Aangemaakte reacties
-
En inmiddels zijn de eerste keuringen een feit, bij de ene al met meer succes dan bij de andere…. blijkbaar is er toch wat willekeur…
Zit een aan leuke oplossing te denken…. zou dit lukken op de Porsche ook?
Rupsvoertuigen controlevrij????
in antwoord op: periodieke oldtimer keuringWerkt je claxon?
De enige combinatie van twee kabels (rood en zwart) die ik terug kan vinden, zijn de kabels naar de relais van de claxon?
Tenzij je kabels andere kleurencominaties hebben…. kan je eens goed nakijken of het toevallig geen tweekleurige kabeltjes zijn? bv ‘rood/wit, rood/zwart, … zo lopen er ook een aantal mogelijke combinaties voor je kofferruimte….in antwoord op: Los elektrice draad gevondenZuff, correct, dat is de vraag die ik me ook stel?
Wat staat er nu op het keuringsattest?
@geertg, die keuring in oktober, was dat de keuring voor ‘inverkeerstellingen’? (om je nummerplaat aan te vragen)
Hoe raar het ook mag klinken, de nieuwe regels voor de keuring zijn pas in voege vanaf 1/1/2019, jouw keuring zou er dus nog eentje kunnen geweest zijn alla: “klopt chassisnummer, stopt de wagen, vallen er geen brokken af op de testbank voor de vering, zijn de lichten reglementair en branden ze, hangen alle onderdelen van de stuurinrichting en aandrijving deftig aan elkaar en zit er niet te veel roest aan?” Dan kreeg je een papier waarmee je een nummerplaat kon aanvragen … maar er is duidelijk vermeld op het keuringsbewijs: “enkel als oldtimer” en “Dit document geldt niet als technische keuring daar de staat van het voertuig niet is nagezien”Intussen is de reglementering aangepast en vermoedelijk willen ze hier en daar het kaf van het koren scheiden, al vraag ik me effectief wel af (op basis van wat ik al hoorde of zag, of de keurders wel weten wat kaf is en wat koren is…. en soms stel ik me de vraag of het enthousiasme voor oldtimers of het gebrek hieraan bij de keurder een rol speelt in het al dan niet afkeuren of doorlaten van wagens met ‘afwijkende gegevens’
Veel hing/hangt af van waar je ging/gaat, ik ken mensen die door de inschrijvingskeuring geraakten met wrakken en anderen met perfecte wagens die afgekeurd werden op details zoals bv het mistlicht dat te laag hing….Er blijft jammer genoeg altijd die factor ‘mens’ bij de keuring, en vandaag ben ik goed gezind en morgen ben ik lastig….en jij hebt daar al dan niet last van… zou niet mogen, maar het gebeurd….:think:
in antwoord op: Oldtimerkeuring…..het is zover….En hoe lees je dit?
“Oldtimer – VerbouwingenMet een voertuig op de openbare weg rijden mag enkel wanneer de veiligheid van de bestuurder en van de passagiers, alsook de veiligheid van de andere weggebruikers te allen tijde verzekerd is.
Iedere verbouwing of wijziging (van de stuurinrichting, het ophangingssysteem, emissies of remsysteem, of fundamentele ingrepen op het chassis of het zelfdragend koetswerk) moet dus dezelfde veiligheid kunnen garanderen.”
Er staat niet dat er geen attesten vereist zijn… er staat dat je dezelfde veiligheid moet kunnen garanderen… en hoe wil je dat bewijzen???
“Tevens gaat men tijdens de technische keuring na of het voertuig inzake onderhoud en werking in een zodanige staat verkeert dat de verkeersveiligheid bij gebruik op de openbare weg niet in het gedrang komt.”
maw, zonder de nodige bewijzen hebben zij nog altijd het laatste woord!
Btw, Betreft het gebruik van oldtimers… de tijd van weekend en evenementen is al een tijdje gedaan… je mag tegenwoordig ALTIJD rijden met je oldie, behalve voor woon-werk, commercieel of professioneel gebruik , bezoldigd vervoer of als werktuig of werkmiddel….
De keuring in Wallonië, wagen ingeschreven op een adres in Vlaanderen, ik wil niet in je schoenen staan als er iets gebeurd… begin maar te procederen….
veel plezier!Aan vele wetten zijn achterpoortjes, maar wat niet zwart op wit geschreven staat, is interpretatie, en jouw interpretatie is daarom niet dezelfde als die van de overheid of rechtbanken…. je weet wel, het verschil tussen ‘naar de letter van de wet’ of ‘naar de bedoeling van de wet’….
