Aangemaakte reacties

15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 59)
    • Het zou kunnen dat een +12 Volt kabel (of klem) ergens in een plasje water ligt, en daardoor de batterij ontlaadt naar de massa toe. Bij het demareren kán de spanning nog juist hoog genoeg zijn om de startmotor te laten draaien, maar onvoldoende om de elektronica te voeden.

        Om concreet op Janicks vraag te antwoorden:

        Bij de 2,7L motoren van 2005 bij zowel de Cayman of Boxster blijkt er wel degelijk een aanpassing te zijn gebeurd volgens Autogids. Waarschijnlijk SW motorsturing. Of dit ook zo was bij de 2,9L versies vanaf 2009 die een volledig vernieuwde motor hadden weet ik niet met zekerheid. In ieder geval volgens mij een te verwaarlozen verschil omdat het koppel veel minder gedaald was in verhouding met het aantal mindere pk’s. Het was duidelijk wel de bedoeling om de pk’s te reduceren, met behoud van een zo groot mogelijk koppel, gezien de BIV werd verrekend onder andere naar het aantal pk’s en niet het motorkoppel.

          In de Autogids van maart 2005 werd een gedetailleerde test gepubliceerd van de Boxster 2,7L met 240pk. Enkele pagina’s verder werd een nabeschouwing gegeven over dezelfde Boxster 2,7L maar met het gereduceerde vermogen van 211pk. De ‘toegeknepen’ versie was iéts duurder bij aankoop, maar de BIV werd gehalveerd. De conclusie was dat zowel de 100km/h sprint als de 1000m spurt heel weinig verschilden tussen beide versies. De 100km/h spurt bij de 211pk versie duurde slechts enkele 10-den van een seconde langer. Ik heb zelf de Boxster 987.2 van 2,9l met 211pk. In het handboek wordt melding gemaakt van de 211pk versie die verkrijgbaar is in enkele landen. Bij de 255pk versie wordt een koppel vermeld van 290 Nm tussen 4400 en 6000 rpm. Geen melding van een lager koppel bij de 211pk versie. Alhoewel er hier logisch gezien wel een verschil zal zijn. Ik heb wel eens een 255pk versie gereden, maar deze had de automaat. De mijne is een handbak. Ik kon niet direct een verschil ervaren. Sindsdien nooit echt meer de behoefte gehad om de aanpassing naar de oorspronkelijke 255pk te laten uitvoeren, die inderdaad blijkbaar gemakkelijk uitvoerbaar is. Mijn zoon heeft een Skoda Octavia Combi VRS245 van 2017 met 245pk. Een zéér aangename, sportieve wagen. Toch Minder snel dan mijn 211pk Boxster in alle opzichten. De Boxster is een totaal andere benadering van rijden.

            Inderdaad, silicone op de autolak moet je proberen te vermijden. Het is niet agressief voor de autolak, maar het is problematisch als het koetswerk op die plaats eventueel moet herspoten worden. Zelfs na het opschuren blijkt de hechting van de verf daar niet ideaal te zijn.
            2 maal per jaar (bij het plaatsen en het wegnemen van de hardtop) wrijf ik alle rubbers in met een doekje waarop ik silicone heb gespoten. Op die manier kan ik voorkomen dat silicone op de lak terecht komt. Altijd goede resultaten gehad. Geen gekraak of gepiep van de rubbers of windgeruis tengevolge van een minder goede afsluiting van de rubbers. Ik denk dat vaseline op een doekje deppen en uitwrijven, zoals gemeld ook zonder risico’s is. De rubberspray zal ideaal zijn, maar bij gebrek aan deze, zijn andere oplossingen dus ook mogelijk.

              Inderdaad goed om daar ook eens over na te denken.
              Als alles goed gaat, staat men er zelden bij stil hoe goed we het hebben. Een tegenslag moet men positief kunnen benaderen; een keer een tegenslag, gecompenseerd met een meevaller is heus niet abnormaal. Dus niet teveel ‘janken’ als het eens tegenslaat. Balans is in evenwicht.
              Maar als het verdict kanker is, sta je voor een voldongen feit. In vele gevallen kan je er niets aan doen. Dan nog te weten dat velen die dit meemaken meestal zéér positief ingesteld zijn. Daar kunnen we soms veel van leren.

                Inderdaad, kan ik begrijpen.

                Maar, zoals iedereen weet kan roestvorming oppervlakkig hersteld worden of ingrijpend. In beide gevallen kan de verkoper claimen dat de roestvorming ‘behandeld’ is geweest. Bij oppervlakkige behandeling komt de roest na de garantieperiode reeds terug. Bij ingrijpende behandeling mogelijks definitief opgelost.
                Ik zou in ieder geval ‘achterdochtig’ zijn als ik niet te weten kan komen hoe alles is aangepakt geweest. De keuze ligt bij de verkoper.

                  Nog een reactie op wat Vandamme schreef.

                  Zou het niet kunnen dat RCS automobile bewust de (eventuele) roestplekken nog niet heeft behandeld, wetende dat roest op deze plaats één van de zwakke punten is van een 964. Een geïnformeerde kandidaat koper (en kenner in dit geval) die op zoek gaat naar een 964 zal zéker aandacht besteden aan de zwakke punten. Op die manier kan de kandidaat koper de werkelijke toestand van de wagen aanschouwen. Bij een eventuele aankoop kan er besproken worden hoe een en ander wordt opgelost. Soms is het vertrouwen groter als men de werkelijke staat van de wagen durft te laten zien, eerder dan op voorhand alles in orde te brengen.

                    Het enige goede nieuws is dat je kan concluderen dat de motor in prima conditie verkeerd. Opgave van Porsche is 211pk en 290nm koppel.

