Aangemaakte reacties

15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 118)
    • Ik zou wel willen weten of die losse oliedrukmeter gewerkt heeft ? Is dat gelukt ? Welke druk gaf die aan ?

        Ik doe het altijd naar andere aircooled P’s.
        Lijkt gewoon raar om het naar een nieuwe Cayenne te doen ?

          De handrem valt te regelen door een kleine opening in het centrale deel van de remschijf, aan beide kanten achteraan, als je ervan uitgaat dat de kabels naar de hendel goed zijn. Daar bestaan wel wat online posts over.
          Zie ook https://www.youtube.com/watch?v=e4eNVDkzQZ8 voor een zicht op hoe het systeem werkt (tandwieltje dat de kabel spant).

          Maar hoe weet je dat het om de handrem gaat en niet het remsysteem bijvoorbeeld ?
          Bij mij (ook een ’85) waren het vooral slechte/oude rubberen leidingen die de druk niet meer vrijgeven (hard geworden) en 2 remzuigers die niet meer meededen (lees: vast in de klauw).

          Zet hem achteraan op pootjes (axel stands) en probeer de wielen te roteren, dan kan je zien waar het klemt. In neutraal natuurlijk zijn die normaal gezien relatief makkelijk rond te draaien.

          Zie de foto : door het gaatje links onder kan je normaal de veer die de spanning op de handrem regelt makkelijk aanspannen en/of lossen met een dikke vlakke schroevendraaier. Zoals je kan zien ben ik ineens ‘all-in’ gegaan (schijven zaten op min. dikte) en heb nieuwe schijven gezet, nieuwe pads, nieuwe flexibele remleidingen, rubbers op de klauw vernieuwd, zuigers gepolijst en natuurlijk nieuwe remvloeistof (en purgeren). Met het plaatsen van de nieuwe schijven moest de handrem sowieso ook aangepast worden. Problem solved ;-)

            Zit in dezelfde buurt dan uw pressure relief valve maar horizontaal opgesteld, zie items 25-28 op het schema.

            Tja, als je lage druk blijft houden – na validatie door uw manuele drukmeter – dan moet er idd ergens iets zijn, squirters kan, maar als die open blijven zou de druk bij idle toch ook laag moeten zijn ?
            Alvorens de hele case open te gooien zou ik toch maximaal de bereikbare delen testen zoals je nu bezig bent : de relief en safety valve, de oil thermostat.

              Mooi,

              als ik wat tijd heb deze zomer ga ik dan maar de uitlaat losmaken, de airco uit de weg halen zodat ik finaal ook aan het blokje kan.
              Ik zou dan wel graag een verlengstuk / aftakking willen maken zodat ik later makkelijk zo’n hand-oliedrukmeter kan aansluiten en/of de vaste oliedruk zender kan vervangen zonder weer door heel de operatie te gaan.

              Nu is dat echt een groot werk (door de airco).

              Frank

                Goh, ik moet toch nog naar de winkel voor een oliedrukmeter, kan evengoed een potentiometer kopen ook :salut:
                maar euh…dacht dat dat zoiets als een multimeter ging zijn maar google toont (enkel) van die elektronische componenten
                waar je nog wel wat andere zaken moet bijkopen vooraleer je aan de slag kan ?

                Een potentiometer is idd gewoon een variabele weerstand, elektronische component met meestal drie connectoren. Als je één van de buitenste connectoren aan de GND legt, dan zal je door te draaien aan de knop een variabele weerstand genereren op de middelste connector. Die leg je aan de kabel die normaal op de oliedrukmeter zit. Zo ‘fake’ je een oliedrukmeter want intern is dat ook maar een potentiometer waarvan de ‘knop’ bediend wordt door de oliedruk.

                Parallel over deze schakeling de Ohmmeter aansluiten zodat je kan meten welke weerstand je instelt en dan zou volgens de tabel de juiste uitlezing moeten zien op de meter vooraal.

                Soit, als je dat niet hebt liggen zou ik dat nu ook niet speciaal gaan kopen, je moet dat in een electronicazaak of online kopen, ik denk niet dat ze dat hebben in een autozaak. Het meten van de echte oliedruk met een meter zal ook uitsluitsel geven of het aan de oiliedruk ligt of toch aan et elektrisch circuit naar je meter.
                Maar als je in regio Leuven-Tienen bent wil ik dat wel even voor je testen hoor, ik heb nog wel wat weerstanden liggen.

