Aangemaakte reacties
-
World Endurance Championship
De 6 uur van Fuji begon onder extreem natte omstandigheden en zo werd er ook achter de Safety Car gestart. Na 20 minuten begint het nog harder te gieten en de wedstrijd wordt stopgezet onder rood. Twee uur lang staan de wagens stil alvorens weer te proberen. Na 20 minuten Safety Car word het opnieuw rood. Een uur later word dan maar besloten om de wedstrijd gewoon af te vlaggen. Uiteindelijk is er dus geen ronde geraced. Zij die er voor kozen om vroeg binnen te komen zijn dus gesjareld en eindigen helemaal achteraan. Na een lange discussie werd beslist om de stand op dat moment, dat in GTE Pro gelijk was aan de startopstelling, als uitslag te nemen en de punten te halveren. Porsche is zo 3 en 4, met de belangrijkste Porsche van Lieb/Lietz helaas op 4. Zij hebben nu 6 punten minder dan een Ferrariduo. In het wagenklassement is dat maar 3 puntjes. Bij de merken verliest Porsche op Aston Martin maar komt wel dichter op leider Ferrari. Stand: Ferrari 193, Aston Martin 188,5 en Porsche 176,5. In GTE-AM koos IMSA Performance Matmut voor een vroege pitstop en zijn zo pas 6de. Vernay/Narac staan nu op 8 punten van de leider. Proton Competition werd 3de. Hoe dan ook een gemiste kans voor Porsche dat veel beter is in de regen dan de tegenstand. Bij het fabrieksteam kon men er abslouut niet mee lachen dat de race werd stilgelegd net als het stilaan beter begon te worden.Overigens ging de prijs van ‘man van de wedstrijd’ naar de 75.000 toeschouwers die, op zijn Japans, gewoon kalm bleven wachten. :respekt: Ter compensatie mochten ze allemaal gratis de pit bezoeken.
American Le Mans Series
Petit Le Mans is nog steeds niet online verschenen op youtube. Aangezien het de allerlaatste ALMS-wedstrijd ooit is wil ik hem echt niet zien met de uitslag al te weten dus het verslag volgt later.
Campionato Italiano GT
De finale van het Italiaans kampioenschap was in Monza. Ebimotors met Luchini/Postiglioni kwalificeerden zich achter de Ferrari-concurrent voor race 1. De BMW-concurrent startte lager en zou ook pas 7de eindigen. In de race leek Ebimotors op weg naar een mooie P2 achter de Ferrari tot de Ferrari plots een platte band kreeg. :happy: Het moeten niet altijd dezelfde zijn. Ebimotors wint en neemt de leiding in het kampioenschap. Overigens was het een Porsche 1-2-3 met 2de Antonelli Motorsport en 3de het nieuwe Tonino Motorsport met toppers uit de GT Masters Ragginger/Renauer. In race 2 was het spannender dan nodig aangezien Ebimotors werd aangetikt door de BMW en helemaal achteraan kwam te staan. De BMW kreeg daar een straf voor en nog voor die straf spinde ze al van de baan en dat was een concurrent minder. Bleef over: de Ferrari. Die moest winnen en reed pas rond als 5de tot hij alweer een platte band kreeg. Ebimotors pakt zo de titel met een 6de plaats. De andere Porsches waren 2 en 5. Porsche is Italiaans kampioen. :D Ook in GTC overigens.Dit weekend:
GT Tour: finale in Le Castellet
in antwoord op: AutosportnieuwsAsian Le Mans Series
De Porsche van Taisan Endless trok zich terug uit de GTC klasse en zo deden er geen Porsches mee in de 3 uur van Zhuhai. De titel is nu al zeker voor Ferrari.
GT Tour
Het Frans kampioenschap bezocht het hobbelige en met veel hoogteverschillen versierde circuit van Lédenon. Voor race 1 pakte Pro GT by Almeras de pole met Giauque. Die behield ook de leiding na de start en reed weg van een BMW. Helaas kwam er dan een Safety Car en erna was het moeilijk om de snellere McLaren, die de BMW voorbij was, achter te houden. Het lukte tot de pitstops toen heel de top 7 tegelijk binnenkwam, uitermate boeiend om te zien. :popcorn: Na een mooie stint van de amateur Giauque zag het er nu goed uit met de professioneel Perera. Helaas was de pitstop zelf niet de beste en kwam hij als 3de weer buiten. Doordat de Porsche op dit circuit duidelijk minder bandvriendelijk is als de rest, zakte de kampioen van 2012 naar P6. Gelukkig waren er twee nog zo vriendelijk om elkaar van de baan te rijden waardoor het P4 werd. Voor de 2de race kwalificeerde het team zich als 1 en 4. Na de eerste ronde was dat 1 en 3. De leider, Quibbert, slaat zelfs een kloofje. Dat blijft zo tot aan de pitstops. Na de pitstops zijn ze 1 en 2 zelfs maar lang kunnen ze een McLaren niet achter hun houden. Opnieuw is Porsche trager in de 2de stint. Ferrari komt ook snel dichter maar gelukkig kan men die wel achter laten. Eindelijk nog eens mooi resultaat voor Porsche in een tamelijk teleurstellende GT Tour 2013.Belgian Racing Car Championship
De Belgian Masters in Zolder waren de finale van het Belgisch kampioenschap. In het Endurance klassement zou het moeilijk worden voor Prospeed. Veruit de snelste Porsche maar met de opgave een race of twee terug moesten ze al rekenen op pech voor Audi. Dat gebeurde niet, integendeel. Prospeed had zelf weer pech. Nog een kanshebber op de titel waren de troepen van Belgium Racing, winnaar van de 24 uur van Zolder. Ook zei moesten echter rekenen op pech voor de snellere Audi die helaas 2de werd. Derdaele/Heyer/Mattheus werden 3de. De titel gaat zo naar Audi met Kumpen/Longin/Makelberge. In het Sprint kampioenschap deed er nog eens een Porsche mee en die werd 7de. Overigen maakte organisator Kronos bekend voor 2014 te stoppen met de onsuccesvolle Sprint-formule. Enkel nog Endurance volgend seizoen dus.Dit weekend:
WEC: 6 uur van Fuji in Japan, wedstrijd 6/8, live streaming start zondag om 11 uur op http://www.fiawec.com/
ALMS: de finale met Petit Le Mans op Road Atlanta, de laatste ALMS wedstrijd ooit!!! Live streaming start zaterdag om 17u30 op http://www.alms.com/races/petit-le-mans-5
Italiaans kampioenschap: finale op Monza, live streaming zaterdag 16u50 en zondag 12u20 op http://www.acisportitalia.it/GT/live-streamingin antwoord op: AutosportnieuwsHeeft geluk gehad dat hij niet overkop gaat in het zand/grind.
