Aangemaakte reacties

15 reacties aan het bekijken - 91 tot 105 (van in totaal 182)
    • De volledige startopstelling voor de 24 uur van Le Mans.
      We kunnen zeker tevreden zijn met de startposities van Porsche, voor wat het waard is in een 24 uurs race natuurlijk :)
      P1:
      1. Audi #2
      2. Audi #1
      3. Audi #3
      4. Toyota #8
      5. Toyota #7
      6. Lola-Toyota #12
      7. Lola-Toyota #13
      8. Honda #21
      P2:
      1. Morgan-Nissan #24
      2. Oreca-Nissan #26
      3. Zytek-Nissan #38
      4. Morgan-Judd #43
      5. Oreca-Nissan #25
      6. Morgan-Nissan #47
      7. Oreca-Nissan #48
      8. Oreca-Nissan #36
      9. Morgan-Nissan #35
      10. Oreca-Nissan #49
      11. Oreca-Nissan #46
      12. Zytek-Nissan #42
      13. Zytek-Nissan #41
      14. Oreca-Judd #34
      15. Lotus-Praha #32
      16. Lotus-Praha #31
      17. Morgan-Nissan #45
      18. Honda #33
      19. Lola-Nissan #28
      20. Lola-Judd #30
      21. Lola-Judd #39
      22. Oreca-Nissan #40
      GTE Pro:
      1. Aston Martin #99
      2. Aston Martin #97
      3. Porsche #92 Porsche AG Team Manthey met Bergmeister/Pilet/Bernhard
      4. Ferrari #51
      5. Aston Martin #98
      6. Ferrari #71
      7. Porsche #91 Porsche AG Team Manthey met Lieb/Lietz/Dumas
      8. Chevrolet #74
      9. Chevrolet #73
      10. Dodge #53
      11. Dodge #93
      12. Ferrari #66
      GTE Am:
      1. Aston Martin #95
      2. Porsche #88 Proton Competition met Ried/Roda/Ruberti
      3. Aston Martin #96
      4. Ferrari #61
      5. Porsche #67 IMSA Performance Matmut met Gibon/Milesi/Henzler
      6. Porsche #75 Prospeed Competition met Collard/Perrodo/Crubilé
      7. Porsche #77 Dempsey Del Piero Racing/Proton Competition met Dempsey/Foster/Long
      8. Porsche #76 IMSA Performance Matmut met Narac/Vernay/Bourret
      9. Ferrari #81
      10. Ferrari #55
      11. Chevrolet #70
      12. Chevrolet #50
      13. Ferrari #54
      14. Ferrari #57

        Eindelijk nog eens een redelijk goed weekend vlak voor de 24 uur van Le Mans. De International GT Open bezocht het bloedhete Jerez in Spanje. In de hoogste SGT klasse pakte Drivex verrassend de pole voor race 1. Bij de start werd Schiro te grazen genomen door ex-F1 piloot Montermini en even later was een Nederlandse Chevrolet hem voorbij. Schiro kwam als derde binnen maar Hamilton kwam wel als leider buiten. Hamilton is een zeer verdienstelijke rijder maar tegen meer ervaren mannen als Pastorelli en Fillipi was niet veel te beginnen. Drivex leek op weg naar een mooie 3de plek tot de wagen zwaar vlam vatte. De schade aan het chassis viel mee maar de motor was volledig vernield: forfait voor race 2 helaas. Geluk bij een ongeluk: door de felle brand werd de race onder rood afgevlagd waarbij men de stand van een ronde eerder als uitslag neemt. De 3de plek is wel degelijk voor Drivex. In de GTS klasse pakte Tutumlu mooi de pole voor race 1. Samen met Dverikos domineerde Autorlando Sport de race en won duidelijk. Ein-de-lijk. De andere wagen werd gekwalificeerd door Di Guida als allerlaatste, Jeroen Bleekemolen bracht ham als 17de over de finish. In race 2 hadden Dverikos/Tutumlu helaas technische problemen. Bleekemolen deed zoals op de Nürburgring: pole, stint domineren en ruim als leider het stuur overgeven aan Di Guida. Di Guida was weer een stuk trager dan Jeroen maar wel een stuk sneller dan zichzelf op de Nürburgring. In plaats van van 1 naar 8 te tuimelen met 2 spins, gaat hij van 1 naar 3 zonder spins. In de stand zien we Tutumlu/Dverikos 6de en Autorlando Sport 3de bij de teams.