                  By the way,

                  even mijn nieuwe oliedrukmeter uitgepakt en wat gemeten :
                  10,1 Ohm bij 0 overdruk
                  50 Ohm bij 1 bar
                  77 Ohm bij 2 bar
                  approx 100 Ohm bij 3 bar
                  Hoger ging niet met de fietspomp en een buisje dat er bij 3 bar telkens afspringt ;-)

                  Maar ook dit gevonden op Pelicanparts:
                  0 bar / 9.4
                  1 bar / 64.0 ohms
                  2 bars / 85.3 ohms
                  3 bars / 112.2 ohms
                  4 bars / 139.4 ohms
                  5 bars / 168.9 ohms
                  6 bars / 178.3 ohms

                  Dus met een potentiometer zou je alle waarden kunnen aflopen.

                    Wat ik eerst even zou testen (zolang je de losse oliedrukmeter nog niet hebt) is of je met een weerstand van 184 Ohm ongeveer ook wel een 5-bar indicatie krijgt op je instrument vooraan ? (De potmeter test die eerder al eens is voorgesteld). We weten wel dat je instrument 5-bar en hoger aangeeft als je alle contact verbreekt (oneindig veel ohm), maar doet hij dat ook bij de voorgeschreven Ohmse waarde ?

                    Anders, even terug naar het schema
                    In de veronderstelling dat je olie niet oververhit is (dus normale dikte/viscositeit) en er voorheen wel 5 bar geproduceerd werd.

                    Starten aan de opvoerkant van de ‘pressure pump’ en het schema met mogelijkheden doorlopen ?

                    1/ De leiding van de tank naar de pomp die beschadigd is / afgeknepen – onvoldoende toevoer om druk op te bouwen ?
                    2/ De pomp zelf – maar kan je niet aan om te verifiëren, zit intern.
                    3/ Safety valve partiëel open ? Eens verwijderen / staat bekijken / terugzetten ?
                    4/ De thermostaat – partiëel geblokkeerd ? (Engine oil thermostat, niet die in de wielboog rechts achter)
                    (part 930 107 765 00)
                    5/ Pressure relief valve – maar die heb je net vervangen.
                    6/ Oil cooler : lek of verstopping die zorgt voor minder druk verderop in de leiding (waar het meetpunt is)
                    7/ Olie druk meter stuk – maar die heb je vervangen
                    8/ Lek aan de cam lines / olie temp sensor

                    Dan heb je heel het druk circuit gehad (grijs gearceerd hier)
                    Is de motor helemaal droog ? Geen enkel lek ?

                    Ander ansicht (drukcircuit in rood), maar bij onze wagens is de oiliedruk sensor (nr 6) dus naar achteren verplaatst, naast nr 14) :

                    Frank

                      Ik zou daar niet teveel geld aan geven, nu de kans erg groot is dat het ergens anders ligt dan aan je meter. Zoiets op amazon , maar wel even checken of de juiste schroefdraad ertussen zit op die adapters (zie product description onderaan) ?

                      Ik zou de safety valve en pressure relief valve (laten?) nakijken, zij openen om druk te verlagen normaal. Als die ergens vastlopen is de druk permament te laag natuurlijk en anders zal het idd de oliepomp zijn tenzij er ergens gewoon een lek is dat bij opvoer van de druk door de pomp opent. Maar dat zou je dan op je blok/garagevloer moeten zien na een test ?

                        Ik denk dat het daar minder uitmaakt (hoewel ik dacht dat de bougies langs hun schroefdraad met de massa verbonden zijn en het electrisch niet ideaal is) maar wat kopervet dat in de verbrandingskamer terecht komt is minder erg en dat vindt zijn weg naar buiten wel.
                        Als dat in uw olie terecht komt weet ik eigenlijk niet wat de gevolgen zijn want dat zijn toch dunne koperdeeltjes (wel zacht metaal) .

                          Kopervet zou ik niet gebruiken in de schroefdraad van je oliecircuit.
                          Gewoon wat olie op de schroefdraad en met relatief laag moment vastzetten, genoeg om de ‘washer’ lichtjes te vervormen die voor de sluiting moet zorgen. Max 35 Nm
                          Alleen het moment om die bout door het blok en de olieleiding terug vast te zetten staat er niet meteen tussen daar spreken ze van op gevoel vastdraaien en dan 1/8 rotatie toevoegen. Beter niet overtrekken en als er dan toch een klein lekje is later bijdraaien denk ik dan ?

                          Gevonden op Pelicanparts:

                            Kijk hier eens op Pelicanparts voor de uitleg met foto’s.

                            Als je er makkelijk aan kan (a/c bracket weg) dan komt het erop neer om de olieleiding eerst lost te maken (32), dan de lange bout (48) uit het houderblok/motorblok los te maken (die gaat door de houder tot in het motorblok) en dan de houder met sender op de werkbank uit elkaar te krijgen. Lijkt me idd geen grote ingreep.
                            Bij installatie nieuwe sender zeker ook een nieuwe washer gebruiken (zwarte ring) en ik zou sowieso ook de ’47’ (aan beide kanten’ vervangen om lekvrij te zijn.

