt lijkt het helemaal mis te gaan. Na 384/394 ronden komt er dus nog een eindsprint tussen Porsche, BMW en Ferrari. Het is zeer nipt maar uiteindelijk zijn er geen positiewisselingen met dank aan een ongelooflijke Nick Tandy!! :respect2: Porsche wint Petit Le Mans en sluit de 2013 ALMS toch nog af met een zege. :D :D :D Helaas is de 3de plaats van Ferrari genoeg om Porsche laatste te laten eindigen bij te merken. Alle titels in GT gaan naar Chevrolet. Hoe dan ook een pracht van een wedstrijd. In GTC pakken Jeroen Bleekemolen en Cooper MacNeil van Alex Job Racing de rijderstitel met dank aan een 4de plaats. Hun grootste concurrent Cisneros trok zich namelijk terug. Hij was de ploegmakker van ene Sean Edwards… :| Met een overwinning pakt Flying Lizard Motorsports de zoveelste teamstitel uit hun geschiedenis. Vaarwel American Le Mans Series. Vaarwel Grand-Am Sports Car Series. Afspraak 25 januari voor de gloednieuwe United Sports Car Championship.

                                  Dit weekend:
                                  Super GT: finale met de 250 km van Motegi.
                                  Porsche Supercup: finale in het voorprogramma van de GP van Abu Dhabi.

                                15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 182)