Aangemaakte reacties
-
Welkom! Mooie koop gedaan, geniet er van!
in antwoord op: Hallo Porsche liefhebbersWas ook een mogelijkheid geweest…. heb het nu gedaan met “zure soda”, (ontstoppingsmiddel op basis van soda)… de verzepende eigenschap van de soda zorgt voor het oplossen van vette vervuiling, het zuur lost de oxidatie op…. en wordt door de opschuimende werking losgemaakt van de oppervlakte, resultaat is een zuivere aluminium die zijn zelfbeschermende eigenschappen onmiddellijk terug in werking stelt.
Intussen boite ontvet, eerste laag zink-alu spray erop. Vandaag alu-spray erover gezet, nu goed laten drogen en afwerken met blanke lak, Motorlakspray.
Ondertussen is ook de voortrein gereinigd en in tanik gezet. Morgenvroeg voor het werk eerste laag zink-alu erover en laten drogen tot morgenavond. Vervolgens weer alu spray erover en dan kan ik donderdag of vrijdag de lak spuiten.
Laatste loodjes opkuiswerk…. toch plezant als je de tafel ‘te reinigen’ terug leeg ziet…. genoeg uren in gestoken, maar het resultaat mag er wezen… (al zeg ik het zelf, toch wel een beetje fier op mijn eigen werk)Uiteraard komen er nog foto’s naarmate het werk vordert…
Het hermonteren kan beginnen…. :happy:
in antwoord op: 911 3.2 1987 restauratie…En Hondafreak, we hebben niets meer gehoord… wat is het geworden?
in antwoord op: Porsche Cayman leasen?Welkom, één van de laatste oer-911jes, gegarandeerd veel plezier!
btw, iedereen ziet hier graag foto’s ;-)
in antwoord op: even voorstellenNice! Dat moet het dus worden….. nog even geduld, dan kunnen we ze naast elkaar zetten….. :drink:
in antwoord op: 911 3.2 1987 restauratie…blijkbaar zijn er hier toch meerdere forumleden die de weg naar Merchtem kennen, Willy ook blijkbaar… van kou viel het nogal mee…. als je hard werkt voel je dat minder hé…. :happy:
Intussen rustig verder geprutst vandaag…. versnellingsbak is er uiteindelijk stuk properder op geworden maar niet zonder slag of stoot :bounce: ; en al zeker niet dank zij het product dat me meegegeven werd bij de lakspecialist waar ik info ging vragen…. product dat ze me mee gegeven hebben was een heel zware ontvetter, speciaal voor machine en motoronderdelen…. “Dit geef ik altijd mee voor mechaniek van old-timers te reinigen, en de mensen zijn daar tevreden over'”
ik: “Ja, maar dit is een ontvetter, ik zoek iets om alu oxidatie te verwijderen”
hij “Ja, awel, gebruik het maar, met een borstel aanbrengen en 30′ laten werken, nadien afspuiten met koud water, en klaar is Kees”
Ok, we zullen eens proberen….2 x ingeborsteld, 2 x 30min gewacht…. resultaat: :loser: Kees kwam niet klaar…. juist niks! :evil:
Grondig gespoeld om alle mogelijke restanten weg te spoelen en laten drogen… daar was het vandaag het ideale weer voor… gelukkig maar.Hoe lossen we het probleem dan wel op? Morgen ergens anders product gaan zoeken??? :think:
OF toch niet…..
ingeving van het moment, alu-reiniger opgezocht op internet… veel info waar ik niets mee ben, maar toch ergens één tip die bruikbaar lijkt te zijn…. we zullen maar proberen….met het resultaat van hierboven….
Mijn tip voor mensen die alu oxidatie willen verwijderen:
mijn reactie op alu-oxidatie: :ass:
Hier ben ik niet bang meer voor, ik weet wat te doen…..gewone simpele leiding-ontstopper! :first:
Grof en loszittend vuil afborstelen (was dus al gedaan in de vorige stappen, dat was het enige resultaat van ‘het speciale product’)
Met een kwast de aluminium inwrijven en 15′ laten inwerken.
Nogmaals met de kwast over gaan en goed borstelen, eventueel met koperen borstel om vastzittende aanslag wat op te ruwen en nogmaals 15′ laten intrekken.
Spoelen met water en laten drogen.
