Aangemaakte reacties

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 100)
    • Hallo,

      Zonet met mijn stroboscoop gemeten -> filmpje staat op deze youtube link: https://youtu.be/v3RyT2JZ0ns
      Ik ben zelf geen specialist maar herinner me uit het verleden dat er zoiets is als centrifugaalvervroeging (evenredig met toerental) en anderzijds vacuumvervroeging (evenredig met stand gasklep?) -> zie ik de combinatie van beiden ? Kan ik uit bijgaand beeld afleiden dat de (vacuum-)vervroeging OK is? (hij vervroegt alleszins, dat is duidelijk te zien en start van 5° voor BDP)
      – jullie mening?

      – vacuumlekken zou de laatste garagist (Johan Dekens) met zijn meetbank gemeten hebben en deze zouden er niet zijn.
      – luchtweger-> zit die in dit model 1982 3.0 SC (al) in? Ik dacht begrepen te hebben van niet?
      – hoe en waar meet ik best de correcte benzinedruk? Na de filter? Hoe kan ik dit goed beoordelen? (starter schakelen en kijken of er voldoende sterke straal is? (darm na filter loskoppelen en daar de straal bekijken?)

      Groeten
      Bas

        ok, nogmaals dank.
        Voor kleppenas timing moet ik nog eens binnen enkele honderden km terug naar de garage. Zij hadden me gezegd dat ze deze timing binnen enkele honderden km opnieuw zouden nameten/checken. De garage in kwestie is Bernard Dossogne, iemand die volgens mij wel weet waar hij mee bezig is? Ik ga ervan uit dat zij dit de eerste keer ook goed hebben gedaan.
        Ontsteking-> als die fout zou zijn, zou ik toch niet zo vlot in de toeren kunnen klimmen bij stilstand, wel? (dat gaat bij warme motor naadloos).
        Het verschil met klimmen in de toeren tijdens rijden is dat er rijker mengsel nodig is (of redeneer ik verkeerd?) en dus toch wel in de richting van injectie zou moeten gaan?

        Gr
        Bas

          timing is met stroboscooplicht gedaan.


          @Wim
          : wat bedoel je met “maar eens terug beginnen om timing motor te checken, en wel bij degene die motor revisie gedaan heeft, en dan met uitmeet klokken erop, want zoals je weet is dit zeer gevoelig bij Porsche.
          En als gaatjes niet precies geborgd kunnen worden links of rechts in het uitmeten, dan hebt een slecht lopende motor en geen vermogen
          Bedoel je dan de timing van de kleppen?(ik ben geen specialist)
          Gr

            coldstart.jpg
            Hallo,

            Nogmaals dank. De eerste porsche specialist dacht wel aan de vacuumvervroeging. De 2de (delco specialist) zei inderdaad dat Delco stuk was (vacuum vervroeging). De 3de (andere porsche specialist) zei dat de vervroeging werkte (als hij het vacuumdarmpje wegnam ging de motor inderdaad minder goed draaien). Maar anderzijds zegt dit niets over hoe de vervroeging werkt over de hele range van het toerental.
            (deze laatste specialist heeft ook gemeten met een bank, maar weet niet of hij de hele curve over hele toerental bereik kan lezen…)
            Ik wilde even testen of lekkende cold start valve de oorzaak was, maar vraag me af hoe deze te bypassen?
            Op deze cold start komt een metalen buisje. Elektrische kabel verwijderen zal niet voldoende zijn vermoed ik?

            Hierbij nog wat antwoorden op de vragen:

            Stel, je rijd rustig rond de 2000 toeren
            en je geeft vol gas.

            sputtert de motor ->JA
            of trekt hij gewoon te traag op, zonder andere symtomen? -> NEE, SPUTTERT EN HEEFT ERG WEINIG VERMOGEN

            En eens je door getrokken bent naar 4000 toeren.. en je bent daar..
            blijft het dan wel soepel lopen eens je op dat toerental zit te cruisen? NEE, MAAR SPUTTEREN VERMINDERT

            Kun je de motor hoger in toeren trekken? JA. RUIM TOT BOVEN 6500 TUSSEN 6000 EN 6500 ZEER WEINIG OF GEEN SPUTTERING
            of kom je aan een plafond waar hij niet hoger meer wil gaan, nog ver van de toerenteller?

