Aangemaakte reacties

15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 209)
    • [quote=”ZUFF-718″ post=266267][quote=”deepee” post=266255]deze experte spreekt met geen woord over de nostalgie van het handmatig schakelen. over de rest deelt ze graag elk detail

      https://youtu.be/KnALDbokB0g%5B/quote%5D

      Sabine Schmitz wordt deels betaald/vergoed door Zuffenhauser management , dus censuur of voorgekauwde tekst , kwestie van de commerciële kaskraker ( PDK ) niet te af te stoppen 8) :censored:[/quote]

      Walter Rorhl ook en die zou een manueel kiezen voor zijn gebruik………… ik denk niet dat Porsche het een of ander heviger promoot.

        [quote=”Bladerunner” post=266252]Even de Gele Sub zijn filmpje gejat en het hier geplaatst.
        Dit is toch waar het allemaal om draait, wie houdt er nog van al die PDK shit als hij dit gezien heeft. :coolness:
        https://youtu.be/VKYvdLYO6MM%5B/quote%5D

        In zou niets anders willen op een auto uit 1973. Een van mijn dromen trouwens historic racen.

        Maar goed ik voel me gelukkkg dat ik van een PDK ook kan genieten. Het supersnel schakelen, een machine uit 2018 aanvoelen op de limiet, er (voor je eigen kunnen) het maximum er uithalen. Voelen hoe goed die auto is opgebouwd….

        En dit weekend zitten we in Dijon. Een seq bak met manueel ontkoppelen in terugschakelen, geen servo, geen abs….. en dat met 40 gelijkgestemde zielen met hetzelfde materiaal in hun pollen. Jawel. Ik geniet daar meer van, hoe raar ook, dan de helft van mijn pk’s niet te gebruiken en het plezier van autorijden te herleiden tot manueel schakelen. En jawel zelfs dat laatste doe ik ook graag omdat autorijden mijn hobby en passie is.

        Jawel ik voel me gelukkig om te kunnen genieten van alle facetten van het rijden en auto’s op het randje van mijn kunnen te besturen, daar waar sportwagens uiteindelijk voor gemaakt zijn en werden.

        Wat dan ook : have fun in de auto of je nu geniet van de zon in je manuele cabrio of over LeMans scheurt in je, FOEI, auto met flippers aan het stuur.

        Geen nood om de ene of andere vorm boven de andere te zetten en uitbreken hoogte te doen …….

          [quote=”DST” post=266133]Tot 250km/u trekt ie als gek, daarna wordt het snel minder
          Komt niet in de buurt vd topsnelheid ook ni op het langstuk? Of is da daar bergop?[/quote]

          Puur door aero settings.

          Een kortere diff gaan ze niet steken, ik zie Porsche niet “vals spelen”. Snelheden liggen hoger dan met een 991 cup (op slicks), rondetijd is zowate even snel.

            Toffe verhalen en foto’s, keep posting :)

            Spijtig genoeg keuze moeten maken en niet kunnen afzakken, de dochter heeft nochtans de oren van mijn kop gezaagd.

              [quote=”Mushroom” post=266086]terwijl racen gewoon één langgerekt stoplichtsprintje is :idea: Testosteron blijft hetzelfde. “Ik ben rapper dan jij”. Het zou me sterk verwonderen moesten J en B tegen elkaar staan aan de lichten dar er *geen* sprintje getrokken wordt. Of zou ‘t zijn zoals in die reclame “Ga maar, “nee, ga gij maar”, “neje, ikke… na U” :sarcastisch[/quote]

              Een langerecht stoplichtsprintje, tja dat zegt veel over de kennis van autorijden…….. als dat effectief hetzelfde is, zou de zandbak op het einde in Zolder rap gevuld staan. Ik ken zo iemand die dat dacht idd. Ik stond daar dan ook op mijn eerste trackday ooit :first:

              Ja een penalty trappen is hetzelfde als een voetbalmatch spelen, of een opslag hetzelfde als een game bij Tennis…… juist ja dat is echt hetzelfde.

              “Rapper dan gij “is competitie en er bestaan heel veel competities. Trackdays doe je voor de fun met je wagen of voor een rondetijd om jezelf te verbeteren. Als je wil koersen dan ga je koersen he dat is weer iets anders. Tis dan direct over met het kleine pietje of macho gedrag. Ge gaat meer verliezen dan winnen :D voor uw macho gedrag moet je dat dus niet doen :D En al zeker niet in competities met dezeflde wagens en specs.

