Aangemaakte reacties
-
@Deepee – het stukje op het forum van de noorderburen is van Michel van Resto Nijmegen en dat is exact wat hij bij mijn 997 heeft gedaan. Het is trouwens een foto van mijn 997 die hij post :shock: . In tegenstelling tot wat hij op het Nederlandse forum schrijft is er geen defect aan het AOS en gebeurde de modificatie volledig preventief. Het valt mij wat tegen dat hij iets anders beweert :think:
Wat het ledigen van het extra opvangtankje betreft, dat is zeer eenvoudig en zou bovendien slechts sporadisch nodig zijn. Zoveel olie zit er nu ook weer niet in die carterdampen. ;)
in antwoord op: aanpassen koeling mijn 996 4S door resto nijmegenIk wilde deze topic KLIK niet vervuilen.
Rookontwikkeling is eigenlijk het eerste wat men ziet wanneer het membraan in de AOS (air oil separator) lek is. Door kleine hoeveelheden olie in de cilinders krijg je blauwe rook uit alle uitlaatpijpen (zie dit filmpje). Bij een probleem met de achterste cilinders verwacht je enkel rook aan de rechter uitlaat (of is het links :? ?), want de uitlaat van beide cilinderbanken is gescheiden. Als ik zie wat een totale revisie kost, loont het dus waarschijnlijk de moeite om dit preventief aan te pakken. Of probeer ik nu gewoon mezelf iets wijs te maken :engeltje:
in antwoord op: aanpassen koeling mijn 996 4S door resto nijmegenIk wilde deze topic KLIK niet vervuilen.
Rookontwikkeling is eigenlijk het eerste wat men ziet wanneer het membraan in de AOS (air oil separator) lek is. Door kleine hoeveelheden olie in de cilinders krijg je blauwe rook uit alle uitlaatpijpen (zie dit filmpje). Bij een probleem met de achterste cilinders verwacht je enkel rook aan de rechter uitlaat (of is het links :? ?), want de uitlaat van beide cilinderbanken is gescheiden. Als ik zie wat een totale revisie kost, loont het dus waarschijnlijk de moeite om dit preventief aan te pakken. Of probeer ik nu gewoon mezelf iets wijs te maken :engeltje:
in antwoord op: aanpassen koeling mijn 996 4S door resto nijmegenPrachtige wagen, mijn favoriete kleur :applaus: Succes met de verkoop!
in antwoord op: 997 targa 4S macadamia Brown te koopPrachtige wagen, mijn favoriete kleur :applaus: Succes met de verkoop!
in antwoord op: 997 targa 4S macadamia Brown te koopIk heb gisteren met de 997 ook een dagje Nijmegen gedaan. Bij de terugrit is het duidelijk dat de temperatuur van het blok een stuk lager blijft – bij mij rond de 90° olietemperatuur waar het voorheen vlot naar de 100° ging.
Ik kreeg gisteren ook een hele uitleg over een probleem dat ik nog niet kende, maar waaraan blijkbaar ook vele motoren stuk gaan: olieslag. Blijkbaar gaan de dampen van de carterventilatie bovenaan het blok naar het AOS (air-oil-separator). Wanneer bij hoge snelheden het gas plotseling gelost wordt, kan het zijn dat – door de enorme onderdruk in de carterpan – het membraan scheurt en er dus olie uit de carterpan wordt aangezogen. De AOS ventileert normaal de dampen naar de luchtinlaat, dus als het membraan scheurt komt de olie via die weg in de cilinders terecht. Als je dan terug op de gas gaat dan proberen de pistons om de olie te comprimeren, wat natuurlijk niet gaat, met enorme motorschade tot gevolg. Ze hebben daar een blok liggen dat tegen hoge snelheid letterlijk ontploft is, hallucinant. :shock:
De oplossing bestaat uit het afleiden van de carterventilatie naar een extra vatje waar eventuele olie wordt opgevangen. Dat kan je geregeld controleren en de olie aflaten. De dampen gaan via een buis naar de luchtfilter en komen op die manier ook in de luchtinlaat terecht. Er kan dus nu geen olie meer in de inlaat gezogen worden.
Zo ziet dat eruit:
Ik geef toe, het was een beetje een ‘leap of faith’, maar ik heb het toch maar laten doen. Je merkt er in iedere geval niets van bij het rijden. Ik vermoed dat er bij het volgende onderhoud wel raar zal opgekeken worden bij Porsche :?
in antwoord op: aanpassen koeling mijn 996 4S door resto nijmegenIk heb gisteren met de 997 ook een dagje Nijmegen gedaan. Bij de terugrit is het duidelijk dat de temperatuur van het blok een stuk lager blijft – bij mij rond de 90° olietemperatuur waar het voorheen vlot naar de 100° ging.
