Aangemaakte reacties
-
.
@ S2,Jij ook bedankt voor het komen en de fotootjes.
Er had wat meer volk kunnen zijn,
echter als het in de voormiddag bewolkt is …
… dan laten velen hun troetelding op stal.Hele mooie 914 heb je trouwens !
Persoonlijk zou ik er wel 1 dingetje aan veranderen (Fuchs velgen),
maar da’s weer kwestie van persoonlijke goesting he.Heb je trouwens de motor van het roestige Split-busje bekeken ?
Daar stak er zo eentje in als hieronder :
Eens kijken of de Porschisten hier op’t forum weten wat voor motor dat is,
en waar die vandaan komt :wink:
.in antwoord op: 2e Aircooled Saturday in Stevoort – 8 SEPTEMBER 2007.
@ 911-lover,Voilà, nu zitten we weer op dezelfe lijn.
Een paar illustraties …
Pré-history ?
Josef Ganz pleit voor een kleine en betaalbare auto: een ‘volkswagen’.
In de jaren twintig zet hij een aantal ideeën op papier en dat concept bevat elementen die later zouden terugkomen in het ontwerp van Porsche.
De Duitse autoindustrie is niet geïnteresseerd in Ganz’ concept.
Begin jaren dertig klopt hij daarom aan bij verschillende motorfietsfabrikanten.
Zo neemt uiteindelijk Standard begin jaren ’30 de auto ‘Superior’ in productie.
In advertenties uit 1932 wordt de auto aangeprezen als ‘de Duitse volkswagen’.
In 1933 komt Hitler aan de macht in Duitsland. Volgens Ganz zelf was de dictator onder de indruk van de Superior. De nazi’s testen de auto en in verschillende tijdschriften verschijnen lovende berichten over het wagentje. Het lijkt erop dat Ganz’ droom werkelijkheid zal worden en dat de Superior dé volkswagen wordt.
Plotseling verbreken de nazi’s de contacten met Ganz. Waarom is nooit opgehelderd, maar het laat zich raden dat de nazi’s hebben ontdekt dat Ganz een jood is. Hij wordt opgepakt en enkele weken gevangen gezet. Documenten van Ganz worden in beslag genomen en hij wordt ontslagen als hoofdredacteur bij Motor-Kritik. In juni 1934 vlucht Ganz naar Zwitserland. Hij zal nooit meer terugkeren naar Duitsland.
Diezelfde maand krijgt Porsche de opdracht van Hitler om de Volkswagen te maken. Porsche komt met een prototype van de Kever. Het prototype heeft veel weg van de Superior. Ook in het ontwerp van de Kever zijn ideeën van Ganz gebruikt, … AND THE REST IS HISTORYPrototype Zündapp
Jaartal: 1932
Aantal: enkele prototypes
Specificaties: ontwerp Ferdinand Porsche voor Zündapp (motorfietsfabrikant).
Motorisatie: Luchtgekoelde 3-cilindermotor (radiaalmotor achterin geplaatst)NSU type 32
Jaartal: 1934
Aantal: 3
Specificaties: ontwerp Ferdinand Porsche voor NSU
Motorisatie: luchtgekoelde viercilinder boxermotor, 1467ccV 1
Jaartal: 1935
Aantal: 1
Specificaties: Eerste kever prototype. Porsche’s visie van Hitlers droom (elke Duitser een wagen). De V1 en V2 hadden een aluminium carrosserie over een houten frame. De bodem bestond uit houten planken.
Motorisatie: Aangezien zowel de V1 als V2 een vroeg stadium was, werd er volop gezocht naar de geschikte motor. Verschillende krachtbronnen werden geprobeerd, gaande van 800cc, 960cc, 1000cc tot 1263cc.V 2
Jaartal: 1935
Aantal: 1
Specificaties: cabrio-versie van de V1.V 3 ( = VW3)
Jaartal: 1936
Aantal: 3 stuks.
Specificaties: De tweede serie van prototypen. Hetzelfde ontwerp als V1, maar met een stalen chassis. De drie stuks die gebouwd werden, waren niet identiek. Elke wagen had zijn nummer en eigen kenmerken.Na de prototypes kwamen de Test-wagens en daarna de KDF-wagens.
Hoe het verhaal verder gaat kan je zien op :
http://www.bugland.be/Verschillende_Vw-types.html
.in antwoord op: 2e Aircooled Saturday in Stevoort – 8 SEPTEMBER 2007.
[quote=”911-lover”:1yfhmt72]Porsche is dus niet ontstaan dankzij de Kever , maar de Kever is ontstaan dankzij Porsche.
Logisch dat er dus een direct verband is tussen deze wagens daar de “schepper” één en dezelfde persoon is .
En ja , VW mensen horen dit niet graag, net als dat ze willen vertellen dat Porsche bij VW hoort
Was Porsche er niet EN de oorlog (en dus Hitler) er niet was er geen VW[/quote]
Dit lijkt wel het verhaal van de kip en het ei :lol:“Porsche is dus niet ontstaan dankzij de Kever , maar de Kever is ontstaan dankzij Porsche.”
Die zin snap ik niet helemaal.
“maar de Kever is ontstaan dankzij Porsche.”