        Het Brits kampioenschap bezocht Snetterton. In race 1 moest de Trackspeed nummer 32 opgeven na een startongeval. De nummer 31, met Nick Tandy, moest opgeven in 7de positie 10 minuten voor het einde. De Trackspeed 33 won de wedstrijd maar kreeg 30 seconden aan de broek en werd 7de. Gelukkig ging de overwinning dan toch naar de Porsche van Oman Air Motorbase met Caine/Al Harthy. In race 2 nam Trackspeed wraak en won met de 32 van Tandy/Ashburn. Een dubbel dus voor Porsche. We zagen trouwens een mooi stukje sportiviteit van Tandy. Hij strijdt met een BMW voor de zege, tikt hem aan, de koersdirectie ziet het niet als doelbewust en deelt geen straf uit, Tandy laat de BMW echter opnieuw passeren en haalt hem later weer ‘legaal’ in. Heel sterk. Oman Air Motorbase werd 8ste en de 2 andere Trackspeeds hadden weer pech. De stand is ongeloofelijk spannend met Tandy/Ashburn 68, Audi-duo 67,5, BMW-duo 66,5 en Caine/Al Harthy 61. Voor het eerst is er ook een teamkampioenschap in British GT en we zien dat Trackspeed bijna het dubbel heeft van de 2de.

        Bijna even goed nieuws uit het Italiaans kampioenschap dat zijn enige wedstrijd in het buitenland reed: de Red Bull Ring in Spielberg, Oostenrijk. Ebimotors met Postiglione/Lucchini reden op kop in race 1 maar verloren veel tijd tijdens de pitstops en werden 7de. In race 2 boekten ze een mooie start-finish zege al kwam er wel een heel horde dichterbij gedurende heel de race. Voorbij gaan lukte gelukkig niet. Antonelli Motorsport met Passuti/Mapelli had een minder weekend en werd eens 8ste en eens 7de. In de stand blijven ze wel 2de achter Ebimotors. Porsche 1-2 momenteel.

        Ook het Japans kampioenschap kende zijn enige buitenlandse wedstrijd: de 300 km van Maleisië. Het werd helaas een grote teleurstelling voor Porsche. Kampioenen Mineo/Yokimozo reden rond als 5de maar zakten halverwege terug en kwamen niet verder dan P11. Vice-kampioen Hankook KTR overleefde zelfs de opwarmronde niet. Pacific Direction Racing werden 19de. In de stand ziet het er heel belabberd uit voor Porsche dat vorig jaar nog zo mooi 1-2 werd: hoogste duo is 16de.

        De Grand-Am SCS tenslotte bezocht Mid-Ohio voor de Diamon Cellar Classic. Net als in Detroit kon Porsche Chevrolet en Ferrari niet volgen en nu konden ze ook BMW niet volgen. Andermaal was Magnus Racing efficiënt waardoor een 5de plek mogelijk was. Na alle pech mag het ook eens meezitten want de eerst twee in het kampioenschap botsen in de pit waardoor Magnus op weg leek naar P3. Vooraan streden een Chevrolet en een BMW voor de zege maar de Chevrolet was te agressief en kreeg na de race een volle minuut extra aan de broek. Op die manier eindigt Magnus met Lally/Potter fantastisch 2de, met iet of wat geluk maar dat mag ook eens. Magnus Racing neemt meteen de leiding in de stand. Grappig is dat de eerste twee in de stand nog geen wedstrijd gewonnen hebben. Bij de merken staat Porsche nog vijf punten achter op Ferrari. Park Place (met Long) werd 5de, Muehlner moest opgeven en het nieuwe team, Snow Racing/Wright Motorsport werd 9de. In de GX-klasse verloor BGB voor de derde keer op rij van Mazda en nu heeft Porsche nog maar 4 punten voor op het Japanse merk, met dank aan de triple nog steeds in de 24 uur van Daytona.

        In het voorprogramma, de Grand-AM SCC, won Rum Bum Racing de wedstrijd en verstevigen zo hun leiding.

