Aangemaakte reacties

15 reacties aan het bekijken - 1,906 tot 1,920 (van in totaal 2,180)
  • 123

      dat bevestigt dus wat ik al zei.

      123

        het museum op gewone dagen is ook nie zo geweldig interessant.. de autos staan continue met mensen errond die willen foto’s nemen.. En zo groot is het nu ook weer niet.

        Maar een evenement is iets anders dan de gewone museum dagen..

        123

          het punt is net dat een 911 of 928 uit de jaren 80 onmogelijk Euro 2 kan halen …
          Als er daar Euro 2 op het papier staat, is dat gewoon onterecht.

          Euro 1 wil ik nog geloven, mits katalysator en Lambda maar Euro 2 halen die auto’s echt niet in werkelijke metingen van CO en NOX

          123

            Wat gewoon je reinste onzin is: als hij dat voor mekaar heeft gekregen dan kan die auto als luchtkoeler, onmogelijk voldoen aan de EURO 2 norm.

            Waarom denk je anders dat Porsche naar Waterkoeling is moeten overstappen???
            Het is net omwille van de emissie normen, die een lucht koeler gewoon niet kan halen.
            Waarom denk je dat de 993 de kortste productie run van de luchtkoelers is?

            Ze warmen veel te traag op en stoten tijdens die opwarm cycle teveel uit om de Euro 2 norm op vlak van CO en NoX te halen.

            Als een 911 luchtkoeler of een 928 uit de jaren 80 een EURO 2 op papier heeft, enkel omdat er een katalysator is opgevezen, en er Lambda closed loop is, dan is dat niet realistisch te noemen..

            123

              Zoals ik zei, daar geloof ik niet veel van…
              Als je wat duits kan lezen, of met google translate overweg kan.

              Dan vind je in Duitsland diverse artikels over die befaamde Euro 1 naar Euro 2 upgrade.
              En daar moet een luchtklep voor worden ingebouwd, want Euro 2 gaat niet enkel over katalysator.

              Het is Katalysator + verbeterde opwarm emissies.

              Je maakt me niet wijs dat een performance car gebouwd in 92 van de fabriek uit al zou voldoen aan de emissie normen van 4-5 jaar later.
              1 Zover vooruit kijken kon zelfs Porsche niet en 2 hun zaak was toen toch echt “performantie”, niet “zuinig rijden en zuivere lucht.”

              Hoedanook zit je met een praktische probleem, die ombouw kun je in Belgie nooit kost effectief doen, want de keuring kost meer dan het waard is. En aangezien je in Belgie woont, moet je in Belgie werken, je kan niet zomaar elders buiten Belgie een ander soort keuring laten doen, want de auto is daar niet ingeschreven.

              Of je moet hem eerst op papier verkopen aan een Duitser, die hem daar laten keuren en daar je Euro 2 homologatie papieren zien te scoren.

              Volgens mij ben je bezig met een uphill battle tegen allerhande administraties.

              123

                [quote=”Bones” post=258419]Dat van die verhalen en zo begrijp ik wel, maar ben ik hier de enige die dit luisteren naar motoren, en daarvoor naar Stuttgart rijden, toch wel een beetje een vreemd concept vind? :twisted:

                Ik vraag me dan ook altijd af: hebben jullie daar ook een vrouw gezien tussen het publiek? :think: :sarcastisch :think: :engeltje:[/quote]

                Ik heb dan toch mooi wel met Hans Mezger kunnen praten , das na Porsche en Piech toch wel dé man van de Porsche techniek.. Das Royalty gewoon voor de Porsche fanaat.

                Als dat al niet interessant is , wat dan wel? En dan kun je idd misschien beter gewoon thuis blijven en elke zaterdag avond in de zetel zitten kijken naar de zoveelste herhaling van FC de Kampioenen, en de Lotto trekking…

                Verder kan ik bevestigen dat er daar best wel voldoende vrouwen in het publiek stonden.

                123

                  Dan hebben ze in Schotland toch ook niet goed gekeken naar die cyllinders, met endoscoop?

                  Heb je foto’s van de schade??

                  Tis een financiële hit, zoveel is zeker, maar met 6 stalen bussen verse krukas en drijfstang lagers en een nieuwe IMS lager heb je een verse motor en garantie op die motor. Als je hem verkoopt aan een sloper of handelaar zal je er uiteraard geen zak voor krijgen.. Die mannen willen ook winst.

