
Aangemaakte reacties
-
Bedankt allemaal voor de lovende reacties op m’n post over de 996. Mijn ervaring is dat de 996 vaak ten onrechte een slechte pers krijgt en het dan ook beter is om de problemen van de 996 zoveel mogelijk in het juiste perspectief te plaatsen. De post is deels eigen ervaring en deels een samenvatting van wat er hierover in de betere gespecialiseerde pers is geschreven.
Dat is nu ook het leuke van een forum zoals dit: je kan Porsche novices helpen om de juiste wagen te kiezen die het beste past bij hun situatie, zodat hun Porsche ervaring er één wordt om nooit te vergeten (in goede zin :wink: ).
En ook een oproep aan de echte kenners (ik ben hoogstens een nieuwsgierige dilettant) om toe te voegen wat ze willen. Misschien wordt dit dan het begin van een “Guide d’Achat” voor de Belgische markt :lol:
In antwoord op: Voorstelling + zoektocht 996Regel 1 bij aankoop Porsche = gekende historiek is vele malen belangrijker dan kilometers.
Regel 2: Historiek moet bestaan uit stempels/facturen van OPC of gerespecteerde independent
Regel 3: het allerslechtste voor een 996 n/a blok is “rond de kerktoren” gebruik, waarbij de afgelegde afstanden bijna altijd zo kort waren dat de motor nooit echt op bedrijfstemperatuur geraakt. De opbouw van die blokken is dusdanig dat ze dit zeer slecht verdragen en de kans op de falende cylinderbekleding is dan beduidend hoger. Die falende cylinderbekledingen zijn trouwens een probleem (zij het maar een minieme fractie van het aantal geproduceerde wagens) bij zowel Boxers (986/987) en 996 (vooral 3.4) maar ook de 997’s (vooral de 1e twee modeljaren). Totale aantallen ontploffende motoren als gevolg van de loskomende of afbrokkelende cylinderwanden wordt toch geschat op “enige percenten”. Autofarm beveelt aan om NIET de onderhoudsintervallen te volgen voor de oliewissel (20.000 km of 2 jaar), maar dat eerder om de 12.000 km te doen (of 1x per jaar). Mijn Turbo krijgt sowieso elk jaar een oliewissel (dus ong. om de 10.000 km).
Regel 4: als je een 996 n/a koopt, reken dan al in dat je de IMS (intermediate schaft bearing, weet de juiste term niet in het NL) best laat vervangen, bv. door de versie van de 997 (dat past ook op een 996 3,6liter) of je kan er eentje bestellen bij Autofarm in de UK (voor een 3.4, tenzij dat iemand kan bevestigen dat ook daar de IMS van de 997 op past). Op mijn 996 Cabrio van 2003 heeft Walter Janssens de “997” IMS gestoekn toen de koppeling moest worden vervangen (op 115.000 km).
Voor een 3.4 (MY 1999 – 2000) reken je ook best op een revisie waarbij de cylinderwanden worden vervangen (Autofarm heeft hiervoor een set). Als je dat doet, samen met de IMS, dan heb je een motorblok “en béton” waarmee je zult kunnen blijven rijden. Maar dan mag je die 3.4 echt niet teveel betalen, want de kost van die ganse die ganse operatie loopt snel op (de garagisten op dit forum kunnen misschien wel een indicatie geven, maar ik vermoed 5.000 à 7.000 EUR, inclusief werk?). Dit is wel beduidend goedkoper dan een ruilmotor van Porsche…
Regel 5: Als de wagen onderin niet droog is (check de zone rond de aansluiting van de versnellingsbak op de motor, moet je op termijn de RMS (hoofdkeerring) vervangen. Staat de wagen droog, dan kan het zijn dat ie een heel klein beetje begint te lekken als er de laatste maanden weinig gebruik van is gemaakt. In veel gevallen verdwijnt dit na regelmatiger/intenser gebruik, dus daar kan je eventjes afwachten.
Regel 6: bij een 996 waar niet elk jaar de voorbumper eens werd afgehaald om de bladeren enz. te verwijderen, is de kans zeer groot dat de voorste radiatoren/condensatoren aan het roesten zijn. Check dat dus goed. Er zijn OEE radiatoren beschikbaar die de helft kosten van de OEM stukken (bv. FG-Porsche kan die leveren).
Regel 7: als de originele ontstekingskaarsen er nog op zitten, dan zullen er ongetwijfeld een aantal van aan het barsten zijn (door corrosie van binnenuit). Hou dus ook rekening met de nood om die te vervangen.
Regel 8: reken er ook op dat één of meerdere velgen waarschijnlijk ook opnieuw gericht (rondgemaakt) gaan moeten worden. Vooral de achterste velgen kunnen al eens uit vorm geraken aan de binnenkant omdat ze door hun breedte daar minder stevig zijn. Kost geen fortuinen maar ook weer iets om aan te denken… Laat dat eens testen bij een goede bandencentrale (ik kan DBM in Temse aanbevelen) en laat dan tevens de wagen uitlijnen, voor je er echt sportief mee begint te rijden (maakt vaak een wereld van verschil).