        Dit weekend maar 1 race uiteraard.
        Startopstelling voor de 24 uur van Le Mans, 3de wedstrijd tevens voor het WEC, is straks om middernacht bekend.

          [quote=”luc993cabrio” post=134708]

          Precies nie goe bezig in Le Mans :wtf: :wtf: :wtf:[/quote]

          Oeps :D Was gelukkig geen Porsche. :) En het team in kwestie, Krohn Racing, heeft reeds een nieuw chassis.

            Volgend weekend vind de grootste race van het jaar plaats: les 24 heures du Mans! :D
            Een overzicht van de Porsche deelname:
            In GTE Pro vinden we de nummer 91 en 92 van Porsche AG Team Manthey.
            De 91 wordt bestuurd door Jörg Bergmeister, Patrick Pilet en Timo Bernhard
            De 92 wordt bestuurd door Marc Lieb, Richard Lietz en Romain Dumas. Alle zes zijn fabrieksrijders van Porsche.
            Zij nemen het op tegen hun tegenstanders in het WEC namelijk 2 Ferrari’s en 3 Aston Martins. Daarnaast doet er nog 1 Ferrari mee uit het ELMS en 2 Chevrolets en 2 Dodges uit de ALMS.

            In GTE Am zien we 5 Porsches; 2 uit het WEC, 3 uit de ELMS. Uit het WEC:
            #67 IMSA Performance Matmut met Pascal Gibon, Patrice Milesi en fabrieksrijder Wolf Henzler

            #88 Proton Competition met Christian Ried, Gianluca Roda en Paolo Ruberti

            Uit de ELMS maar ook ingeschreven in het WEC:
            #76 IMSA Performance Matmut met Raymond Narac, Jean-Karl Vernay en Christophe Bourret

            Uit de ELMS:
            #75 van het Belgische Prospeed Competition met Emmanuel Collard, François Perrodo en Sebastien Crubilé

            #77 Dempsey Racing/Proton Competition met Patrick Dempsey, Joe Foster en fabrieksrijder Patrick Long

            De tegenstanders in GTE-Am komen allemaal uit het WEC zijnde 2 Chevrolets, 5 Ferrari’s en 2 Aston Martins

            Uiteindelijk doen 8 van Porsche’s fabrieksrijders dus mee. Enkel Nick Tandy en Marco Holzer zijn er niet bij.

            De Belgen nog voor de geïnteresseerden:
            Marc Goossens in de # 53 Dodge in GTE Pro
            Verder zien we redelijk wat Belgen in de P2-klasse met drie rijders; Betrand Baguette in de #35 Morgan-Nissan, Stéphane Lémeret in de #39 Lola-Judd en Maxime Martin in de #46 Oreca-Nissan, en één team; de #40 Oreca-Nissan van Boutsen Ginion Racing.
            Volgende week mijn voorraad drank en eten inslaan :happydance: :popcorn:

              Het Duits kampioenschap streek neer op de geweldige Sachsenring. In de eerste race zagen we eindelijk het Schütz Motorsport van vorig jaar. Met toppers Engelhart/Armindo werd de Porsche 2de. De nummer 2 van het kampioenschap, de Porsche van Huberth Motorsport met Ragginger/Renauer werd 4de maar helaas ging de overwinning naar de leidende Audi. Farnbacher Racing had met 3 wagens een race op snel te vergeten ook al leek er eentje op weg naar P6. In de regenachtige race 2 was BMW te snel. Schütz Motorsport eindigde wel mooi 3de dankzij een uitstekende pitstop. Helaas, een weekend zonder pech is uitgesloten, kreeg de wagen 30 seconden aan de broek voor niet te vertragen onder geel. Eerste Porsche was Farnbacher/Frommenwiler op P4. Ragginger/Renauer waren 7de maar werden gediskwalificeerd wegens het niet uitvoeren van een straf wegens een illegaliteit in de pit. In de stand blijven ze het hoogste Porsche duo maar ze zakken wel van 2 naar 5 en volgen op 24 punten van het leidende Audi-duo.

