Aangemaakte reacties
-
Zekerheid bestaat uiteraard niet. Maar als je 100 wagens hebt met al die punten dan is de kans kleiner dat er slechte gaan tussen zitten dan 100 wagens zonder OHB, niet matching, etc…
Je kan evengoed een slechte hebben met een goed OHB als een goeie wagen zonder historiek. Maar als je begint met zoeken dan is het eerste waar je naar kijkt enige historiek toch?
Een testrit wijst ook niet alles uit. Tot op een bepaald niveau kan je je maximaal informeren maar het is toch altijd een (kleine) gok.
EDIT: het gaat trouwens wel om de waarde, dit hoeft niet per sé altijd iets te maken hebben met de technische kant. Ik ga wat mijn posts betreft uit van (investerings)waarde waarnaar de OP naar verwijst.
in antwoord op: matching numbers vs. originele motorZonder mij te willen moeien zou ik het persoonlijk ‘beperken’ tot 300km. Naar Belgische roadbooknormen zou dat al ferm de moeite zijn (met 250km per dag zit je al dik oké in den Belzique). Met de pittoreske plaatsen her en der zal daar nog langer over gedaan worden dan hier.
Afgelopen jaar 3x naar Italië geweest en voor mij is het echt een land waar je absoluut niet wil rushen. Genieten is het devies :D
in antwoord op: Forumleden naar het Gardameer en omstreken??[quote=”Sensa911″ post=191530]en hoe meer je drinkt, hoe mooier ze worden :happy: :happy:[/quote]blijven drinken zou ik zo zeggen Sensa!
in antwoord op: Koopjes op Kapaza-2dehands-Ebay…Deel4Degene die ik opsom en die hieraan voldoen bevinden zich in de top van de markt. Dit zijn altijd de wagens die makkelijk 20% duurder zijn dan het gemiddelde.
Als je bvb een bepaald ‘budget’ hebt mag je ervan uitgaan dat je zal moeten inboeten op een van de punten die ik opsomde. Het belang van elk punt moet ieder voor zich bepalen. Maar voor investeerders ‘pur sang’ moeten ze allen aanwezig zijn. Al is dat meestal maar 1 op de 100.
EDIT: als je onbewust maar een punt hebt die ontbreekt zonder erbij echt stil gestaan te hebben dan zou ik zeggen: goed geschoten!
in antwoord op: matching numbers vs. originele motorOm op jou vraag te antwoorden: motor, chassis en boite moeten dezelfde zijn om ‘matching’ te zijn.
Let wel: dit geldt niet voor alle merken. Soms zijn er 4 nummers die moeten kloppen.
Zaken die de waarde nog iets extra’s geven:
1) Onderhoudsboekje met de nodige stempels (liefst allemaal bij Porsche en liefst op de juiste intervallen). Graag met zoveel mogelijk facturen, liefst van een officiële garage.
2) Origineel interieur (dus niet overtrokken), met de correcte ‘patina’.
3) Originele lak (hier en daar eens herspoten kan op zich geen kwaad). Dit is soms moeilijk haalbaar bij wagens van 30j+ oud.
4) Originele velgen (de juiste maat), replica’s absolute no-go (zelf kan ik die ook niet bepaald appreciëren maar dat is dan weer persoonlijk).
5) Zoveel mogelijk originele stukken (stuur, bumpers, etc…).Mvg,
Jonathanin antwoord op: matching numbers vs. originele motorDe prijzen zijn wat ze zijn en het aanbod is niet bepaald uitgebreid. Ze zullen zelfs nog stijgen de komende 2-3jaar.
Aan iedereen die mij indertijd de nodige tips heeft gegeven wil ik nog even de rest van het verhaal doen, zodoende de mensen te helpen die met dezelfde vraag zitten/zaten.