Regel 9: het vaatje van de koelvloeistof barst gemakkelijk (zijn haarfijne barsten die vaak enkel verlies geven als de motor warm staat en zich terug sluiten bij het afkoelen) en leidt tot lekken. Porsche heeft daar op de latere 996’en iets aan gedaan, en je kan dat afleiden uit het onderdelennummer of jouw vaatje al het goede is.
Regel 10: Onderdelen die specifiek zijn voor de 996 Turbo zijn beduidend duurder dan hun n/a equivalenten (remmen, koppeling, turbo’s, enz…). Het blok van de 996Turbo is wel beduidend sterker (geen IMS of cylinderwanden problemen, maar RMS lekken kunnen wel, zij het veel minder talrijk) en er zijn geen echte achillespezen (tenzij misschien de buizen die van de intercoolers naar de turbo’s lopen en die kunnen loskomen door slechte klemmetjes – dan zitten de turbos bloot en zuigen ze water en vuil op en ook bepaalde leidingen die onder druk kunnen scheuren). Als je een 996 turbo koopt, verzeker je er dan ook van dat ie de originele holle Turbo Twist wielen heeft (spaken moeten glad zijn aan de achterkant, geen ribbels). De turbo’s van MY 2000 hadden wel standaard nog de volle wielen. Het prijsverschil tussen holle en volle is nogal de moeite, vandaar…
Regel 11: is de koppeling redelijk stroef dan is bij een gewone 996 de kans groot dat deze snel moet worden vervangen. Bij een Turbo kan het ook gewoon een versleten actuator zijn (bij de Turbo is de koppeling hydraulisch bekrachtigd) en niet noodzakelijk een versleten ambréage.
Pfff, waarschijnlijk ben ik nog iets vergeten, maar als me er nog iets te binnen schiet meld ik het zeker. In elk geval, de perfecte 996 vinden is geen sinecure, dus beter een wagen die “gekend” is in al zijn aspecten en waar mogelijks werk aan is dan een ogenschijnlijk garagejuweel zonder historiek. En steeds een kenner meenemen om de wagen te inspecteren of een diagnose laten doen bij Porsche (maar kost natuurlijk wel iets). En reken sowieso voor het eerste jaar minstens 2.000 à 3.000 EUR bovenop de kost van het normale onderhoud voor onvoorziene dingetjes. Maar één ding is zeker, als je er quasi alle dagen mee wil rijden dan is de 996 een absolute aanrader, eerder dan een oudere Porsche.
In antwoord op: Voorstelling + zoektocht 996Ik zal deze avond eens in m’n 993 gids van Peter Morgan kijken. Die heeft alle antwoorden ;-)
In antwoord op: 993 4S of 997 2SIk heb een tweede set gekocht van Victor Equipment (is een US fabrikant die eigen ontwerp porsche-velgen maakt) voor circuit-gebruik (de “Zehn” in matzwart). Die waren zeer schappelijk van prijs (geen BBS toestanden enz…) en ze hebben ze in de juiste maten voor alle versies van de 996. Ik heb de mijne gekocht bij DBM (Donckers) in Temse. Natuurlijk moet je dan nog banden vinden natuurlijk ;)
website van Victor Equipment Wheels
In antwoord op: Velgen + winterbanden voor 996porschky schrijft:
plots waren ze wel overtuigd van de meerwaarde van een integraal… :twisted:
Of een wesp die onder je jethelm terechtkomt en in je slaap prikt. Da’s ook een goeie incentive :twisted: (overkwam een kennis van me toen ie rondcrosste op z’n Ducati Mostro)
Nu terug on-topic: Mijn 2 cts over PDK: heb er vorig jaar een vrij intense testrit mee kunnen doen (4CS Mk II) en het is inderdaad fantastisch op alle gebied. Het geeft ook enorm veel vertrouwen bij sportief rijden op de openbare weg, omdat je natuurlijk “minder te doen hebt” dan bij een manuele bak en je ook je handen aan het stuur kunt houden, zodat je sneller kan reageren wanneer nodig.
Op circuit vind ik het met een PDK misschien iets te steriel worden, maar je gaat er wel een stuk later mee remmen, omdat je natuurlijk je linkervoet kunt laten staan bij het terugschakelen. Ik denk dan ook dat de meesten een stuk sneller zullen zijn op circuit met een PDK. Maar ja, snelheid is niet alles, hè :lol:
In antwoord op: New member – GTSDominique schrijft:
:lol: :lol: :lol: Hoe weete gij da, ge spreekt uit ondervinding zeker :lol: :lol: :lol:
Ik ontken alles :twisted:
Dat scheurende subframe is een bekend zwak punt. De cabrio’s lijken van dit euvel geen last te hebben, vermoedelijk door de bijkomende zijdelingse versterking die zij hebben. Als je op de BMW forums wat opzoekt kan je daar heel veel over lezen. Is blijkbaar wel een oplossing voor (dus beter voorkomen dan genezen).