              Het Frans kampioenschap bezocht onze Ardennen. Pro GT by Almeiras trok zijn drie Porsches terug voor race 1 om veiligheidsredenen. De Michelin banden vertoonde hetzelfde leeglopende gedrag als in Imola en het team nam geen risico. Dikke punten voor de concurrentie natuurlijk. Eerste Porsche was die van Graff Motorsport op P11. Voor race 2 waren de problemen opgelost en meteen won Pro GT by Almeiras met Giauque/Perera. Vertrokken vanaf plaats 7 reed Giauque na een ongloofelijk eerste kwartier al op kop en bleef daar. Andere Porsches zagen we helaas niet vooraan. In het klassement voor oudere wagens won Porsche tweemaal. In de stand staan Giauque/Perera nu 6de en Pro GT by Almeiras 3de.

              In het Belgisch kampioenschap werd Prospeed met Bouvy/Coens/Grandjean 2de achter een Aston Martin in de Spa Euro Race. De leidende Audi werd 3de en zo neemt Prospeed de leiding in het Endurance-kampioenschap. In het Sprint kampioenschap doet Porsche het niet zo goed.

              Dit weekend:

              Grand-Am SCS: de Diamon Cellar Classic op Mid-Ohio
              Grand-AM SCC in voorprogramma
              International GT Open op Jerez
              Brits kampioenschap op Snetterton
              Italiaans kampioenschap in Spielberg
              Japans kampioenschap: 300 km van Maleisië in Sepang

                De nieuwe prototype van Porsche heeft zich eindelijk aan de wereld getoond!
                Persoonlijk vind ik het geen schoonheid (en dan heb ik het natuurlijk niet over camouflagekleuren). Ik vond de RS Spyder van enkele jaren terug veel mooier. Maar goed, dat is niet belangrijk. Mogelijk zal hij in de wit/oranje-kleurstelling van de GT3 hybride nemen. Porsche zal vanaf 2014 in de P1-klasse van het WEC meedoen met deze wagen met Timo Bernhard en Romain Dumas. Mogelijk is de 3de rijder voor de 24 uur van Le Mans Mark Webber.



                  [quote=”RS” post=133301]En we gaan er aan beginnen, komend weekend testdays!
                  http://www.24h-lemans.com/fr/

                  + noteer de deelname van PROSPEED :relaxman:[/quote]

                  Zeker. Ik kijk er zo hard naar uit. :D Het uurschema:
                  Zondag 9 juni: Vrije Training 1 9u-13u, Vrije Training 2 14u-18u
                  Woensdag 19 juni: Vrije Training 3 16u-20u, Kwalificatie 1 22u-0u
                  Donderdag 20 juni: Kwalificatie 2 19u-21u, Kwalificatie 3 22u-0u
                  Zaterdag 22 juni: Warm-up 9u-9u45, Start 81ste 24 uur van Le Mans 15u
                  Een overzicht van de deelnemers met een Porsche volgt nog :D

                  Verder het nieuws van afgelopen weekend. Ik ben het stilaan moe om elke keer met slecht nieuws af te komen maar het is helaas niet anders. Afgelopen weekend was het weer een en al teleurstelling en het ziet er stilaan naar uit dat 2013 een mager jaar zal worden na het matige 2012. De Chevrolet 200 in het voorprogramma van de IndyCar Grote Prijs van Detroit was race 5 voor de Grand-AM SCS. In een relatief mager GT-veld van 10 deelnemers liep Porsche heel de race achter op Chevrolet én Ferrari. Magnus Racing kon via slimme pitstop-beslissingen tijdens safety cars nog een 4de plaats uit de brand slepen met Lally/Potter. Zij beperken ook wel de achterstand want heb maar vijf punten achter op de leider. Ook bij de merken staat Porsche 2de op 7 punten van Ferrari. Park Place Motorsports werd 6de en Muehlner Motorsports America 9de. In de GX-klasse won Mazda voor de 2de keer op rij en zakt de voorsprong van Porsche tot 7 punten.