in antwoord op: AutosportnieuwsVreselijk nieuws. Sean Edwards was een van de grootste Porsche-rijders zonder fabriekscontract. Niet alleen leider in de Supercup ook een vaste waarde in ALMS en Europees GT3 kampioen in 2006. Zelden reed de man niet in een Porsche. RIP.
Overigens wil ik niet in de schoenen staan van de man die hem nu zal inhalen in de Supercup. Moet een titel zijn die men eigenlijk niet wilt. :(
in antwoord op: AutosportnieuwsZalig wedstrijd inderdaad. Wel *@#-circuit om op te rijden in spellekes. :D
Kunt gij die ergens zien? Youtube doet tegenwoordig lastig met V8 Supercars.Overigens vergeten: dit weekend ook Asian LMS met 3 uur van Zhuhai.
in antwoord op: AutosportnieuwsAmerican Le Mans Series
Ondanks een redelijke kwalificatie kon Porsche in de beginfase van de Oak Tree Grote Prijs niet echt volgen. Na een half uur werd het veld doorheen geschud door een neutralisatie en Paul Miller Racing was 3de achter een Ferrari, de concurrent voor de voorlaatste plaats bij de merken. Helaas maakten zij een foutje. Core en Falken Tire zaten op een andere strategie en reden langer door op hun stint. Met nog een uur te gaan was er het zware ongeluk tussen Holzer en een GTC dat RS al aangaf. Het speelde wel in de kaart van Core en Falken Tire en toen met nog 43 minuten te gaan de race weer groen werd reden ze 1 en 2. Porsche had de kans op hun eerste zege dit seizoen. Helaas was de concurrentie eenvoudig weg te snel. Falken Tire met Sellers achter het stuur tuimelde helemaal terug tot P8. Core Autosport met Long moest de veel snellere Ferrari laten gaan maar kon gelukkig de 2de plaats vasthouden tegen de snellere Chevrolets en BMW’s. Een heel mooi resultaat voor Core Autosport en Porsche maar wel achter Ferrari dus in de stand ziet het er niet beter uit. Met nog 24 punten te verdienen tijdens de finale, Petit Le Mans, heeft Porsche er 14 achter in de strijd om de voorlaatste plaats. Paul Miller Racing zakt met hun zwaar ongeval bij de teams van 4 naar 6. Chevrolet is, in het laatste seizoen van de Corvette C6, al zeker van de titel. In GTC doet Bleekemolen een uitstekende zaak. Met een 2de plaats en met Flying Lizard niet in de top 5 heeft de Nederlander nu 13 punten voor op de 2de. De zege ging naar TRG. Overigens kreeg die moedige cameraman een of andere prijs na de wedstrijd. :D :respekt:International GT Open
Porsche is weer vertegenwoordigd in de hoogste de klasse: de SGT. Nadat hun niet verzekerde 997 in brand vloeg half juni is het Spaanse Drivex eindelijk weer van de partij, met hulp van Manthey Racing. Met twee volkomen nieuwe rijders zat er echter nog niet veel snelheid in. Zeker niet nadat Vieira veel te laat remt bij een inhaalpoging en de wagen meteen weer in de prak rijdt. Voor race 2 kwalificeert de andere nieuwe rijder, Cressoni, zich heel mooi 3de. Het racetempo is helaas niet goed genoeg en al helemaal niet als Vieira het stuur overneemt. In GTS slecht weekend bij Autorlando Sport. Tutumlu moest de strijd meteen staken in race 1 vanwege een technisch probleem. In race 2 zat er voor Dverikos/Tutumlu niet meer in dan 8ste in een race gedomineerd door Ferrari. Het team kan nu een top 2 eindstand vergeten. Bij Rinaldi Racing reed Kogay een aardige stint en kwam binnen rond P15. Seefried kon daar niet veel verandering in brengen. In race 2 werden ze sober 10de.
