Aangemaakte reacties

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
    • En nog iets: een klein stukje doek, aangebracht rond de beschreven fitting, bleek alle olieverlies op te vangen. Geen druppels meer onder de wagen, wel met olie doordrenkt doekje. Nu, ik bracht dat doekje aan als test en reed dan maar twee keer ongeveer 2 km met de wagen om olieverlies uit te lokken. Meer durfde ik eigenlijk niet te doen met zo’n aangebracht doekje; Is dat gevaarlijk? Zou dat door de warmte van de motor in brand kunnen schieten? Of zou ik dat ook voor langere ritten mogen aanbrengen in afwachting van een oplossing voor het probleem? Want het vermijdt wel mooi het lekken op de grond van de garage… Zonder geruststelling zou ik het eigenlijk niet voor langere ritten (met hoger komende motortemperatuur) durven.

        Zeer interessante tip, Url. Normaal zou ik dat dan toch moeten gezien hebben, maar ik stel nu achteraf vast dat op de schetsen van Joma Parts en van Stoddard, onderdelenleveranciers, die lever ook met een gaatje getekend staan waar allicht die bus waar u van spreekt zal inzitten, en dat ik daar nooit over “gestruikeld” ben. Nooit ben ik gaan denken dat daar iets in zat dat moest losgedraaid worden, gewoon omdat dat niet in de handleidingen (op internet, noch in “101 projects”, noch in de Bentley manuals) vermeld staat. Wie weet zou ik dat dan op mijn auto niet ook over het hoofd hebben kunnen zien. Alleen zal ik het niet rap kunnen nagaan want de wagen staat in een buitenverblijf, zal moeten wachten tot we nog eens naar daar trekken. Heel erg bedankt voor de tip.

          Op http://www.autoatlanta.com/porsche-parts/911-78-83/301-05.php , zie je een van de onderdelenschetsen die er op internet te vinden zijn over componenten die aangepakt moeten worden om een nieuwe ontkoppelingshulpveer te plaatsen.
          Op een as (de bell crank, nr 2) op deze schets) zitten de clutch release lever (13) en de clutch positioning lever (op de schets nr 18 change lever genoemd). Die levers moet je er af halen. Daarvoor moet je een circlip onderaan verwijderen, en de twee levers zouden er als het ware moeten afschuiven.
          1) Eerst een vraagje waar ik om praktische redenen wel heel graag een antwoord zou willen op vinden. U ziet dat er op de schets op de as een “seal” zit boven de clutch release lever. Niet tussen de clutch release lever en de positioning lever, terwijl er bij mijn wagen daar wel ook een seal zit (of zat, helemaal vergaan en ook kapot door de verwijderingsmaneuvers). Mijn vraag is dus: hoor ik daar wel weer een nieuwe seal te steken (zoals het op mijn wagen was) of niet (zoals op de schets)? Heeft er iemand de originele Porsche workshop manuals en zeggen die daar iets over?
          2) Een mededeling. Die twee levers zouden gewoon van die as moeten afschuiven. Ik heb er uren over gedaan om de clutch release lever nu nog maar voor de helft te laten zakken. Met heel mijn gewicht daaraan een twintig tal keer wat over en weer draaien (wat in het begin zelfs helemaal niet kon, tenzij het verschuiven van een cmtje met een zware hamer) brengt de lever misschien een halve mm naar beneden… Wat er dus op papier een eenvoudige procedure lijkt (moertje losdraaien om kabel te kunnen losdraaien, clip verwijderen en twee hendels af een as schuiven), heeft mij nu al een vijftal uur gekost…) Enfin, toch blijf ik gelukkig dat ik daar al zit. Ik hoop dat het heropbouwen stukken vlotter zal gaan.

