Aangemaakte reacties

15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 83)
    • Deepee, bedankt voor de foto’s. Ik ga zeker eens bekijken of dat mogelijk is!

      Ik was zelf aan het zoeken naar een manier om het halve maan tandwiel terug loodrecht te krijgen, want dan zou het microswitch lipje niet onder zijwaartse druk staan, maar ik zie geen enkele manier…

      Ik begin te vermoeden dat de metalen stang, die de gehele spoiler ondersteunt en waaraan het halve-maan tandwiel bevestigd is, zelf niet helemaal recht is.

        Bedankt om even te willen kijken!
        De tweede foto is met de spoiler uitgeklapt. De derde foto met de spoiler dicht.

        Beide foto’s zijn genomen met de motorkap open zodat ik de foto’s van onderaan kon nemen. Het enige in foto2 en foto3 dat verwijderd is is het kunststoffen kapje rond het hele mechanisme (dit zit vast met 2 kleine schroefjes).

        Op de laatste foto kan je trouwens zien hoe het komt dat het tandwiel afgesleten was : het zit te draaien op de rand van het kleine tandwiel en door het ontbreken van de actuator van de microswitch was er geen ‘stop’ signaal, dus het kleine tandwiel bleef draaien en draait uiteindelijk het grote tandwiel kapot (zie foto van Wheeler Dealers die ik hoger toevoegde om het resultaat te zien… :| ).

          Hi, wat goed nieuws en een nieuwe vraag…

          Het gebruiken van een lipje (actuator) van een donor microswitch is gelukt! Zie het resultaat in de eerste foto. Dit is niet van het origineel te onderscheiden. Bedankt iedereen voor de hulp/tips! :respect2:

          De spoiler werkt dus terug, dankzij het nieuwe tandwiel en de herstelde microswitch, maar wat ik wel merkte is dat het tandwiel niet volledig in lijn zit met het kleine tandwiel dat het aandrijft. Dit was ook al zo bij het kapotte tandwiel en ik vermoed dat dit de oorzaak is van het afbreken van het lipje van de microswitch (het lipje wordt nml een beetje weggeduwd) en ook van het verslijten van het grote tandwiel.

          Zie foto 2: dit is is wanneer de spoiler helemaal naar boven is. Het tandwiel zit helemaal links op het kleine tandwiel. Hopelijk zie ik iets simpel over het hoofd…
          Zie foto 3 : dit is wanneer de spoiler naar beneden is: Het tandwiel zit rechts op het kleine tandwiel en je ziet dat het grote niet loodrecht op het kleine staat.

          Dit is duidelijk niet hoe het moet (en ik vermoed dat bij andere 993’s de beide tandwielen wel recht op elkaar staan), maar ik heb me al suf gezocht en geprobeerd om dit recht te krijgen maar ik zie echt niet in wat ik moet doen. Dit zijn allemaal metalen onderdelen dus er is niets dat ik even kan rechttrekken of zo, en ook niets dat ik harder/losser kan aanschroeven. :(

          Ziet iemand hoe dit zou kunnen komen en wat ik er aan kan doen?

          Alvast bedankt!

            Beste,

            In dat geval heb je geen homologatiekeuring meer nodig. Alle Porsche’s vanaf 1998 zijn Europees gehomologeerd. Het E-nummer volstaat bij de keuring.

            Ik heb dit recent nog gechecked bij de keuring (in Mechelen) omdat ik ook een Porsche uit Nederland heb ingevoerd.

              Is de nullastschakelaar niet hetzelfde als een TPS (Throttle Position Sensor) ?

              Een nieuwe TPS voor de 993 kost 162 Euro, incl BTW, bij Rose Passion:

              TPS bij Rose Passion

                [quote=”Oli-Carrera” post=178094]Hallo,
                Probleem zat bij het alarm, blijkbaar een storing en hebben alarm er dus volledig uitgesmeten…
                [/quote]

                Goed nieuws dat je 993 terug start, maar rijd je dan nu zonder alarm?
                Lijkt me straf dat ze daar zouden in geslaagd zijn…

                Of werd het alarm hersteld of vervangen door een andere unit?

                  Bedankt voor de info!

                  In de eerst link laten ze zien hoe het ‘stopdeeltje’ (Nr 2 in mijn foto’s) gebruikt wordt om de ruit minder hoog te laten gaan (naar de buitenkant van de rail verplaatsen zodat de arm minder ver kan gaan). Ik heb dit dus omgekeerd gebruikt omdat ik de ruit hoger wil laten gaan, dus het stopdeeltje naar de andere kant van de rail, maar dan merk ik dat de ruit toch door iets anders wordt tegenhouden… :?

                  De rubber caps onderaan de deur heb ik niet meteen opgemerkt. Is misschien toch voor een ander Porsche model? Kan het nu niet meteen nakijken.