Is het resultaat naar de goesting, mooi zo, zo niet, herhaal nogmaals.Ik heb dus 2 maal gereinigd en het resultaat is meer dan wat ik wou. 99% van de vervuiling is weg, alu is donker grijs geworden (de zogenaamde “zwarte oxidatie”, die typische lichtgrijze kleur van alu is een beschermlaag door gecontroleerde oxidatie en anodiseren) Aluminium heeft de eigenschap zichzelf te beschermen tegen oxidatie door het zeer snel vormen van een oppervlakkige oxidatielaag…. en is zo glad al een babbypoepje geworden. Een betere bescherming kan je niet hebben tegen verdere oxidatie.
(wat zo een beetje google-en toch voor wonderbaarlijke info kan opleveren)
Goed afgespoeld en mooi weggezet om te laten drogen….Morgen eerst ontvetten met aceton of carrosserie ontvetter en een eerste laagje zink-alu over spuiten.
Dinsdag laagje Alu spray erover en woensdag de blanke lak….Foto’s volgen …. ik weet wat er gebeurd als ik die foto’s niet plaats :what: :what: :what:
Al bij al, een :happydance: dagje gehad, verder geraakt dan ik had gedacht….
De opbouwfase komst steeds dichter bij!in antwoord op: 911 3.2 1987 restauratie…Welkom Danny, mooi speelgoed!
in antwoord op: Even voorsteLLENOmdat het topic ‘stel je even voor’ zwaar uit de hand liep, is dit topic opgesplits….het verhaal kan je verder volgen in https://porscheforum.be/forum/4-911/126974-911-3-2-1987-restauratie
Bedankt Mod om aan te passen!
in antwoord op: 911 3.2 1987 onderweg…@moderator,
Ik begin met net te realiseren dat vanaf post nr #240509, dit meer een ‘Porsche Restauratie’ topic geworden is dan een ‘Stel je even voor’ topic. Was misschien niet echt de bedoeling…. sorry :oops:
Indien gewenst, voel je vrij om het topic op te splitsen….Groetjes,
Bin antwoord op: 911 3.2 1987 restauratie…Ter verduidelijking, zo ziet de vernsellingsbak er nu uit…
iemand tips?
Bedoeling is om bak zuiver te maken, te ontvetten en vervolgens laag zink, laag alu en tot slot blanke lak als bescherming aan te brengen….
Nog een paar avondjes werk, alle stukken terugbrengen naar Serge en dan kunnen we beginnen met foto’s met goed nieuws te posten…. :happydance:
in antwoord op: 911 3.2 1987 restauratie…en de werkzaamheden gaan voort….
voorzien van de langverwachte foto’s
nieuwe verwarmingskraantjes
mooi opgekuist en herspoten onderdelen liggen klaar om gemonteerd te worden….
op maat gemaakte remleidingen intussen gemonteerd en kleine roestplekjes met Tanik behandeld
dedju… hier ontbreken precies wat stukken….
en hier ook….Alles wordt gereinigd, herlakt en mooi klaargemaakt voor montage….
ondertussen verder gekuist en wat kleine werkjes opgeknapt, steenslaglaag bijgewerkt waar nodig, ….Jammer genoeg ook weer enkele ‘probleempjes’ tegen gekomen :sarcastisch … al bekijk ik dat tegenwoordig enkel als een beetje vertraging…. ik heb tijdens de voorbije maanden meer zaken gezien waar ik wakker van lag… dit mag geen domper zijn op de feestvreugde…
Roest achter het krikpunt in buitenplaat…. binnenplaat gelukkig niets aan op te merken… en
de te verwachten plaats…. koplamphuis…. dat kan nog even lastig worden…. nieuwe behuizing of toch stukje plaat uitslijpen en nieuw stuk erin? Die keuze is voor de carrosserie….En tot slot nog een heel groot gat gevonden…. :shock:
maar hier weet ik wel raad mee :happy: … nieuwe tank ligt te drogen, nieuwe steenslaglaag is aangebracht, installatieonderdelen zijn besteld….
Ondertussen de laatste stukken aan het reinigen, alle vijsjes, moeren, rondellen, …. gezandstraald en mee naar huis genomen om ook een mooi laagje zink/alu te geven.
Grootste werk zal nog het reiningen van de versnellingsbak zijn :think: … 30 jaar aluminium-oxidatie laten zich niet zomaar wegborstelen… Hier zal wat meer tijd in kruipen….Foto’s van de stukken volgen als ze klaar zijn.
