Aangemaakte reacties

15 reacties aan het bekijken - 541 tot 555 (van in totaal 729)
    • Als je met de tips van Wim er niet uit geraakt, bel even met Serge van Auto-Tech, heeft meer dan 30 jaar ervaring met Porsche… je kan het hem altijd vragen, baat het niet, schaad het niet en het kost enkel een telefoontje :salut:

      http://www.autotech-merchtem.be/contact/

        LED verlichting werkt met een chip waarop de diodes bevestigd zijn. Probleem is dat die chip moeilijk overweg kan met ‘wisselende stroompieken’, het feit dat het flikkeren beïnvloed wordt door het toerental van de motor, doet mij vermoeden dat de chip slecht reageert op de geleverde stroom van de alternator… eens informeren naar een stroomstabilisator/filter om wisselingen in stroompieken weg te filteren… succes in de zoektocht!

          Welkom en veel plezier met je nieuwe speeltje! :up:

            Sorry dat ik je hier niet kan me helpen… ik volg hier dus ook mee ;-)

            Bij de restauratie van de mijne zijn de remmen er volledig af geweest, en volledig terug opgebouwd… alleen was ik er niet bij als de handrem weer gemonteerd werd en afgesteld…., wel weet ik dat alle onderdelen grondig gereinigd en gesmeerd moesten zijn (stelwieltje en de buitenste afstelbout) om de regeling mogelijk te maken…; volgens mij moet je het stelwieltje bijdraaien tot je de remblokken net hoort schuren ( en dus niet op de minimum zetten), als je dan de handrem optrekt (om goed te zijn 3 à 4 klikken) moet je trommel geblokkeerd zijn. Succes in elk geval.

              Hoi Golf15015,
              En waarom zou je terug willen gaan naar minerale olie? De gunstigere prijs van minerale olie weegt misschien niet op ten opzichte van de voordelen van vol-synthetische olie….

              Overschakelen kan in principe, maar vol synthetische mengen met minerale is geen aanrader, al zeker niet als de beide oliën een verschillende viscositeit hebben….

              Als je wil overschakelen, doe dan een volledige droogloop (met warme motor, oliethermostaat moet open zijn zodat de leidingen en de oliekoeler ook geledigd kunnen worden!), nieuwe olie er in met motorflush of zoiets om te spoelen, laten warm draaien zodat de olie heel het blok rond gegaan is, opnieuw aflaten en dan pas definitieve olie er in.

              Juist opletten welke volsynthetische olie gebruikt werd… als dat olie is op basis van polyclycol, zeker geen minerale olie bij gieten…. risico op vlokvorming is groot en dan kan het einde verhaal zijn voor je blok.

              Iets meer uitleg over olie:

              Minerale olie

              Minerale olie wordt verkregen door raffinage van aardolie en is dus een mengsel van koolwaterstoffen. Door thermische belasting kunnen er soms ongewenste reacties ontstaan.
              Afhankelijk van de overheersende structuur is minerale olie onder te verdelen in:
              1. Paraffinische;
              2. Aromatische;
              3. Nafteenbasische;
              4. Mixed base olie.
              De kwaliteit van de olie hangt af van de herkomst en de raffinage van de aardolie en van de toegevoegde additieven.

              Half-synthetische olie

              Dit type motorolie combineert een groot deel van de voordelen van een synthetische motorolie tegen een aantrekkelijke prijs.
              Deze olie is gebaseerd op minerale olie die onder hoge druk en op hoge temperatuur ontdaan wordt van onverzadigde koolwaterstoffen. Dit gebeurt m.b.v. waterstof en katalysatoren. Na dit proces ontstaat een stabielere olie die beter tegen hoge temperaturen bestand is en die een betere viscositeitsindex heeft.