Soit, iedereen doet maar wat ze graag doen, ik kan maar vertellen wat ik weet, hoor en zie.
in antwoord op: Oldtimerkeuring…..het is zover….Ja Zuff, dat klopt… maar als je dan eens verder kijkt dan zie je ook bij ‘andere attesten’ ook ‘Tuning’… en remmen aanpassen wordt gezien als tuning… dus moet je attesten kunnen voorleggen…
https://www.autoveiligheid.be/autokeuring/personenwagens/personenwagen-verbouwingen
https://www.autoveiligheid.be/autokeuring/oldtimer/oldtimer-verbouwingenJe zegt het zelf, “kunnen ze je voertuig niet afkeuren wegens upgrade van betere remmen”… wie zegt dat je aanpassingen ‘betere remmen’ zijn? De fabrikant heeft destijds remmen op de wagen gemonteerd die volgend hem veilig waren. De wagen is zo gehomologeerd om op de baan te komen, dus andere remmen moeten een attest hebben dat ze ook toegelaten worden op het voertuig….
En ja, ik weet wat je wil zegen, en ik weet dat de remmen van vandaag beter zijn dan die van 30jaar geleden… maar dat wil voor de wetgever nog niet hetzelfde zeggen dan voor ons…in antwoord op: Oldtimerkeuring…..het is zover….@Litho, preventief zwart spuiten is geen slecht idee… ik heb gisteren opgevangen dat ‘ze’ die gele B6-en niet graag zien, origineel was alles zwart bij Porsche, dus als je de oude schokdempers vervangt door identiek dezelfde van Bilstein (die ze per slot van rekening ook bij Porsche levert) maar in een ander kleur, krijg je mogelijk problemen op de keuring… dus… de bussen zwarte verf zullen het goed doen de komende maanden….:bounce:
in antwoord op: Oldtimerkeuring…..het is zover….Pech gehad?
Ruitensproeier, afkeuren is misschien overdreven, maar een opmerking… kan ik snappen (is vaak een vastgelopen radertje binnen in de pomp, door kalkafzetting) en vrij eenvoudig op te lossen.
en die remmen… zie ik geperforeerde schijven??? Dan had je eigenlijk op voorhand al geweten dat je afgekeurd zou worden…
Tenzij een attest van de fabrikant dat het voertuig origineel met geperforeerde was uitgerust, zijn deze verboden op de openbare weg…
remschijven veranderen (lees door de niet originele vervangen) vereist een CE attest van goedkeuring zowel van fabrikant schijven als toelating van fabrikant van het voertuig…….zie ook:
http://www.goca.be/upload/AKCT/tuning_NL.JPG
http://www.goca.be/nl/p/ak-pa-verbouwingen-tuning#niet%20aanvaardZijn jouw remschijven veiliger dan de originele? Waarschijnlijk wel, maar daar is geen bewijs van voor GOCA, dus keuren ze af…. jammer maar helaas een realiteit….
In vergelijking met Duitsland en de TüV keuring is daar veel meer mogelijk, bij ons jammer genoeg niet…. de tuning-wetgeving bepaalt wat kan en niet kan, en daar is geen ontkomen aan, nieuwe wagen of oldtimer…. proberen met een ‘tuningverslag’ laten op te stellen (als je de attesten van je remschijven kan vinden?)
Succes bij je volgende stappen… hopelijk krijg je hem snel door de keuring zodat je weer kan genieten…
in antwoord op: Oldtimerkeuring…..het is zover….Hoi Dominique,
als niet ervaringsdeskundige (ik bedoel, ik heb geen trac ervaring) maar als motorrij-instructeur en oud VRCB auto-rodeo rijder wil ik toch even mijn idee laten weten… (ter info, wij speelden destijds met een oud Alfa Sud 1.6 blokje in een kever chassis, +-70pk, en ons elk weekend rot geamuseerd….)Moet je die wagen tunen of niet? Jouw keuze, maar… enkele bemerkingen:
ik lees ergens dat je schrik heb om over jouw grenzen of over die van de wagen te gaan op het circuit…., geloof me, de grenzen van je wagen liggen (veel) verder dan jouw grenzen… zoals al meermaals elders geschreven, die 385pk die er nu voorhanden zijn leren benutten, zal al moeilijk genoeg zijn als je ze allemaal wil gebruiken.
