Aangemaakte reacties

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 41)
    • [quote=”Mikey” post=219431]
      Daarom de vraag “wat is het nut van een O-plaat”[/quote]

      Na het vorige te hebben gelezen (en is maar een vermoeden…), voor wagens 25-29j: NIETS , buiten de keuring

        [quote=”TGeert” post=219443]
        Als ik me goed herinner, heb ik op vervaldatum van de jaarlijkse rijtaks, een fikse rijtaksverhoging ervaren + heb ik retroactief moeten bijbetalen vanaf 1 januari in het jaar van het invoeren van de wetswijziging.
        Heb mijn Discovery niet moeten laten herkeuren, nog steeds ingeschreven als ‘lichte vracht’ , DOCH volle pot rijtaks te betalen.
        Ik heb dus niets moeten doen , geen administratie, enkel betalen !

        Ik VERMOED men dit soortgelijk gaat invoeren voor de oldtimers.
        Wagens die tussen 25 en 30 jaar jaar zijn op datum van wetwijziging , zullen oldtimer blijven en O-plaat kunnen behouden , doch zullen dan de ‘normale’ rijtaks betalen, eventueel retroactief to het begin van het jaar.
        Dien je een wagen te schrijven jonger dan 30jaar, dan zal dit niet meer met O-plaat zijn en volle pot BIV en rijtaks.[/quote]

        Lap, op die terugwerkende kracht reken ik wel niet.. Was van plan dit jaar de mijne nog te laten keuren als oldtimer. Ik redeneerde dat als hij eenmaal was ingeschreven als oldtimer, dit ook zo ging zijn voor de wet. Met de bijhorende taksen. Maar als ze hetzelfde toepassen zit ik met een oldtimer met de nadelen van oldtimer (geen woon werk, …) en de nadelen van een gewoon ingeschreven wagen (betalen) … :wtf: @Mikey, ik dacht/hoopte dus dat ze oldtimer met de bijhorende taksen gingen blijven, maar als ze dit ook hiermee gaan doen

        [quote=”TGeert” post=219443]
        Tevens , de CO-waarden van deze oudere voertuigen zijn niet bekend via de constructeur. Men neemt dan een forfetaire waarde in functie van de motorinhoud. Eens boven 2000cc motorinhoud gaan die waarden exponentieel de lucht in …
        Ik heb dit 2 jaar geleden ervaren bij inschrijving van een Mercedes 300E van ’94 —> forfetaire CO-waarde van 295 gr. voor Vlaanderen.[/quote]

        Heb ik ook meegemaakt. :D , alle :( . Met hand en tand zitten uitleggen wat de werkelijke CO-waarde was. Officieel document Porsche kon dit niet melden, enkel normverbruik. ahv dit normverbruik en formules op de website van de overheid kon je dit wel berekenen. maar dit is natuurlijk een stap te ver voor de bureaucratie. dus na wat over en weer geschrijf, wist de vriendelijke dame (echt waar) mij te vertellen dat ik niets kon doen buiten de staat aan klagen. Ze begreep het probleem, maar mocht enkel de forfaitaire waarde hanteren. :bounce: (sorry, het zit nog diep)

        We gaan inderdaad moeten afwachten wat de nabije toekomst brengt.

          [quote=”dirk l” post=219394]De situatie is NU zo dat de jaarlijkse verkeersbelasting forfaitair bepaald is op €35 vanaf dat de auto 25 jaar is.
          ONGEACHT of die nu regulier of als oldtimer is ingeschreven.[/quote]

          Als ze de nieuwe regels gaan toepassen, dan zal dit forfaitair bedrag gelden voor wagens ouder dan 30j. Inderdaad ongeacht of het nu een oldtimer is of niet. Alle wagens hiervoor (dus ook 25j-29j) zullen als gewone wagens beschouwd worden en een ander/hoger VB te verwerken krijgen. Waarom zouden ze anders de leeftijd omhoog trekken?

          Wagens die 25-29j zijn en je wilt hem in het verkeer brengen: kan een duur grap worden.
          Heb je al een wagen in je bezit 25-29j, niet ingeschreven als oldtimer, zal een gewone verkeersbelasting gaan betalen ipv het forfaitair bedrag.

          Zo zie ik het … Maar het is maar een interpretatie van wat er nu allemaal gezegd wordt.. Want want er staat nog niets zwart op wit :D

            [quote=”Mikey” post=219376]Gaat een O plaat een verschil maken?
            Wat gaat ze doen met wagens die ouder dan 25 zijn maar nog geen 30?[/quote]

            Er staat natuurlijk nog niets op papier (dat ik gezien heb), maar ik vrees dat de taks hiervoor omhoog gaat.. Ik zou anders geen reden weten waarom ze de leeftijd omhoog willen trekken (ok, om met, ons o zo samenhangend, europa in orde te zijn).