Ik ben begonnen met het huren van een flinke industriële ontvochtiger om de boel volledig droog te trekken, vooral om het bouwvocht sneller weg te krijgen. Hierna heb ik dan een regelbare ontvochtiger gekocht van het merk DeLonghi. Deze werkt prima en krijgt de luchtvochtigheid bij momenten tot 50%. Nu het wat kouder aan het worden is (temp binnen = 12°C) ligt dat tussen de 55-60% en soms gaat het erboven als het heel winderig is.
Eenmaal de houten poorten zich wat gezet hebben zal ik de kieren dichten (mbv ‘borsteltjes’ en rubberranden) zodat er niet teveel vochtige lucht van buiten in kan. Qua verluchting zit het wel goed aangezien het niet perfect afgesloten zit dus extra verluchting is bijgevolg niet nodig.
in antwoord op: Luchtvochtigheid controleren in verzamelgarage[quote=”python” post=190419]Prijzen voor oldtimers in het algemeen zijn overdreven (zacht uitgedrukt)! :roll:
Er zijn momenteel gewoon te veel zotten die een oldtimer willen ,niet altijd per definitie omdat ze het zo prachtig vinden maar omdat ze gehoord hebben dat het goedkoop rijden is en een goede investering naar de toekomst toe .Persoonlijk zou ik willen dat alle (kandidaat) investeerders een andere hobby gingen zoeken , dan kan ik gewoon lekker blijven genieten van m’n oldtimers ! :coolness:[/quote]Wat is ‘overdreven’? Toen ik ben beginnen kijken voor de laatste luchtgekoelde Speedsters heb ik er een laten liggen die ik ‘te duur’ vond en 2j later koop ik er een aan het dubbele van die prijs… Wat vandaag te duur is kan morgen al goedkoop zijn. Het gaat enorm snel met stijgingen van 10% op 6 maanden.
Daarnaast zijn er teveel in omloop waar eigenaars op bespaard hebben als het op onderhoud aankomt. De 993 turbo’s zijn een mooi voorbeeld daarvan (onderhoud is doorsnee wat duurder dan alle andere). Geef mij maar iemand die voor een wagen veel geld wil neertellen en alle onderhoud laat gebeuren zoals het moet. Dat, eerder dan iemand die het onderste uit de kan wil en daarbovenop nog eens overal op gaat besparen. Die laatste groep maakt dat wagens niet meer in topconditie blijven. Begin dan maar eens met zoeken waar het allemaal aan ligt… Jarenlang pover onderhoud zet je nooit in 1x recht.
De komende 3-4 jaar zal alles blijven stijgen, dat zegt mijn glazen bol die ik in mijn living staan heb. Daarna zal het mogelijks niet veel meer uitmaken want dan is het al lang een wereldmarkt geworden. Vergeet niet dat China (=65.000 euromiljardairs) en Rusland nog moeten komen… Eenmaal die eraan beginnen zal het snel gedaan zijn.
Voor alle duidelijkheid: hiermee wil ik niemand in het harnas jagen maar tijd zal het uitwijzen hoe alles gaat evolueren… De rente op spaargeld (die ik de eerste jaren niet snel zie stijgen) helpt die theorie alleen maar.
in antwoord op: 924 WaardeBij ons is er overal 2x5cm isolatie voorzien (dus muren + dak). De vloer is gepolierde beton, buiten werd ook een keermuur voorzien gezien de niet vlakke ondergrond. Nu is vooral het typische bouwvocht een probleem, dit is eigen aan alle woningen net nadat ze gebouwd zijn. De garage staat dikwijls open om te verluchten om zo van het grootste vocht af te geraken.
