Aangemaakte reacties

15 reacties aan het bekijken - 91 tot 105 (van in totaal 118)
    • Het a/c relay heb je getest/vervangen ?

        [quote=”TheFab” post=276721]
        Zekeringen één per één verwijderen en elke keer met multimeter de stroom meten?
        Volgens mij zal je er wel ééntje tegenkomen met een hoog stroomverbruik.[/quote]

        ^^^^ Dat is de enige goede manier

          Dat is de airco front condensor blower. Normaal loopt daar een bruine + wit-groene draad naartoe. Weetje : daar is later een wijziging of ‘recommended upgrade’ gekomen van Porsche om er een extra inline zekering tussen te zetten. Er waren teveel gevallen van smeltende kabels/brandjes als die motor vastloopt omdat die nogal op een zware ‘gemeenschappelijke’ zekering staat van 25A.
          Je kan de upgrade kopen met de juiste connector van de motor Porsche (prijs mij onbekend – part number : 911.612.077.00) maar je kan de wit-groene ook gewoon overknippen en er een zekering tussen solderen (of met connector maken). 7.5A is de juiste zekering die erin moet. Dat heb ik alvast gedaan.

          Alsook :
          – zekering voor A/C evap blower in de smugglars box (vanaf ’88) standard geworden : 15A
          – zekering voor de footwell blowers (links en rechts) : 10A (ook 88 dacht ik)
          – zekering voor de dashboard verlichting op connector 58a van de lichtknop – Zwart/Blauw. (nooit standard geworden !) omdat die helemaal NIET (!) afgezekerd zijn en dus bij problemen de volle stroom krijgen tot er in het dashboard ergens iets doorbrand. Dus: daar ook best zekering tussen steken van 2 of 3A

          Maar dat lost het mysterie van uw zwart-rood-wit kabel niet op.
          Hier alvast de schema’s (matig leesbaar) voor een ’82: ClassicKabelboomCompany

          Werken uw spiegels , electrische ramen, side lights, parkeerlichten, al uw lichten en uw sproeier voor de voorruit en koplampen, die connectie loopt ook helemaal naar vooraan, bestuurderszijde ?

          Indien wel, kan je het zwarte omhulsel iets verder afstrippen zodat we duidelijk kunnen zien of het volle kleuren zijn dan niet 2-kleuren per draad ?

            Van Pelican Parts, onderaan de blower.
            Indien nodig gooi ik die van mij morgen eens open
            Zie hier voor het volledige artikel.

            Het lijkt me wel bizar dat die kabel zo lang zou zijn.

            Bij eigen onderzoek (MY85) :
            – er loopt geen enkele kabel langs de passagierskant van aan het dashboard naar voren (richting reservewiel)
            – de kabels die doorsteken naar de koplamp aan passagierskant en naar de claxon komen langs vooraan (volgen bumper)
            ! midden onderweg wijzigt één van die kabels kleur van wit & bruin (paar) naar blauw en zwart via een steekconnector.
            dat maakt het natuurlijk moeilijk
            – de kabel naar de Behr fresh-air-blower eindigt in een speciale plug met 4 connectoren, ziet er vierkant uit
            – de kabel naar de spiegel (elektrisch) loopt ook wel door die zone (mss ook even testen) alsook elektrische ramen

            Hier alvast het schema van een ’82 rond de fresh air blower motor. Die connector zou dus BLK, WHT-GRN, WHT-YEL, WHT moeten zijn en niet de kleuren die jij aangeeft.

              Als ik nog eens goed kijk naar de 2e foto zou het ook zwart-bruin kunnen zijn niet ?

                Normaal loopt er een zwarte draad 0,75mm2 naar de claxon in die ‘regio’ (makkelijke test), of de zwarte 1,5mm2 naar de ‘fresh air blower’ (ventilator/fan voor verse lucht). Eventueel kan nog de sturing van de fog-lights ? Maar ik zie op de schema’s niet echt de combinatie black/red staan.
                Ik zal straks eens bij mij zoeken (Model 85 weliswaar).

                  Moeilijk te zien op de foto maar wat zijn de kleuren van de drie draadjes die erin zitten ? Dan kunnen we ze terugvinden op het electrisch schema. Plus graag het modeljaar van de wagen.

                    Nope,

                    is gewoon een 1.2W lampje dat mee met de interieurverlichting gaat (BLK-BLU kabel) vanaf pin 58a van de light-switch.
                    Bij mij was het lampje gewoon stuk, nieuw lampje in en één van de schroeven geeft massa (GND) contact, dus die moet goed door het tapijt zitten. En dan werkte alles weer, zo weet je ‘s nachts blijkbaar waar die hendels staan ;-)

                    Je kan dat checken met je voltmeter : met verlichting aan moet er 7-12V over de connector staan al naargelang de stand van uw interieurdimmer (draaiknop op de lichtschakelaar).

                      Ik heb mijn a/c vorig jaar helemaal weer tot leven gebracht maar de meeste componenten waren nog ok bij mij.

