Aangemaakte reacties
-
Die cam oil restrictor, dat zal op het meetpunt idd wat ‘drukverhoging’ genereren, no doubt. Maar als je echt een probleem hebt met de druk (en daarvoor haalde je wel 4 Ã 5 bar) dan gaat dat het probleem eerder maskeren dan werkelijk oplossen meen ik ?
in antwoord op: 1988 3.2 oliedrukProper exemplaar met de juiste motor erin : https://rmsothebys.com/en/auctions/MC18/Monaco/lots/r0037-1969-porsche-911-s-22-coupé-prototype/657550
in antwoord op: Luchtgekoelde 911S 1969Wow ! Good luck !
in antwoord op: Troubleshooting P993, start nietGraag maar dat is het Tomorrowland weekend …
in antwoord op: Solitude RevivalEnige 993 schema dat ik online kon vinden.
Het relais aangeduid als blauwe box, de connecties met kleur naar waar ze leiden.
Het zit light anders in elkaar : ‘TERM 30’ van de Motoronic voorziet hier blijkbaar in power zowel op pin 30 als 86 gelijktijdig. Pin 85 wordt actief laag gestuurd (aan GND) om het relais te doen aanslaan (geel “MFI+DI Relayterm 85”).
Als ie aanslaat (deel 1) dan komt er op 87 (paars) 12V te staan en gaat die via verdeelpunt 4 naar de nodige toestellen die daarop aangesloten zijn (niet verder getraceerd).Als dat allemaal OK is en er is een start conditie of rpm groot genoeg, dan zal de Motronic ook pin 3 laag brengen (oranje – “MFI+DI Relayterm 85b”) en komt er 12V op pin 87b (turquoise) en via de split, junction 18 en 84 naar zowel de brandstofpomp (via zekering 26 van 25A), de O2 sensor verwarming, en naar de MAF.
Zit dus een beetje moderner in elkaar dan mijn Carrera ’85 maar logica blijft gelijk.
Dus toch maar eerst relais testen uit de wagen ? Want ook hier 30, 86 aan +12V en 85 aan GND -> relais moet openen en 12V doorgeven aan 87 of de eerste stap van de opstart lukt al niet…
UPDATE: forum beperkt de kwaliteit van de foto – ik heb je de foto in PM gestuurd in high-res
in antwoord op: Troubleshooting P993, start nietTja, dan twijfel ik toch aan het relais ?
Voor 911 3.2 :
Pin 30 is normaal de 12V from BAT+ die dient als voeding voor de Motronic unit en voor de injectoren
Pin 86 (+) en 85 (-/GND) zijn de aansluitingen van het spoeltje van de eerste relais, als die gevoed zijn (86 +12V, 85 GND) dan moet normaal het eerste relais openen en op pin 87 de 12V komen te staan die uit pin 30 komt.
Daarmee wordt de Motronic gevoed (vanuit aansluitpunt 2 links op de tekening) alsook de 2 banken injectoren.
Als er geen 12V zit op de pin 87 dan geen voeding voor de brainsDe Motronic kan dan opstarten en als de juiste condities er zijn (key to start, CHT temp, ref sensor, starting of rpm > 200…) zal de motronic de pin 85a aan GND leggen zodat er ook door het tweede spoel stroom loopt, en die het tweede relaiscontact toetrekt. Op pin 87a komt dan ook 12V en die loopt naar de zekering van de fuel pump en bij mij (US car) ook de lambda sonde verwarming van voeding voorziet.
Als jij nu aangeeft dat er op pin 30 12V staat én op pin 86 ook 12V en pin 85 ligt aan de ground, dan MOET pin 87 doorverbonden zijn met pin 30 bij een goed werkend relais.
Disclaimer : ik beschrijf mijn 3.2 911. Ik heb geen schema van een 993 !
1/ Bekijk het schemaatje eens dat op jou relais staat getekend, komt dat een beetje overeen met het schema hierboven ?
2/ Test het relais eens buiten de wagen :
(a) GND op 85, +12 op 86 en dan zou je hem moeten horen aanslaan en tussen pin 30 en 87 zou je 0 Ohm moeten op dat moment.