              Synthetische olie

              Deze olie wordt geproduceerd in een volledig beheerst proces zodat de eigenschappen van de olie vooraf bepaald kunnen worden. De viscositeit blijft over een groot temperatuurgebied vrijwel constant. De nadelen van minerale olie zijn verdwenen omdat de olie niet is gebaseerd op die minerale olie.
              Voordelen van synthetische olie zijn:
              · Een synthetische motorolie kan door de sterke smeerfilm dunner zijn, waardoor er minder weerstand in de motor optreedt en daardoor wordt het brandstofverbruik gunstig beïnvloed;
              · Doordat een synthetische motorolie door de sterke smeerfilm dunner kan zijn, zal de olie bij de koude start sneller toevloeien naar de te smeren onderdelen, waardoor de motorslijtage sterk vermindert;
              · De olie veroudert minder snel door gebruik;
              · Het grote schoonhoudende vermogen van synthetische olie. Door veel geringere vuilafzetting blijft de motor langer in goede staat;
              · Synthetische olie is thermisch stabieler . Dit betekent dat de olie langer en beter tegen zware belasting is opgewassen . Synthetische olie is bijgevolg uitstekend geschikt voor extremere belastingscondities;
              · Door geringere wrijving een lager brandstofverbruik (zo’n 3 %);
              · De slijtage bij koude start wordt zoveel mogelijk beperkt. Doordat synthetische olie ook bij lage temperaturen dun blijft, bereikt de olie direct bij de start ook de cilinderkop. Ook zal er hierdoor minder lawaai zijn in een motor met hydraulisch bediende kleppen.
              Doordat synthetische olie minder makkelijk verdampt bij de hoge temperaturen in de motor zal het olieverbruik verminderen.

              Er zijn ook weer verschillen in synthetische oliën namelijk:
              1. Olie op basis van polyglycol.
              Deze is niet mengbaar met minerale olie (vlokvorming).
              Deze kan verf oplossen.
              Deze kan pakkingen aantasten (dus zeker weten dat de pakkingen geschikt zijn voor dit type olie).
              2. Olie op basis van poly(alpha)olefin.
              Deze is mengbaar met minerale olie.
              Deze tast pakkingen niet aan.

              (http://www.motorolie.info/informatie.html)

              Hopelijk iets geholpen.

                mannenrelatie, machogedrag…. neen, allemaal verkeerde gedachten….

                Ze hebben goed weer besteld die dag en dan blijven die cabrio-rijders droog…. dus hebben ze geen handdoeken nodig… :happy:

                  Klopt Vincent, dat denk ik ook dikwijls…. beroepshalve hele dag op de baan, en dan zie je wel wat bolides voorbijkomen, soms doet het me dromen, maar meestal denk ik vlak erna aan de buren van vroeger; links van ons eentje met een Mercedes 500SEL, rechts van ons eentje met een 2PK ….. Bij die linkse buur (zonder politieke bijbedoelingen) zijn we nooit moeten gaan, niet om te bbq-en, niet voor een aperitiefje, zelfs niet om een pint te drinken (was allemaal te duur, alle dagen boterhammen met confituur of ballekesvlees). Bij de rechtse buur, daar gingen we maandelijks wel eens binnen om een glas te drinken of een hapje te eten, langs de achterdeur…. en omgekeerd. Hetgeen me het meeste doet lachen na die gedachte is de herinnering aan die grote sticker achteraan op die geit: “De mijne is betaald!”

                  Iedereen is vrij om te doen en te laten (of te kopen) wat hij wil, maar persoonlijk heb ik iets tegen die dikke nekken en omhoog gevallen typekes die dan vanuit de hoogte op je neer kijken omdat jij geen wagen hebt van ettelijke 10 en 100 duizenden € auto….
                  Ik gun het ze, jaloezie is een rare beest, maar het is geen huisdier van mij….ik ben tevreden met wat ik heb, en ik weet dat het betaald is. :drink:

                    Ze hebben er een boeltje van gemaakt … mijn 11je van 87 heeft in 1997 een katalisator gekregen in Duitsland, aftermarked, dus geen attest op de vragen bij Porsche…. bij de documenten van de wagen zit wel een attest van Tuv met keuring en vermelding chassisnummer dat de originele fahrzeugbrief aangepast dient te worden naar EURO 2 en vermogen naar 174Kw (ipv 170Kw).
                    Op de inschrijvingspapieren van België (ingeschreven hier in1998) staat de 174Kw vermeld, maar geen EURO norm. Dwz dat de fahrzeugbrief effectief aangepast geweest is naar de nieuwe norm, dus EURO 2.
                    Jammer genoeg moet je de fahrszeugbrief afgeven bij inschrijving en heb ik dus geen enkel bewijs meer (behalve het installatieattest en de TUV goedkeuring) dat de EURO norm bevestigd.
                    Navraag bij DIV leert dat van al die farhzeugbrieven destijds ‘microfiches’ gemaakt zijn en dat deze dus nog altijd (hopelijk nog leesbaar) terug te vinden zijn…. ware het niet dat hun microfichelezer defect is…. (moet weer lukken, dis kan alleen in België).

