Aangemaakte reacties
-
[quote=”gdpsuz1982″ post=281579]bestaat ook zo een ‘flash’ pauze ‘flash’ voor de 1988 3.2 ?[/quote]
Neen, die bestaat niet want die Motronic 1 ECU slaat geen foutcodes op. Is dus eigenlijk nog makkelijk te debuggen ;-)
Ik heb uit een oude Volvo 940 ABS doos (ebay) een ‘breakout-cable’ gemaakt (zelfde connector dan de 3.2 ECU en zo naar een apart doosje waar ik parallel alle signalen kan uitlezen die in/uit de ECU gaan.
Ik kan dus eerst de sensoren uitmeten zonder ECU aangesloten en dan de ECU aansluiten en parallel alles meten.En om te meten heb ik me een super-cheap digitaal handheld oscilloscoopje aangeschaft voor 32 EUR op Amazon (DSO shell). Is niet perfect maar voor de lage-frequentiesignalen van deze wagen meer dan voldoende om te ‘zien’ wat er gebeurd en veel handiger dan mijn oude analoge scope met beeldbuis.
Easy, simpel, geen CAN-bus gedoe, gewoon wat analoge signalen in de 3.2.
in antwoord op: diagnose apparaatVandamme, als die speedo de verkeerde verhouding heeft, dan je dagteller daarin toch ook ? DIe heeft toch dezelfde input en dus ook dezelfde gears ?
in antwoord op: kilometerteller[quote=”kleinekastenteufel” post=280616]Van één van je achteruitrijlichten kan je ook een mistlicht maken, zeer goedkoop.[/quote]
Heb ondertussen begrepen dat ik geen mistlicht moet hebben op mijn USA model want het was niet ‘origineel voorzien’ op de USA modellen.in antwoord op: periodieke oldtimer keuringAls je dit wil aanpassen kan je er zo’n doosje tussensteken die het signaal regenereert en van frequentie aanpast volgens de settings : https://yellr.com
Maar eerst wel testen of het altijd evenveel ‘te laag’ is (in %) want dit soort correctiedoosjes past gewoon een percentage toe. Met uw statement ‘meet 10 km/h’ te laag kunnen we dat niet zeggen. Je zou met GPS bijvoorbeeld ernaast stabiel moeten rijden aan een aantal snelheden en dan bekijken wat je speedo aangeeft om zo te bepalen hoeveel verschil er op zit en of dat verschil ‘stabiel’ is (zou moeten).Zoals hierboven al aangegeven kan je de tandwieltjes in de speedo eventueel laten wijzigen om de verhouding aan te passen.
Of zelfbouw – lijkt zelfs niet zo moeilijk (ik denk dat ik zelf eerst deze ga proberen) : https://members.rennlist.com/tom86951/Speedometer%20Calibrator%20Page1.html
Frank
in antwoord op: kilometerteller[quote=”vandamme” post=279397]normaal niet, zelfs nieuwe amerikaanen worden toegelaten met enkel rooie pinkers.. heb vandaag nog een nieuwe mustang zo zien rondrijden.[/quote]
Goed nieuws, dan zou ie zonder opmerkingen moeten kunnen passeren.
in antwoord op: periodieke oldtimer keuring[quote=”gdpsuz1982″ post=279372]vandaag langsgeweest (Eeklo, via afspraak).
“Ah, ‘ t is nen Amerikaansen ?”
Ik: “Hoe weet u dat, mijnheer ?”
“Awel, hij heeft geen mistlicht achteraan”…
Ik: “U bent zowaar een kenner”… (shit, ik wist dat zelf niet…)
“Geen opmerkingen mijnheer, mooi wagentje, tot binnen 2 jaar”.
Jippiekajéé…[/quote]
Goed nieuws dus voor mijne ‘Amerikaan’ ! Ik zag het echt niet zitten om zo’n los mistlicht te plaatsen. De mistlichten vanaf ’86 dacht ik zitten in de reflector verwerkt maar dat ding is niet goedkoop om te vervangen.
Wel altijd bizar gevonden dat er mistlichten vooraan op staan maar achteraan niet.Iemand die weet of ze van die ‘rode pinkers’ een probleem maken ? (Mijne heeft de rode achterlenzen en niet die met de oranje richtingaanwijzers).
in antwoord op: periodieke oldtimer keuringGood thinking Vandamme,
daarom heb ik dit jaar 10w60 gekocht ipv 10w40. Ik had hetzelfde gedacht.
Op zich moet dat voor die rocker seals toch lukken : wiel weghalen, cat weghalen, kleppendeksel weg en dan ben je toch aan de asjes ?
in antwoord op: WinterprepHij is van 1985, 88K miles en ik denk niet dat die koppen er ooit af zijn geweest. In al het papierwerk toch niets van teruggevonden. Dat zou wel duidelijk geweest zijn neem ik aan.
Maar dat ga ik ook niet doen voor die 3 – 5 lekjes die hij laat na een rit. Daarna stopt het ook, het is niet dat die blijft lekken.in antwoord op: Winterprep@Vandamme
Is idd niet op de afsluiting kleppendeksel, maar eerder waar die witte pijl staat dat die ‘vettig’ staat. Waar de ‘camshaft housing’ de cylinderkop raakt is dat zeker. Ook op het uiterste einde van het kleppendeksel is hij wat vettig (cirkel).