            De mijne is nu 25j, ook nog op gewone nummerplaat. Maar ik ga geen risico nemen en hem toch laten keuren als oldtimer. Ik zie daarna wel wat ze in 2016 bepalen..

              [quote=”deepee” post=217177]:salut: Rocco: http://embed.indavideo.hu/player/video/f7a10dceeb/%5B/quote%5D

              Voor mij werkt de link niet. Als er zo nog zijn: http://www.autojunk.nl/2015/09/dit-is-de-vreemdste-crash-die-je-vandaag-gaat-zien :salut:

                [quote=”Drip” post=209044]
                Maar mijne heeft een O-plaat en ik dacht om een extra verzekering en takeldienst voor 2 weken te nemen, bestaat zo iets nog?
                …[/quote]

                Ik wou mijn DD extra verzekeren voor de periode van een vakantie in maart, maar dit was niet meer mogelijk.. Volledig verzekeren was de enige optie en dit is dan voor een jaar..

                  [quote=”Harley G” post=183137]:what: hij maakt me blij :happy: :drink:[/quote]
                  :happydance:

                    eentje voor de transaxles:
                    http://www.kapaza.be/nl/schadewagens/porsche-944-s2-excl–motor-demontage-voertuig-89067022.htm

                    [i]”Bijzonderheden :
                    Sport uitlaat en nieuwe schokbrekers. Tevens laatst distributie en waterpomp vernieuwd.
                    ZONDER MOTOR, WEL MET VERSNELLINGSBAK”[/i]

                    Goed om weten dat de distributie en waterpomp zijn vernieuwd aan een auto zonder motor :)

                    nog eentje:
                    http://www.kapaza.be/nl/porsche/porsche-944-1981-met-airconditioning-89038710.htm

                    “Volledig origineel en in uitstekende staat.”

                    Er kloppen dan toch een paar dingen niet, of het moet een zeer speciale uitvoering zijn …

                      944 S2 van 1990. En je kan me vinden in de buurt van Leuven :lol:

                        [quote=”Philip7″ post=174714]

                        Lijkt me vreemd. Als het al voor de verzekering in orde is.
                        [/quote]

                        Je kan je platen van je DD gebruiken op een wagen die reeds gekeurd is. Hiervan moet je wel je verzekeringsagent op de hoogte stellen/vragen. (heb dit reeds gedaan met mijn P)
                        Dit kan echter problemen geven als ze je tegen houden, omdat je niet in orde bent met het betalen van taksen. Als je DD een 1.9 dieseltje is, gelden hier andere/lagere taksen voor als je 3.4 benzine. En dan kan er ruzie ontstaan… (is mij verteld. met het eerste heb ik ervaring, met het 2de niet)

                        Dus je auto kan verzekerd zijn, dat wil nog niet zeggen dat je in orde bent met je taksen.

                        Het makkelijkste lijkt mij nog altijd een trailer huren. Wagen is niet gekeurd en ingeschreven in Belgie, dus ik vrees (geen idee) dat het bovenste hier niet van toepassing is..

                          [quote=”Akai” post=173266]Hier ook het zelfde verhaal. Ook attest van Porsche (na betaling van 133 euro) met Co2 uitstoot van 239 en bezwaarschrift ingediend. Deze week net dezelfde brief in de bus gevallen van de belastingsdienst. Ik ben er mee naar RS Motors geweest en zij adviseren om een advocaat onder de arm te nemen.[/quote]

                          Het zelfde verhaal voor mijn 944S2. Alleen kon Porsche mij geen CO2 waarden geven en was ik nog minder met dit stukje papier met een stempel (dat ze dat daar bij porsche ondertussen zelf nog niet weten :bounce: ).
                          Nu, zelfs al staan deze gegevens er op, ben je er niet veel mee. De overheid was zo vriendelijk om op mijn aangetekend schrijven te antwoorden dat een (officieel) document van de importeur niet voldoende was en het via een officiele homologatie moet gebeuren..
                          Na nog wat briefwisseling en telefoons met een vriendelijke persoon van de vlaamse overheid (die enkel de regels mag toepassen) werd mij officieel meegedeeld dat het enige wat ik nog kon doen was gerechtelijke stappen ondernemen. Ze zag het probleem in, maar kon niets doen…

                          Heb gedacht om eens te horen via gerechtsbijstand, maar na 5 maanden vechten tegen de bierkaai heb ik het al een beetje opgegeven..