                  De Endurance Series streken neer voor hun 2de race in Silverstone. In de Pro Cup speelde geen van beide Porsches een rol van betekenis. Prospeed Competition met onder andere de Belg Maxime Soulet werden kleurloos 14de terwijl het Franse SMG Challenge al snel aan de kant stonden met een technisch mankement. In de Pro-Am was er maar één Porsche want zowel Haribo als Prospeed waren afwezig. Frans kampioen Pro GT by Almeiras kwalificeerde zich heel mooi 2de maar moesten in de race al snel opgeven. In de Gentleman Throphy ging de winst wel naar Porsche dankzij het Slowaakse ARC Bratislava. Het Belgische Delahaye Racing werd 8ste voor de andere Porsche van Pro GT by Almeiras. Mooi voor de Slowaken natuurlijk maar voor Porsche niet meer dan een troostprijs na een heel teleurstellende race.

                  De International GT Open tenslotte, bezocht de Nürburgring. In SGT zagen we een competitieve Porsche van Drivex. In race 1 reed hij rond als 3de tot hij moest uitwijken voor een gespinde wagen en in de grindbak terecht kwam. In race 2 werden Hamilton/Schirò 4de. In GTS zagen we dat Autorlando Sport met een 2de wagen aan de start kwam met Jeroen Bleekemolen/Di Guida. In race 1 zagen we dat Rinaldi Racing 2de reed vlak achter de leidende McLaren. Toen Seefried het stuur over gaf aan Kogay zakte de wagen echter volledig naar achteren. Daarbij werd hij geraakt door de eerste Autorlando Porsche waardoor die wagen ook al achteraan eindigde. Gelukkig was er nog de 2de wagen die een bloedsnelle Jeroen Bleekemolen naar P3 reed. De startopstelling voor race 2 was de uitslag van race 1. Zodoende werd het moeilijk voor Rinaldi Racing maar ze werden mooi 6de. Bleekemolen reed zijn stint ruimschoots op kop maar toen hij het stuur overgaf aan Di Guida zakte de wagen tot 7de. Was Di Guida verdienstelijk in race 1 nu was hij veel trager en maakte 2 spins. Gelukkig was er nog de andere Autorlando met Tutumlu/Deverikos die 3de reed en op weg leek naar P2. Helaas raakte de wagen te beschadigd en bij een inhaalactie en geen P2 of P3 maar P12..

                  Dit weekend:
                  Duits kampioenschap op de Sachsenring
                  Frans kampioenschap in Spa-Francorchamps
                  Belgisch kampioenschap in Spa-Francorchamps

                    In 1987 waagde Porsche zich aan de IndyCar Series met deze 2708.

                    De wagen was alles behalve een succes en in 1989 kwam Porsche terug met een March 89P chassis en enkel eigen motor.

                    Met deze wagen werd Teo Fabi mooi 4de in het kampioenschap en won één wedstrijd.
                    Voor 1990 kwam Porsche North America aan de start met een 2de wagen. Teamgenoot van Teo Fabi was John Andretti. Ondanks enkele goede resultaten waren een 10de en 14de plaats in de eindstand ronduit teleurstellend en Porsche stopte zijn kort Indycar-avontuur. In 1991 werd het motorleverancier in Formule 1.

                      [quote=”patrickvb” post=132901]Niet Porsche gerelateerd:

                      Vandaag ‘sketterende‘ overwinning van Stoffel Vandoorne in Spa-Francorchamps.
                      Zaterdag pas 13de, maar vandaag netjes de puntjes op de i gezet met een 3de plaats op de startgrid. Dankzij een knappe start opgerukt naar plaats 2 en even later naar de koppositie. :first:
                      :respect2: voor Stoffel![/quote]

                      Heel mooi resultaat. Wel jammer dat Magnussen 2 maal op het podium plaats neemt waardoor de achterstand groter wordt maar niet vergeten: het is en blijft zijn debuutjaar in de 3.5. :respekt:

                      Bovendien is het vrij opmerkelijk dat om in de Formule 1 te geraken met beter 2de wordt dan 1ste. 2010: Aleshin kampioen vóór Ricciardo, 2011: Wickens kampioen vóór Vergne, 2012: Frijns kampioen vóór Bianchi. Ik zou zeggen: gaan voor P2 Stoffel! :D

                        [quote=”RS” post=132638]Ergens beelden van?[/quote]

                        Het enige wat ik gevonden heb is het ongeval tussen de eerste 2 Porsches.
                        De derde die de pitmuur in knalt helaas niet, zou het ook wel hebben willen zien. :loser:
                        In tegenstelling tot alle andere nationale kampioenschappen is het Brits niet populair op youtube/of beelden op eigen site.

