Aangemaakte reacties

15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 118)
    • Ik weet niet of je’m doorhad maar de light swicth kan je idd testen (los, zonder cablage) door het ‘schema’ te lezen :

      Dus eigenlijk zijn het intern 2 schakelaars, de eerste verbindt pin 30 (always hot) met enkele pins, de tweede pin 75 (acc/run sleutelcontact)

      (pin 57 dient enkel om het groene lampje in je speedo aan te zetten om aan te geven dat je light switch in pos 1 staat)
      (pin 58a is intern met de 12V van Pin 30 verbonden maar via een draaibare weerstand als ‘dimmer’)

        Danny,

        als ik het schema even bekijk :

        Bronnen van stroom naar de lichten :
        Pin 30 light switch – komt van sleutelcontact 30 – always hot, 12V moet meetbaar zijn zonder alles te verwijderen
        Pin 75 light switch – komt van sleutelcontact X – +12V als sleutel in pos ACC of RUN staat (pos 1/2, niet start, niet off), idem meetbaar
        Pin d op de stalk – komt van sleutelcontact P – +12V als de sleutel uit contact is (stand OFF) voor parkeerlichten, idem meetbaar

        Schakeling in de light switch

        1/ ZONDER SLEUTEL IN CONTACT
        Pin 30 = 12V
        Pin 75 = 0V
        Pinkerhendel neutraal zetten (zowel voor pinkers als voor high beams)

        Stand 0 : moet overall 0V meten behalve op pin 30
        Stand 1 light switch : 12V op L/R en 58a na te meten
        en dus de city of sidelights voor/achter moeten werken , de license plate lights ook
        Stand 2 light switch : geen verschil met stand 1 zonder contact
        De andere terminals moeten dus op 0V blijven (te checken waar dat niet zo is) – daar zit dan ergens een wiring fout of is er intern een fout in de schakelaar

        2/ MET SLEUTEL IN CONTACT STAND 1
        Pin 30 = 12V
        Pin 75 = 12V
        Stalk neutraal

        Stand 1 : zelfde terminals als hierboven
        + de stalk naar stuur trekken moet de highbeams doen flashen via 12V pin 75 light switch -> pin 30 stalk 12V -> 56a 12V out naar high beams

        Stand 2 : zelfde terminals als hierboven
        + normale lichten aan via pin 56 van de light switch die aan 75 wordt gelegd en dus ook 12V out geeft (na te meten)
        + headlights flash test (zie stap hierboven) moet werken
        + pin 56 geeft die 12V ook door aan pin 56 van de stalk en door de hendel weg te duwen geeft die de 12V door aan pin 56a stalk (high beams)

        pin 57 is een functie voor de speedo
        via pin K wordt het ashtray light (unfused !) gevoed alsook fog light switch gevoed (naar pin 15 daar), aan de ashtray light te zien geeft die 12V door vanaf stand 1 van de switch.

        3/ MY86
        Speciaal aan de MY86 is de diode tussen terminal R en de stalk 58R. Dit omdat ook de license plate lights achteraan via punt R gevoed worden (en fuse 7). Indien de diode er niet zou staan dan zou bij het aansteken van de rechter parkeerlichten, ook de license plat lights aan gaan/ blijven branden. Nu houdt die diode de stroomrichting daar tegen en het is aan de kathode kant van de diode dat 58R van de stalk (voeding rechts parkeerlicht) naar de lamp echt vooraan en de rechtse tail light assembly.
        De diode heeft een richting, dus die ook zeker nakijken.

        4/ Kablage
        Goed checken of je nergens twee spade connectoren tegen elkaar duwt of zoiets, dat kan ook rare fenomenen geven. Dus ik zou de light switch er terug uithalen en ‘vrij hangend’ testen / doormeten alvorens alles terug te monteren.
        Ook nog eens goed de cablage naar de turn stalk nakijken want dat is toch het laatste wat je hebt toegevoegd ?

          Misschien toch nog 1 vraag over cablage : op terminal 30 komt een rode kabel toe (2,5mm) die ‘always hot’ is. Op terminal 75 een rode met fijne witte lijn (ook 2,5mm) die enkel hot is als de sleutel in het contact steekt en die in pos 1 of 2 gedraaid is (ACC or Run). Benje zeker dat je deze twee niet verwisseld hebt ?

