Aangemaakte reacties

15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 737)
    • ‘t Is verraderlijk Deepee, “EU 2” bijvoorbeeld is volgens de huidige norm maar EURO 1.

      Ik versta eruit dat je EURO 2 hebt, eens er een kataysator met juiste sonde (1x lambda?) is én ook een koudstart(bij)regeling of gewoon een versnelde opwarming.

        Zoals ik de Duitse autoscout lees, heb je EURO 1. Wagen van voor 2005, “Schlüsselnr. 1” bovenaan op de “Fahrzeugbrief” is 01.

          Diesel heeft beste rendement. Mijn ervaring? 20 jaar oude Audi A4 2L 136pk, jonge MB C200 2,2L 136 pk (officiëel :mrgreen: ), 15 jaar oude VW Passat 2,0 L 136 pk, …. verbruiken minstens 1/2 liter minder per 100 km dan een Prius met 1,8L 100 pk benzine en 36 pk elektrisch. Bij eenzelfde rijgedrag en ca. 80% op autosnelweg. In de winter verbruikte mijn Prius zelfs 1 L per 100 km meer …

          Daarom denk ik dat de hybride wagen met Otto motor nooit de toekomst kan zijn. (Los van het feit dat ze voor stadsverkeer wel en voor lange afstands verkeer niet geschikt zijn.)

          Nog een toemaatje. Het verwondert me heel erg dat F1 niet met turbodiesel rijdt

            Ghost,

            ben het grotendeels met je eens, maar je snijdt wel een beetje veel bocht af.
            :sarcastisch

            De huisverwarming is wel degelijk vervuiler nr. 1 en de scheikundige nijverheid in Antwerpen (wereldwijd petrochemisch knooppunt nr. 2 na Houston in Texas!) is een voorbeeld voor de hele wereld. Veel valt daar niet meer te rapen, denk ik, afval is grondstof en elke verspilde Joule of kCalorie is verspilde winst, weetjewel. Toch?
            :coolness:

            Nu goed, dat iemand anders ook vervuilt is idd helemaal geen argument om het zelf te blijven doen. Eerst wordt blijkbaar het wagenpark aangepakt en dan zullen onvermijdelijk ook ooit de gezinnen volgen. Maar zolang die nog steeds verkeerdelijk denken dat “de anderen” de grootste vervuilers zijn, krijgen we dit. Staan roepen om andere vervuilers te laten betalen en zelf stoken met een laagrendementsverwarming in een slecht geïsoleerd huis; 40% van de energie gaat verloren in de vuurhaard en de rest wordt met een beetje vertraging het heelal ingeblazen. Maar het zal wel moeten doordringen ooit. In het uiterste geval wanneer de automobilisten en de nijverheid niet meer verder kunnen verminderen, omdat ze op uitstoot (Alberto Contador) nul zitten. Aan de uitlaatpijp heeft een EURO 6 vrachtwagen nu al nix geen fijn stof, enkel CO2 en H2O en verder enkel fijn stof van de banden. Laten we de banden niet vergeten … Volledig hetzelfde als een elektrisch voertuig dus, alleen staat de uitlaattip in Tihange of Doel.

            Besluit, van mij mag het die LEZ, ik leef er al mee in Duitsland. En mijn witte blijft zoals geleverd in december 1987 en ingeschreven in januari 1988. ;) Maar wie de zijne met de juiste kit zou uitrusten, heeft ook nog een originele, imo.
            :respekt:

            Beste Wensen voor 1987 euh 2017!
            :drink: (met mate of met eega … )
            :driver: :driver:

              Denk ik ook.
              Als je de Duitse Fahrzeugbrief hebt van je wagen, kan je hier nakijken welke euronorm die heeft:
              https://www.financescout24.de/wissen/ratgeber/schadstoffklasse
              Anders is het met onze klassieke wagens automatisch EURO 0(zéro).