            Dank voor de tip, kleine kastentenfel (waar heb je die naam gevonden?) over de garage, lijkt mij wel iets voor ons.
            Over zelf sleutelen, Python: eigenlijk zou ik dat heel graag doen. Maar bij mijn testen vandaag onder de wagen botste ik al op een banaal lijkend euvel maar dat ik maar niet kon overkomen, en dus zal ik hulp nodig hebben. De ontkoppelingskabel loopt onderaan uiteindelijk door een buisje (zie bijlage). Op dat buisje is er schroefdraad getrokken en daar zitten twee moeren van 15 mm op. Door die op dat buisje aan te draaien of te lossen verschuif je die buis over een metalen vork waar die buis in zit. Je moet die moeren kunnen verdraaien om de koppelingskabel te kunnen afnemen om die hulpveer te monteren. Welnu, met een van die twee moeren gaat dat heel vlot, de andere krijg ik geen mm bewogen. En ik heb ook geen middel om de buis goed vast te houden, ik vrees dat die vervormd, platgenepen wordt, als ik daar met een tang op nijp. Vandaar mijn overweging om het toch maar te laten doen al is het mijn grootste wens zelf te sleutelen. Ik kan niet anders dan vaststellen dat het mij niet lukt die moer te bewegen, ook niet met WD40. Lijkt heel erg banaal, een moer verdraaien, maar het lijkt mij nu eenmaal tot mijn grote frustratie echt niet te lukken.

              Je had het helemaal goed, Cabrio Wim. Ben eens onder de wagen gekropen. De hulpveer zat er nog wel maar is duidelijk defect. Ze hangt maar aan één kant meer vast, je kan ze dus gewoon los een halve toer om die ene aanhechting om draaien.
              De wagen staat in De Haan aan zee, het is de eerste keer dat ik hulp zal nodige hebben (heb de wagen pas een maand). Iemand een tip over bij wie ik terecht zou kunnen voor zo’n job (vervangen van de hoefijzervormige hulpveer aan de ontkoppeling, en afregelen van de ontkoppeling daarna) ermee rekening houdende dat we in De Haan ‘zitten’?

              Dank

              Ik vermoed ook dat velen die hier als antwoord postten dat de koppeling bij een Porsche zoveel harder is,met een gelijkaardig probleem zitten zonder het te beseffen. Het gaat wel, rijden met zo’n harde ontkoppeling, maar ik vermoed dat het zoveel aangenamer kan. Nu is het echt geen pretje, je zou er bijna tegenop zien.

                Wat is dat van dat real life café? When and where?

                  Inderdaad, dat part nummer 911.555.763.61 of 911.555.763.62 zal het zijn. Alleen weet ik voorlopig nog niet wat het verschil tussen die 2 is. Maar zo zit ik echt wel op het goede spoor. Heel erg bedankt!

                    Schitterend, ik vermoed dat het nu opgelost zal zijn. Bedankt!

                      Daar zit het hem juist, Mushroom, ik heb daar de knoppen “Antwoord onderwerp”, “Abonneer” (maar dat is juist wat ik niet wil doen), en “Favoriet”. Ik vind geen knop “uitschrijven onderwerp”.
                      U hebt het toch over de webpagina’s die ik zie als ik de antwoorden in deze rubriek bekijk, niet?
                      Ambetant. Heb de indruk dat niemand anders dan ik daar problemen mee heeft. Vrees dus dat het wel aan mij zal liggen, maar heb daar al zeer lang zitten op zoeken en kom er niet uit…

                        Bij het mijzelf introduceren heb ik op een knop gedrukt die maakt dat ik nu alle nieuwe meldingen in deze rubriek via mijn emailbox gemeld krijg. Dat zijn er eigenlijk teveel, ik zou mij voor die dienst willen uitschrijven. Volgens de mails kan dat door de knop Abonnement opzeggen aan te klikken. Maar ik vind niet zo’n knop. Waar moet ik dat vinden?

                          Bedankt, Cabrio Wim, dat lijken mij heel to the point opmerkingen, zoals ik had gehoopt er te krijgen. Geeft blijk van kennis en ervaring terzake. Dank.

