Aangemaakte reacties
-
P2 in het kampioenschap en als we het schrapresultaat (je slechtste uitslag of uitval mag je schrappen) staan we zelfs virtueel op 1.
in antwoord op: Belcar GT4 endurance championshipDie blauwe vlaggen zijn versiering. NIEMAND kijkt er naar. Al dubbel je hen de derde keer, blijven verdedigen en dwaas doen ipv samen te werken (als ze dan hetzelfde tempo kunnen rijden)
Eerlijk: ik snap het echt niet. Je verliest alleen tijd.
in antwoord op: Belcar GT4 endurance championshipEn op aanvraag van de PDK fanclub een video natuurlijk…..
in antwoord op: Belcar GT4 endurance championshipAangezien er een paar graag de inside info horen, hier een verslagje van de 25 uren Funcup:
Een kort verslagje….. we starten op donderdag.
Ik kwam van het werk in Zwitserland rechtstreeks naar Spa. Nipt op tijd om nog een 4 tal rondjes van de training mee te nemen waar Pieter kloeg over het gedrag van de wagen. Ingestapt en idd….. ik had hetzelfde gevoel. Eens gevoeld, binnengekomen, wat aan knopjes gedraaid, nog een rondje gevoeld en nog eens “gedraaid” en het was in orde. (Foto hiervan staat onderaan)
Draaide op 1 rondje tijd 3.00 zonder slipstream of meerdere pogingen.
Donderdag avond met wat piloten nog iets lekker gaan eten en wat avonturen gedeeld om vrijdag wat uitgeruster op de qualif te verschijnen. Pieter is onze beste qualifier en voelde zich goed met de auto. In Quali 1 zaten we niet zo goed (wel top 15), maar dat was niet belangrijk, in Quali 2 ging het frisser zijn. Afspraak was dat Pieter de eerste 7 minuten zou doen, en ikzelf de laatste 7 minuten. De twee time frames waarin er volgens ons tijden konden gezet worden. En dat bleek ook juist. Tot 5 minuten voor het einde stond Pieter op P2. Gilles en Kris konden tussenin trainen en toen………….. net toen ik me klaar maakte voor de laatste 7 minuten brak bij Gilles het kogelgewricht van de ophanging waardoor hij ei zo na de muur in ging op de rad.
Over and out dus geen kans meer om zelf nog buiten te rijden. Nu beter dit soort pech (bleek een constructiefout !) tijdens de quali al baalde ik wegens geen poging om eens te knallen. We hadden nog steeds P3 in een veld waar we mannen als Tom Coronel, Nico Verdonck, Maxime Martin, Yahn Ehrlacher (leider in WTCR), Gilles Magnus en vele andere “sterren” achter ons lieten. Knap dat toppers zich hier durven komen meten (ze kunnen alleen verliezen) en voor ons tof dat we ons kunnen proberen te meten met de pro’s.
Goed, toch een kleine verrassing voor de buitenwereld (ondanks we het hele seizoen al goed presteren) dat we daar staan.
Vrijdag op tijd het bed in om goed te kunnen rusten. Op een gloeiend hete kamer was dat niet evident maar kom…….genoeg om op zondag onze wedstrijd reltief fris aan te vatten.
Afspraak was dat we ons niet gingen laten meeslepen in de zotte gevechten van de eeste twee uur. Geen curbs overdenderen, geen risico en tanden bijten omwille van de discipline. Tevens gingen we ons ontkoppelen in pitstopstrategie zodat we file aan het tanken konden vermijden. De eeste twee uur dus icognito doorgekomen (zeerk knap van Pieter). Sommigen kraaiden al victorie omdat ze even vooraan in het klassement stonden door of wild te keer te gaan of gewoon op een andere pitstopstrategie te zitten.
Maar dan begint het spelletje he. De zotten van het eerste uur kennen materiaal pech (maar het is natuurlijk nooit hun fout he, gewoon “brute” pech gehad ) en als snel zagen we onze 269 Scott-Pharmarome in de top 7 verschijnen om er ook niet meer weg te gaan en stapje per stapje door te schuiven.
Uiteindelijk vochten we voor P2 en P3 algemeen maar kende Kris een eerste aanrijding. Extra pitstop en om en bij de 2min 40 kwijt terug naar P6 om terug te vechten. We waren toch wat sneller dan de 291 (die uiteindelijk derde werd) en konden terug in hun spoor komen tot ikzelf op zondag op het linkerachterwiel werd aangereden door een halve gare toen ik hem al volledig voorbij was. Man man man je maakt iets mee.
Weer de pits in en tijdverlies waardoor we enkel nog uitzicht hadden op P5 of P4 (enfin enkel in dit veld…. ). Om dit te doen moest de laatste piloot (ik dus) een dubbele stint rijden van ongeveer 3 uur, en de wissel moest snel, dus zonder drank ingestapt om er aan te beginnen.