(b) Als je dan ook nog 85b aan de GND verbind moet je het(tweede contact horen clicken en zou er ook 0 Ohm tussen 30 en 87b moeten zijn
> Indien niet : bad relay !3/ Met relais eruit : in de socket eens 30 verbinden met 87b (en ev 87) – dan moet de pump gevoed worden (en met 87 ook de Motronic dit is een worst case ‘get-me-home’ truukje). Let wel, ook na het verwijderen van de sleutel blijft alles gevoed dan (Motronic, pomp, injectoren, …)
Ik zie dat er voor de 993 ook een ander relais is (andere nummering) maar intern is het gelijklopend, je moet dan wel de pin nummers hierboven even aanpassen naar de nummers op jou relais als je dit type hebt.
in antwoord op: Troubleshooting P993, start nietWaar ik nog aan dacht : vanaf ong 88 denk ik zit er een alarm/startonderbreker ingebouwd bij de meeste 911’s. Die moet ook de 12V naar ‘pin 86’ van het DME/fuel pump relais vrijgeven volgens het schema. Dus als je in de testen hierboven merkt dat pin 86 geen 12V krijgt met ‘key on’ (niet gestart) dan kan dat ook nog aan het alarmsysteem/startonderbreker liggen natuurlijk.
Ik heb dat systeem niet in mijn MY85, dus kan je ook niet verder adviseren daaromtrent maar via de manual moet er toch een reset procedure zijn daarvoor (of overbrugging) ?
in antwoord op: Troubleshooting P993, start nietOK,
Kon het maar testen. Wat wel bizar is, is dat je aangeeft dat er op de zekering maar 8V toekomt. Zelfs tijdens het starten zou er nog meer voltage van je batterij moeten zijn. Want 8V is misschien te weinig om je fuel pump te doen draaien. Normaal moet er toch nog zo’n 10V beschikbaar zijn.
Normaal staat er niets anders dan het relais tussen de fuel pump en ground, dus er moet nagenoeg de volledige batterijspanning over de fuel pump staan, ook bij start. En de fuel pump werkt, dat heb je getest.Batterij nog eerst eens goed opladen ?
Pin 30 krijgt 12V ? -> indien niet : kablage probleem tussen batterij+ en pin 30 in kabelboom
Pin 86 krijgt 12V met ignition on (nog niet starten) ? -> niet: cablageprobleem, startslot probleem
Pin 85 is verbonden met GND ? -> niet: GND probleem, ground points controleren/opkuisen
Indien dit allemaal ok is moet pin 87 12V geven aan de Motronic unit die dan kan opstarten. -> Test voor 12V op pin 87 (ignition ON, niet gestart)Als je tot hier bent en de zekering is OK en het relais OK, maar de pomp komt niet aan dan geeft jou DME (Motronic ECU) niet de juiste impuls om de pomp aan te leggen (lees pin 85b aan GND). Dat kan bijvoorbeeld omdat de reference sensor geen correct signaal geeft van het flywheel en motronic dus de stand van de cylinders en TDC niet kan bepalen. Die sensor zou een sinus-achtig signaal moeten geven aan de motronic, je kan die eens proberen door te meten (AC voltage of met scope).
Een andere sensor die moet werken (op de 3.2) om te starten is de cylinder head temp sensor : bij kamertemp moety die 2.2-2.8 KOhms geven aan de motronic of die zal ook niet overgaan tot een start (en houdt de fuel pump dus ‘off’.Als dit allemaal in orde is zou de fuel pump moeten aangestuurd worden door de Motronic (pin 85 low bij starten en daarna natuurlijk) tenzij de pomp zelf een probleem heeft.
Soit, nog wat meetwerk te doen dus.
Deed er mij aan denken dat ik nog een defecte DME relais had liggen en die dan maar deze middag gefixed als ‘tweede reserve’.
in antwoord op: Troubleshooting P993, start nietEen van mijn favorieten, eenvoudig en gestructureerde analyse van een no-start hier op youtube.
in antwoord op: Troubleshooting P993, start nietDat kan natuurlijk aan veel liggen.
Als je het electrisch systeem vermoed : de 993 heeft een DME/Fuel pump relay. Daar eens naar kijken ?
1. Meet spanning op accu, moet > 12.4 V zijn voor een goed geladen batterij
2. Check fuse – heb je gedaan
3. Check DME/pump relayZie hier voor meer : https://www.pelicanparts.com/techarticles/Porsche-993/19-ELEC-DME_Relay_Troubleshooting/19-ELEC-DME_Relay_Troubleshooting.htm
Ik heb sowieso altijd een spare DME relais liggen IN DE WAGEN !
