Aangemaakte reacties
-
Klopt de echte dichtingsring zit zelfs bij volledig ingeduwde zuiger nog lager.
in antwoord op: Remzuigers – ‘pitting’Schema’s debugged, dit is voor Model year 84 en later ! (pdf version)
Ik heb net een VDO CC unit (zelfde partnummer VDO en Porsche!) van 1977 geopend en gefixed maar er zijn toch wel wat componenten anders !in antwoord op: Cruise control problemen – 911 Carrera 1985Om het naslagwerk dan maar compleet te maken.
De schema’s – hier kunnen wel nog foutjes inzitten !
in antwoord op: Cruise control problemen – 911 Carrera 1985Jazeker, is niet zo erg moeilijk. Het moeilijkste is de slechte contacten vinden want de hele print ligt onder een dikke laag vernis.
in antwoord op: Cruise control problemen – 911 Carrera 1985Na wat zoekwerk heb ik een schema van een ‘gelijkaardige’ cruise control van oldtimer Mercedes gevonden, dat is al handig om de algemene setup te kennen. Zie : Formicapeak website
Dan toch maar mijn VDO box open gedaan en het schema proberen te tekenen aan de hand van de printplaat. Zie de tweede afbeelding voor de belangrijke traces op het printbord : blauw = GND, Rood = +12V (bat), Orange is ‘A+’ voedingslijn voor het grootste deel van de electronica (stabiliseert rond de 7,5V) en de gele traces aan de kant is het pad dat het input signaal volgt (pin 11) tot aan de condensator die het ‘geheugen’ vormt van de snelheid (referentie snelheid).
Wat was het probleem ? Een aantal connectoren / soldeerpunten geven slecht contact door de ouderdom/trillingen waarschijnlijk. Door deze opnieuw te solderen is eigenlijk alles opgelost. Zelfs de 35 jaar oude condensatoren zijn nog in orden en behouden hun lading.
Zonet alles terug in de wagen gezet en een testrit gedaan – de cruise control werkt terug ! Stabiel, zonder schokken.
Voor diegene die ook problemen hebben met de unit : ik heb de schemas wat met de hand uitgetekend voor het grootste deel en heb de bijgevoegde jpeg ook in GIMP formaat met layers zodat je makkelijker kan reverse-engineeren. Laat maar waten als dat voor u nuttig is.
in antwoord op: Cruise control problemen – 911 Carrera 1985Na alle troubleshooting (alle checks gedaan, vacuum OK, actuator werkt) dan op eBay maar een andere Cruise control amplifier gekocht en erin geplugged. Nu werkt alles !
Blijkbaar komt er toch sleet op die electronica. Ik zal hem eens proberen te openen en te bekijken om te zien of het simpelweg uitgedroogde condensatoren zijn of een relais dat niet meer aanslaat. Na lang zoeken op internet is een schema van de cruise control unit (binnen in de Tempomat doos) niet vindbaar (wel ééntje van een Mercedes VDO box die tot dezelfde familie behoort) en via VDO zelf krijg ik geen response.
Heeft er iemand op dit forum zijn VDO CC unit (partno : 92861712700 ) al aangepakt ? Of heeft iemand een schema van de electronica ?
in antwoord op: Cruise control problemen – 911 Carrera 1985Ok,
alle electrics lijken te werken volgens de tabel , alleen op de brake-switch test heb ik een ander resultaat maar dat lijkt me logisch als ik het schema volg (zie bijlage) dan is de test tussen pin 6 en GND een doormeten van de (parallele) remlichten. Ik meet dus ong 1,5 Ohm totaal.
Alle rest werkt naar behoren (clutch switch geeft goed contact en opent relais, ..) maar toch geen Cruise control die ‘blijft’. Hij gaat aan voor 2 sec met acceleratie wanneer ik de hendel naar boven doe maar 1 Ã 2 sec later zie je alles weer vertragen en is hij ‘uit cruise control’ gevallen. Het gaspedaal wordt wel degelijk aangetrokken. Dus my guess : cruise control unit werkt an-sich wel.Dus ofwel electronica doos slecht, ofwel cruise control unit slecht ?
Hoe kan ik dat nu testen ?Schema
in antwoord op: Cruise control problemen – 911 Carrera 1985top bedankt !
in antwoord op: Cruise control problemen – 911 Carrera 1985OK bedankt, hoeveel vacuum moet ik daar kunnen afmeten onder idle conditions ?
in antwoord op: Cruise control problemen – 911 Carrera 1985Bij mij zit die verdamper in de ‘smugglers box’ (84-89 911 Carrera) en moest de fuel tank er helemaal niet uit.
Ik heb niet veel foto’s genomen maar kan wel even een writeup maken.in antwoord op: Even voorstellen : frankMLijkt idd de houder van de zonneklep maar ik mis er geen. Just found a spare I guess.
Neen, zoals verwacht maar zijn eerste leven in de US is ongelooflijk gedocumenteerd qua service en facturen. Sinds 2013 (Belgie) niets meer – maar ook geen mileage meer (1000 miles op 5 jaar).
Dus heb ik maar ‘uit voorzorg’ het 60.000 miles onderhoud (Bentley manual checklist) uitgevoerd voor het grootste deel en voor de kleppenafregeling naar Dirk Gilis ( http://www.oldtimersgilis.be ) gegaan.
Daarnaast:
Slecht ingebouwde Alpine stereo uitgebouwd, cabling opgekuist en een Blaupunkt erin, wat vacuumlekjes opgespoord, wielspeling vooraan aangepast, rubberen remleidingen vervangen, transmissieolie vervangen, remvloeistof vervangen (hoognodig), en relais gestoken voor de koplampen en ‘high-beams’.
Ook de airco was leeg (geen gas op) dus volledig uiteen gehaald inclusief de evaporator box omdat die motor lawaai maakte, nieuwe rubbers op aansluitingingen, nieuwe expansieklep, nu in lektest onder stikstofdruk. En de dode muis verwijderd die zich onder de evaporator box had genesteld.Deze winter nog : rebuild van de remklauwen.
Regio Leuven / Tienen
in antwoord op: Even voorstellen : frankMMeer foto’s zoals gevraagd, en ja er zit een Dansk inox uitlaat onder (zat eronder bij aankoop).
in antwoord op: Even voorstellen : frankM