Na verloop van tijd zal dat bouwvocht dus weggetrokken zijn maar het zou me niet verbazen mocht de vochtigheid alsnog te hoog zijn, vandaar dat ik eventueel nu reeds een systeem wil installeren. Heb al een offerte gehad maar die was om van achterover te vallen… Meer dan 20.000eu om 5 wagens van een correcte luchtvochtigheid te voorzien? Dat lijkt me toch wel onnoemelijk veel?
in antwoord op: Luchtvochtigheid controleren in verzamelgarageDat lijkt er al sterk op John! Die hebben ook flink wat in hun assortiment zitten. Ik zal daar als eens luisteren of er support tot in België is ;). Alvast bedankt.
Nog mensen met suggesties/ervaringen bij zo’n firma’s?
in antwoord op: Luchtvochtigheid controleren in verzamelgarage[quote=”pds trading” post=172996]Als ik het goed begrijp wil je er handel mee drijven, dan moet je zien dat je zelf de waardes kent he.
Ik zie bvb. Vandenberghe uit Latem hier niet komen vragen achter de prijs :think:
Echt niet verkeerd bedoeld …. ;)[/quote]
Als die vraagt achter prijzen moet je doen net zoals hem, 20% erbij ;).
[quote=”deepee” post=172993]op het forum staat, opgemaakt door Cabrio Wim, een handige prijstabel. deze is terug te vinden via de menubalk “kopersgids/waardebepaling”.
exclusiviteit is bepalend voor de prijs (maw productie aantallen) maar puur voor de rij-eigenschappen zou ik voor de stijfheid van de coupé kiezen om de PK’s om de weg te zetten.
maar anderzijds zegt men niet voor niets “when the top comes down, the price goes up”.
[/quote]Dergelijke prijstabel is heel relatief. Dat moet maandelijks aangepast worden de laatste tijd, gezien de enorm snelle en sterke prijsstijgingen van vele wagens. Porsche Speedster C2 3.2, ga maar uit van een 30-40% waardestijging op 2-3jaar de afgelopen tijd. Is bijna onbegonnen werk om dit bij te houden, waarvoor desalniettemin respect!
Het devies lijkt me om gewoon de markt goed in de gaten te houden gedurende een langere periode en van daaruit een uitspraak te gaan doen dan. Het lijstje is wel een indicatie hoe de waardes van de ene wagen zich verhoudt ten opzichte van een ander type.
in antwoord op: Wat kopen ?Beste Bert,
enorm veel nuttige info dat je hier neerpent. Waarvoor mijn dank :).Het gaat hier om een model van 1986, geen Slantnose. Echter wel met 331 PK en luchthappers aan de zijkant. Ik post even een foto:
Nu is me de vraag of deze, gezien z’n vermogen, niet normaal 2×2 uitlaten moet hebben? Is niet duidelijk te zien op de foto. Naar mijn weten werden deze met de uitlaat aan weerszijden geproduceerd (of is dit foutieve info?).in antwoord op: 930 Turbo origineel of niet (foto’s)Ik koop wagens om 2 redenen: ten eerste (of ten tweede, maakt niet uit) omdat ze zullen stijgen in prijs, doen ze dat niet dan wil ik ze om een tweede reden: omdat ik ze mooi vind en aan Porsche verknocht ben. Mooi vind ik hem, maar wil nog niet zeggen dat ‘de markt’ dat ook vindt, vandaar mijn ietwat vreemde vraag misschien :).
De buitenkleur is zwart en het interieur is een soort olijfgroen (groengrijs zoals ze zeggen). Wat vind jij PERSOONLIJK een originele kleur? (nu we toch bezig zijn)
Alle meningen welkom dus.in antwoord op: 930 Turbo origineel of niet (foto’s)[quote=”@carnewal” post=171745][quote=”Aikinoodle007″ post=171713]Past hoes 9 op een 1989 Speedster (Turbo-Look)?[/quote]
Die gaat zeker passen.[/quote]Leg die maar aan de kant dan aub. Laat je me even in PM de betalingsmodaliteiten en verzendmodaliteiten weten aub? Waar eventueel op te halen?
Mvg,
Jonathan
in antwoord op: Stockverkoop Carnewal auto hoezen