                        http://www.youtube.com/watch?v=E6VSGdh9mig

                        Verslag in het Engels en Frans:

                        http://www.endurance-info.com/version2/news-focus-18459.html
                        http://www.endurance-info.com/version2/actualite-endurance-18423.html

                          De 500 km van Silverstone, 3de wedstrijd voor het Brits GT kampioenschap was, zoals gewoonlijk de laatste weken, een zware teleurstelling. Kampioen Trackspeed kwalificeerden hun 3 Porsches mooi 2-3-4 en dat was ook hun positie gedurende de race. Na de pitstops sloeg het noodlot echter toe en moest ik geen Porschefan zijn zou ik het gewoon grappig vinden wat het is bijna surrealistisch. Als 2 van de 3 Trackspeed Porsches hebben gepit krijgt er eentje echter een lekke band. De Porsche achter hem zit in de slipstream van een achterligger, komt uit de slipstream net ter hoogte van de Porsche met een lekke band en de race was 2 Porsches armer. Op exact hetzelfde moment werkt de 3de Trackspeed zijn pitstop af, kijkt bij het wegrijden te veel naar zijn pitcrew en knalt gewoon de pitmuur in. Alle drie de Trackspeed Porsches uitgeschakeld in een paar seconden… Eerste Porsche was nu Oman Air Motorbase op P8. Prospeed Competition werd 9de. In de stand staan Tandy/Ashburn als hoogste Porscheduo nu 3de op 17,5 punten van de winnende BMW.

                          De Porsche Supercup streek neer in Monaco. Zoals voorspelbaar op dit circuit was het oersaai en gebeurde er vooraan niks meer na de eerste bocht. Opvallende deelnemer nu naast Loeb en Menu was niemand minder dan Sébastien Ogier, huidig leider in het WK-Rally voor Volkswagen. Hij werd 13de, Loeb 16de. Edwards won, alweer, voor Giermaziak en Ammermüller. Dat is ook de top 3 in de stand.

                          Dit weekend:
                          Grand-Am SCS: Grote Prijs van Detroit
                          Endurance Series in Silverstone
                          International GT Open op de Nürburgring

                            Weinig goed nieuws uit Imola. Eerst de 3 uurs race voor de ELMS. De enige competitieve Porsche in de GTE-klasse was die van IMSA Performance Matmut waar Henzler vervangen werd door een andere fabrieksrijder, Long, vanwege de 24 uur van de Nürburgring. In de handen van Long was de Porsche uiterst competitief en reed 2de. Vlak voor zijn pitstop na 1u10 nam hij zelfs de leiding over. Daarna gaf hij het stuur over aan Milesi, een Franse amateur. Dat die trager is dan Long is doodnormaal maar van 1 naar 6 tuimelen is wel niet zo goed. Proton Competition (zonder Tandy), de winnaar in Silverstone, liep heel het weekend achter de feiten aan en mag content zijn met P5. Het Belgische Prospeed Competition was helemaal nergens en moest ook nog opgeven met oververhitte remschijven. Ferrari boekt zo een 1-2-3-4. Nodeloos te zeggen dat de leiding in het kampioenschap weg is.

                            In Imola begon ook het Frans kampioenschap aan de eerste van zijn twee buitenlandse wedstrijden. In de eerste wedstrijd kwam de nummer 2 van Pro GT by Almeiras al niet aan de start. De nummer 1 van Perera/Giauque was wel competitief maar moest 20 minuten voor het einde opgeven met een platte band. In race 2 lag de nummer 2 er al uit na 20 minuten. De nummer 1 reed als 5de rond, kwam na de pitstops als 3de terug maar zakte vervolgens helemaal tot 18de op 6 ronden met een duidelijk technisch probleem. Ook hier verspeelt Porsche de leiding in de tussenstand. In het lagere klassement won de nummer 3 wel race 1 en viel uit in race 2.

                            Pro GT by Almeiras achter de McLaren van Sébastien Loeb Racing.