Van één ding zijn we zeker, vandaag was (ga ik toch van uit, als er geen tegenslagen meer opduiken) de laatste dag ‘demonteren’… vanaf nu worden er alleen nog maar stukken terug opgevezen…. :up:
Altijd plezanter monteren als afbreken… nu kan je de tafel geleidelijk aan zien leeg geraken…Aftellen…. :driver:
Mag ik jullie gedacht toch nog even vragen…. ik twijfel over de volgende stap: technisch in orde en laten keuren, zomerseizoen mee rijden en in de winterperiode naar carrosserie brengen, of toch onmiddellijk de cosmetische kant laten bijwerken?
in antwoord op: 911 3.2 1987 restauratie…Hopelijk niks te ernstig… enkel blikschade of ook lichamelijk letsel?
in antwoord op: Ranting topic – Laat hier even stoom af…Congrats Harley!
Mooie P, zal je veel plezier aan beleven!!!! :happydance:in antwoord op: Het moet eruit.Intussen weer wat verder gedaan….
zijpaneel gedemonteerd om gemakkelijk aan de olieleidingen te kunnen, … goed nieuws… totaal geen roest terug te vinden onder de rubber of achter de dorpel…. :up: blijkt nochtans één van die gevoelige plaatsjes te zijn…. beugels van de olieleidingen is een ander verhaal evenals de aansluitmoeren en nippels…. hier zal Serge ‘zich eens boos op maken’ als ik niet in de buurt ben…. ik zou gechoqueerd kunnen zijn…. :shock:Voorste beschermplaat onder stuurhuis gedemonteerd om vrije toegang te hebben tot de benzinepomp en tank… onmiddellijk vastgesteld dat wat zichtbaar werd niet naar de goesting was… stabilisatiestang vooras ziet er niet uit…. dwarsdrager mag ook eens gekuist worden, de driehoeken kunnen ook een opfrissing gebruiken en het sleepoog…. nu ja, wat ooit sleepoog was… dan maar beslist om de volledige voortrein er onder uit te halen…. zal gedemonteerd worden en opgekuist….
Resterende benzine afgelaten van de tank…. of toch geprobeerd…. niet echt goed nieuws, er zat nog ongeveer 15L benzine (of wat er van over was – rook meer naar vernis dan naar benzine) in, en een dikke bodem hars, roestschilfers en andere rommel die de afloop verstopte…. met behulp van perslucht en plastic darmpje de tank dan toch leeg gekregen, de endoscoop bevestigde het vermoeden…. tank te ver weg om te spoelen en nieuwe coating aan te brengen…. willen geen risico lopen om vuil in de injectoren te blazen (weet er iemand de nieuwe prijs van een injector? x6…. ) dan liever een nieuwe tank…. tot je de prijzen hoort voor een originele tank…. :shock: …. dat meen je niet! 1274€ + BTW, en dan heb je de toebehoren nog niet zoals de nieuwe afsluitband op het chassis, vlotter, … Dat wordt dus een Danks vervangtank, 85L, …. gevonden bij ERPA in Nl…. voor een prijs van net geen 300€, transport inbegrepen…. bestelling is onderweg. (ik vraag me trouwens af of de originele van P ook niet van Dansk komen, zijn identiek hetzelfde!)
Intussen ook chassis zo goed als volledig rond gegaan en de roest vrijgemaakt, losse delen afgeborsteld en opgeschuurd waar nodig, hopelijk deze week behandelen met Tanik en dan een laagje verf er over….
Tijdens de weinige vrije uren wordt verder gewerkt aan de ophangingsarmen achteraan, staan weer mooi in de zinkspray met afwerkingslaagje in aluspray… goed laten drogen en dan laagje ‘motorlakvernis’ op als afwerking…. vernis is wat harder dan gewone verf, en die onderdelen krijgen toch wel wat te verwerken…
Cardanassen hebben dezelfde behandeling ondergaan, zullen dus geen zwarte gepoederlakte stukken meer zijn, alles in alu kleur, oogt wat frisser… enkel de torsiestang staat in het zwart…. vooraan waarschijnlijk net hetzelfde doen…Foto’s volgen….als ik ooit eens 5 minuten tijd heb….. :happy:
in antwoord op: 911 3.2 1987 restauratie…