De nagelnieuwe Porsche van Drivex:
British GT Championship
Het Brits kampioenschap kende zijn finale met een 2 uurs race op Donington Park. Een goeie wedstrijd voor Porsche maar helaas niet voor de Porsches die nog een kans maakten op de titel. De Trackspeed van Ashburn/Tandy moesten al snel opgeven na een spin van Ashburn. Oman Air Motorbase had met Al Harthy/Caine dit seizoen al in elke wedstrijd punten gepakt. Helaas kwam daarin uitgerekend nu een einde aan voor de kampioenen van 2012. Een andere Trackspeed met Fisken/Westbrook leverde wel een prachtige strijd met kampioenschapconcurrenten van Audi, Aston Martin en BMW. De #32 werd uiteindelijk 3de. De zege ging naar Audi, de titel naar Aston Martin.Super GT
Met de 300 km van Autopolis zagen we eindelijk een competitieve wedstrijd van Porsche in het Japans kampioenschap. Hankook KTR kwalificeerde zich redelijk als 11de en klom op tot 9de. Na de pitstops reed de wagen van Kageyama/Fujii heel knap 3de. Uiteindelijk bleken 2 Mercedessen te snel en werd het P5. Nog steeds mooi. Taisan Endless vertrok helemaal achteraan om toch ook knap 8ste te worden. Een uitstekende racesnelheid dus van Porsche. Doet deugd in de voor Porsche dramatische Super GT 2013. Pacific Direction Racing kwam nooit in de buurt van de punten.Dit weekend:
GT Tour: voorlaatste wedstrijd in Lédenon
BRCC: de finale: Belgian Masters in Zolderin antwoord op: AutosportnieuwsEuropean Le Mans Series
In de ELMS was het afgelopen weekend de finale met de 3 uur van Paul Ricard. De kans dat Porsche de titel in GTE nog kon afsnoepen was heel erg klein. Dan moest Proton Competition winnen en moest de Ferrari #52 opgeven. Proton Competition met Ried/Bachler/Tandy reden een sterke wedstrijd. Nadat ze de start helemaal gemist hadden werden ze tactisch nog 3de. Niet genoeg echter, zeker niet als de #52 ook nog eens won. De 2de plaats in het kampioenschap is wel binnen. IMSA Performance Matmut reed geregeld ook 3de maar werd strategisch geklopt en werd 5de. Prospeed Competition was vrij bleekjes en werd 6de. Omdat de GTE in ELMS volgens de GTE-Am reglementen rijden en de wagens dus minstens een jaar oud moeten zijn zal denk ik Porsche in 2014 hier nog steeds de 997 inzetten.Grand-Am Sports Car Series
Het Championship Weekend in Lime Rock was niet alleen het einde van seizoen 2013 maar ook het einde van een era. Volgend seizoen fuseert de Grand-Am met de ALMS en zo komt er een einde aan 14 seizoenen Grand-Am. In GT stonden Magnus Racing met Lally/Potter op kop met vier punten voor op Ferrari-rijder Balzan. Bij de merken had Porsche 6 punten minder dan Ferrari. Lime Rock Park is evenwel geen Porsche-circuit en dat was te zien in de kwalificaties. Magnus bleef ver achter Chevrolet en Ferrari. Bij de start klom Potter meteen naar P7. In de 2de ronde ging een Aston Martin te wijd in bocht 1. Potter dook in het gat maar zonder te kijken kwam de Aston Martin terug naar binnen. Potter spinde en werd geramd door een Lotus. Einde titelkansen. Een bittere, bittere teleurstelling. :bounce: De merkentitel bleef evenwel nog mogelijk, zeker nadat Long voor Park Place plots 3de reed na een uitstekende tactiek. Toen hij Balzan inhaalde en 2de reed leek het helemaal te gaan lukken. Helaas was ook dit teveel gevraagd. Een DP tikte hem aan, Long ging door het gras, het gras blokkeerde de inlaat en de radiator oververhitte. Het leek wel of Ferrai kampioen móest zijn. :| Mühler Motorsports America had ook een problematisch weekend, ondanks de versterking met Lietz. In de GX klasse werd zoals verwacht Norman kampioen na een 2de plaats net als BGB bij de teams. Bij de merken word Porsche 2de achter Mazda.
Het pijnlijke einde van Magnus Racing 2013:
Grand-Am Sports Car Challenge
Een 3de plaats voor Rum Bum Racing met Plumb/Longhi was genoeg voor de titel bij rijders, teams én merken in de GS-klasse. :applaus: In de ST-klasse werd er blijkbaar niet gereden. Porsche eindigt hier met de Boxster 6de bij de merken.GT Masters
In het Duits kampioenschap was het ook al de finale, op Hockenheim. De stand was een Chevrolet-duo 161, Robert Renauer 147, Mercedes-duo 147 en BMW-duo 136. Spannend en na race 1 was het alleen maar spannender. Renauer werd knap 3de, met de Mercedes, BMW en Chevrolet respectievelijk 2de, 4de en 5de. De start werd overigens ontsiert door twee zware crashes. In race 2 leek alles uitstekend te lukken voor Renauer/Ragginger. De Chevrolet werd bij de start aangetikt en mocht achteraan aansluiten. Na 1/3de wedstrijd moest de BMW opgeven en na 2/3de de Mercedes. De Porsche van Herberth Motorsport reed dan 4de achter een Ford en 2 Audi’s. De titel leek binnen ware het niet dat de Chevrolet een verbluffende inhaalwedstrijd reed. Alessi/Keilwitz werden nog 6de en pakken alsnog de titel met 5 puntjes meer dan Renauer. Jammer maar verdiend na zo een inhaalwedstrijd. :respekt: Bij de teams eindigen Herberth, Farnbacher en Schütz respectievelijk 5de, 8ste en 10de. Bij de amateurs pakt Porsche wel de titel met dank aan Christina Nielsen.