            Beste,

            hieronder de ‘connection table’ die de switch moet geven (van Pelicanparts).
            Multimeter op Ohms zetten en de switch (zonder cablage) doormeten is het beste wat je kan doen (maar dan moet ie er terug uit en alles los natuurlijk).

            Als ik op mijn MY85 check dan komen de dag/sidelights wel aan, ook zonder sleutel in het contact. De echte koplampen of high-beams niet, ook al ga je naar stand 2.

            Echter : als de stalk gewijzigd is zou ik daar eerst alle connecties checken ?
            Heb je de diode ook teruggestoken (parkeerlichtwerking) in de juiste richting ?

            PM me als je het schema van de ’86 nodig hebt. Ik zal het ook even bestuderen om te zien wat er mis zou kunnen zijn.
            Ik zal het zelf even verder bestuderen om te zien of ik jou events kan ‘recreëren’.

              OK,

              even mijn hoofd erbij gehouden en vandaag idd betere meting van het injectiesignaal. Je ziet duidelijk hoe de injectie eerst open gestuurd wordt (eerste piek positief) en dan via pulsjes open gehouden wordt voor een zekere periode die door de Motronic berekend wordt.
              Dit klopt nagenoeg met wat ‘de theorie’ voorschrijft alleen die hoge piek op het einde kan ik niet thuisbrengen. Normaal zou die moeten afvallen (sluiten) en wat uitdeinen rond ‘0’.

              O ja, en de ‘periode’ voor één sinus van de speed reference sensor is hier 0,54 ms (of 1852 Hz), er staan 129 tanden op het vliegwiel dus het aantal rotaties per minuut (rpm) is dan 60 / ( 0,00054 * 129) = 861,3 toeren/minuut en mijn rpm meter staat eerder rond de 800. Nu heb ik meteen een manier om de 880 à 900 rpm idle die ik zoek correcter af te stellen, nog een klein duwke omhoog dan he.

                ‘k zal er eens over nadenken maar dit is mijn eerste Porsche en ik heb weinig zicht op de elektriciteit van de generatie voor ’84 (CDI box, …). De mijne ken ik nu zowat vanbuiten na de herstelling van de cruise control box en de analyse van de Motronic.

                  Mission accomplished !

                  Eerst even getest zonder de ECU eraanvoor de veiligheid. CHT sensor op cylinder 3 doorgemeten (in Ohm range voor ong 20°C, kan kloppen in garage), idem voor Air temp sensor in AFM, alle grounds tov elkaar < 2 Ohm, > +12V op pin 35 en 18 van de DME bij contact, Yes. Alles OK, 2 power leds branden, ik krijg 12.7V en de Idle throttle LED brandt ook. Super.
                  Dan maar Motronic eraan en de wagen starten.

                  Hier met meting van de voedingsspanning van de AFM die 5V zou moeten zijn +/- 5mV. Nipt in range (aan de lage kant).

                  Reference sensor op het vliegwiel, moet een puls geven bij elke rotatie van >2V. Hier is de verdeling 5V per blokje, dus rond de 8V puls is zeker in range.

                  Speed sensor geeft de rpm’s aan en is een magnetische pickup met 8 polen dacht ik, moet > 2,5V puls geven en mooi sinusvormig zijn. Check !

                  Dan nog de injectoren, hier zit de polariteit verkeerd aangesloten (omgedraaid dus) maar de vorm klopt al, volgende keer moet ik de settings van de oscilloscoop wat tunen om beter de signalen te kunnen vergelijken met wat het moet zijn.

                  Zou moeten zijn :

                  Maar ik krijg de trigger niet goed ingesteld.

                  En dan nog de Idle control valve die 2 signalen heeft, eentje voor de klep dichter te draaien (minder lucht), eentje voor meer. Hier moet ik de werking nog wat beter bestuderen want de 2 signalen lopen gelijktijdig. Misschien eerder een PWM achtige sturing.

                  Dus, supercontent :
                  – 5 min om te installeren
                  – 15 min om door alle testen te lopen (alle inputs, alle outputs)
                  Geen gepruts meer om connectoren los te doen, je multimeter kabel proberen vast te klemmen, backprobing van connectoren, …

                  Enige minpuntje : de LED die de power voor de brandstofpomp moest aangeven komt niet aan. Eigenlijk geeft de ECU een circuit naar Ground voor fase II van het DME relais en dat probeer ik te detecteren. De LED zou aangaan als er <1 Volt verschil is met GND. Alleen de output van de transistor blijkt nog 1.3V tov GND te zijn. Spijtig maar het zij zo.