                [quote=”Mushroom” post=266075]I beg to differ :mrgreen:
                In alle beleefdheid weliswaar.
                Je zit in je reply alweer *direct* op circuit. 95% van de Porsches komt nooit op circuit. Tenzij met de Porsche-days, met de parade :sarcastisch
                Die versnellingsbak gaat idd niets veranderen aan de kwaliteit van de chauffeur (betreffende bochtenwerk, inzicht, etc…), het gaat wél afschaven aan de rondetijd. klik, klik om van 5e naar 3e te gaan is nu eenmaal makkelijker met een automaat. Bij manueel zit je met de extra handelingen + je kan altijd in een verkeerde versnelling terechtkomen (dan spreek ik over bakken waar al een beetje “spel” opzit), ofwel moet je daar toch een beetje bij opletten, ofwel kwak je hem er maar in hopend op het beste, die onzekerheid, dat is tijdverlies.
                Daarmee komen we terug op mijn reply van daaagen geleden: Op circuit rijden kost ne shitload aan geld en is imo voor jongens met even kleine pietjes dan stoplichtsprintjes (< gij zijt begonnen ;) ). "Die is rapper dan ik dus ik moet ander banden hebben, meer PK, ander remblokskes, die achterruitwisser moet eraf om gewicht te besparen, etc..." . Alles moet zo snel mogelijk en zo licht mogelijk zijn. Hier komt PDK om de hoek kijken. Om een groter pietje te hebben dan de andere jongetjes moet je dus flink wat geld stuk slaan en jezelf veroordelen tot PDK. Als je alleen maar jezelf wil tegenkomen als chauffeur en als je niet persé de eerste wil zijn dan kan je je ook amuseren met een manuele en ook alles meemaken en leren wat jij hierboven zo mooi beschrijft, jezelf constant verbeteren en je eigen auto leren kennen, 't gaat 'm alleen een paar seconden schelen. Dat je dat allemaal wil, dat mag van mij hoor. Maar daar bij mij (en bij vele anderen) de hoofdbezigheid bolleke pijl en rondsnorren is wil IK liever mijn manuele bak leren kennen samen met de rest van de auto, terwijl er aan PDK niets te kennen is. Wat jij dus cool vindt om te leren op circuit vind ik cool op de weg met mijn 6-bak (of 5 in de Boxster). Wat is er nog leuk aan een stoplichtsprintje als er 2 PDK's tegen elkaar staan? Gas induwen en weg. Als chauffeur moet je verder niks meer doen. Op dat punt zitten we dus mijlenver uit elkaar vrees ik. Soms lees ik je reply en denk ik "OK, I get it", maar een fractie later is 't dan van "mo nee, want..." :drink: Autorijden op circuit is niet gelijk aan autorijden op de weg. Daar zitten we vast denk ik. Jij bekijkt rondetijden, ik bekijk rijden in 't algemeen. Enneuh, ik vind het niet erg om 2e te zijn, maar ik win ook liefst hoor, zoals iedereen zeker? Ik kan dus best begrijpen dat je liever met 'n PDK op circuit gaat. Alleen moet je na het circuit met het hok naar huis rijden (tenzij je 'n dedicated trackcar hebt) en dat dan in een automaat moeten doen zou mijn plezier in 't circuit vergallen, ook al heb ik net gewonnen :up: De enige 2 die hier trouwens reageren zijn ver de enige (alhoewel, ik weet nog een derde :twisted: ) die er de zweep echt wel opleggen, de rest koopt PDK voor de file en nét dat gaat er bij mij niet in. :respekt:[/quote] Het gaat hier snel, enfin in het reageren, vandaar dat ik moet quoten :D Ik spreek over circuit en gewoon "genieten", want dat staat er ook. (btw ik doe gemiddeld 4-5 roadtrips per jaar richting Vogezen, Jura en Zwarte woud, voor je denkt dat het alleen circuit is). Maar goed wat kan je daarover vertellen? Ik denk dat in het huidig klimaat het leukste vehikel om trips mee te doen een 2PK is, manueel en een motor aangepast aan onze snelheidslimieten. De reden dat ik van circuit houd is omdat het nog zowat de enige reden is waar je je sportwagen kan en mag "gebruiken". Voor de rest zit met je een moderne sportwagen in tweede of derde versnelling al in de zone waar je je rijbewijs kwijt bent. In die zin snap ik het klein pietje wel, heb namelijk wel zin om het rijbewijs niet te veel af te geven. Nu als je over puur spreekt moet je dan niet verder kijken dan uw “manueel” verhaal? Servo, abs, esp……. wat hebben we vandaag allemaal niet. Remmen zonder abs is nog een stuk moeilijker en puurder dan manueel schakelen bv.

                En dan vooral in de regen :D

                Stoplichtsprintjes zijn niet zo moeilijk he, behalve idd onze pietjes meten (en ja hoor ik doe dat ook wel eens) is daar nu eens echt NIETS aan imo. Dat is puur en alleen macho gedrag.

