Aangemaakte reacties
-
:up: :up: :up: :up: :up: :up:
in antwoord op: Nieuwe aanwinstKnap werk! Nog even doorbijten en je kan terug bollen! :up:
in antwoord op: restauratie 911 SC kleurcode targa beugelRaar verhaal… motor naar Duitsland, …. zoals WD1970 al zei, Serge in Merchtem (AutoTech-Merchtem) doet als onafhankelijke P garagist revisies waar anderen vaak niet willen of kunnen aan beginnen, hij krijgt zelfs blokken opgestuurd vanuit het buitenland …. en hij heeft alles wat je nodig hebt om hem uit te lezen ook…. Toch nog eens vragen aan je garagist of het toch niet in België kan, zal een stuk gemakkelijker zijn om op te volgen….
Succes in elk geval!in antwoord op: Rit in mineurJe kan er niet vroeg genoeg mee beginnen, en wij zijn hier allemaal zot van foto’s!
in antwoord op: Nieuwe aanwinstUitgaande van de voorgeschreven bougies, Bosch WR7DC voor de cat, WR4CC zonder cat….
Het cijfer in de code staat voor de ‘heat range’, hoe hoger het cijfer, hoe hoger de heat range,
De ‘heat range’ staat voor de snelheid waarmee een ontstekkingskaars de hitte opbouwt in het ontstekkingshoedje (de ‘ontstekingsvonk’.)
Een ‘warme’ bougie, zal de hitte trager afvoeren dan een ‘koude’ bougie….waardoor de restwarmte hoger blijft, en mogelijks valse ontstekkingen veroorzaakt.
De keuze van welke bougie hangt af van een aantal factoren, oa afvoer van verbrande gassen, samenstelling van de brandstof, met of zonder turbo, aanpassen van de timing, …
Een bougie zorgt voor de ideale temperatuur voor de onstekking van het benzinegasmengsel. Ideaal tussen de 500 en de 850°C, warmer kan tot een vroege ontstekking zorgen (wat de motor kan beschadigen), lager tot een slechte verbranding (bougies slaan onmiddellijk zwart uit van de roetaanslag) wat het rendement vermindert.
De temperatuur afvoer hangt deels af van het uitlaatsysteem… hoe sneller de verbrandingsgassen weg kunnen, des te sneller loopt de temperatuur weer af….
Gezien het verschil tussen een uitlaat met en zonder, zal dus ook de gasflow veranderen, waardoor ook rekening moet gehouden worden met de ‘ontstekingstemperatuur’…. vandaar het verschil tussen een ‘koude’ WR4CC en een warme WR7DC bougie bij de verschillende uiitlaten.
Algemeen is het veiliger met een ‘te koude’ bougie te rijden (enig risico is aanslag op de kaars) dan met een ‘te warme’ bougie (risico op versnelde ontstekking met motorschade tot gevolg)…. dus beter de richtlijnen van Porsche volgen….
Met cat…. warmere bougie (hoger cijfer)
zonder cat…. koude bougie (laag cijfer)!!!! Deze uitleg geld voor Bosch bougies, andere merken kunnen andere cijfercombinaties en zelfs volgordes hebben. Dus zeker goed informeren welke ‘koud’ of warm’ zijn….
Meer info in het Bosch Learning Center (https://www.boschsparkplugs.net/learning-center/article/197/how-do-i-find-a-colder-or-hotter-plug)
Hopelijk beetje geholpen….
;)in antwoord op: 3.2 G50: verschil bougies met/zonder katalysator ?Ja, ik weet het… pompjes van het kofferdeksel…. zijn er af gehaald om verder open te kunnen…. de nieuwe liggen klaar om te monteren… :engeltje:
in antwoord op: 911 3.2 1987 restauratie…De heropbouw is begonnen….
Het grote gat vooraan is weer dicht….
De eerste stukken van de voortrein zijn weer gemonteerd, jammer dat de nieuwe rubbers niet binnen waren, anders had dat stuk af geweest….
