Aangemaakte reacties

15 reacties aan het bekijken - 1,981 tot 1,995 (van in totaal 2,180)
  • 123

      Ik ben IT’er van beroep, momenteel support op radiologie softwaresystemen, wereld wijd.
      troubleshooten dus. Servers, netwerken, de software of de mensen : Dr House zegt het : Everybody lies.
      En de systemen zijn zo complex dat je onmogelijk alles kan weten, dus veel uitzoeken on the fly.

      dingen uit mekaar vijzen en terug in mekaar deed ik al van kleinsaf aan, tot ergernis van mijn ma.

      Maar heb ooit nog electro mechanica gedaan, de basis van electriek en mechaniek dus op school geleerd.
      Enfin 1 jaar tot ik buitenvloog uit die school (er waren er wel meer)

      Verder heb ik dus veel afleiding nodig op ‘t werk als ik van het ene probleem naar het andere spring, moet ik tussendoor eens iets anders doen om te resetten.
      Dus veel online en veel lezen
      Sinds 2004 op pelicanparts
      iets later op porscheforum.nl (niet altijd even leuk daar)
      944forum.com
      en in mindere mate rennlist

      Ik werk toch al sinds 2004 zelf aan mijn auto’s. Ook al doende geleerd.. 911 gekocht die eigenlijk gaar was, en die terug de baan op gekregen, met scha en schande. in een dhz garage die niet eens in de buurt was van waar ik woonde.. geen goeie manier van werken.
      En dan uiteindelijk verkocht na rebuild en keuring omdat het een oneindige moneypit was. En ik het gehad had.
      Sindsdien is elke Porsche die ik kocht beter dan de vorige geweest.. Dus ‘t moet toch zijn dak er van leer.

      En ondertussen een garage van 5 op 10 meter, dus alle ruimte van de wereld.

      123

        nieuwe set
        maar niet “meer” gebruikt

        “niet meer” impliceert vroeger wel
        en dan zijn ze toch niet nieuw?

        misschien toch verduidelijken

        123

          Zoals ik zei, een druppellader is niet bedoeld om een batterij op te laden.
          De druppellader moet enkel maar de verliezen zoals dat alarm terug compenseren.

          Als jij een alarm hebt dat 0.8A trekt op de batterij , zou ik in uw plek eerst even de boel nameten en zien waar jij stroom verliest.

          Dat er een range kan zijn waarvoor hij beter of minder voor geschikt is klopt, maar het is geen maximale batterij capaciteit tot daar en niet meer.

          Nogmaals, een 800 mA druppellader zal normaal gezien prima volstaan, als druppellader.

          Maar zoals ik ook zei, zal die 800mA batterij er veel langer over doen om een half lege batterij van 85Ah vol te krijgen.
          Dan pak je idd beter eentje van 1.5 A of meer.
          Ik heb er ene van 1.5A en een 90Ah batterij.. En dat lukt dus prima.

          Zou het volstaan om de batterij van 30% naar 100% te krijgen.
          Ja, maar niet op 1 dag.
          Daarvoor pak je dus beter een Acculader die een 30A kan duwen.
          Maar dat is dan geen druppellader meer.

          http://www.conrad.be/ce/nl/product/358386/Acculader-HP-Autozubehoer-LaderStarter-45-A-12-V-24-V-45-A-30-A?ref=searchDetail

          En dat kost ook iets meer, en is veel groter.

          123

            ene van leeftijd vinden die helemaal niet lekt kan lastig zijn.

            In dit verhaal vind ik niet de druppels olie lastig, maar een 964 die 6 maand in de toonzaal staat.. Stilstand is nooit goed.
            Ik geloof dat ook niet echt, die auto zal toch nie 6 maand aan een stuk daar gestaan hebben zonder ook maar een beetje test ritten.
            Jij bent toch niet de eerste die er mee rijdt?

            Als je een leek bent, kun je best opletten met 911’s kopen. Uiteraard krijg je in Belgie de 1 jaar wettelijke garantie op 2ehands wagens.
            Maar daar wil je niet teveel op rekenen, want als het mis gaat kan het heel snel heel duur worden. En dan komt er vaak discussie over “is het wel garantie of is het verkeerd onderhoud of rijden door de koper, etc etc.

            Ik raad je 2 dingen aan:
            1 koop niet de eerste waar je mee rijd en die je gaat bekijken.
            Je wil er minstens een stuk of 5 gezien hebben voor je beslist.
            Zo kun je vergelijken en zul je sneller de slechte exemplaren herkennen omdat je al eens een goeie hebt gezien.

            2 Als je leek bent, laat zeker een aankoop inspectie doen bij een onafhankelijke specialist.
            Tenzij je een kennis hebt die echt kenner is en kan mee gaan kijken.. (en technisch onderleg is en eventueel een cyllinder leakdown test kan doen).