Schema is ongeveer het volgende (check op zijkant van jou relais, daar staat de tekening meestal op) :Dus te testen door 85 aan de GND te leggen en 12V op 86 – eerste relais moet toe gaan en de batterijspanning (pin 30) doorgeven aan de DME (injectiecomputer) pin 87. Als de DME de fuel pump wil aanleggen (start) wordt op 85b ook GND doorgegeven, het tweede spoel sluit de tweede schakelaar en BAT+ (pin 30 ) loopt ook naar de fuel pump. Dus dat kan je makkelijk meten/testen met een 12V powersupply.
in antwoord op: Troubleshooting P993, start nietIk had ook begrepen dat – zoals Vandamme al aangaf – de 3.2 niet begrensd wordt door zijn luchtinlaat maar voornamelijk door zijn headers/cat/uitlaat combinatie en natuurlijk door de software op de motronic chip (vaak voor lage kwaliteit brandstof voorzien en dus met ruime marge).
Dat zijn de eerste dingen die je moet aanpakken volgens mij, hoewel ik wel curieus ben hoe zo’n MAF dan wel verschil zou maken (best met een moderne ECU dan, en waarom dan ook niet moderne injectoren) in de praktijk.Wat ik mij afvraag ifv de keuring waar ik ook volgend jaar naartoe moet : welke wijzigingen worden toegestaan ? Mag zo’n MAF met nieuwe ECU ?
Zelf heb ik een US versie met catalysator, en ga ik eerst de piste bewandelen van de cat te vervangen door een normale pre-muffler omdat men mij verteld heeft dat het vooral de uitlaatkant is die restrictief is voor de 3.2. De cat eruit slopen, dat mag dan blijkbaar wel als change voor de keuring.
in antwoord op: luchtmassameterIk weet niet wat je eraan zou ombouwen. Maar als je een MAF-kit zou steken heb ik wel interesse in het overnemen van een jouw werkende standard AFM …
in antwoord op: luchtmassameterMoest het uiteindelijk toch de handrem zijn, de procedure uit de Bentley manual voor de P911 zegt
Na het krikken en de steunen plaatsen, handrem hendel naar beneden (los) :1. de kabel links en rechts checken, die zou een klein beetje speling moeten hebben
2. Remschijf draaien zodat door het gaatje dat open is de veer en het tandwiel zichtbaar is (met zaklamp)
3. Indien de handrem sleept : lossen met 4 clicks en opnieuw checken, indien nog sleep, verder lossen. Indien niet, zelfde aan andere kant doen
4. Handrem hendel 2 clicks naar boven trekken : nu zou er weerstand op de wielen moeten zitten
5. Hendel terug volledig naar beneden, wielen draaien terug vrijAls de hendel meer dan 4 clicks moet opgetrokken worden om de eerste weerstand te creëren zit het te los.
Ikzelf heb de remschijf eraf gehaald en het geheel met de stoomreiniger uitgespoten (ontvet). De nieuwe schijf erop en de veer/tandwiel aangepast tot er net geen wrijving meer was met de nieuwe schijf (handremschoenen wrijven langs binnen) en dan nog 2 clicks losser.
in antwoord op: probleem handrem 3.2 1985Ik snap dit niet, er wordt een vraag gesteld. De vraagsteller is best bereid om wat te sleutelen of op zijn minst wat onderzoek te doen. We lopen door het oliecircuit en de ‘common causes’ , what’s wrong ?
Ik wil zelf ook eerst altijd de oorzaak kennen of op ten minste de meeste dingen afgechecked hebben alvorens de wagen ergens binnen te doen wanneer het boven mijn petje gaat (niet de nodige tools, motor or transmission internals) of zomaar in het wilde weg stukken te beginne vervangen.De mijne staat nu ook al 4 weken stil, ondanks het weer, om enkele dingen te fixen die bij een garage misschien op 2 dagen gedaan zijn. Maar dat is besides the point …
in antwoord op: 1988 3.2 oliedrukTja, omdat de remzuigers toch vastzaten ben ik ineens all-in gegaan en alles herdaan. Uit de documenten bleek dat de remmen laatst in 1999 bij ‘Sporthaus’ in Reno gedaan werden. De schijven waren limiet en als je toch alles eraf haalt dan kan je beter doorzetten, zeker als je 25% krijt bij autodoc, dat maakte het betaalbaar als kerstcadeau aan mezelf.
Om het er zo proper te laten uitzien : de stoomreiniger is je vriend ;-)Westhoek, neen, regio Leuven – Tienen, waarom ?
in antwoord op: probleem handrem 3.2 1985