                            Dit weekend:
                            Brits kampioenschap: 500 km van Silverstone
                            Porsche Supercup in Monte-Carlo, voorprogramma Grote Prijs van Monaco

                              Zalig filmpje. Fijn om te zien dat die display hetzelfde is als in de GTR-PC-simulaties. :D

                                De Monterey Sports Car Championship op het beroemde Raceway Laguna Seca was de 3de wedstrijd in de ALMS. Naast de traditionele twee Porsches van Falken Tire en Paul Miller kwam er een 3de Porsche aan de start. Core Autosport, een grote naam in de PC-klasse, waagt zich in de GT-klasse. Een van de rijders is fabrieksrijder Long. Paul Miller Racing, met onder andere Holzer achter het stuur, speelde voor een keer wel een rol mee vooraan. Het reed lange tijd 3de, aan het tempo van de leiders, maar werd uiteindelijk 6de. Core Autosport kwalificeerde zich voor hun debuut heel mooi 2de maar had dan alle pech die men zich kan inbeelden. Hun kwalificatietijd werd geannuleerd vanwege enkele illegale millimeters. In de wedstrijd klommen ze snel van 11 naar 7 tot ze van de baan werden gereden en zakten naar 9. Ze klommen snel weer op tot 7 tot… ze van de baan werden gereden. Een herstelling in de pits leverde hen 2 ronden achterstand op. Uiteindelijk werden ze 7de. Gelukkig was er nog Team Falken Tire met Henzler. De als 3de vertrokken Porsche nam meteen de leiding en werd enkel ingehaald door een Chevrolet. Ze waren echter even snel en met nog een half uur te gaan was er een prachtig treintje Chevrolet, Porsche, BMW, Ferrari en Dodge. De BMW was sneller maar de Porsche werd gered door een neutralisatie. Een prachtige 2de plek was het resultaat en met pech voor de leidende Chevrolet en BMW in het kampioenschap deed Porsche een uitstekende zaak… Helaas, toch niet. Er komt geen einde aan de reeks pech in ALMS: diskwalificatie. De 997 geraakte niet door de stal test en verliest zijn punten (blijft wel 2de). Bij een stal test blokkeert men de luchtinlaat waardoor de motor geen lucht meer krijgt. Als de motor dan niet stil valt komt er lucht van ergens anders wat voor extra vermogen zorgt. Voor wie zot genoeg is om 4 uur lang achter zijn laptop te supporteren is dit een bittere, bittere pil. In de stand had Porsche (en Falken Tire) op kop moeten staan maar ze staan 5de op 22 punten van leider Chevrolet. In GTC won NGT Motorsport. Jeroen Bleekemolen werd 3de, Jan Heylen 5de.

                                De Int. GT Open streek vorig weekend neer in het Portugese Portimão. In SGT moest de Porsche van Drivex in de opwarmronde van race 1 al opgeven. In race 2 werden ze 5de. In GTS kwam er naast Autorlando Sport een 2de Porsche aan de start: Rinaldi Racing. Hun eerste race duurde helaas niet lang: (groene Porsche)


                                Voor race 2 geraakte de wagen helaas niet op tijd hersteld. Autorlando Sport werd 2 maal mooi 3de en telkens achter anderen dus in de stand staan ze nog redelijk 5de op maar 8 punten van de leider.

                                Het Duits kampioenschap bezocht ons eigen Spa-Francorchamps. In race 1 deed Schütz Motorsport nu wel goed mee maar koos als enige van de 27 wagens ervoor om toen het plots begon te gieten door te rijden. Resultaat: 14de. De Porsches van Herberth Motorsport en Farnbacher Racing die in Oschersleben zo goed waren werden 8ste en 9de. De zege ging naar de Belg Nico Verdonck in een Ford. In race 2 zat er niet meer in dan 5de voor Herberth. Schütz werd 8ste en de belangrijkste Farnbacher moest opgeven. In de stand zakt Herberth van 1 naar 5 en Farnbacher van 2 naar 8. Jammer. Het Belgische Prospeed Competition eindigde telkens ergens achteraan.