            123

              een druppellader die heeft echt geen maximale capaciteit tot waar hij kan bij druppelladen hoor.

              Als hij een 25ah batterij kan druppelladen kan hij een 200ah batterij druppelladen.
              Er van uitgaande dat je dus echt wil “druppelladen” maakt het geen hol verschil uit voor dat ding. druppelladen is druppelladen.

              Das slechts een kleine hoeveelheid stroom om een reeds redelijk geladen batterij op peil te houden bij langere tijden zonder gebruik van de auto.

              Nu, de meeste druppelladers kunnen ook wel een half lege batterij bijladen, de meesten ook een 33% volle batterij.
              Maar een echt lege batterij is niet de bedoeling voor een druppellader.

              Je hebt er wel met verschillende capaciteiten, dat klopt.
              Maar das dus niet de maximale capaciteit van de batterij.

              Het gaat puur over snelheid

              Een 500mA lader zal de helft trager zijn dan een 1000mA lader
              En een 2A lader zal dubbel zo snel zijn.

              En een 200ah batterij zal 2 keer langer moeten laden dan een 100ah batterij als ze allebei op de helft zitten.
              Een 25 Ah batterij zal 4 keer sneller opgeladen zijn dan de 100ah batterij.

              Er staat dus ook geen maximale batterij capaciteit op een lader, enkel een voltage en maximale laadstroom.

              Electriciteit is als water
              Voltage = hoogte verschil tussen ene vat en het andere vat
              ampere = dikte van de buis tussen de 2 vaten
              Batterij = het vat bovenaan.

              Een 12 volt batteri is te vergelijken met een Vat op 12 meter hoogte
              een 24 volt batterij is te vergelijken met een vat op 24 meter hoogte

              Als ze allebei dezelfde dikte buis hebben zal het amperage gelijk zijn
              Als beide vaten even groot zijn, hebben ze dezelfde capaciteit batterij

              En als je 2 vaten op 12 meter hebt, eentje van 200 liter en eentje van 100 liter
              Dan zal je druppellader die 1 liter per minuut kan pompen, ze allebei kunnen vullen.

              Als iemand er een vat van 2000 liter zet, dan zal dat vat ook gevuld raken.. als je maar genoeg tijd hebt.
              Maar als het echt leeg is ben je beter af met een pomp die 20 liter per minuut kan omhoog pompen voor die tank.

              123

                http://www.aeg-automotive.com/en/products/id/92

                40 euro of zo, werkt al jaren prima

                Ik laat hem gewoon in de Cayman liggen en steek die vervolgens in het stopcontact.
                Heb ik nu een plug-in hybride of zo?

                123

                  Je ziet eerst een lege lifter, dus contact met de nokkenas is er gewoon
                  maar er is beetje ruimte boven bij de klep.

                  dan zie je hem vullen met olie
                  en zal de lifter de ruimte met de klep vullen.

                  Hydraulische klepstoters is dus geen techniek waar de kleppen hydraulisch aangestuurd worden.
                  Het enige wat de hydrauliek in dit verhaal doet, is zorgen dat je niet meer om de 5000 km je kleppen moet stellen.
                  En ze doen dat door de klepstoter hydraulisch op druk te zetten, zodat ze elke keer weer de juiste clearance hebben.
                  Er zonder werkt het nog altijd, maar heb je gewoon een lawaaierige klep beweging omdat hij de klep niet goed meer volgt.

                  123

                    weet het niet zeker, maar ik denk dat die 2.7’s en 3.0’s potentieel met MFI injectie zijn uitgerust.

                    123

                      ik wou het zelf hier net komen zetten :D

                      123

                        thx , ik vraag daar even na
                        en plaats mijn bevindingen in het olie analyse draadje dat ik eerder gestart had.

                        https://porscheforum.be/forum/24-algemeen/127417-olie-analyse-in-belgie

                        123

                          je suggestie van hydrauliek olie deed mijn frank vallen.

                          Ik heb destijds afgewogen om een lifter treatment of zo in te kappen, maar heb dan gelezen dat jet met ATF olie hetzelfde kon doen.

                          https://www.google.be/search?hl=en&dcr=0&q=atf+oil+valve+lifter+noise&oq=atf+&gs_l=psy-ab.3.0.35i39k1l2j0i67k1l2.53047.53768.0.54719.4.4.0.0.0.0.85.314.4.4.0….0…1.1.64.psy-ab..0.4.313.4ElFkVJpiOw

                          Ik denk dat hij met verse 0w40 en eens goed rijden ook al kans heeft dat het weggaat.. En als het na 150 km nog niet weg is kun je nog altijd ATF in kappen.

                          Doen ze blijkbaar ook bij merk garages..

