Aangemaakte reacties

15 reacties aan het bekijken - 2,146 tot 2,160 (van in totaal 2,180)
  • 123

      Welke maand is ie? na de zomer is volgende model jaar

      123

        IMG_13611421003063.jpg
        poster :

        123

          het was al geweten dat het een flat 6 zou blijven. En dan is het per definitie geen turbo in de GT4 want niet genoeg plek voor flat 6 en turbo buizen en intercooler werk.

          123

            Eens een test draad trekken naar achteren, kijken of het probleem dan weggaat.
            Zoniet is je toerenteller vermoedelijk rijp voor revisie.

            123

              Ik zie het zo , de meeste oudere Porsches zullen minder gebruikt worden voor dag dagelijks woon werk, en wel vaker voor uitstapjes en andere dingen , meer sportief rij gedrag.

              Als je de temperatuur van je olie op de olie retour leiding meet, dan kom je daar temps tegen die VER boven de waards op je dashboard temp meter komen.

              een 993 heeft uiteraard veel betere koeling dan pakweg een 911S uit begin de jaren 70.
              Maar dat wil gewoon zeggen dat die olie opnieuw afkoelt voor gebruik.. Maar hij wordt wel degelijk zo warm. op de retour

              Bv putje zomer, airco aan, en dan een tourrit met de club, binneweggetjes, veel optrekken
              Dan is die W60 volgens mij wel goed om te hebben.

              indruk meer te verbruiken, dat zou je toch duidelijk moeten weten, een ‘indruk’ lijkt me zo vaag.
              Das gewoon meetbaar en tenzij we richting de halve liter+ op 1000 km gaan (wat nog niet problematisch gaan) stelt het echt niets voor

              123

                [quote=”gijsbeer” post=172037]De 10W60 wordt overal de lucht in geprezen, de nieuwe wonderolie…
                Maar overal zetten ze er toch bij om best even de instructies van de fabrikant te raadplegen, zijn we nog even ver…
                Volgens Porsche zou het toch geen kwaad kunnen om nu deze olie te gaan gebruiken, daar ze ontwikkeld is voor de net iets oudere motor met hogere km stand.
                Als we deze willen gaan gebruiken, moeten we toch eens overstappen, er kan geen enkele *porsche reeds op 10W60 de fabriek verlaten hebben.
                Pffff… Ben aan frituurolie aan ‘t denken, hebben we wel steeds een lekkere geur bij! :popcorn:[/quote]

                10w60 bestond dan ook nog niet.

                Je moet rekening houden met wat olie moet doen. En hoe multigrade werkt.
                Multigrade wordt niet dunner door op te warmen, hij wordt dikker door af te koelen-

                De olie die je dus moet steken, is in eerste instantie gericht om te werken op een warme motor , en een lucht gekoelde motor wordt veel warmer dan een water pomper. Veel warmer.
                Dus die olie zal bij bedrijfstemperatuur prima vloeien en functioneren, maar zal VEEL meer afkoelen en bijgevolg bij koude motor VEEL dikker stromen.

                Daarom dus dat je bij koude motor, in je lucht gekoelde motor, je olie druk meter in eerste instantie gewoon veel hogere druk aantoont: omdat je pomp zoveel weerstand heeft bij het rond pompen van die dikke olie.
                Die olie hogere druk die je dus ziet is eigenlijk een symptoom van het koudestart probleem.

                Daarom dus heb je nood aan een goeie multigrade, zodat je bij opstarten van je motor, een zo goed mogelijke olie hebt.
                En aangezien een luchtkoeler bijlange niet zo snel opwarmt als een water koeler
                is 10w60 of 20w50 stukken beter dan een 5w40 of 10w40.

                123

                  Of ze zien gewoon dat die mens bij een ander OPC klant is, en ze willen of mogen niet op mekaars klanten springen zonder goedkeuring.

                  Lijkt me een heel plausibel punt, Porsche zal niet willen dat er onder de OPC’s concurrentie en gezaag bestaat. En bij overstappen van OPC naar ander OPC zal er vermoedelijk een commissie vergoeding voor moeten betaald worden.

                  Als je weet met welke winst marges Porsche werkt, begrijp je ook dat iemand die een nieuwe 991 koopt veel opbrengt.