De spectaculaire start van race 1:
Dit weekend:
American Le Mans Seiers: voorlaatste wedstrijd, Oak Tree Grand Prix in Virginia
International GT Open: voorlaatste wedstrijd, op Monza
British GT Championship: finale op Donington
Super GT: voorlaatste wedstrijd, 300 km van Autopolisin antwoord op: AutosportnieuwsWorld Endurance Championship
Het wereldkampioenschap uithouding bezocht Austin. In GTE Pro kwalificeerde de #92 van Lieb/Lietz zich mooi 2de. In het eerste uur van de wedstrijd reden de Porsches 3 en 4 aan hetzelfde tempo als Aston Martin en Ferrari. Bij de eerste pitstops vliegt de #91 van Bergmeister/Pilet in brand nadat benzine op de gloeiend hete remschijven was beland. De wagen kon doorrijden maar met 3 ronden achterstand en werd uiteindelijk 5de. In de volgende uren zakte het tempo van de #92 en meer dan 4de dankzij problemen bij Aston Martin zat er niet in. Groot probleem was de bandenslijtage. In tegenstelling tot bij Aston Martin én Ferrari gaan de banden bij Porsche geen twee stints mee. Bij de merken doet Porsche een heel slechte zaak. De stand is nu Ferrari 182, Aston Martin 170, Porsche 163. Bij de rijders staan Lieb/Lietz wel nog 2de met evenveel punten als de leider. In GTE-Am reed IMSA Performance Matmut heel de race vooraan en werd mooi 3de. Proton Competition was minder competitief en werd op 2 ronden 5de. In de stand zakt IMSA naar 2de op 8 punten van de leider.American Le Mans Series
Samen met het WEC kwam ook de ALMS naar Texas. Met de voor de 997 veel te sterke nieuwe wapens van Chevrolet, BMW en Dodge is het enige doel wat Porsche kan behalen de voorlaatste plaats bij de merken. Na de ramp van Baltimore had Ferrari hen voorbij gestoken. De kwalificatie was in de regen en gaf dus geen duidelijk beeld maar met Porsche 5-7-9 en Ferrari 10-11 zag het er wel goed. Een half uur in de race reed de eerste Ferrari 3de en Porsche 8-9-10. Het wordt tijd dat de 991 ook hier aan de start verschijnt. Gelukkig zakte de Ferrari terug tot 6 en Core Autosport met Long/Braun kwam snel terug op hen. Nog 50 minuten te gaan maar natuurlijk valt de motor uit dan. Einde race. De Ferrari werd 6de en de 2 andere Porsches 7 en 9. In de stand voor de voorlaatste plaats is het nu Ferrari-Porsche: 89-79. In GTC had Bleekemolen pech en werd pas als 6de geklasseerd. De zege ging naar TRG. De Nederlander behoudt wel de leiding bij de rijders.Asian Le Mans Series
2de wedstrijd van de 4 met de 3 uren van Fuji. Om het toch wel heel povere deelnemersveld wat op te krikken werd de GT300 klasse uit de Super GT uitgenodigd voor deze Japanse wedstrijd. Ze reden in een aparte SGT-klasse. In GTC werd de 997 van Pacific Direction Racing 3de op ruime achterstand van de top 2. Taisan Ken Endless werd met de 996 4de. Hoewel de wedstrijd ook voor Super GT voor punten telde deden maar 10 wagens mee in SGT. Taisan werd hier 4de. Niet slecht, maar wel op 2 ronden achterstand.Endurance Series
De finale van het seizoen was de 1000 km van de Nürburgring. Vanuit neutraal standpunt was het een pracht van een finale. Jammer dat Porsche, zoals al heel het seizoen, geen rol van betekenis speelde. In de Pro-klasse reed Prospeed Competition na de start rond als 17de. Onopvallend door de immense spanning vooraan werden Soulet/Maassen/Hennerici uiteindelijk 8ste. In Pro-AM zagen we nog een tamelijk competitieve 997 van Haribo Racing Team. Gestart als 9de werden ze 7de. Pro GT by Almeras werd 10de. In de Gentlemen Trophy werden de Belgische teams Delahaye en Prospeed 5 en 7. ARC Bratislava, de enige min of meer competitieve Porsche dit seizoen, in zijn klasse, moest opgeven.Dit weekend:
European Le Mans Series: laatste wedstrijd: 3 uur van Le Castellet
Grand-Am Sports Car Series en Grand-Am Sports Car Challenge: laatste wedstrijd OOIT: Championship Weekend op Lime Rock
GT Masters: ook hier de finale op de Hockenheimringin antwoord op: AutosportnieuwsEen hele boterham deze keer. Wegens een weekje op reis was ik er vorige week niet. Hier dus het verslag van de afgelopen twee weekends. Dat zijn heel wat races, waarvan ik er veel heb gemist. De Grand-Am Sports Car Series bezocht het geweldige Laguna Seca voor zijn voorlaatste race ooit. Park Place Motorsports en Magnus Racing maakten er een fantastische wedstrijd van tegen Ferrari en Chevrolet. Park Place met Long/Lindsey begonnen als 5de en reden lange tijd 3de en 2de achter Magnus. Hoewel een ander team was het duidelijk dat de snellere Long, fabrieksrijder van Porsche, Magnus, dat strijdt voor de titel, niet wou aanvallen. Uiteindelijk worden ze 4de na een minder goede strategie. Magnus reed in het begin rond als 6de maar na een neutralisatie waren Lally/Potter plots 2de met een fantastische pitstop. Van daar af speelden ze het spel uitstekend met lange stints omdat de Porsche bij meer agressie te veel de banden sleet. Ondanks wat neutralisaties op het einde waardoor ze hun voorsprong verloren lukte het en eindelijk wint Magnus Racing een race dit jaar! Het is ook de eerste voor Porsche. Met de Ferrari van Balzan pas 5de neemt Magnus Racing meteen ook de leiding terug met 8 punten voor op Balzan. Bij de merken heeft Porsche nog maar twee punten achter op Ferrari. Het wordt een fantastische finale op Lime Rock 28 september. In de GX klasse wordt BGB weer 2de. De titel bij de rijders is bijna binnen terwijl bij de merken het bijna onmogelijk is geworden.