Op 20 minuten van het einde (zit ook in video, de wit met blauwe nr 82) na een enorm intense strijd toch de 82 terug gaan halen en P4 algemeen en P3 bij de Belgen binnen gehaald.
Onze piloten, en de team members vormden een hechte groep, met discipline en allen toch vrij vlotte piloten, de ideale mix om een uitstekend resultaat te halen in dit gezelschap. De geciteerde “sterren” van hierboven eindigden ALLEMAAL achter ons, niet alleen in de qualif maar ook in de race.
Afwachten waar we nu staan in het kampioenschap. Ik vermoed in de top 3, mogelijk zelfs P2
in antwoord op: Belcar GT4 endurance championshipZal even de race avonturen hier verder delen. Dit weekend een van de spectaculairste races die je kan volgen op Spa. De 25uur Funcup. 115 wagens , 500 piloten, gelijke wapens…… en een pak pro en gerenommeerde namen.
Wij nemen deel met wagen 269 en hebben gisteren alvast stevig genoten met een P3 op 115 in quali ! Wat een team ! Fantastisch ook welke namen ACHTER ons staan. Coronel , Verdonck , Dejonghe, De Mevius, Racb national team, Julien Andlauer ….
Het doet wel iets als je met zulke namen on track bent en hen kan aanvallen of voorbijgaan. Echt genieten van een nog betaalbare autosport !
in antwoord op: Belcar GT4 endurance championshipNee hoor is een vrij trage wagen en je rijdt niet echt voor de prijzen. Veel stress heb Ik niet. Enige dat ik doe is even rusten een uurtje voor de wedstrijd. Altijd welkom
in antwoord op: Belcar GT4 endurance championshipWelkom ! Foto’s graag ;)
in antwoord op: Zal in me even voorstellen Rudi – 928GTSHet is veel te traag, maar hier het snelste rondje dat die kar dit weekend heeft kunnen draaien….
in antwoord op: Belcar GT4 endurance championshipEn nu op naar de volgende race, tis wel geen Belcar maar zet het hier. Als je spektakel wil zien: dit was de race (voor ik zelf reed) waar ik altijd kwam naar kijken. Als toeschouwer is dat zwaar de moeite vind ik. 119 auto’s bijna allemaal dezelfde in full attack :D
http://www.speed-magazine.be/25h-vw-fun-cup-quatuor-de-pointe-objectif-podium-scott-pharmarome/
in antwoord op: Belcar GT4 endurance championshipKan wel lachten met Zuff, no problem for me.
Nu goed een van de allerslechtste weekends uit mijn race “carriere”.
Eerst en vooral is zo een Cayman underpowered op een circuit als zolder waar naast remmen je koppel heel belangrijk is en de Cayman het moet hebben van pk/gewicht (beter voor Spa). Maar niet zagen dat wisten we.
Even getraind en dan maar rijden, heb zelfs niets kunnen aanbrengen aan de setup, maar daar valt volgens mij nog wel te winnen.
Ook qualif was wennen, ik was niet aangeduid als de qualy piloot als nieuwkomer in het team en kreeg dus enkel mijn verplichte rondjes op de banden die al over momentum waren. Maar toch stiekem de beste tijd van het team neergezet.
De gok was dat de BMW en Mercedessen met hun hoger gewicht banden gingen verbruiken dat het geen naam had maar dat was dus niet waar……. wij versleten ze even snel.
Het ergste was na de wat mindere start van onze traagste piloot wat toen gebeurde. Onze Cayman heeft de klassieke verluchting van een straat GT4 dus airco en ventilator.
Ik zag dat dat wel zitten bij deze temperaturen :)Ik stap in mijn stint in op een 30 sec achter een AMG en kan tot letterlijk in zijn bumper rijden maar er was een ander probleem: de ventilatoren van de wagen vielen uit, er was niet alleen geen airco maar NIKS lucht toevoer at all. Daar zit je dan in een afgesloten bokaal !
Gelukkig heb ik een topconditie maar tegen de wetten van de natuur valt niets te beginnen. Toen ik voelde dat het bewustzijn in gevaar kwam en mijn armen en voeten blijkbaar (ik kwam over of op curbs uit die helemaal niet de bedoeling waren) niet meer goed gecoordineerd raakten wist ik dat het er op ( na een toch ook wel langere dan geplande stint) of onder was, ik moest de box melden dat ik MOEST binnenkomen, geen keuze. Het bewustzijn kwam in gevaar en ik hapte letterlijk naar adem als een vis op het droge bij temperaturen die ondertussen een stuk boven de 70 graden lagen terwijl je daar al een eskimo gekleed zit met een bokaal op je hoofd.
Een heel nare evaring en inhaalrace naar de knoppen.