                            Zoals ik al schreef, ben nieuw op het forum. Ben wel verrast door het aantal reacties en de snelheid er van. Poste mijn “entree” iets voor middernacht, en had al een aantal reacties nog voor ik ging slapen./ Porsche eigenaars zijn duidelijk heel erg bezig met hun wagen. Dank voor alle reacties. Mijn Porsche betreft dus een oldtimer. Zat al een jaar lang met het idee een oldtimer aan te schaffen, maar wou niet over één nacht ijs gaan. Heb er grondig zitten over studeren en, misschien moet in onder Porschisten zoals ik er nu zelf een geworden ben beschaamd zijn, maar ik was tot de conclusie gekomen dat ik een MGA wou. Heb daar serieus zitten over studeren. En dan, tijdens de zoektocht naar een MGA, botste ik op 30 april op deze Porsche, waar ik niets over wist, werd verliefd (eigenlijk zag vooral ook mijn vrouw en mijn zoon dit eerder zitten dan een MG, achteraf kan ik hen wel begrijpen) en heb hem “blind” gekocht. En ik moet zeggen: ik ben kweetnie hoe gelukkig dat ik daar op gebotst heb, want ik zou met mijn MG ook wel gelukkig zijn geweest maar dit is toch van een heel andere orde. Een wereld van verschil met een oneindig veel boeiender motor (terwijl niets boeiends, maar wel betrouwbaars aan die MG’s).
                            Van de heel vele reacties die ik kreeg ging de helft eerder over de “gigantische” nummerplaat dan over de auto. Nu, zoals ik al schreef was het de bedoeling een motornummerplaat aan te vragen (omdat een normale niet kan met die Amerikaanse bumperblokken). En blijkbaar aanvaardde men dat niet op de keuring, aangezien deze “normale” nummerplaat er op kon… Ik stel vast dat velen zich er aan storen. Ergens bedroeft mij dat wel een beetje. Want weet je: als ik nu met de gedachte zit dat ik alsnog zou kunnen proberen toch nog een motornummerplaat aan te vragen, ik weet niet meer of ik dat wel wil. Zo’n motornummerplaat is wel pietluttig vind ik. En die bumperblokken liggen ook niet zo direct in de smaak van iedereen, terwijl ik dat wel iets stoers vind hebben. En die gigantische nummerplaat versterkt het stoer gevoel nog vind ik. Ik weet niet of ik nog wel afscheid wil nemen van mijn gigantische plaat… (vooraan heb ik een “normale” plaat).
                            Nog eens bedankt voor alle welkomstreacties, en ook bedankt voor de al vele reacties op mijn onderwerp over het (heel erg) hard aanvoelen van het ontkoppelingspedaal.

                            Hendrik

                              Wel, ik blijf mij toch afvragen of die helperveer daar iets mee te maken kan hebben. Ik zal er eens onder kruipen om te zien of die geen tekens van breuk vertoont. Maar waarom dient deze veer eigenlijk? Is dat om de koppelingspedaal terug achteruit te helpen komen? Of is dat inderdaad om te helpen bij het ontkoppelen? En in dat laatste geval zou er wel een logica zitten in de link met mijn “probleem”. Maar stel nu dat die niet gebroken is, kan die dan door de ouderdom niet slapper zijn geworden, en zo minder “helpen”, zonder dat je dat uiterlijk kan zien?

                                Als je het boek 101 projects foor your Porsche 911 leest dan staat daar dat je onverwacht veel resultaat kan hebben van de vernieuwing van je ontkoppelingskabel en van je onkoppelingshelperveer. Nu vermoed ik dat hier wel techneuten zullen op het forum zitten die in staat zijn te bedenken of dat specifiek voor het “probleem” van zo’n harde vering iets zou kunnen uitmaken. Zijn dingen die niet hemelsveel geld kosten (koppeling zelf werd 10 jaar geleden, 15.000 km geleden nog helemaal vernieuwd) maar waar ik toch liever zou afblijven als dat geen redelijke kans geeft op beterschap. Ik heb wel gezien dat dat acoordeonrubber beschermingskapje op het eind van de kabel (onder de auto) er heel erg vergaan uit ziet, dat zal dus allicht niet vernieuwd zijn 10 jaar geleden. Maar het is niet noodzakelijk dat dat het probleem uitmaakt gewoon omdat het er oud uit ziet…??? Iemand een idee of vervanging van de kabel en/of de veer iets voor specifiek dat probleem (zeer hard aanvoelende koppelingspedaal) een verschil zou uitmaken?

                                  De wagen is gekocht bij Oldtimerfarm. Die mensen zijn zelf naar de keuring gegaan met de bedoeling zo’n motornummerplaat aan te vragen aangezien een gewone niet tussen die stootblokken kan. Zij zijn met een aanvraag voor zulke plaat teruggekomen. Als ik het goed heb gehoord kregen wij geen motornummerplaat omdat zulke zoals nu er wel tussenkon…
                                  Maar ik vraag mij af of ik mij daar zo heel erg moet aan storen. Is inderdaad wel opvallend, maar heeft toch ook wel iets speciaals, Ik vond het nog wel iets hebben, maar ik stel vast dat velen daar anders over denken, en dat is toch wel van betekenis. Ik zal nog eens contact opnemen met Oldtimerfarm om te vragen of ik het goed heb verstaan, en wij dus niet zo’n motornummerplaat kunnen krijgen.

                                  Hendrik

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)