In de Grand-Am Sports Car Challenge won Porsche met BGB Motorsports. Rum Bum Racing doet echter een slechte zaak met pas een 16de plaats. Gelukkig hebben ze nog steeds een mooie voorsprong van 34 punten.
De International GT Open kwam naar ons eigen Spa-Francorchamps. Naast Rinaldi Racing en 2 wagens voor Autorlando Sport deed er een 4de wagen mee in de GTS-klasse: Attempto Racing. Bekend van de Porsche Supercup zette dit team twee mij onbekende rijders in: Tim Müller en Parhofer. Meer dan 13de en 15de zat er niet in ondanks een zeer indrukwekkende Parhofer in race 2. Rinaldi Racing had weer zijn gebruikelijke pech. Gestart vanuit pole positie in race 1 reed Seefried rond als 3de tot ze half weg moest opgeven met pech. Ook in race 2 werd het klassement niet gehaald. Wel redelijk nieuws bij Autorlando. Het duo Tutumlu/Deverikos kwalificeerden zich als 6de voor race 1 en reden als 4de rond toen het begon te regenen. Als een van de eersten gokten ze op regenbanden en dat leverden hen een knappe 2de plaats op. In race 2 werden ze 6de. De 2de wagen eindigde met een compleet nieuw duo (Ghezzi/Fratti ipv Bleekemolen/Di Guida) tweemaal achteraan. In de stand blijft Autorlando 3de maar ze komen dichter op de 2de.
Het Frans kampioenschap, de GT Tour, streek neer op het kletsnatte Magny-Cours. Over race 1 kunnen we kort zijn met de eerste Porsche pas 11de. In race 2 reden Giauque/Perera bij de start 4de. Vlak voor het begin van de rijderswissels zijn ze 3de. Ze komen vrij vroeg binnen op droogweerbanden in de regen en blijven 4de. Ze stijgen dan tot 2de en tikken de leidende McLaren eraf. Dat levert helaas, maar terecht, een straf op en ze zakken tot 3de. Jammer en ook een beetje dom maar 3de is ook mooi. In het lagere klassement voor oudere wagens wint Porsche tweemaal.
Het Brits kampioenschap was voor de enige keer dit seizoen in het buitenland: Zandvoort, Nederland. Het werd een uitstekend weekend voor Porsche. In race 1 wonnen Al Harthy/Caine voor Oman Air Motorbase. Trackspeed zag Asbhurn/Tandy al snel uit de race crashen. Hun 2 andere wagens werden 6de en 14de. In race 2 wonnen Asbhurn/Tandy wel na heel de race vooraan gereden te hebben. Hun teamgenoten Keen/Minshaw werden 3de en de laatste Trackspeed werd 11de. Al Harthy/Caine werden nu 9de, mooi na hun 20ste startplaats. In de stand blijft Trackspeed bij de GT3 teams los op kop terwijl bij de rijders Tandy 5de is. Hoogste Porsche duo is evenwel A Harthy/Caine. Zij staan nu knap 4de op 10,5 punten van de leidende Aston Martin rijder.
Het Japanse Super GT was toe aan de 300km van Fuji. De drie Porsches kwalificeerden zich erg slecht in GT300: 13de, 20ste en 23ste. Ook in de race was er geen beterschap met Hankook KTR 15de, Taisan Enless 19de en Pacific Direction 21ste. Super GT 2013 blijft rampzalig gaan voor titelverdediger Porsche.
In het Belgisch kampioenschap was het tijd voor de 600km van Spa. Slecht nieuws voor Prospeed Competition. Bouvy/Coens/Grandjean namen de leiding maar de 996 werd erg beschadigd bij een mislukte inhaalactie van een achterligger. Na de herstelling zat er niet meer in dan 6de. Eerste Porsche was nu Belgium Racing met Derdaele/Heyer/Mattheus met een 3de plaats. In de stand zakt Prospeed helemaal tot 4de op 32 punten. Een heel pijnlijke zaak. Derdaele/Heyer volgen echter op 5 punten van het leidende Audi-trio dus Porsche heeft nog steeds een kans met nog 1 race te gaan.
De Porsche Supercup kende zijn laatste Europese wedstrijd in Monza. Thiim won voor Ammermüller en Estre. Met Edwards pas 5de nadert Thiim nu tot op 18 punten van Edwards. Opvallende gastrijder was Pirro. De 51-jarige rot die 5 keer Le Mans wist te winnen haalde evenwel het einde niet.
Afgelopen weekend waren er nog drie wedstrijden en we naderen duidelijk het einde van het raceseizoen want het ging telkens om de voorlaatste wedstrijd. In de European Le Mans Series was het de 3 uur van de Hungaroring. Een chaotische kwalificatie zorgde voor een 2-3-4 startopstelling voor Porsche in GTE. Ook de race vertrekt onder regenachtige omstandigheden. IMSA Performance Matmut neemt de leiding en Vernay bouwt een enorme voorsprong op. Halverwege de race krijgen ze helaas een volle minuut straf aan hun broek voor inhalen onder geel. Later wordt Milesi ook nog eens van de baan getikt. Hierdoor zakte hij naar 5de maar de 2 andere Porsches kwamen zo op 1 en 2 terecht. Bovendien was de leider, Proton Competition, de Porsche met de meeste kansen op de titel. Prospeed was 2de met nog een uur te gaan maar zakt in de slotfase naar P4. Proton Competition met Ried/Bachler/Tandy pakt hoe dan ook een fantastische zege. IMSA werd uiteindelijk 5de. Helaas voor Proton werd de Ferrari #52 2de waardoor Ried in de stand niet al te veel opschiet. Hij is nu 2de met 23 punten achter en nog 1 race (26 punten) te gaan.