De dichtgenepen olieleidingen zijn vervangen door nieuwe originele stukken, maar als je denkt dat ‘origineel’ een gegarandeerde pasvorm heeft, vergeet het…. toch snel enkele uren aan het prutsen geweest…. uiteindelijk toch gelukt…
En tot slot begonnen aan de achterophanging, …. tijd vliegt als je bezig bent….
Holy Shit…. dringende familiale aangelegenheden doen de werken plots abrupt stoppen…. (had afgesproken mijn zoon af te halen in Flanders Expo om 18u…. om 18u30 smsje… “Vake, ben je nog ver?” :oops: ) Ja dus, nog in Merchtem…… ik vertek NU…. dus…. nog geen foto’s van de laatste stand van zaken…. maar die volgen wel zoals jullie intussen al wel weten….Doet plezier eens stukken gemonteerd te zien ipv te demonteren…. :happydance:
in antwoord op: 911 3.2 1987 restauratie…Nu zaterdag begint de opbouw… stukken liggen klaar, laatste onderdelen gespoten deze week en liggen te drogen….
Zal er een heel stuk properder uitzien…Foto’s tijdens de opbouw volgen natuurlijk….
Aftellen! Begint nu toch stilletjes aan serieus te kribbelen…. of zou dat het zonnetje zijn….
in antwoord op: 911 3.2 1987 restauratie…Mijn vader heeft zijn Mercedes daar aangeboden… kreeg een mooi bod…. afspraak gemaakt en tot daar gegaan, ze doen een ‘onderzoek’ van de wagen , een testrit en dan moet je even wachten tot zij de gegevens geupload hebben…. dan krijgen ze biedingen van opkopers… en die liggen vaak een pak lager dan het initiële bod….
resultaat: we zijn terug vertrokken met de Mercedes en hebben hem elders verkocht….Ze rekenen er natuurlijk op als je daar bent,dat je uiteindelijk toch zal verkopen….
Je kan altijd eens een afspraak maken en laten weten of je hetzelfde hebt meegemaakt….
voor ons in elk geval niet meer….
Misschien zijn er andere ervaringen bij anderen?in antwoord op: ervaring met ” wijkopenuwauto.be “Welkom! Tips en info kan je hier met bakken krijgen…. op voorwaarde dat we foto’s te zien krijgen van zowel je bolide als van de werken…. ;)
Veel plezier hier op het forum! :drink:in antwoord op: Even voorstellenKnap! Daar ga je nog veel plezier aan beleven…. :first:
in antwoord op: VoorstellenDenderleeuw, dichts bijzijnde specialist is denk ik AutoTech Merchtem, officieel moet je al naar Drogenbos.
Je kan altijd vragen of je nog eens een proefrit mag maken over wat meer kilometers en langsgaan bij een specialist…. dan kan deze de P ook eens op de brug zetten om na te kijken…. is nog beter dan een specialist mee te nemen…
in antwoord op: Porsche Cayman leasen?Als alles een beetje volgens plan verloopt, zijn de opkuiswerken gedaan, enkel nog de twee wielnaven achteraan op te kuisen, en dan ligt ons tafeltje vol met ‘te monteren onderdelen’….
Volgende week zal er niets gebeuren, andere verplichtingen, maar het weekend nadien worden de eerste stappen, gezet naar de ‘wedergeboorte’….
Detailfoto’s volgen….
in antwoord op: 911 3.2 1987 restauratie…Tja, leasing is niet evident voor een ‘sportwagen’….
Geduld is een mooie deugd, die Cayman zal er wel komen…. intussen kan je genieten van de droom en de zoektocht….in antwoord op: Porsche Cayman leasen?regio Merchtem, even bellen naar Serge Auto-tech Merchtem (http://www.autotech-merchtem.be/)
Heeft PIWIS ter beschikking…:up:
in antwoord op: PIWIS ergens beschikbaar ?