              Voor 924S, dus hoogstwaarschijnlijk ook voor 944 met één nokkenas en 8 kleppen, was er een ombouwset PET nr. 944 113 911 02 voor handbediend en … 04 voor automatiek. Wagens moesten dan terug naar de keuring om de documenten (Fahrzeugbrief) te veranderen.

                Voor wat het waard is, ik heb geen ervaring terzake, mijn witte was al aangepakt, maar hier een plattegrond van de massapunten van de wagen:
                http://rennlist.com/forums/944-turbo-and-turbo-s-forum/666012-ground-points.html

                Als je de slechte contacten in de stekkers al weggewerkt hebt en het helpt niet, misschien de massapunten?

                  [quote=”deepee” post=245963]

                  De periodieke keuring is nog niet gestemd. Voorstel voor de keuring is:
                  volledig origineel: 5 jaarlijks
                  Licht verbouwd : 2 jaarlijks
                  Zwaar verbouwd: jaarlijks.

                  De keuring zal hetzelfde zijn als de oldtimerkeuring zoals ze nu is.
                  [b][size=2]
                  bron: Peter Henning.-ceo B.F.O.V [/size][/b][/quote]
                  :think:
                  Interessant.
                  Zou het hier dan ook gemakkelijker worden “verbeteringen” gekeurd te krijgen?
                  :sarcastisch

                      Vrees ik ook wat voor. Een goed georganiseerde stijlvolle parade, die over wat meer gaat dan zo goedkoop mogelijk rijden, zou ik wel zien zitten.

                      Voor mij moet een klassieke wagen of old timer gebruikt worden waarvoor het bedoeld is door de wetgever. Ik betaal uitgebreid verzekering voor normaal dagelijks gebruik met de witte en ik ga er ook jaarlijks mee naar de keuring, beide met de glimlach. Ik mag nu al de meeste Duitse steden niet binnen. Tsja. Het weze zo.

                      Parijs wil het woon-werk-verkeer met oude wagens onmogelijk maken binnen de ring, maar viseert uitdrukkelijk enkel de klassieke wagens die misbruikt worden als gewone wagen. Een klassieke wagen kan altijd de stad binnen gedurende het hele weekeinde, van vrijdagavond tot maandagmorgen heel vroeg. Slimme mensen.

                      Antwerpen zegt dat de Vlaamse regering niet toelaat dergelijke uitzonderingen te maken, lees wat die besliste op 26 februari ivm de LEZ:
                      “de toegangsvoorwaarden worden gedifferentieerd in functie van de emissie van de voertuigen, waarbij voertuigen met hogere emissies aan strengere voorwaarden worden onderworpen. Hierop kan een uitzondering voorzien worden voor voertuigen ouder dan 40 jaar, voor voertuigen … van algemeen belang en voor voertuigen die … gebruikt worden voor noodsituaties of voor reddingsoperaties;”

                      Maw, het is niet alleen de bevoegde Antwerpse schepen, maar de hele Vlaamse regering die BFOV te overtuigen heeft. Gent zal juist hetzelfde moeten opleggen eens ze een LEZ invoeren.

                        :think:
                        En Oost- en West-Vlaanderen in één nemen en een beetje de uithoeken vermijden?
                        Is het de bedoeling om de wagen warm te rijden? ;)

                          [quote=”clu964″ post=245289]924 / 944 …cabrio !

                          [/quote]

                          Het is iig geen Bieber …

                          Porsche_924_Bieber_cabriolet_(1981).jpg

                          Door Bart Meulenbroek – Eigen werk, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=30575127

                            Heel mooi.
                            :lekker:
                            (Maar voorlopig komt er geen bij.)
                            Is die nu van 1994 voor de fiscus?