                          PS: Mijn lach is er niet minder om als ik rij :happydance: , de frustratie tegen de staat wel iets groter :what:

                            [quote=”patrickvb” post=172477]
                            Veel succes als je op weg van of naar het werk een crash hebt met een O-plaat. Leg het maar uit aan de verzekeringsmaatschappij.
                            Maar ja, een echte man vergoed met de glimlach alle schade die uitdrukkelijk uitgesloten is in de verzekeringspolis voor een oldtimer met O-plaat.[/quote]

                            Bij het opzoek gaan naar een 944 (S2 gevonden ! :driver: ) ben ik ook bij de verzekeringsmaatschappij te rade gegaan om te kijken wat soort verzekering het beste/goedkoopste uitkwam.
                            Ik kreeg hierbij volgende uitleg:
                            Bij een oldtimerverzekering ben je uitgebreid verzekerd (zal wel van maatschappij afhangen mss?). Dit houdt in:
                            Zolang je maar beneden de 5000 km blijft ben je overal verzekerd.
                            Of je nu privé rijdt of naar beurs gaat of op vakantie interesseert de maatschappij niet.
                            Maar de politie kan je wel een pv maken als je bvb met deze auto naar je werk rijdt, ook zonder dat er een ongeval is.
                            Want voor de wegcode dient een oldtimer enkel om naar beurzen te gaan en speciale rondritten te doen.

                            Deze verzekeringsmaatschappij kijkt dus naar de afgelegde afstand, niet waar je bent of naar toe gaat.

                            Hetzelfde verhaal kan je toepassen op het plaatsen van je nummerplaat op een andere auto. Stel je wil met auto x naar de garage brengen, maar die staat niet op plaat. dan kan je aan je verzekeringsmaatschappij vragen om vb een namiddag de platen van je dd er op te zetten. Auto x is dan voor die gegeven tijd verzekerd. Addertje: je hebt geen taks betaald voor je 3.4litertje, enkel voor je 1,6 ecoboost en dit vindt de staat niet leuk. Ze zouden je dus een boete kunnen geven…

                              Er wordt ook rekening gehouden met de euronorm. Maar dat had je mss ook al gezien bij de berekening via de website van de overheid?

                                [quote=”Geerd” post=146876]
                                Vandaag antwoord gekregen. Wordt niet aanvaard.
                                “Om in aanmerking te komen voor een opheffing, moet u mij het homologatieattest dat bij de eerste inschrijving van het voertuig wordt afgeleverd voorleggen.” (wagen is van 1990,staan deze gegevens dan al op dit document?)
                                “Het gewone attest door de constructeur afgeleverd wordt niet meer aanvaard.” (dus bij verlies en je vraagt officiele documenten met deze gegevens bij de constructeur gelden ook niet precies)

                                Er wordt dan de hier eerder beschreven correctie toegepast. Maar: “Als de BP stelt dan de CO2uitstoot uit het vangnet niet correct is, worden enkel attesten aanvaard waarop de gegevens staan zoals gemeten tijdens de homologatie van het voertuig (volgens europese regelgeven) opmerking een schriftelijke verklaring van de constructeur of invoerder wordt niet aanvaard”

                                Als ik het goed begrijp zal enkel een officiele meting eventueel hulp bieden…[/quote]

                                Ik heb hier omtrent eens gebeld met de persoon die bezig is met mijn dossier. De situatie nogmaals uitgelegd. Ze leek het probleem te begrijpen, maar kon niet veel meer doen dan de regels die nu worden toegepast nogmaals uit te leggen. Vermits zij uitvoerende macht is, kan zij hier niet van afwijken. Wel kon ze nog eens te horen gaan bij een andere dienst of daar de CO2 en euronorm gekend waren, maar dat was het enige…
                                Daarnaast zag ze in dat het niet klopte en er precies een fout in de regels was. Het enige wat ik nog kon doen, zei ze, was gerechtelijke stappen ondernemen om dit aan te kaarten…
                                Dus niemand, geen één ambtenaar kan mag (!) logisch nadenken en feiten/gegevens interpreteren om zo uitzonderingen op de regels op te merken??

                                Heb al flink mijn BIV en VB betaald, want dat vind ik logisch. Ik zou alleen graag het juiste bedrag betaald hebben :)

                                ps: de dame in kwestie was zeer vriendelijk en behulpzaam, maar kon jammer genoeg niet meer doen.

                                  Kan je nog vinden bij glasherstellers zoals autoglass clinic. Heb er ooit eens voor gebeld. was wel iets van een kleine 500euries :)

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 41)