Weet ook dat een circuit in principe een veilige omgeving is om je uit te leven… een circuit is gebouwd met veiligheidszones die je de kans geven slippertjes te corrigeren of de schade te minimaliseren… een grindbak, uitloopstroken, geen lantaarnpalen of bomen waar je kan rond plooien …. je hebt geen tegenliggend verkeer, geen voetgangers die plots oversteken of spelende kinderen die achter hun bal aan hollen…noem maar op…. op de openbare weg heb je die niet! Daar heb je geen kans om te herstellen….
en als je die 30pk (7% meer) enkel wil gebruiken om je kick te herbeleven op de openbare weg, hou er dan aub rekening mee dat jouw grenzen nog veel vroeger bereikt zijn dan met die 385 standaard paartjes…. jouw limiet is sneller bereikt, maar je reactietijd is daarom geen 7% sneller….Trouwens, hoe vaak ga je die kick nog voelen? als je voor de 20ste keer een sprintje trekt aan het eerste rode licht dat je tegen komt, en weer vol in de remmen moet om de volgende bocht in te kunnen…. wat is daar nog leuk aan na 30 of 40 keer?
Ja, eens een sprintje trekken kan leuk zijn, geloof me… een 1/4mile, een bigblock muscle car, dragbanden, …. het blijft een jongensdroom…
maar uiteindelijk heb je veel meer plezier als je je wagen (zelfs nog maar op 80% van zijn mogelijkheden) een snelle bocht kan in duwen en de wagen zo zetten dat jij beslist waar hij uitkomt, aan welke snelheid en wanneer…. die beheersing geeft een grotere kick dan even overrompeld te worden door een losgelaten vermogen dat je in 1.2.3 …. uiteindelijk niet in de hand hebt…. Iedereen die rechtdoor kan rijden, kan snel rijden, maar niet iedereen kan snel rijden en toch bochten pakken….Just my 2 cents….
Ik zou zeggen, geniet van je wagen zoals hij is, ga een cursus volgen, desnoods op Silverstone, doe trackday’s en zoek je kicks niet op de openbare weg! Er is gewoon te veel risico!
Veel plezier met je keuze, en geniet er van!in antwoord op: Tuning 3.8 DFIAub, onderaan in de lijst… Europeaan en USA versies verschillen nogal… onbelast 0.6 tot 1.5%
http://www.klassik-stammtisch.de/porsche/technik/einstellwerte911_1965%20_1989.pdf
in antwoord op: Oldtimerkeuring…..het is zover….Het treffen gaat NIET door!
Er wordt een nieuwe datum gezocht!….Volgende keer misschien met een treintje naar ginder?
in antwoord op: Meeting Carrera 3.2 bij onze Noorderburen 18/05Pech met de lichten, (al kon je dat op voorhand laten afstellen hebben….) maar als er verder geen opmerkingen waren, weet je op zijn minst dat de rest ok is…
Mijn grote vraag is vooral of er behalve de ‘normale’ keuring gelet wordt op ‘originaliteit’ en ‘conformiteit’?
Voorbeeld; ik rij met verbeterde remsystemen (vb trommels omgebouwd naar schijven), servo stuur, betere vering, uitlaat, andere benzinetoevoer (bv pomp ipv vacuumaanzuiging, injectie ipv carburator) …. andere luchtregeling (LMM vervangen door moderne MAF), … enz …. dergelijke zaken kunnen het verschil maken tussen bv een oldtimer ‘”originele restauratie” goedkeuren of een “resto-mod” afkeuren, die eigenlijk veel veiliger is, milieuvriendelijker en beter aangepast is om veilig deel te nemen aan het huidige verkeer… (worden vaak uitgevoerd op USA-muscle cars, wegens gebrek aan originele wisselstukken of wegens ronduit gevaarlijk – mijn droom blijft een Chevelle SS van ’70)Hoe gaan ze trouwens op de keuring zien of er originele stukken op zitten of andere, zeker bij wagens die soms ouder zijn dan de mannetjes die de keuring uitvoeren?
in antwoord op: Oldtimerkeuring…..het is zover….Treffen zou geannuleerd worden!!!!
Er is voldoende interesse om een treffen te doen, maar veel liefhebbers laten weten dat ze dat weekend net niet kunnen…. er is sprake van een alternatieve datum voor te stellen….Meer info volgt!
in antwoord op: Meeting Carrera 3.2 bij onze Noorderburen 18/05We wisten dat het ging komen, de vraag die iedereen zich stelt wordt binnenkort misschien beantwoord door jullie… En, hoe gaan ze het nu doen en waar gaan ze op letten?????
We volgen dit topic met arendsogen….
Succes met de keuring!
in antwoord op: Oldtimerkeuring…..het is zover….gelijkaardig…
eigenlijk best raar dat dat asje er uit komt, als je weet hoe vast dat normaal zit…
misschien even demonteren en nakijken….in antwoord op: Terug luchtgekoeld :)