                  123

                    [quote=”Dirk1″ post=251272]Hallo,

                    een 4 tal jaar geleden werden de cilinders en de cilinderkoppen eraf genomen, de cilinderkoppen werden nagekeken en de kleppen terug gerodeerd,( de wagen had toen een 130.000km) alle dichtingen en bouten werden vernieuwd vertrekkende vanaf het motorblok, ik heb olieverlies aan de geperste leiding van de hydraulische kettingspanners langs de kant chauffeur, deze heb al liggen en ga ik volgende week vervangen, en zelfs met dit verlies heb ik maar een verbruik van ongeveer een 0.5 liter op 8000 km, dus ik wil zeker niet overschaken naar minerale olie voor overdreven olieverbruik, ik wil enkel de correcte olie gebruiken voor deze motor.
                    vanaf dat moment is er synthetische olie op de motor.
                    raden jullie me dan de halfsynthetische 15w40 aan of ga ik terug naar minerale olie 20 w50?
                    nogmaals bedankt voor jullie snelle reactie :up: :up:[/quote]

                    Je blok is niet gesplit, en al je pakkingen op je koppen zijn vernieuwd.
                    Er is geen enkele reden waarom je geen full synthetisch zou gebruiken.

                    Gaat langer mee, heeft betere eigenschappen en je hebt meer opties qua viscositeit.

                    Het is hier niet echt een koud klimaat, en al helemaal niet als je in de winter niet veel gaat rijden.
                    Dus jij kan gewoon een 10W60 full syntheet nemen

                    Dus een Die heeft het juiste bereik om bij de warmere temperaturen van luchgekoeld te werken, en bij koude start nog voldoende viscositeit te hebben om je motor te smeren bij start up. En je motor blijft properder , minder sludge dan minerale olie.

                    multigrade wordt niet dunner bij warmworden, hij wordt dikker bij afkoelen.
                    Warm heeft hij zijn normale viscositeit.

                    Minerale olie verliest ook veel sneller zijn multigrade eigenschappen..
                    15w40 is wat mij betreft te dun voor een luchtkoeler, das olie voor de eerste watergekoelde Flat 6 Porsche motoren
                    Moest het blok gesplit zijn, en krukas en lagers allemaal zijn vervangen misschien, maar niet op een origineel 3.2 blok, das nooit gemaakt voor zoeen olie. Porsche classic raad 10w60 aan.

                    “10W-60 for 911 models with a
                    displacement of 3.0 litres or
                    more.
                    From 3.0-litre engines with drysump
                    lubrication upwards, the
                    air-cooled six-cylinder flat
                    engines of the 911 are suitable
                    for use with fully synthetic oil and
                    thus benefit from the advances in
                    oil development technology. ”

                    “What is the difference between the 20W-50 oil and the 10W-60 oil?
                    There are two main reasons why the 20W-50 oil is recommended for flat engines up to
                    a displacement of 2.7 litres and the 10W-60 oil is recommended from a displacement of
                    3.0 litres. Firstly, crucial developments in terms of engine technology, production
                    tolerances and materials took place between the 2.7- and 3.2-litre models, with the
                    introduction of the 3.0-litre turbo engine in 1975 representing the greatest enhancement
                    of engine performance. Secondly, Porsche Classic has drawn here on its extensive
                    experience in the use of oils in air-cooled flat engines. “

                    123

                      bump, zou ik eigenlijk ook wel eens willen doen…
                      Heb zelfde vragen…

                      123

                        met de olie dop erop
                        eens een pul remmenreiniger nemen, en gelocaliseerd op een aantal buizen en fittings van je inlaat spuiten

                        Als de motor plots sneller draait heb je daar een vaccum lek, het zuigt de remmenreiniger, wat het sneller lopen veroorzaakt.

                        Kan bv van een aantal pakkingen of vacuum leidingen komen, maar ook van bv de injector seals.

                        123

                          er is niks zo ambetant als iets te koop zetten en dan een hoop zeveraars te zien verschijnen die niks gaan kopen.
                          my 2 cts. tis hier het zeverhoekje niet.

                          123

                            Behalve voor wie echt track days doet zie ik niet echt de lol van 19 inch wielen in
                            toch niet voor wie echt ritjes wil maken op de wegen die zelden zonder gebreken zijn.

                            Duurdere banden
                            meer banden slijtage
                            harder rij gevoel, elke put voel je veel meer.
                            18 en 19 inch zijn automatisch bredere banden, dus als er spoorvorming is merk je het veel meer
                            Meer risico op stoep rand schade
                            Meer risico op lek rijden

                            Het ziet er iets mooier uit, maar dat zie je toch niet als je er in zit…
                            Ik heb liever het gemak van de 17’s, moet nergens naar om kijken..

                            123

                              de eerste 924’s waren nog niet volledig gegalvaniserd , enkel de onderste helft van het basis chassis.

                              Dus opzich kun je wel roest vinden op panels, maar meestal is de kas zelf , toch zeker de dorpels en zo goed.

                              123

                                yep.. go for it..
                                gewoon zorgen dat er niets in de leidingen kan komen als je ooit nog je airco terug wil aankoppelen

                                123

                                  wie is fb en wie is lds?

                                15 reacties aan het bekijken - 2,146 tot 2,160 (van in totaal 2,180)