De Duitse GT Masters bezocht de Slovakiaring. Slecht nieuws helaas hier. In de regen van race 1 verspeelde Frommenwiller een 3de plek voor Farnbacher Racing. Ze bleven wel de eerste wagen van het team op P9. Herberth Motorsports had een iets betere uitslag met P6 van R.Renauer/Ragginger. Dat is ruim vóór hun concurrerende Chevrolet op P14. Schütz Motorsport was er niet bij. Race 2 was helaas een ramp. De Chevrolet wint en Renauer wordt pas 7de. Hij is daarmee ook de eerste Porsche. De eerste wagen van Farnbacher was 12de. In de stand zakt Robert Renauer van 2de op 3 punten naar 3de op 14.
Het Italiaans kampioenschap tenslotte racete op Vallelunga. In Race 1 zagen we 2 competitieve Porsches een mooie strijd leveren tegen BMW en Audi en 3 en 4 eindigen. Ferrari kwam er niet aan te pas en dat is goed voor Ebimotors (P4) in de stand. De zondvloed van race 2 daarentegen werd vroegtijdig afgevlagd. Onder bijna apocalyptische omstandigheden werd Ebimotors pas 8ste en Antonelli Motorsport 7de. Hierdoor zakken ze in de stand naar 2de op 1 punt van een BMW-duo dat dus een enorme sprong voorwaarts maakt. In GTC won Porsche enkel race 2.
De zondvloed van race 2:
Dit weekend:
World Endurance Championship: 6 uur van Circuit of the Americas
American Le Mans Series: ook op de Circuit of the Americas in Austin, Texas
Asian Le Mans Series: 3 uur van Fuji
Blancpain Endurance Series, de FINALE: 1000km van Nürburgring
Super GT: geen kalenderwedstrijd maar de GT300-klasse doet mee in 3 uur van Fuji en voor punten.in antwoord op: Autosportnieuws[quote=”RS” post=141614]Ihanks, weeral up to date!
Baltimore, volwassen inrichters daar….[/quote]Graag gedaan :)
Baltimore is echt gestoord. Ze rijden daar zelfs over spoorwegen..
Hier een rondje met een Indy Light (klasse onder de IndyCars)
in antwoord op: AutosportnieuwsHet WEC kwam voor het eerst aan de start sinds de 24 uur van Le Mans. Porsche verdedigde in de 6 uur van São Paulo zijn leiding in het WK. De #92 van Bergmeister/Pilet reed aanvankelijk laatste in GTE Pro maar nam na een Safety Car fase de leiding. Toen er een Ferrari voor hun neus spinde verloren ze veel tijd. Door opgaves van anderen werden ze nog mooi 3de. De #91 van Lieb/Lietz, leiders in de tussenstand, kwalificeerde zich als 2de. Na 10 minuten kwam er echter een band los van de velg na een contact met een Ferrari. Ze vochten fel en werden nog 4de. In een incidentrijke wedstrijd leek het erop dat Porsche, Ferrari én Aston Martin allemaal even snel waren. Ferrari won en passeert opnieuw Porsche bij de merken: Ferrari 149, Porsche 145, Aston Martin 134. Bij de rijders verliezen Lieb/Lietz de leiding aan de Aston Martin die 2de werden. Hadden ze bij Porsche zoiets als teamorders stonden ze nog op kop… In GTE Am werd Porsche ook 3-4 met Proton Competition voor IMSA Performance Matmut. Deze laatsten behouden wel de leiding.
In de ALMS was het de beurt aan de Grote Prijs van Baltimore. Met prototypes en met GT’s hier rijden is gekkenwerk, nog veel extremer dan F1 in Monaco. Porsche won de vorige 2 edities met dank aan Team Falken Tire en traditioneel is Porsche de referentie op stratencircuits. Met de drie Porsche 3-5-8 in de kwalificaties zag het er wel goed uit. Over de race valt er helaas niet veel meer te zeggen dan dit:
http://www.youtube.com/watch?v=pMoI_5vjtSI
Van de 2 uur werd er wel geteld 30 minuten geracet! Ik denk niet dat Baltimore volgend jaar op de kalender van het gloednieuwe USCR (fusie ALMS en Grand-Am) kampioenschap staat. In GTC won Flying Lizard voor Alex Job (Jeroen Bleekemolen).Het Duits kampioenschap bezocht de Lausitzring. Schütz Motorsport had een weekend om heel snel te vergeten. In beide wedstrijden had de beste Porsche van 2012 veel problemen. Farnbacher Racing kende veel pech. De #6 met Farnbacher/Frommenwiller startte in race 1 als 2de maar ging veel te agressief over een bocht en beschadigde zijn onderkant. Uiteindelijk behaalde Farnbacher Racing met hun hoogste auto een 12de en een 8ste plek. Dit ondanks de versterking met fabrieksrijder Tandy. Herbert Motorsport tenslotte had een uitstekend weekend met de #8 van Renauer/Ragginger, de belangrijkste Porsche in de stand. In race 1 werden ze 3de, weliswaar achter rechtstreekse concurrenten. In race 2 lagen ze echter heel de wedstrijd op kop en zo pakt Porsche eindelijk een overwinning in ‘hun’ Duits kampioenschap, de GT Masters. In de stand heeft Renauer nog maar 3 punten achter op een Chevrolet-duo.