                  En als je hem zelf wil slopen moet je rekening houden dat het veel tijd kost om te slopen.. En dat je lang bezig bent voor je alles verkocht kwijt en je je geld eruit haalt. En je veel bandentrappers moet entertainen die aan je deur komen om een prul op te halen, hopende dat ze je inventaris eens kunnen bekijken en een kop koffie er bij krijgen.. Ik spreek uit ervaring. btdt.

                  De miserie zijn uiteraard die werkuren om het allemaal te doen.
                  Machine w

                  @Ericw, en dan na 10 000 weer hetzelfde? Je hebt geen enkele garantie dat het ruilblok niet net hetzelfde doet. Je kan er evenmin inkijken zoals hij niet in zijn blok kon kijken en de schade zien tot ze hem open hebben gelegd. Dat is net de hele problematiek hier.
                  Schade , welke schade OPC onderzoekt, legt nieuwe kettingspanner en factureert 2500 euro of zo?

                  Motor tikt nog altijd.. Dus nog altijd schade
                  repatrieren

                  OPC BE kijkt, OPC zegt 30000 euro
                  klant zegt, nee, betaatl hoeveel voor die diagnose, zal ook wel niet gratis zijn geweest. OPC Factureert.

                  Dan specialist.. Die legt hem open.. Das ook al weer een bedrag

                  Had hij van in’t begin kunnen weten wat de schade werkelijk was, hij had zichzelf de kost van 6 stalen bussen kunnen uitsparen…

                  brute pech gewoon.

                  123

                    en btw, volgens wat ik lees is het verschil tussen Euro1 en 2 , technisch, is niet de katalysator en lambda,
                    Maar het koude start regel systeem.

                    In Euro 1 duurt het even voor de katalysator warm genoeg heeft om te werken.

                    in Euro 2 lossen ze at op met een lucht klep + iets hoger stationair om de motor armer te doen draaien en dus ook warmer.
                    Op die manier reduceren ze de CO en CxHy tijdens de opwarm fase.
                    Dat, maakt een motor Euro 2 , niet de catalysator en lambda…

                    https://de.wikipedia.org/wiki/Kaltlaufregler

                    In Duitsland bouwen ze dat ding in als ze een 968 naar Euro 2 willen krijgen… want de kat en O2 hebben ze toch al.

                    123

                      Een Cat-back is makkelijk te herkennen, is minder dik dan een Katalysator. Het is gewoon een buis.
                      Maar zelfs als er een cat op zit, veel kans dat ie gewoon hol is natuurlijk.

                      Zonder los te vijzen zul je dat alvast niet kunnen zien.

                      Maar ik begrijp de discussie niet hoor.
                      Een 968 heeft standaard een katalysator met O2 sensor , voor de katalysator. En is in ‘t beste geval Euro 1
                      De Euro 2 norm kwam er pas in 96, de eerste auto’s met Euro2 waren er vanaf 1 Januari 1997
                      de laatste 968 kwam in 95 van de productie band.
                      De eerste 968’s kwamen zelfs uit voor Euro 1 want die auto’s waren er pas vanaf 1 Januari 1993.

                      Met alle nadruk op emissies die er nu is,
                      om Euro 2 te behalen moet je CO met 60% naar beneden en je Nox met 20 % tov Euro 1
                      We zijn hier niet van diesels bezig waar je met een DPF plots veel minder uitstoot hebt.

                      Dus van waar zou men dan plots akkoord gaan om hem Euro2 te keuren? omdat je een Kat met lambda op vijst?
                      Die zat er van de fabriek uit ook al op…
                      Zelfs mijn 944S had al kat en lambda sonde. en die was Euro niks.

                      Dus die kat en lambda moet je gewoon al hebben om hem op Euro 1 gekeurd te krijgen.

                      Snap ik echt niet hoe die auto met Euro 2 gekeurd zal geraken omdat er een cat en o2 op hangt.
                      Er is echt wel meer nodig dan dat. En ze zijn er nooit op gehomologeerd. Dus waarom zou Porsche hier nu plots een homologatie afleveren die er nooit is geweest?

                      Euronorm Vanaf (#) Benzine
                      CO HC NOx
                      Euro 1 1/07/1992 2,72 0,97
                      Euro 2 1/01/1996 2,3 0,5
                      Euro 3 1/01/2000 2,3 0,2 0,15
                      Euro 4 1/01/2005 1,0 0,1 0,08
                      Euro 5a 1/09/2009 1,0 0,1 0,06
                      Euro 5b 1/09/2011 – – –
                      Euro 6 1/09/2014 1,0 0,1 0,06

                      Zelfs al krijg je het op het blaadje , dat ie Euro 2 is
                      Tijdens eerste keuring gaan ze die Euro 2 echt wel op de CO waarde willen zien hoor. Dat zie je toch van ver komen?