                    Resultaat, voorlopig weet ik nog altijd niet of de fzb terug te vinden is of niet, bijgevolg mag ik A’pen niet binnen…. en die 300€ zullen ze van mij nooit krijgen, op de parking is plaats genoeg en daar willen ze mijn Euro’s ook graag in ontvangst nemen, zonder dat het mij een fortuin kost om tot daar te mogen rijden….

                    Btw, in Gent zien ze me ook niet meer…. nieuwe circulatieplan en de grote autovrije zone, allemaal goed, maar dat de prijzen om dan ergens te parkeren zo hoog geworden zijn…. tot 10€ voor 3 uur…. even shoppen en een hapje eten, en je komt er al niet meer….
                    Als mijn vrouwtje wil shoppen zal het dus iet meer A’pen of Gent zijn…. Leuven, Hasselt, Brugge, Kortrijk… hebben ook mooie winkelstraten en er is over het algemeen veel minder file om er te geraken….

                    LEZ…. ik maak er LUZ van: Lage Uitgave Zone :ass:

                      Welkom op het forum, vraag en je zal krijgen…. informatie en kennis in overvloed hier….

                        En het gaat rustig verder….
                        Remmen gemonteerd, motorblok weer geplaatst, alles aangesloten, mooi op druk laten komen, en dan …… brrrrrrrrrrrrrroem…. start van de eerste klop :happydance: , geen druppel olie te zien na 10min draaien, geen geratel, geen getik, geen piepjes of kraakjes… blokje zit dus goed in elkaar….Een leek zou zeggen ‘Fantastisch”…..

                        MAAR een specialist als Serge is niet tevreden…. lichte trilling in de motor wijst op een onregelmatigheid…. motor draait niet mooi, gas geven en reageert niet zoals het moet…. gas lossen en kleine haperingen…. Ervaring leert dat de luchtmassameter er niet veel zin in heeft, heeft 10 jaar niks moeten doen, en vermoedelijk gecorrodeerde sleepcontacten…. Vermoedelijk al een ruil-meter bestellen, nieuw blijkbaar niet meer verkrijgbaar….

                        Vervolgens verdere gekeken naar de injectors… draait blijkbaar maar op 4 poten, 2 injecteurs horen we niet ‘tikken’, vermoedelijk verstopt door het lange stil staan en aantasting door de vernis (lees ook het verhaal van de benzinetank) …. dat wordt dus ook nog even bekijken. Op te lossen met Injectorcleaner? Reviseren? of toch nieuwe?

                        Voor de rest geen enkel probleem te melden… hopelijk volgend weekend meer nieuws over injectors en luchtmassameter, dan weten we ook of we nog eens extra in de buidel moeten tasten of niet…. zal waarschijnlijk de laatste dure grap zijn (hoop ik toch :hail: )…

                        Het einde komt in zicht…. aftellen….

                        Btw, heeft iemand ervaring met het reviseren van injectoren en kent een goed adresje om eens te informeren?
                        Bedankt voor de hulp!

                        Groetjes
                        Bernard

                          Welkom en veel plezier met de P, (.. maar intussen hebben we die nog altijd niet gezien…. :think: ) heeft er al iemand naar foto’s gevraagd???? :D

                            Welkom en proficiat met de Boxer! Groeten vanuit Merchtem, blijft allemaal in de streek hier…

                              We duimen voor je… nog 4 weken wachten en dan kan je controleren of het beest weer wakker is…. nog iets te vroeg misschien, maar eind goed al goed????

                                Beide :happy:

                                  Welkom en succes met de heropbouw! :up:

                                15 reacties aan het bekijken - 541 tot 555 (van in totaal 729)