                          1 liter olie aftappen en een liter ATF erin.
                          eens goed rond rijden, en dan de filters en olie vervangen.

                          ATF kuist meer vervuiling op, maar smeert iets minder goed.

                          123

                            [quote=”WD 1970″ post=256500]Ik weet niet of uw beschermengel zo groot is als bij vandamme…[/quote]

                            hydraulische lifters die niet volledig vullen, worden gewoon mechanische lifters, zoals op een klassieke 911. ander design, zelfde functionaliteit. maakt iets meer lawaai, maar is in principe geen groot probleem.
                            Een hydraulische lifter volgt de nokkenas beter, en heeft perfecte valve clearance. Eentje die niet volledig vult, die heeft iets grotere clearance, en die korte afstand die hij op de klep moet overbruggen, geeft een tik.. Netzoals een oude 911 die zijn kleppen gesteld moet krijgen. rijd prima, maakt wat lawaai, heeft iets minder power tot de kleppen weer gesteld zijn (vroeger heette dat gewoon een tune up)
                            En het is potentieel op te lossen door te rijden met propere , dunne olie.

                            Nu kan hij zijn auto idd laten thuisbrengen op de verzekering, niks mis mee.
                            Maar ik zou toch op zijn minst eens thuis gekomen eens proberen met dunne olie en wat olie druk, of die lifter zich niet herpakt.
                            Wat is het alternatief?

                            Klepdeksels eraf
                            nokkenassen eraf
                            Alle lifters vervangen (want als je enkel die ene vervangt kun je 2000km later net hetzelfde hebben)
                            timing opnieuw moeten doen.

                            Das gewoon een kostelijke zaak als je niet DIY zelf klust aan je auto.
                            En als je het wel DIY doet, is het een tijdrovende klote klus zoals Deepee al zei, je kant het met motor in de auto, maar het is niet iets wat je in 123 doet.

                            Dan lijkt het mij toch best de moeite waard om te troubleshooten en te proberen om die lifter zo te recupereren…

                            Als je mij niet gelooft, lees wat forums

                            https://www.google.be/search?hl=en&q=noisy+valve+lifter+987&gws_rd=cr&dcr=0&ei=5ha6WbLoMsnEwAKov4e4Dw

                            En je zal zien dat het een probleem is dat kan komen, maar ook gewoon weer kan gaan. zonder de motor open te leggen.

                            Tom987, blijf voor je dat je blok in orde is, timing niet verschoven,geen klep/zuiger contact, niks mis met je cyllinders.

                            Die discussie van de vuile olie, ik kan maar één iets zeggen.
                            Zelf olie verversen is echt niet moeilijk en dan weet je gewoon zelf wat er in je motor zit.
                            Je kan gewoon de Officiele Porsche onderhouds beurten laten doen, en de olie tussendoor vaker verversen. Zeker als je weinig km’s doet geen slecht idee.

                            Enkel een M10 Hex sleutel, en een oliefilter sleutel nodig,
                            En een goeie krik + wat assteunen of andere ondersteuning.

                            123

                              Het is iets dat kan voorkomen bij lang vuile olie gebruiken, als de interne passages van de lifter verstoppen.
                              En soms kun je het dus ook weer goed krijgen zonder motor te openen.

                              Als die spanner in orde is, en er enkel een lifter is die beetje rumoerig is, zou ik zeker niet teveel mee inzitten.
                              Geen trackdays als het aanhoud, maar normaal cruisen moet wel lukken denk ik.

                              mijn 944’s had ook last van een tikkende lifter toen ik hem pas kocht
                              en das allemaal goed gekomen met eens frequent verse goeie olie in te kappen… en eens een additief voor lifters in te kappen.. ben vergeten welke dat was het is al 10 jaar geleden.
                              na het additief was het grotendeels weg, en heeft ie eens een paar keer getikt bij opstarten.. maar na 2e olie verversing was het compleet weg.

                              Misschien hebben anderen meer real life feedback van de 987 motoren, zijn wel iets anders van design, maar ze werken wel volgens het zelfde principe : olie druk

                              123

                                als dat echt hun diagnose is..
                                hydraulische lifters zijn geen drama, kun je mee naar huis rijden
                                En als je vuile olie had, eventueel met verse olie dat het weer goed komt.

                                Ik zou hem laten vullen met 0w40, extra pul mee in geval je wat moet bijvullen onderweg na wat rijden.
                                En naar huis karren met dat ding.

                                Was er dan uberhaubt nog iets mis met die kettingspanner of niet???

                                123

                                  pdf ergens op een send file website zetten, link hier dan posten

                                  of eerst screenshot van maken… en dan screenshot uploaden op forum

                                15 reacties aan het bekijken - 1,981 tot 1,995 (van in totaal 2,180)