                      123

                        tuurlijk is het geluid niet perfect daar.. ze trekken niet alle toeren, geen belasting..
                        ze zouden beter rollen in het podium inbouwen zodat ze wat meer kunnen doen dan wat vrij de motor doen spinnen.

                        Maar je krijgt bij elke auto een verhaal van wat mensen die wat te betekenen hadden , met die auto. Anekdotes en zovoorts.

                        Het is niet beter dan die dingen die jij daar opnoemde, maar ook niet slechter.. het is gewoon anders.

                        123

                          [quote=”Harley G” post=257941]@ Vandamme: wellicht omdat het dak er in zijn geheel uit kan…..[/quote]

                          Verandert niks aan de zaak, Porsche heeft het nooit een Targa genoemd en geen rollbar, dak niet open over de breedte..
                          Het is gewoon een uitneembaar schuifdak.

                          Zoals wel meer auto’s hebben.

                          Een Targa is altijd een productie versie van Porsche geweest (Coupe, Cab, Targa), herkenbaar in het VIN nummer
                          Het was nooit een optie code.

                          123

                            Dat de oudjes makkelijker te repareren waren bij diverse defecten niet zeggen dat ze betrouwbaarder waren.
                            Of dat de kwaliteit hoger was.

                            Wat jij beschrijft is een design eigenschap van de lucht gekoelde motor met individuele cyllinders en koppen.
                            Wat je bij water gekoelde motoren dus niet hebt omdat alle waterkanalen gedeeld zijn.

                            Motor A heeft probleem met kapotte klep in #1, schade aan zuiger, en pot
                            Vervang de pot 1, vervanger zuiger 1, vijs er andere kop op
                            monteer de nokkenas behuizing
                            doe de timing

                            klaar

                            Motor B is water gekoeld en heeft exact hetzelfde probleem
                            Blok vervangen want de cyllinder is integraal
                            kop vervangen voor 123 want die zitten samen.

                            Welke motor is er betrouwbaarder gebleken vanuit de fabriek?

                            Geen, ze hebben allebei hetzelfde probleem.
                            Vanuit een QC standpunt zijn ze identiek: Ze zijn allebei kapot gegaan

                            123

                              Bedankt Rufie, dat was nog eens een uitstapje.

                              Met GeertT als copiloot een stevig stukje rijden richting Stuttgart, weliswaar met de daily merc, maar goed, das gewoon de prakticaliteit van de gratis tankkaart. :D

                              Gaat het ding wel niet in Noodloop met kapotte MAF.
                              Gelukkig automatiek en met 3000 rpm geraak je nog altijd aan 170 per uur :P

                              Eens aangekomen in Stuttgart eerst een pizza binnengedraaid bij Il Punto, op 400 meter van het museum.. Nu geen prijs winnende pizza, maar best te doen. Beter dan McDo, that’s for sure.

                              En dan begint Sound Night, 919 gasten, en een rits Porsches met pedigree.

                              met de nieuwtjes konden ze wat meer door trekken , 911 Turbo S, 996 GT3 Road challenge versie, de Le man klasse winnende GT3RS, maar de echte sterren waren in mijn ogen de oudjes. ook al werden ze niet tot de hoogste toeren getrokken, ze klonken geweldig goed.

                              Tussenin diverse sprekers, oa Gijs van Lennep en andere piloten, maar ook de Hans Metzger die er voor zijn 88 jaren nog best scherp uit zag.
                              Een hoop anekdotes over hun race ervaringen , die niet altijd even goed te volgen waren als je het Duits niet helemaal machtig bent.

                              In mijn ogen was had de 73 RSR de beste sound, koude rillingen gewoon.
                              de 906 als mooie 2e.
                              De 917 kwam niet helemaal tot zijn recht kon geen toeren trekken. En geen belasting…

                              (En het klinkt nog 10 keer beter in ‘t echt, je voelt het geluid)

                              En nadien sta je in de museum kantine eentje te drinken en komt Hans Metzeger gewoon aan tafeltje naast je zijn koffie drinken… :salut:

                              123

                                Wie zijn Porsches 2ehands koopt is gewoon quantité négligeable voor de meeste Porsche centers.
                                Ze gaan er vanuit dat hun job best eng “nieuwe verkopen en onderhouden” is.

                                123

                                  Koppel niet veel
                                  Maar 34 pk us 34pk

                                  En ik zou hem graag origineel houden ipv te tunen

                                15 reacties aan het bekijken - 1,906 tot 1,920 (van in totaal 2,180)