Het Italiaans kampioenschap kwam voor de 2de maal op bezoek in Imola. In Race 1 was BMW veel te sterk en de Porsches van respectievelijk Antonelli en Ebimotors werden 4 en 5. In race 2 ging het een stuk beter. Antonelli reed 4de maar hield daarmee wel Ebimotors (leiders in de tussenstand op). Toen Antonelli Motorsport moest opgeven was de weg vrij voor Ebimotors en onmiddellijk waren ze 3de. Na de pitstop waren ze 2de maar de BMW was te snel om achter hen te houden. De leidende Ferrari in problemen konden ze nét niet meer pakken en zo werden ze 3de en behouden de leiding in de tussenstand met 6 punten voor.
De 24 uur van Zolder was met 23 deelnemers opnieuw geen hoogvlieger wat dat betreft waarvan bovendien de 24 uur live stream geen seconde heeft gewerkt. De torenhoge favoriet was een Audi (enige GT3 in het veld) maar de mechaniek besliste er anders over. Porsche behaalde een 1-3 met Belgium Racing. De zege ging naar Derdaele/Heyer/Giermaziak/Thiers/Redant.
Dit weekend:
Grand-Am SCS en SCC op Laguna Seca
International GT Open in Spa-Francorchamps
Frans kampioenschap (GT Tour) in Magny-Cours
Brits kampioenschap in Zandvoort
Japans kampioenschap (Super GT): 300 km van Fuji
Belgisch kampioenschap: 600 km van Spa
Porsche Supercup in Monzain antwoord op: AutosportnieuwsDe Porsche Supercup bezocht, in het voorprogramma van de Formule 1 natuurlijk, Spa-Francorchamps. Een relatief rustige wedstrijd leek het te worden vooraan met Giermaziak op kop gevolgd door Bachler en Edwards. De spanning was te zoeken in het treintje dat streed om P4 met Christensen, Bleekemolen, Lukas, Ammermueller, Thiim, … In de laatste ronde echter krijgt Giermaziak schakelproblemen. Bachler en Edwards passeren hem eenvoudig maar wanneer het treintje de tragere Pool begint in te halen vlogen er wagens alle kanten. :lol: Uiteindelijk won Bachler dus vóór Edwards en Christensen. Edwards doet daarmee weer een uitstekende zaak want Ammermueller werd 5de en Thiim pas 8ste. Edwards heeft nu 26 punten voor op Thiim met nog 3 races te gaan. Bleekemolen was 6de en de onfortuinlijke Giermaziak uiteindelijk 11de.
Filmpje van de laatste ronde:
http://www.youtube.com/watch?v=YTndj7syjpIDit weekend:
WEC: 6 uur van São Paulo
ALMS: Grote Prijs van Baltimore
Duitse GT Masters op de Eurospeedway Lausitz
Italiaans GT kampioenschap op Imola
Buiten competitie: 24 uur van Zolderin antwoord op: AutosportnieuwsDe Grand-Am bezocht het voor eerst in zijn bestaan de Kansas Speedway. Na een matige kwalificatie voor Porsche was het in de race een stuk beter ook al was Ferrari en Chevrolet aanvankelijk sneller. Park Place Motorsports maakte een uitstekende pitstop tijdens een safety car-fase en nam de leiding. Vervolgens werden ze vuil van de baan gereden door een Ferrari en zakten naar P2. De volgende pitstop was een ramp maar dat maakten ze goed door in hun laatste pitstop de banden niet te wisselen. Een mooie 2de plaats was het resultaat. Helaas won een Ferrari waardoor bij de merken de achterstand weer iets groter werd. Magnus Racing is na de 10de wedstrijd zonder zege de leiding kwijt. Het weekend begon al niet goed met een ontplofte motor in de training. De reservemotor was niet de laatste specificatie. Desondanks waren Lally/Potter zoals altijd goed bezig in de wedstrijd. Rijdend op P5 meestal zaten ze met alle neutralisaties nooit ver van de leiding. Helaas kwam een rondzwervend reclamepaneel natuurlijk recht in hun radiator terecht. Resultaat: P8. De achterstand is wel maar 1 punt. Muehler Motorsports America was er niet bij. In GX werd Porsche voor de 7de keer op rij 2de achter Mazda. De kloof is nu 8 punten.
In de SCC werd Rum Bum Racing tweede wat nog ruimschoots genoeg is voor een mooie voorsprong.
Het Japanse Super GT kampioenschap blijft opvallend moeizaam voor Porsche na de titel van 2012. Ook de 1000 km van Suzuka was weinig geweldigs. Nochthans had Hankook KTR zich mooi als 4de gekwalificeerd. Uitgezonderd de belachelijk sneller leidende Subaru hielden ze ook het tempo vol als 4de tegen Mercedes en Lamborghini. Opeens kregen ze echter een probleem en zakten helemaal terug tot 11de. Team Taisan Endless reed na de start al in de achterhoede maar met een uiteindelijke 8ste plaats werden ze de beste Porsche. Pacific Direction Racing reed een mooie wedstrijd en was soms 4de. Helaas ging het ook voor hen tegen het einde fout en werden ze 13de.