                              Een 924 Turbo 177pk met vernieuwde motor en zetels voor 7duizend euries …
                              http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/300683153?asrc=st|as
                              … onderhandelbaar? :wtf:

                              924turbo2.jpg

                              0300683153006.jpg

                              Minpuntjes:

                              • slechte 2e versnelling;
                              • instrumentenbord gespleten;
                              • wagen staat in Servië …

                                Vandaag in HLN blz 6:
                                12580 belgen sterven vroegtijdig door luchtverontreiniging
                                De vraag is niet of elektrisch rijden verplicht wordt, maar wanneer

                                EN veel foto’s van aanschuivende wagens …
                                In het artikel zelf wordt wel gewezen op verouderde huisverwarming, maar er wordt niet bijgezet dat oude en laag rendement verwarmingstoestellen de grootste vervuilers zijn, voor verkeer en nijverheid.

                                Een paar feiten die allicht minder gekend zijn:

                                1)Roet wat je ziet is goed, onzichtbaar roet is slecht.
                                Vrachtwagens en lijnbussen met een Euro6 motor scheiden enkel waterdamp en CO2 uit. Diesel personenwagens en vrachtwagens met gewone roetfilter zijn veel en veel gevaarlijker dan de echt oude diesels die roetvlokken uitbraakten. Roet wat je kan zien, wordt tegengehouden op weg naar de longen. Gewone roetfilters breken het roet in kleine stukjes of laten mikron groottes rechtstreeks door. Het gevolg is dat de filter eigenlijk fijn stof maakt en dat fijn stof gaat tot in de longblaasjes en de echt mikroskopisch kleine deeltjes gaan rechtsreeks in het bloed. Een submikron absoluutfilter, al lang gebruikt in Finland voor ziekenwagens (voor én uitstoot én aanzuigen lucht) en die letterlijk alles, zelfs de kleinste virussen wegfiltert, is heel duur.

                                2)zware elektrische en hybride wagens kunnen meer vervuilen dan een lichte klassieke wagen.
                                Fijn stof wat rechtstreeks in het bloed gaat, is dus een boosdoener, vooral kinderen en ouderen zijn kwetsbaar. Maar de huidige elektrische en hybride wagens veroorzaken vaak meer fijn stof dan een lichtere klassieke wagen met verbrandingsmotor. Hoe zwaarder de wagen en hoe breder de banden, hoe meer bandensleet en dus hoe meer fijn stof. Mercedes heeft een nieuwe elektrische vrachtwagen voor het laatste stukje vervoer tot in de stad, nadat een zware diesel het vanop lange afstand tot de stadsrand bracht. Welnu, daarmee is het fijn stof helemaal niet weg. Dan moet je met ondergronds buizentransport werken bijvoorbeeld.

                                Besluit:
                                a)
                                Hopelijk zorgt bijv. de BFOFV ervoor dat er een regeling komt zoals in Parijs. Daar schijnen klassieke wagens enkel vrij in het WE binnen te mogen. Nu en dan een verplaatsing voor het plezier zou moeten kunnen en is goed voor de zaken.
                                b)
                                Vergeet het stilletjesaan maar een old timer als goedkope DD te gebruiken. Kan me inbeelden dat ik hiermee geen vrienden maak, maar de afspraak was geen woon-werk-verkeer. Simpel.

                                  Ik merk dat jullie niet veel in Duitsland rondrijden.

                                  https://www.milieustickervoorduitsland.nl/overzicht/

                                  Als ik wil logeren in een oude stadskern, lukt dat daar gewoonweg niet meer met mijn 924S zonder katalysator. Tenzij ik een kleine boete (van 80€ in Köln bijv.) incalculeer. Nu ben ik meestal in Duitsland voor zaken, dus dan geeft een hotel aan de stadsrand niet. En anders wordt het enkel en alleen om die reden de DD, niet omwille van het weer toevallig …

                                  Opmerking: het zijn vooral de oude Diesels die eruit moeten. Een Diesel moet minstens Euro4 zijn. Een Porsche (944 of 924S bijv.) uit 1987 met katalysator is automatisch Euro1 en krijgt (voorlopig) op eenvoudige aanvraag (in het Nederlands) een groene klever voor een dikke 10€ … Nu is er daar wel een strengere blauwe klever op komst en die maakt dan de groene klever, net als de oranje en de rode voordien, overbodig …

                                15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 737)