            Trekt hij wel goed in beneden de 4000 en niet erboven
            of omgekeerd EERDER OMGEKEERD
            of trekt hij helemaal op geen enkel toerental goed? ENKEL BOVEN 6000
            NOG EEN FENOMEEN: ALS WAGEN KOUD IS KAN IK MOTOR ZEER MOEILIJK LATEN KLIMMEN IN TOEREN (BIJ STILSTAND)
            ALS HIJ WARM IS GAAT DIT PROBLEEMLOOS (BIJ STILSTAND). DUS WARM BIJ STILSTAND IS ER GEEN ENKELE SPUTTERING…

            Gr
            Bas

              Hallo,

              Bedankt voor de snelle respons!
              -co meting zou -afstellen mengsel zou binnen de mate van het mogelijke uitgevoerd zijn. De garagisten hebben met apparatuur ingesteld
              -hij heeft wel mamba
              -start op koud
              -start goed warm
              -druk injectie niet gemeten en niet getest

              Woon in Hasselt

              Grtz

                Bedankt. Al geprobeerd maar helaas ook bij hen niet meer verkrijgbaar. : Ombouw gepland naar elektronisch …. :?

                  hartelijk dank! :respect2:

                    hallo,

                    Is me bekend, maar als ik geen vacuumpotje vind vrees ik dat ik geen andere opties heb….
                    Op het Pelican forum (US) zeggen ze me dat de vacuumvervroeging niet zo’n impact heeft, maar mijn rij-comfort is er zeer sterk door beperkt (schokken tot ca 3500 rpm).
                    gr

                      Hallo,

                      Mijn distributeur is getest door een specialist ondertussen: blijkbaar is de vacuumpot stuk en voor US porsches niet verkrijgbaar. Heb hiervoor ook al zelf in alle windstreken gezocht. Iemand nog alternatieven? (Lijst met compatibele potjes?) Of toch richting elektronische ontsteking?
                      Gr
                      Bas

                        Hallo,

                        Bedankt voor het advies. Wat is het gevolg van die kleine vonkjes? Minder vermogen en/of minder vlot lopen van de motor?
                        Gr
                        Bas.

                          Iemand ervaring met inbouwen van elektronische ontsteking in 911 3.0sc 1982 us-versie?
                          Ik vond 123ignition->aan te bevelen? Ik vond geen varianten voor P’s van na 1977???
                          Gr
                          Bas

                            thanks. goede hint. heb er een gevonden in de buurt van waar ik woon. Lijkt wel een beetle specialist maar kan mogelijk reviseren: http://www.aircooledbeetleparadise.be/?Onderdelen_%2F_Pi%E8ces_%2F_Parts:Stroomverdelers_%2F_Allumeurs_-_Delcos_%2F_Distributors_%2F_Carburator_%2F_Carburateur:Gebruikt_%2F_Occasion_%2F_Used_%2F_Rebuild
                            Bekend in het milieu toevallig?

                              Vankessel had ik ook al gecheckt. Blijkbaar is dit ook bij hen niet meer leverbaar maar staat nog wel op hun site..

                                Iemand enig idee welk het correct type vacuumunit voor de distributeur is voor een 1982 SC 3.0 (afkomstig uit US)
                                91160293200 of 93060293300?

                                Gr
                                Bas

                                  Thanks!

                                  Dizzy vacuumaansluiting geeft voldoende vacuum, maar als ik deze lostrek dan gaat motor niet slechter draaien (stationair). Misschien een teken aan de wand? Ik zal eerst de rest moeten testen en als laatste optie een andere bestellen… (heb er maar 1 en mijn garagist had ook geen spare…)
                                  kabeltje.jpg

                                  Nog iets anders: ik zag dat aan de achterzijde van de smoorklep/Throttle een kabeltje uitsteken na revisie van de motor. Heb er nooit goed op gelet en op oude foto’s kon ik niet goed zien of dit kabeltje bevestigd was aan de smoorklep . Het is maar kort, dus als het ergens mee verbonden was zou het daar in de buurt moeten zijn, maar ik vind nergens een plaatje waar ik deze op kan schuiven…

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 100)