Dit weekend:
Porsche Supercup in Spa-Francorchampsin antwoord op: AutosportnieuwsWat een toeval. Vorige week nog een 936 gekocht (maquette uiteraard :D ) De winnaar van ’77 in de Martini kleuren. Historische Porsche. Waardig opvolger van de 917 (wel lang niet zo mooi vind ik :D)
in antwoord op: RaceklassiekersMijn twee favoriete kampioenschappen streken neer op mijn favoriet circuit afgelopen weekend. :D ALMS én Grand-AM in Road America. Dit was natuurlijk in het kader van de fusie van beide kampioenschappen in 2014. Een afbeelding van een 991 voor volgend seizoen verscheen afgelopen week op het internet. :coolness:
In ALMS kunnen we tevreden zijn. Paul Miller Racing met Miller/Holzer reed een ijzersterke wedstrijd. Gekwalificeerd als 5de spinde ze in de eerste ronde van de baan maar kwamen helemaal terug tot 4de. Ook Core Autosport met Long/Kimber-Smith was sterk en reed 5de. Tegen het einde hadden de voorste wagens brandstofzorgen. Ook bij Porsche zou het erop of eronder zijn. Een neutralisatie bracht echter die spanning weg. Was het pech of geluk voor Porsche? Geen idee. Team Falken Tire reed met Henzler/Sellers op kop in de regen in het eerste half uur maar gokten verkeerd en kwamen niet meer in het stuk voor vooraan. In de stand bij de teams zien we Paul Miller en Core mooi 4 en 5. Bij de merken is Porsche eindelijk van de laatste plaats weg. Met Chevrolet en BMW te sterk en nu ook Dodge (allereerste overwinning met de nieuwe Viper) is het enige doel voorlaatste vóór Ferrari. :D Dat lukt dus voorlopig, met twee puntjes voorsprong. In GTC won Flying Lizard. Met MacNeil/Bleekemolen 2de blijft het verschil amper 4 punten.
De wedstrijd in de Grand-Am SCS was nog beter. Park Place Motorsports en Magnus Racing reden een uitstekende wedstrijd. In de kwalificatie waren ze al 3 en 4. Park Place met Long/Lindsey reed een agressieve wedstrijd en was voortdurend in duel met BMW en Ferrari in een erg mooie wedstrijd. Tegen het einde was het een voortdurend haasje over met BMW waarbij het Münchense merk sneller was. Het Stuttgartse merk bleek echter zuiniger waardoor het nog spannend werd qua brandstof. Uiteindelijk haalde BMW het nét. Park Place 2de. Magnus reed exact het tegenovergestelde: beheerst en zonder risico’s. Het leverde hen P5 op en ze vergroten daarmee de leiding in het kampioenschap. Race 9/12 en de leider in het kampioenschap heeft nog geen race gewonnen. Het zou wat zijn.. :respect2: Bij de merken kruipt Porsche wat dichter bij Ferrari. Muehlner America speelde met beide wagens geen rol. Zelfs niet de nummer 18 met Tim Bergmeister (broer van) en Jeroen Bleekemolen. In GX werd Porsche nipt 2de weer.
In Grand-Am SCC zien we in de hoogste GS-klasse een overwinning voor de Porsche van Rum Bum Racing. Hun al grote voorsprong wordt zo alleen maar groter.
Het Duits kampioenschap, de GT Masters, bezochten het buitenland namelijk Spielberg in Oostenrijk. Ook hier een goed weekend. In race 1 reed de Farnbacher Racing met Farnbacher/Frommenwiller een mooie wedstrijd. Bij de start vlogen ze van 6 naar 2. Na de pistops namen ze zelfs de leiding maar helaas waren de Amerikaanse merken (Chevrolet en Ford) sneller op dit 90% volgas circuit. P3 is hoe dan ook mooi. De 2 andere wagens van het team speelden geen belangrijke rol. Bij Herbert Motorsports zagen we een mooie opklimwedstrijd van Raginger/R.Renauer. 8ste na de start waren ze 6de bij hun pitstop, dan 5de en in de laatste ronde 4de. De andere wagen zagen we niet van voor. Schütz Motorsports met toppers als Engelhart/Armindo geraakten niet verder dan 10de. Ook race 2 was een ramp voor dat team. Bij Farnbacher was het opnieuw enkel Farnbacher/Frommenwiller die een rol speelden. Ze reden mooi van een 15de startplaats naar P7. Bij Herberth zagen we Raginger/R.Renauer bij de start van 6 naar 3 gaan. Uiteindelijk werden ze 5de. In de stand is die Robert Renauer de hoogste geplaatste Porsche rijder op 9 punten van de leiders. Bij de teams zien we Herberth 5de, Farnbacher 7de en Schütz 10de.
In het Brits kampioenschap is er wel minder nieuws. Trackspeed beleefde met alle drie de Porsches alweer een rampweekend. De 32 viel uit en de 33 werd pas 13de. Blijft over de 31 met teambaas Ashburn achter het stuur en Porsche fabrieksrijder Tandy. Rijdend op P5 maakte Asbhurn een wel heel erg beschamende fout. Bij het binnen komen rijd hij voorbij zijn team. Gebeurd zelfs in F1 dus tot daaraan toe. Vervolgens parkeert hij zich echter tussen twee andere teams, laat de wagen stilvallen en staat zo toch wel heel hard in de weg van de toekomende en vertrekkende wagens van die teams. 500 pond boete en een tijdelijke intrekking van de racelicentie zijn de harde gevolgen. Tandy viel later uit met een kapotte versnellingsbak. Blijft over Oman Air Motorbase. Zij werden 7de en staan in de stand 5de.
Volgend weekend:
Grand-Am bezoekt voor het eerst de Kansas Speedway
In het Japans kampioenschap, de Super GT, is het het plaatselijk hoogtepunt: de 1000 km van Suzuka.in antwoord op: Autosportnieuws