Boven de return tubes zie ik ook nog vettige plekken. Moeilijk te zien waar alles juist vandaan komt dus alles maar in detail gekuist en foto’s genomen als ‘base case’ en na de volgende rit eens goed kijken waar het lek vandaan komt zeker ? Na gewoon 15 min idle draaien is er nog geen lek te bespeuren.in antwoord op: WinterprepKlopt,
nieuwe pakking heb ik al in huis en ook de RS rubber seals voor de assjes van de ‘rockers’. De return tubes zijn vorig jaar reeds vervangen en hebben het probleem niet opgelost.
Het kleppendeskel ‘zweet’ een beetje olie, niet veel maar genoeg om er steeds een karton te moeten onder leggen.Zal ze eerst eens voorzichtig aantrekken met momentsleutel. Eens zien of ik daar aan kan zonder cat te verwijderen.
Frank
in antwoord op: WinterprepJa,
hij staat gewoon thuis, always ready, dus ‘t is niet dat ik er helemaal niet meer mee ga rijden. Als het droog is komt ie inderdaad buiten maar het is toch een feit dat het maar 1x/maand is dat het uitkomt dat het en droog is én dat ik tijd heb, …
En @vandamme : ja de werkjes / improvements gebeuren idd tijdens de winter. Ik heb wel maar een kort lijstje deze winter :
(a) er is nog een heel klein olielekje aan het kleppendeksel achteraan bestuurderszijde dat nog een druppeltje of 3 laat vallen na switchoff. Eens bekijken of we dat nog wegkrijgen en
(b) de staat van de rubber bushings vooraan eens bekijken en zien of we die moeten vervangen (geen historie bekend).in antwoord op: WinterprepNope,
switch is toast dan. Zie het schema hierboven : er mag/kan nooit een verbinding zijn tss pin 30 en 75 in de switch. Ttz als je de switch zonder bekabeling doormeet.
Als je de bekabeling laat zitten natuurlijk en je zet de switch in stand 1 met sleutel in positie 1 of 2 zal zowel pin 30 als 75 aan de + pool van de batterij geschakeld worden natuurlijk. Maar jou garagist zal dat wel juist gemeten hebben.Eén gouden tip voor alle pre-90 911 drivers : installeer headlight relays zodat de stroom van die zwareverbruikers niet meer door de switch loopt maar door de relay (die daar beter tegen kan). De switch draagt dan enkel het kleine stroompje om het spoel van de relay te doen aanslaan. Minder warmte, minder slijtage én de headlights zullen feller schijnen omdat je de kabellengte (= weerstand) naar de koplampen kan beperken.
Er zijn ‘kits’ van JWest of Kroon Wire Harnasses, of je kan zelf 2 automotive relays ertussen schuiven. Ik heb dat gedaan vooraan de fuse box om de kabellengte batterij- relay – headlights zo kort mogelijk te houden.Tweede gouden tip : installeer een paar extra in-line zekeringen. Dat heeft Porsche trouwens zelf ook gedaan in latere modellen (vanaf 88). Voor mijn US model 85 :
– ashtray light (1 Ã 3 A)
– instrument lights (3A of minder indien LEDs)
– airco blower vooraan, 7,5 A zekering nabij fan motor
– airco evap blower relay, 15A zekering in smugglers box nabij relais
– 2x 10A zekering voor footwell blowers (verwarming)Frank
in antwoord op: 911 1986 lichtswitchTja,
Dan toch eens stalk en switch afzonderlijk doormeten (znder kabels) om te valideren dat ze intern correct zijn. Als dat ok is, zit er ergens toch iets in de cablage maar dat kan ook verderop in de kabelboom zijn natuurlijk (scheurtje in de isolatie, slechte massa,…)
in antwoord op: 911 1986 lichtswitchTja,
Dan toch eens stalk en switch afzonderlijk doormeten (znder kabels) om te valideren dat ze intern correct zijn. Als dat ok is, zit er ergens toch iets in de cablage maar dat kan ook verderop in de kabelboom zijn natuurlijk (scheurtje in de isolatie, slechte massa,…)
in antwoord op: 911 1986 lichtswitchEn ‘t is een regenachtige dag, dus ben ik adhv uw foto’s de kablage aan het nagaan :
Als ik ervan uit ga dat de 2,5 mm rood echt op pin 30 zit, en de 2e pin 30 vrij is kan ik van pin 30 met de wijzers van de klok mee volgen :
Pin 30 : juist aangesloten
Pin 58a : 3x Black/Blue – juist aangesloten (wel hier een 3A zekering tussensteken na het fixen van de problemen)
Pin 57 : moet Wit/Groen zijn, moeilijk te zien maar lijkt te kloppen
Pin 75 : eerste : Rood/Wit – klopt, tweede : moet ook Rood/wit zijn, lijkt eerder Wit/Rood ?
te checken of die wel correct naar pin 30 van de nieuwe stalk gaat
Pin R : 2x Grijs/Rood : klopt
Pin L : 2x Grijs/Zwart, lijkt OK, moeilijk te zien op de foto?
Pin K : Grijs/Geel en grijs , lijkt OK, die laatste is moeilijk te zien (de grijze naar ashtray light ook afzekeren)
Pin 56 : Wit/Zwart : OK – maar aan deze terminal zou maar 1 connector zitten volgens plan, ik zie hier nog een vrije connector ? Of zit die aan het schupje op de kabel ?Ik zou eerst de bronnen van stroom wegnemen en zien wat er dan werkt :
Een keertje zonder de rode op pin 30,
Een keertje zonder de grijze aan uw nieuwe stalk
Een keertje zonder de 75 rood/wit connectedin antwoord op: 911 1986 lichtswitch