Je bedoelt dus dat Ferdinand Porsche de “schepper” is van de (VW) Kever ?
… daar kan ik mee leven :wink:“Porsche is dus niet ontstaan dankzij de Kever,”
Als je hiermee bedoelt dat de Porsche (356, 912, 911) niet ontstaan is dankzij de Kever ?
… dan ben ik het daar niet mee eens.
Als Ferdinand Porsche de inkomsten uit de Kever-story niet gehad had,
dan had hij, in mijn zienswijze, nooit zijn eigen projecten kunnen financieren,
en was er wellicht nooit een 356, 912, 911 … gekomen.De rest kan allemaal in twijfel getrokken worden :
– de “schepper” van de Kever ?
Was het Ferdinand op vraag van Adolf ?
Of is het gewoon plagiaat van het ontwerp van Josef Ganz ?– het VW-logo op de Kever ?
Een vinding van Volkswagen zelf ?
Of een gestolen ontwerp van Nikolai Borg ?Dus … hoe kan je nu VW Fan zijn :?:
.in antwoord op: 2e Aircooled Saturday in Stevoort – 8 SEPTEMBER 2007.
Original or Replica ? … Interessante discussie 8)En begrijp me niet verkeerd, ik heb alle respect voor het origineel.
Maar in dit geval wil ik jullie toch wel even op de geschiedenis van het origineel wijzen.Ik zal jullie waarschijnlijk niet hoeven te vertellen dat de 356 de eerste productie-wagen was van Porsche.
En dat Porsche zijn fabriekje enkel heeft kunnen opstarten door zijn inkomsten uit het Kever-verhaal, dat zal ook wel iedereen bekend zijn.
Bovendien, zoals hogerop in deze topic al aangegeven staken de eerste 356’s oorspronkelijk voor 90% vol VW Kever onderdelen.Tot zo ver de 356 in het algemeen. Nu de 356 Speedster.
De 356 Speedster is getekend door Erwin Komenda, toevallig ook de tekenaar van alle Kever-modellen van die tijd.
Dit ontwerp kwam er enkel en alleen op vraag van Max Hoffman, de Californische importeur van Porsche.
Hij dacht dat een veel goedkopere, volledig open versie van de 356 wel zou aanslaan in de USA.
En gelijk had hij.
In het topjaar 1957 werden er in California maar liefst 1.171 356 Speedsters gebouwd.
Inderdaad, dat maakt de 356 Speedster zowat tot de “Amerikaanse” Porsche bij uitstek.
Dus … nikste Deutsche Grunlichkeit :wink:En als ik dan mag kiezen tussen een ex-Californian met behoorlijk roest en een origineel 1500 of 1600 quasi volledig VW-blok, voor 100 à150.000 Euro,
en een goed gebouwde, nooit roestende, polyester replica met een pittig 1776 of 1835 blok, voor 1/5 van die prijs,
sorry, maar in dat geval is voor mij de keuze snel gemaakt.
.in antwoord op: 2e Aircooled Saturday in Stevoort – 8 SEPTEMBER 2007.
.in antwoord op: 2e Aircooled Saturday in Stevoort – 8 SEPTEMBER 2007.
.in antwoord op: 2e Aircooled Saturday in Stevoort – 8 SEPTEMBER 2007.
[quote=”mcklusky”:22kyyuna]ik ga er tegen dan naartoe met het speedsterke :) [/quote]
MMMmmmmmm …. oude Porschekes …Laat maar komen !
In Lier vorige zondag stonden er ook verschillende :
.in antwoord op: 2e Aircooled Saturday in Stevoort – 8 SEPTEMBER 2007.
[b][color=blue]AIRCOOLED SATURDAYTERREIN GEOPEND VANAF 12u00
VERTREK RONDRIT (ca. 25km) OM 15u30
EINDE VOORZIEN ROND 18u00INKOM : € 3,- (per voertuig)[/color]
[size=150:12hodkm5]BEZOEKERS : GRATIS[/size]
[size=150:12hodkm5]CONSUMPTIES : € 1,-[/size][/b]
Goedkoper is strafbaar :wink:
.in antwoord op: 2e Aircooled Saturday in Stevoort – 8 SEPTEMBER 2007.
[quote=”cab ’88”:2pllc96u]foto 3, 4 en 5 zijn de mijne! :D
Snelste tijd op de kwartmijl 15.023 sec, volgend jaar moet daar een seconde vanaf. :twisted: minimum 14 sec.( of moet ik zeggen maximum)[/quote]
Chique dinges cab ’88 :!:Wat voor blok zit daar in ?
Of is dat staatsgeheim ? 8)
.in antwoord op: Oldtimer Porsche’s in Bitburg.
@ cab ’88In de categorie “paars“ enkel deze …
.in antwoord op: Oldtimer Porsche’s in Bitburg.
[quote=”Jo”:2f9uvgty]voor wie iets zwaarder zoek dan een 912’je :shock: :shock: :roll: :roll: [/quote]Volgens mij is deze nog zwaarder :wink:
Stond vorige maandag op Retro VW Mania in Zemst
.in antwoord op: Oldtimer Porsche’s in Erembodegem