                      Oh en achter het floorboard van de passagier zit de ‘retour’ van de cabin-air en in dat retourkanaal zit ook een 3-weerstanden schakeling die de motorsnelheid bediend. Maar meer : om de evaporator box uit je smugglers box te krijgen moet je hier beneden ook was schroeven lossen !!! (heb ik lang op gezocht).

                      Als je zeker bent dat er geen gas meer op zit kan je best volgende componenten vervangen (cheap), anders eerst even bij een professional het gas laten recupereren :

                      – alle rubbers die de leidingen met de vaste koppelingen (aan de condensors, drogers, …) verbinden vervangen (telkens rubberen ring invetten met de juiste olie voor het a/c circuit (zie label op achterkant van de compressor). Indien je nog leidingen met crush washers (koperen ringen) hebt – ook allemaal vernieuwen wanneer je ze vastzet maar die dichten blijkbaar niet goed af voor het ‘nieuwere’ R134a gas dat een veel kleinere molecule heeft dan het oude R12. Kost : approx 15 Eur voor doosje met alle ringen via amazon.de + 8 eur voor PAG olie

                      – TX klep (expansieventiel) vervangen aan de warmtewisselaar in je ‘smugglers box’. Kost : +/- 40 EUR
                      Nu die evap box er toch uit is : goed uitkuisen zodat er geen stofnesten in zitten die de luchtstroming bemoeilijken, motor testen. (Bij mij zat er een dode muis in)

                      – Receiver / dryer vervangen in de linker wielboog (Kost approx 25 EUR) MAAR doe dit als laatste want onmiddelijk hierna moet je het hele systeem vacuum trekken om alle vocht te verwijderen (en is een goede eerste lektest)

                      Voor de rest :

                      – Testen condensor motor vooraan in de frunk + 7.5A fuse inline installeren (wit-groene draad)
                      + proper maken front condensor langs buiten zodat er goede airflow is over de compressor

                      – Idem achterse condensor

                      – Compressor :
                      testen of je hem met de hand kan ronddraaien en je geen schurende geluiden hoort
                      compressor clutch testen door 12V op de connector te zetten en te zien of hij aanslaat
                      indien hij al lang niet meer gedraaid heeft – olie aflaten en nieuwe olie (juist aantal gram !!!!) opgieten en inwerken OF professioneel laten reviseren
                      bij mij was dit niet nodig, enkel een nieuwe compressor aandrijfriem en aanspannen
                      als de aansluitingen nog R12 zijn : aansluiting-conversie kopen naar R134a

                      Daarna bekijken of je het vacuum getrokken krijgt en of de a/c vacuum houdt (ik laat hem telkens 1 week staan en wil minimaal verlies van vacuum zien), indien OK, dan kan je naar een garage gaan die R134a kan bijvullen (‘airco service’). Bij mij is er 950 gram R134a op gegaan en dat klopt ongeveer met de stelregel dat er 80% van het gewicht in R12 op moet.

                      Nodig qua tools :
                      – groene afdichtingsrubbers a/c
                      – PAG olie (in mijn geval, zie label op compressor)
                      R134a drukmeters en manifold
                      – vacuum pomp
                      – handig : UV ‘blacklight’ om na het vullen lekjes te detecteren door de UV-inkt die ze mee injecteren (had 1 koppeling die onder druk toch nog een klein lekje had en dat p^lekje licht dan echt op onder UV licht).

                      Het begint pas echt te kosten als de compressor vervangen of gereviseerd moet worden, de leidingen moeten vervangen worden (tss 250 en 350 EUR per stuk bij Porsche zelf) of een condensor / evaporator (de warmtewisselaar) lek is.

                      Soit, was bij mij dus niet en na wat sleutelen werkt de airco wel best, alleen 1 klein geluidje in de evaporator motor waar ik zit van wordt dus ik ga hem terug moeten opengooien zonder het gas af te laten deze keer. Wordt prulwerk.
                      Maar koelen doet ie meer dan behoorlijk hoor (is natuurlijk geen moderne a/c). Als je toch alles gaat vervangen is Griffths idd een goede optie of ‘full electrical’ (zonder vervelende koelgassen etc) via een systeem zoals classicretrofit.com

                      Laat maar weten als je nog met vragen zit.

                      Frank

                      Nieuw expansieventiel (wel nog af te plakken met buisisolatie / ‘armaflex’)

                      Gekuiste warmtewisselaar en ‘vergane’ mousse vervangen door LDPE die ik nog liggen had

                      Compressor met R134a aansluitingen (rood = high-pressure, blauw = low pressure)

                      Success !

                        In bijlage de richtlijnen voor de keuring en wat dus kan/ niet kan.

                        Op de site van BVOF : hier
                        Hierin staat een korte opsomming van toegelaten/niet toegelaten wijzigingen

                        Ministeriële instructie voor de keuringscentra : hier
                        Vooral bijlage 1 (de tabel) beschrijft wat ze testen

                          Dit was top ! Meer zo’n events in de omgeving van Leuven aub !

                            Welkom en super mooi!

                                Ik kom !

                                  Goed gemarkeerd hoe ze eruit kwamen en ze netjes zo er terug ingezet. Gechecked met het tooltje, dat is toch wat je bedoeld ?

                                15 reacties aan het bekijken - 91 tot 105 (van in totaal 118)