                    280€ is wel veel geld om daar zeker van te zijn . . .

                      Seba,

                      Ik had reeds bewondering voor uw inzet om iets te organiseren. Ik zie dat je er veel tijd en werk hebt ingestoken. Jammer genoeg kwam corona2 té vlug.
                      Ik heb veel respect voor uw beslissing. Hopelijk is niet alles verloren, en kan dit verschoven worden naar later. Als ik dan in het binnenland ben, schrijf ik me dan ook in.

                      Groeten

                        De 2.9L motor in de 987.2 is nog geen DFI motor, en had reeds geen IMS meer. De 3.4L 987.2 was wel een DFI. In het begin zijn er enkele problemen geweest met de benzinepomp van de DFI 3.4L. Pas vanaf de 981 is de 2.7L ook een DFI geworden.

                          Hmm ! Heb ik dat goed begrepen ?

                          Onze Webmaster verkoopt 2 jaar geleden de cabrio van zijn wederhelft, om er dan voor te zorgen dat er een Boxster voor zijn deur staat, juist enkele dagen voor zijn verjaardag !
                          Gefeliciteerd alvast !

                            Ik beaam wat YS zegt dat driekwart van de wagens grijs, donkergrijs of zwart zijn. ik denk dat vele mensen wél graag een fris kleurtje zien, en vooral voor een sportieve wagen. Ook zelfs voor een kleine wagen om de boodschappen mee te gaan doen. Eerder nog dan voor een middenklasser.

                            Echter, voor een sportieve bolide kiezen velen nog voor een ‘kleur’ dat niet té veel opvalt, omdat dit misschien ook vlugger zal ‘tegensteken’ en dus blijven we vaak opteren voor een grijze tint dat meest kans maakt om ‘in’ te blijven. Zeker voor een wagen die 20 jaar of zelfs langer zal gebruikt worden.
                            Ik vermoed dat velen graag een mooi fris kleurtje zien voor een wagen, maar dan liefst voor de wagen van een ander. Men wil dit risico niet lopen.

                            In de 70-er jaren reden er ook veel witte wagens rond. Nadien, gedurende een 20-tal jaren geen witte wagens meer te zien. Sinds een 15-tal jaren is wit terug ‘in’.

                              Bij mijn weten waren de 2 hendeltjes links en rechts van de handrem inderdaad om de warme en koude luchtstroom te regelen, komende van de achterliggende motor.

                              Volkswagen produceerde het type 1 vanaf 1938, later gekend als de VW Kever.
                              Type 2 was het VW busje (vanaf 1967)
                              Type 3 was de VW 1500/1600 (van 1960 tot 1973). verkrijgbaar in sedan, fastback en variant.
                              Type 4 was de VW 411/412 (1968 tot 1974).

                              Tot type 4 waren alle Volkswagens flat-4 luchtgekoelde motoren. Gezien de Braziliaanse markt afgesloten was voor auto-import, werd de sportieve VW SP2 daar ontwikkeld op basis van de VW Type 3 en 4.

                              In 1970 kwam de eerste 4-in-lijn watergekoelde motor op de markt, gebruikt in de voorwiel aangedreven VW-K70. Ontwikkeld door NSU.
                              De Scirocco 1 en Golf 1 kwamen op de markt in 1974 of 75.

                              Er werd ook nog een VW-SP3 ontwikkeld, een voorwielaangedreven auto met een 4-in-lijn watergekoelde motor, eveneens voor de Braziliaanse markt.

                                Inderdaad. Dat denk ik ook, en is logisch.

                                Als men nieuwe banden heeft, kan de buitendiameter van de band gemakkelijk 12 mm groter zijn dan bij een versleten band. Bij een banddiameter van 60 cm maakt dit reeds een verschil van 2 %.

                                De tendens is om de banden harder op te blazen dan voorheen vergeleken met dezelfde bandenmaat. Vaak zelfs meer dab 0,5 bar. Zogezegd om minder rolweerstand te bekomen.

                                Om er nu zeker van te zijn dat de snelheid aangegeven op het dashboard van de wagen nooit hoger zal zijn dan de reële snelheid wordt nog een marge genomen. Bij het ene merk/model meer dan het ander.

                                Dus een verschil van 5% is normaal. Zo’n 10% verschil is ook niet abnormaal, vooral bij oudere wagens, zoals reeds aangehaald.

                                  [quote=”vandamme” post=280889][quote=”Yellow Submarine” post=280886]Ik ben niet mee. Alle tellers geven toch een 5 à 10 km te hoge snelheid aan, vergeleken met een GPS, niet?[/quote]

                                  nee hoor.
                                  het is een mechanisch iets, en hangt echt af van de bandenmaat

                                  vroeger had je meer kans op afwijking dan nu.
                                  Moderne auto’s van de laatste 20 jaar schelen echt niet veel meer… toch zeker niet met de juiste banden erop.
                                  Mijn 987 scheelt 2 km op 160 per uur
                                  Mijn 120D scheelt 3 km op 130 per uur

                                  Vroeger had je veel meer kans op grotere afwijking , maar ook daar scheelde het van auto tot auto[/quote]

                                  Ik begrijp de reactie van YS. Gezien de 911 SC van 1980 is, is het niet abnormaal dat er een verschil van zo’n 10km per uur vastgesteld wordt in vergelijking met gps.
                                  Ik ga ook akkoord mat vandammes schrijven dat bij de auto’s vande laatste 20 jaar niet zoveel verschil meer is dan voorheen. Dus; geen probleem.
                                  Ik veronderstel als de bandenmaat op de 911SC voldoet aan de voorgeschreven bandenmaat, er dus in feite geen correctie hoeft uitgevoerd te worden.

                                15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 59)