Heb zelf in 2008-2009 een jaartje met een E46 M3 SMGII Cabrio rondgereden en denk nog vaak met heimwee terug aan dat rapsende metalen geluid als je die fantastische 6-in-lijn richting de begrenzer joeg. Fantastische zetels ook. Maar kon me niet veroorloven om en die cabrio en de 996TT te houden. En nu zit ik stiekem op Mobile.de het E46 M3 aanbod te volgen. Some day… :wink:
In antwoord op: Hi everybody … (Hi Dr. Nick ;) )porschky schrijft:
… tot je met je kinnenbak tegen je stuur aanknalt natuurlijk… :roll: :wink:
Nou nou, waarom zou je dat doen? :twisted:
In helmen kan je idd zo duur gaan als je wil. Voor een beperkt budget vindt je ook bij Sparco wel goed gerief. FIA-approved vind je daar vanaf ong. 400 EUR. Ze hebben ook een “Club” helm (niet FIA gekeurd want niet vuurbestendig) die 105 EUR kost:
Ik rij op circuit rond met een open scooterhelm die ik nog had liggen (waarvan het vizier gemakkelijk te verwijderen is) want vond +500 EUR voor een autohelm die je maar 2 keer per jaar gebruikt een beetje veel (make no mistake, voor m’n motorhelm ga ik wel top-of-the-range, maar die wordt dan ook 100x meer gebruikt :P ) Een full-face helm in een auto vind ik wat claustrofobisch en ook wordt het geluid dan nog meer weggefilterd.
Maar ben wel beetje jaloers op die helm van Krisp. Bell =
In antwoord op: New member – GTSporschky schrijft:
mmja, een GTS’je, ik heb er al gekend die een mindere entrée deden… :wink: Proficiat!
En ik ken het ‘compromis’ verhaal wat de achterzitjes betreft, het is ook de reden waarom ik nu een turbo heb ipv een GT3. Het verwondert me eigenlijk dat ik nog nooit gehoord heb van een GT3 waar men de zitjes achteraf in laten monteren heeft! Moet toch doenbaar zijn?? :?:
Maar de homologatie geldt maar als 2-zitter, denk ik. Dus toch wel een risico als je passagiers meeneemt achteraan en iets tegenkomt…
In antwoord op: New member – GTSDominique schrijft:
jack bauer schrijft:
[quote]
Het enige waar je voor moet opletten bij een 996TT zijn de camera’s van vadertje staat,kan zeer kostelijk worden…… :evil:Don’t tell me… de voorbije 10 jaar geen snelheidsboete meer gehad en nu 2 op 2 weken tijd :evil:[/quote]
Same here. Zelfs met Coyote moet je opletten want het trekt zo belachelijk snel op (zeker in 3e en 4e) dat de Coyote niet snel genoeg kan reageren en je zonder het goed te beseffen in “rijbewijs kwijt” territorium zit…En het helpt ook als je niet steeds naar het boost-metertje zit te kijken maar ook eens naar de snelheidsmeter :twisted: :twisted: ‘t Is toch zo’n plezant speelgoed
Flippen schrijft:
Zoals aanbevolen op vele discussies op het forum hier heb ik toch de wagen laten keuren in een Porsche center.
Hoeveel kost dit eigenlijk? Is dat een vaste prijs bij alle OPC’s of verschilt dit van garage tot garage?
In antwoord op: Lek Krukas Bourage…vawilliam2003 schrijft:
Hij is niet standaard, standaard is 286 Pk en 580 Nm.
Geloof mij ik heb ook genoeg tractie om een 911 rode kaakjes te laten krijgen :D
Wanneer een 911 motor op toeren begint te komen krijgt die pas zijn echte kracht. Ik ben dan al heel wat meters weg :D“Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.” :mrgreen:
In antwoord op: Gezocht: versleten voorbanden 996TT of 4CSZo snel mogelijk foto’tjes. Please please please!
vawilliam2003 schrijft:
Ik krijg hier een beetje spijt dat ik mijn banden van mijn BMW achter heb gelaten bij de banden boer, heb er zelfs nog voor moeten betalen :( .
Waren 255/30R19 Continental sport contact met aan de binnenkant 2 mm en de buitenkant 4 mm profiel.
Had er beter iemand een plezier mee gedaan :?That’s the spirit! Mss moeten we een topic aanmaken in de categorie “Porsche – Gezocht – Onderdelen”, waar de leden kunnen laten weten als ze quasi versleten banden hebben liggen die nog kunnen dienen voor een trackday of bv. op een reservewiel te leggen, enz… Maar dat laat ik verder over aan de wijsheid van de moderators.
P.S. 700 Nm :shock: Gekietelde 535d?
In antwoord op: Gezocht: versleten voorbanden 996TT of 4CSEen dikke dank u aan snoer964.
Porscheforum
In antwoord op: Gezocht: versleten voorbanden 996TT of 4CS