Ik kreeg gisteren ook een hele uitleg over een probleem dat ik nog niet kende, maar waaraan blijkbaar ook vele motoren stuk gaan: olieslag. Blijkbaar gaan de dampen van de carterventilatie bovenaan het blok naar het AOS (air-oil-separator). Wanneer bij hoge snelheden het gas plotseling gelost wordt, kan het zijn dat – door de enorme onderdruk in de carterpan – het membraan scheurt en er dus olie uit de carterpan wordt aangezogen. De AOS ventileert normaal de dampen naar de luchtinlaat, dus als het membraan scheurt komt de olie via die weg in de cilinders terecht. Als je dan terug op de gas gaat dan proberen de pistons om de olie te comprimeren, wat natuurlijk niet gaat, met enorme motorschade tot gevolg. Ze hebben daar een blok liggen dat tegen hoge snelheid letterlijk ontploft is, hallucinant. :shock:
De oplossing bestaat uit het afleiden van de carterventilatie naar een extra vatje waar eventuele olie wordt opgevangen. Dat kan je geregeld controleren en de olie aflaten. De dampen gaan via een buis naar de luchtfilter en komen op die manier ook in de luchtinlaat terecht. Er kan dus nu geen olie meer in de inlaat gezogen worden.
Zo ziet dat eruit:
Ik geef toe, het was een beetje een ‘leap of faith’, maar ik heb het toch maar laten doen. Je merkt er in iedere geval niets van bij het rijden. Ik vermoed dat er bij het volgende onderhoud wel raar zal opgekeken worden bij Porsche :?
in antwoord op: aanpassen koeling mijn 996 4S door resto nijmegenIk heb destijds hetzelfde voorgehad met mijn BMW K1300 GT. Daar kwam het doordat sommige platen van de batterij vervormden door de hitte en tegen elkaar kwamen. Hierdoor leverden sommige cellen geen stroom meer en was de totale output van de batterij niet meer voldoende om de startmotor aan de gang te krijgen. Na wat afkoelen kwam dat weer vanzelf in orde. Ik heb geen idee of zoiets ook kan bij een autobatterij :think:
in antwoord op: Bij warm weer en warme motor start niet meerIk heb destijds hetzelfde voorgehad met mijn BMW K1300 GT. Daar kwam het doordat sommige platen van de batterij vervormden door de hitte en tegen elkaar kwamen. Hierdoor leverden sommige cellen geen stroom meer en was de totale output van de batterij niet meer voldoende om de startmotor aan de gang te krijgen. Na wat afkoelen kwam dat weer vanzelf in orde. Ik heb geen idee of zoiets ook kan bij een autobatterij :think:
in antwoord op: Bij warm weer en warme motor start niet meerWelkom en inderdaad een prachtige wagen. De Turbo design velgen maken hem echt wel af. Top! Veel :driver:
in antwoord op: That’s me !Welkom en inderdaad een prachtige wagen. De Turbo design velgen maken hem echt wel af. Top! Veel :driver:
in antwoord op: That’s me !Het geluid van de Porsches, die ze selecteerden vind ik, op de carrera GT na, wat pover in vergelijking met de ander supercars. Maar het ligt voornamelijk aan de selectie. Onder de klassiekers kunnen de Ford GT40 en de jaguar XKSS mij wel bekoren
in antwoord op: De mooiste geluiden van 2015proficiat en welkom, mooie cabrio
Ben ik de enige hier die niet weet wat “persenning” betekent? Als ik een beetje google vind ik o.a. dit: het gepikte zeil of was-doek, hetwelk over de luiken van een schip gelegd wordt. Ik vermoed dus dat het om de speciale hoes gaat die op de foto’s te zien is?
in antwoord op: persenningmijn 997 is af fabriek uitgerust met een vehicle tracker systeem (VTS), maar blijkbaar is dat een erg duur abonnement (± 500€:jaar). heeft iemand daar ervaring mee en is dit het waard?
in antwoord op: 911 SC gestolen en LoJack info.Hey Wim,
Betekent dit dat je de GPS Tracker Ultra, waarover je onlangs sprak in een ander draadje, niet meer gebruikt, of combineer je deze systemen?
in antwoord op: 911 SC gestolen en LoJack info.