                                Het Belgisch kampioenschap maakte zijn enige buitenlandse uitstapje vorig weekend: Dijon, Frankrijk. In de 4 Sprint wedstrijden werd Philippe Huart 3 maal 5de en 1 maal 3de. In de stand blijft hij 10de. In de Endurance wedstrijd werd Prospeed Competition met hun 996 3de achter twee Aston Martins. De stand is vrij spannend:
                                1. Kumpen/Longin/Makelberg (Audi) 83
                                2. Bouvy/Coens/Grandjean (Porsche) 82
                                3. Derdaele/Heyer (Porsche) 81

                                Tot slot begon de Porsche Supercup afgelopen weekend op het Circuit de Catalunya, in het voorprogramma uiteraard van de Grote Prijs van Spanje. Het is het eerste seizoen van de 991 GT3 Cup, niet te verwarren uiteraard met de GT3 RSR van het WEC. Grote afwezige is de kampioen van 2010, 2011 en 2012: René Rast. Die rijdt tegenwoordig voor Audi in GT Series en GT Masters. Andere toppers als Estre, Thiim, Ammermüller, Giermaziak en Edwards zijn er echter nog steeds net als twee opvallende namen: Alain Menu, al jaren topper in WTCC en daarvoor in BTCC en Sébastien Loeb die blijkbaar echt van alles wil proeven nu, en gelijk heeft hij :) De wedstrijd werd gemakkelijk gewonnen door Edwards. Achter hem kwam een treintje aangevoerd door Thiim en Ammermüller. Loeb werd 11de, Menu lag er al in de eerste ronde uit.

                                Dit weekend:
                                European Le Mans Series (3 uur van Imola)
                                Frans kampioenschap, de GT Tour (ook in Imola)

                                  Een grote vooruitgang dus voor de nieuwe 991 in de 6 uur van Spa-Francorchamps maar helaas zonder goed resultaat. In de eerste twee uren reden de twee Ferrari’s, de twee Porsches en de drie Aston Martins voortdurend in een treintje achter elkaar met Porsche 5 en 6. De GTE-Pro klasse van het WEC is de absolute top van het GT racen dus dat is een zeer mooi tempo in amper race 2 van de wagen. De grote problemen van de 6 uur van Silverstone (langzame pitstops en hoog brandstofverbruik) waren opgelost (het verbruik lag zelfs lager dan bij Aston Martin). De bandenslijtage was een beetje een probleem maar niet in de mate dat de strategie omgegooid diende te worden. Na twee uur waren de Ferrari’s zo een 20 seconden op kop. Porsche reed toen wel 3 en 5 en was dus Aston Martin voorbij. De # 91 met Dumas/Lieb/Lietz was 3de maar had dan ongelooflijk veel pech met een neutralisatie. De safety car kwam de baan op nét nahun pitstop. Ze verloren bijna en hele ronde en werden uiteindelijk 5de, nog voor de 3de Aston Martin. De #92 met Bergmeister/Pilet/Bernhard had een uur voor het einde op zijn beurt de 3de plaats vast. Dan kwamen ze helaas in een botsing met een andere deelnemer en moesten opgeven. Erg veel vooruitgang dus, zonder resultaat. Ook in GTE-Am is er geen reden tot vreugde met Proton Competition 5de en IMSA Performance Matmut 6de.
                                  Stand: Ferrari 72, Aston Martin 66, Porsche 32. Op Le Mans tellen de punten dubbel.

                                  Het is natuurlijk niet het WK maar in het Italiaans kampioenschap was Porsche totaal dominant in de eerste ontmoeting op het circuit van Misano. In Race 1 werd Porsche heel gemakkelijk 1-2 met winst voor Ebimotors en 2de Antonelli Motorsport. In Race 2 was er meer tegenstand maar al bij al won Antonelli Motorsport vrij gemakkelijk. Ebimotors moest een achtervolgingsrace rijden en pakte in de laatste bocht nog de 3de plaats.

                                  In het Brits kampioenschap won Porsche eveneens. In Rockingham won ook hier Trackspeed maar dan wel de nummer 32. De kampioenschapleidende 31 met fabrieksrijder Tandy moest helaas opgave vanuit pole. In de stand behoud de 31 wel de leiding, een half punt voor op een Audi-duo. De nummer 32 is 3de. De 997 is dus nog altijd dé referentie op nationaal niveau. Nu hopen dat de 991 op internationaal niveau eindelijk eens geluk heeft.

                                15 reacties aan het bekijken - 91 tot 105 (van in totaal 182)