                    [quote=”Philip7″ post=278063]Een aantal jaar geleden kreeg ik mijn 911 3.2 gekeurd in Antwerpen met Amerikaanse koplampen. Dus ook enkel 1 stand.
                    Ik lees hier op het forum dat de oldtimer keuring blijkbaar verstrengd is.
                    Geraken deze nog door de keuring? Vind er nergens iets over terug.
                    Of worden het nieuwe lichtjes kopen?[/quote]

                    Bij de richtlijnen voor de keuring staat steeds ‘Indien origineel aanwezig’ dus ik denk niet dat de 1 stand een probleem kan geven. Het beeld van het licht moet juist zijn en de kleur volgens de afspraken/wet (geen filters op, …).
                    Soit, ik heb wel de ‘Euro H4’ headlights staan, maar geen mistlamp achteraan (is dus ‘origineel niet aanwezig’ op US versie) dus dat zal wel mogen en de sidelights vooraan (oranje zoals een pinker) en de rode richtingaanwijzers achteraan.
                    Ik hoop dat de afwijkende kleuren dus mogen.

                      [quote=”mcs51″ post=277782]Ligt het aan mijn PC?
                      Ik weet het niet
                      Maar die PDF’s krijg ik niet open :(

                      Probeer deze eens… …
                      [/quote]

                      Nope, zat toch een probleempje in de files, ik heb de attachment vernieuwd in mijn post.
                      Min of meer zelfde pagina’s maar ook wiring schema erbij.

                      Toch ook nog de 1982 Alarm wiring diagram gevonden, in attach bij deze post…

                        [quote=”dobbels” post=277090]Hoi,

                        Hij is van 82 en 928 s.
                        Maar de vraag was ,als je die controle box weg neemt,is het normaal dat de wagen nog start zonder controle box.

                        Groeten Mike.[/quote]

                        Ik heb enkel wat pagina’s van een 84 teruggevonden in de service manual

                          Titel klonk veelbelovend maar ik vind mijn perfecte 911 MY 72-73 in zilver nog niet binnen budget. Zal nog wat langer moeten wachten zeker :-)

                            Bij mij is dat onder belasting ook zo (Mobil1 0W40) : op temperatuur en idle = peilstok net in het midden en oliepeilmeter net in het midden. Onder belasting -> oliepeilmeter gaat snel naar helemaal beneden.
                            Die oliepeilmeter dient eigenlijk ALLEEN uitgelezen te worden bij idle op bedrijfstemperatuur en wagen volledig vlak opgesteld ! En dan nog is ie maar een backup voor de peilstok die de referentie is.

                            Wat jij ziet is dat bij acceleratie (rpms maken) jou oliepomp goed aan de slag gaat en de olie wegpompt uit de tank en door de motor heen stuurt (= GOED), de scavenge pump stuurt die dan terug (via filter en eventueel koeler naar het oliereservoir. Dit zijn 2 onafhankelijke circuits en de sump onderaan in het motorblok zal tijdens de werking ‘het verschil’ aan olie opvangen.

                            Uit ervaring : eens bijgevuld tot 2/3 tussen min en max op peilstok en dan dipt de oliepeilmeter nog, maar net iets minder diep natuurlijk.

                              Tja,

                              dat is wat mij nog tegenhoudt: die extra antenne valt zelden mooi weg te werken. Een plakantenne op glas wil ik niet (voor het zicht), een extra gat boren door de carosserie of dak heb ik er ook niet voor over.

                              Dus is was al aan het kijken naar een folieantenne (of DAB+ only) die ik dan maar probeer weg te steken onder de hoedenplank achteraan en via de centrale tunnel met de kabel naar voren komen. Vooraan vind ik weinig ander alternatief of ze weg te steken.

                                11 bar ! Dat zat goed vast ! Ze zijn toch niet door de garage geschoten dan ?
                                Ik heb de mijne los gekregen met een voet-fietspompje en ong 3 à 4 bar en dan schoten ze al hard tegen het houten balkje aan dat ik had klaargestoken.

                                  Wel aparte antenne nodig natuurlijk, ik denk niet dat ze die in 2005 al inbouwden ?

                                15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 118)