                  Als ik terug naar de PET tekening zie, zou het wel kunnen dat bout nr 7 iets te maken heeft met de maximale hoogte? Die lijkt te bepalen hoe ver het tandwiel van de motor gaat?? Die moet dan waarschijnlijk nog achter de folie zitten (heb’m er niet helemaal afgehaald…:|)

                    Bedankt iedereen voor de hulp!
                    Het zijn inderdaad 2 dezelfde actuators (ik leer hier veel bij, ook nieuwe woorden :respect2: )

                    Ik dacht zoiets te kunnen vinden bij Arton (Katelijnevest), maar ik heb even gebeld en die verkopen geen microswitches meer (niet winstgevend meneer…)

                    Dan maar online gezocht en ik ben bij RS Online uitgekomen. Die hebben zo’n Cherry microswitch (wat dat is het merk denk ik), met een lange actuator. Ik hoop dat ik die simpelweg kan overzetten en een stukje afknippen! :happydance:
                    Hier wat ik gekocht heb:

                    RS Online – microswitch long lever

                    Ik laat weten of het gelukt is!

                      Goed nieuws !!! :up:

                      Ik heb dit weekend eindelijk nog eens wat tijd gevonden om aan dit probleem te werken, en ik heb ontdekt dat er ergens in een kabelboom nog meer ‘geklooi’ zat dan ik eerst dacht (het was goed verstopt onder tape die niet te onderscheiden is van de canvas-achtige dikke tape die Porsche zelf gebruikt, daar kan je dus lang naar zoeken… :? ).

                      Toen ik dit terug in z’n oorspronkelijke staat bracht bleek de Immobilizer plots wel te werken!!
                      Eind goed, al goed! :happydance:

                      Ik zou iedereen hier willen bedanken die me heeft geholpen, en in het bijzonder Daxmanian en FirstP, want zonder hen was dit nooit gelukt, maar ook iedereen die tips heeft gegeven zoals Deepee of die hulp aangeboden heeft, zoals Snoer964 en ‘993’ !!

                      Thanks :drink: en :hail:

                        [quote=”KuRRt” post=175262]Ik heb dan wel geen 4S, maar wel een 993 c2 die af en toe een startprobleem heeft… Ik verklaar en probeer beknopt te zijn…
                        Anyone?[/quote]

                        KuRRt, van welk jaar is uw 993 ?

                          Veel (electronische) onderdelen in onze Porches zijn van Bosch.
                          Ook de DME in de 993 (en de 964) is van Bosch.

                          Dus waarom niet een defecte Bosch unit door Bosch zelf laten herstellen?
                          Er bestaan Bosch service centers, ook in Belgie.

                          http://www.boschcarservice.be

                          Heeft er iemand ervaring mee om rechtstreeks naar Bosch te stappen voor dergelijke herstellingen, of is dit een dead-end street?

                            Bedankt 993, ik stuur je een PM!

                            Het waarschuwingslichtje is aan wanneer de Immobilizer actief is. Normaal zul je dat niet veel zien omdat je met de afstandsbediening de Immobilizer de-activeert vooraleer je in de auto stapt.
                            Je kan het wel zien branden als je na een rit de sleutel uit het contact neemt en niet op de afstandsbediening drukt. Na 3 minuten wordt de immobilizer dan automatisch actief, ook al staat het alarm niet aan. Dit is voor onvoorzichtige chauffeurs die vergeten hun alarm op te zetten ;) Je kan dan de auto niet starten omdat de Immobilizer het Starter Relay (R61) aanstuurt. Als je toch probeert zal je het waarschuwingslichtje zien branden.

                            Je hebt dit waarschuwingslichtje ook nodig om de afstandsbedieningen te programmeren, bvb om een bijkomende afstandsbediening te activeren.

                              Hi 993.

                              Met de sleutel zelf ben ik weinig (ik heb er zelf zo’n 2) maar als je een 993 van ’97 hebt dan heb je ongetwijfeld dezelfde immobiliser, dus met Porsche code 993 618 159 01.
                              Je zou me dus kunnen helpen met die test die ik wil doen :D

                              Iedereen met een 993 vanaf ’95 met afstandsbediening heeft trouwens dezelfde Immobilizer. Je kan die 993’s ook herkennen aan het waarschuwingslichtje in het dashboard: op het klokje tussen 3 en 4 uur.

                              Ik blijf hoopvol! :lol:

                                Bedankt deepee!
                                Heel handig om al die informatie op 1 plaats te hebben :happydance:

                                  Bedankt deepee. Voor zover ik heb kunnen nagaan werden deze PA1000 alarmsystemen om 1 of andere reden alleen in de UK geinstalleerd.

                                  De Immobilizer in de andere 993’s wordt heel goed beschreven in 1 vd technical bulletins die je onlangs op het forum zette: ‘Introduction of Immobilizer System’.

                                  Ik ben dus nog steeds op zoek naar iemand die zijn Immobilizer unit even wil wisselen… :respect2:

                                15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 83)