Nu goed meer dan een P4 in GT4 zat er volgens mij ook niet in. We zullen het met dit wagentje in de 24u moeten hebben van de endurance en HOPELIJK slecht weer. Ik zie het met onze bezetting in die omstandigheden nog goed komen. Ook de Cayman zal bij slecht weer beter presteren dan de AMG’s en BMW’s.
Nu goed als dit team hoger wil eindigen gaan ze voor Zolder toch nog wat werk hebben…….
PS: als er leden langs komen, stel u zelf even voor dan kan ik er naam en gezicht op plakken, bedankt voor de komst trouwens !
officieel verslag:
http://www.momeprom.com/Racinglife.nl/belcar-goede-testrace-i-f-v-24h-zolder-voor-battryn-huygens-en-jilesen/in antwoord op: Belcar GT4 endurance championshipJa hoor een BOP gekregen en dan is de Cayman net de remmende kracht in het GT4 verhaal.
Alle wagens behalve de Cayman en Ginetta zijn eigelijk GT3 wagens die gekortwiekt worden.
– AMG GT
– Audi R8
– Mc LarenDe BMW M4 zit daar dan tussen in met standaard 450 pk en een pak koppel.
Sowieso kan de Cayman in het droog in absolute snelheid NIET mee op Zolder. Spa dan weer wel omdat het een veel vloeiender circuit is. Zolder zijn zowat 4 sprintjes met daartussen een bocht of chicane. Telkens kan je dan je koppel heel goed gebruiken.
Gisteren was het sowieso moeilijk om tijden te rijden bij een track temperatuur van 50 graden en lucht van 28. Dan geeft, zeker een atmo motor echt een pak minder power af. PB gisteren was 1.43.2 en dat zou op een training (gebruikte banden) 1.41 hoog moeten zijn om van een goede tijd te spreken.
De vraag is of het nu puur aan mij ligt of ik bovenstaande “uitvluchten” mag gebruiken :D De toekomst zal dat uitwijzen.De Cayman GT4 met turbo…… PLEASE not. Gewoon de 4.0 (als de 3.8 er in kan, kan de 4.0 er ook in) met 450pk en je hebt de Cayman zoals hij moet zijn.
in antwoord op: Belcar GT4 endurance championshiphttp://www.momeprom.com/Racinglife.nl/belcar-marnik-battryn-met-2-nieuwe-makkers/
Beetje mixed feelings bij de test. Mijn tijden waren niet goed, beter als de teammakkers maar niet op het tempo van de snelle(re) AMG’s (enfin 1 van AMG, de andere had trage piloten).
Zo een Cayman heeft een geweldig chassis en is heel makkelijk te rijden (zit abs en tc op)…… maar veel power te kort imo…….zeker bij deze temperaturen.
Mixed feelings atm.
in antwoord op: Belcar GT4 endurance championshipIk heb een sport turismo en ben er enorm tevreden van. Fantastische wagen !!
Van het vorig model heb Ik de Turbo gehad. De nieuwe “gewone” hybrid is stukken beter en even snel.
Big smile hier zou niet weten wat anders kopen
in antwoord op: Ervaringen met Panamera S hybridZeer knappe kar ! Ben wel fan.
in antwoord op: 991 speedsterGeen probleem. Ik snap ook dat dat vanuit het ander perspectief nogal intimiderend kan overkomen.
Bovendien kan je (net als in elke andere wagen) in een Funcup alle soorten chauffeurs tegenkomen.
Van mensen die een “initiatie” krijgen tot profs die komen trainen.Dat is eigenlijk wel zo op elke trackday. Je weet dus nooit dat diegene voor jou of achter jou wel weet wat hij doet.
Neem nu het geval met die CSL. Die mens zat al twee ronden lang te blokkeren in de bocht en op gas weg te rijden op rechte stukken. Ik heb me daar dan eens naastgezet in lichte drift (zodat het leek dat zijn deur niet veilig was). Voor hetzelfde geld is ben ik iemand die zijn auto niet onder controle heeft en te veel geprobeerd heeft. Soit het opzet was geslaagd, heeft me wijselijk doorgelaten en wat afstand genomen.
Ik blijf er bij dat een minimum opleiding noodzakelijk is.
– Weten hoe je lijnen rijdt en remt
– Je vergewissen van de omgeving op de rechte stukken (zodat je in een bocht weet wat er op je kan afkomen).
– Je rijlijn op een assertieve manier volgen
– In een cooldown lap van de ideale lijn wegblijven !
– Niet blokken (het grootste) probleem als de ander vrij snel in je kont kwam
– Naar het vlaggemannetje eens kijken.Je kan dat zeggen in een briefing…………. maar …….. je ziet trouwens hetzelfde als je eens gaat “karten” onder vrienden. Maar daar is een tikje geen drama natuurlijk.
in antwoord op: The manual gearbox preservation society