                            Soit, ter volledigheid het overzicht van het oliecircuit want het kan nog steeds zijn dan je pressure relief, safety valve, pomp of een lek ergens voor de lage druk zorgen (temperatuur van de olie blijft normaal neem ik aan omdat je daar niet van vermeld hebt) :

                              @gdpsuz : 10 Ohm of 14 Ohm, dat kan het verschil niet maken voor de 0-bar meting. Maar die was OK, dat wisten we al. Dus nu is de kans dat (a) de oliedrukmeter niet goed meer werkt of (b) de oliedruk nooit meer boven de 2.5 bar komt (pomp, pressure relief valve vastgelopen, …) .

                              Ik zit zelf op dat punt vast, mijn oliedruk springt ‘erratic’ rond bij momenten en bij het minste gas geven >2000 rpm -> >4 bar, >3000 rpm -> 5 bar (naald bovenaan). Ik dacht een eerst een elektrisch ground probleem maar kan niets vinden.
                              Heb de oliedrukmeter gekocht (60 Eur of zoiets) en had die pelican thread ook gelezen !

                              Echter
                              1) Heb zelf nog nooit een partiële engine drop gedaan
                              2) Die airco compressor support bracket (US version van de 911) zit sowieso lelijk in de weg en het lijkt erop dat ik zelfs de uitlaat gedeeltelijk moet lossen/demonteren om aan de onderste bout daarvan te geraken.

                              Zo wordt iets dat simpel moet zijn plots een complexe job…

                              @vandamme : Is er ergens anders een locatie waar ik zo’n oliedrukmeter zou kunnen bevestigen, ev mits een aanpasstuk ? Dan zou ik de nieuwe op een handiger locatie plaatsen en de oude eventueel gewoon laten zitten en wat rewiring doen.

                                Eerste test : De dashboardmeter én kablage checken.

                                De kabel die bovenop de drukmeter zit losmaken en verbinden met ‘Ground’ (tegen het motorblok houden en connectie maken) met contact aan (motor hoeft niet te draaien): dan zou de naald al exact op 0 moeten staan.
                                Dan de connectie met Ground verbreken (kabel gewoon los laten, nergens tegen) : dan zou de naald op 5 of hoger moeten staan (helemaal bovenaan).
                                Als dit klopt bij jou dan weet je al dat de meter in je dashboard en je kablage tot ginder vooraan werkt. Indien niet, de oliedrukmeter eruit halen en apart testen (zonder kabel), kabel doormeten en bepalen waar de fout ligt.

                                Indien de eerste test wel geslaagd is, dan kan het enkel nog zijn dat de oliedruk écht altijd onder de 2.5 bar blijft of je ‘meter/sender’ stuk is.

                                Als tweede test zou ik die doen die Vandamme voorschrijft: ik zou zonder je motor aan te zetten al eens meten welke weerstand je drukmeter geeft (zou laag moeten zijn) < 10 Ohm. Op uw multimeter : schakelaar in stand 200Ohm (groen), zwarte kabel (COM) tegen ground van wagen, rode kabel (V, Ohm) tegen de pin bovenop de drukmeter. Als je niet zeker bent of je oliedruk wel oploopt tot 5 bar dan is het natuurlijk moeilijk om te bekijken of die 5 bar ook wel degelijk 180 Ohm geeft. Dus als alle testen tot hierboven positief zijn, is het het beste dat je de drukmeter toch vervangt door een nieuwe, dan kan je dat ook al uitschakelen (zie alle nuttige opmerkingen van vandamme). Niet gewoon los wringen !!! Als die nieuwe drukmeter ook maar 2.5 bar geeft dan zit het hem vanbinnen (overdrukklep, ...)

                                  Dat is niet ‘normaal’ maar grootste kans is dat de oliedrukmeter het laat afweten. Dat stukje kost maar een goeie 60 EUR, dus eerst die vervangen en dan zien of de nieuwe hetzelfde zegt.

                                  … Soit, dat is de theorie, ik heb de nieuwe liggen maar door de airco compressor en zijn houder is die oliedrukmeter nagenoeg onbereikbaar om hem iop een veilige manier uit zijn houder te schroeven zonder er teveel kracht op te zetten. Na wat navragen blijkbaar best een ‘partial engine drop’ doen ofwel de uitlaat weghalen, dan de airco houder losmaken en die weghalen en zo de oliedrukmeter bereikbaar maken :-(
                                  Dat ding hadden ze een betere plaats kunnen geven

                                15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 118)