                Nu goed rondetijden rijden kan dat ook zijn, dat is waar, maar het kan ook zijn om jezelf te verbeteren of een competititie. Sommigen spelen Wieze, andere Petanquen, nog andere spelen Tennis of Voetbal. Met een competitieve geest is niks mis, en je weet ook dat er altijd beteren zullen zijn dan jezelf, tenzij je Senna bent.

                Hoe verklaar je dat ik de PDK niet verdoem zoals nogal wat collega Porschisten hier en ook een manuele auto heb? Waarom zet ik die manuele niet op een hoger schavotje zet? Nogmaals ik begrijp de keuze voor manueel voor een wandelauto die af en toe eens op circuit gaat, maar omgekeerd ligt dat precies niet makkelijk;

                Denk niet dat ik dat hier al gepost heb?

                Eerste ritje met de GT3 op Zolder, en daaronder met een manuele Exige, geen idee waarom de ene een lui piloot is en de ander niet. Of de ene zoveel meer zou kunnen dan de andere? Trouwens allebei in exact dezelfde tijd.

                  [quote=”bccars” post=266073]Knappe bijdrages van ZUFF-718. Heel beleefd, niet op de man, een 10 op 10 voor begrijpend lezen ook. Ik was gisteren sprakeloos, je hebt me wel echt de mond gesnoerd en me op mijn plaatst gezet :-)[/quote]

                  Het beeld dat spontaan bij me opkomt :D

                  Ik kan alleen zeggen dat ik jou op circuit zie, en ook 200% overtuigd bent dat je met eender welke versnellingsbak een goed chauffeur bent. Die versnellingsbak gaat daar 0.0000 aan veranderen.

                  …………..maar merk dat ook wel algemeen: als je op circuit rijdt moet je zwijgen en kom je offensief over…… je ontdekt dan dat je eigenlijk NIET kan rijden, en je de auto totaal niet begrijpt, altijd zeer ontnuchterend. Ik herinner me ook mijn eerste keren……. dat is echt ogen trekken (die heeft meer pk, die heeft een “pdk :D” zou ook kunnen, die heeft betere banden etc……. blablalbal allemaal zever in pakskes.

                  En daarna verandert je kijk op wat autorijden is toch wel aanzienlijk. Spijtig genoeg blijven we graag met de oogkleppen op terwijl autorijden zo boeiend kan zijn, in al zijn vormen.

                  Ik begrijp perfect dat men geniet van autorijden, rustig ritje, lekker manueel schakelen, maar de discussie voeren alsof dat verheven staat boven alles en voor de echte autorijder is, dat is er eentje van onwetendheid ipv “kennis”. Zo simpel is dat.

                    Schitterende auto

                      Terechte opmerking waar heel veel mensen mee worstelen, inclusief mezelf.

                      Nogal wat mensen (en ja ik was zeker en vast ook zo ene, heb dikwijls gelachen met de racepakje/apenpakje :D ) vatten dat “negatief” op. En ja er zijn mensen die dat ook aantrekken voor de show, net als je een een rode broek van Boss of zo draagt…..

                      Mijn idee hierover heb ik moeten bijsturen. Eens je een paar zware ongelukken gezien hebt, weet je dat die kledij (en vooral ook de Hans) niet voor niets dient.

                      Dat je nu in een VW beetle zit of een F1 op zich maakt dat niet uit. Vuur is vuur en kan in eender welke auto op circuit al eens makkelijker ontstaan.

                      Wat ik nog VELEN malen belangrijk vind is het dragen van een HANS, dat redt echt levens en/of houdt mensen uit de rolstoel.

                      Ik kan alleen zeggen: trek het je niet aan, het is normaal dat er mensen zijn (meer dan de helft die rondlopen op circuit) die dat belachelijk vinden, maar ik ben van de ene groep naar de andere overgestapt.

                      Dragen verdorie en je niets aantrekken van de sociale druk om onveiliger in je wagen te gaan zitten ! No matter welk niveau je hebt.

                      (en ja ik zondig er nog veel teggen, donderdag zit ik op Spa en twijfel ik ook of ik het wel zou durven dragen).

                        Genieten van het optrekken aan de lichten en twee keer schakelen als exponent van “beleving”. Nou daar kan ik dan weer niet bij. Dat doet me denken aan het kwartetten op de schoolbus vroeger. Twee kaartjes tegen mekaar en die waar de beste waarde op zat had gewonnen.

                        Nu goed positief dat macho gedrag wordt toegegeven, dat kan ook een extra reden zijn dat mensen gaan racen op circuit bv. Daar kan je je echt eens meten ipv de penisverlenging welke onze auto is aan de lichten. Wat ik dan absurd in de redenering vind is dat men hier “manueel” gaat verheffen boven de “makkelijke” automaat terwijl autorijden net meer is dan schakelen (veel meer). We hebben hier ooit eens een driftdagje gedaan, ik herinner me het amusement daar en de interactie van ons allemaal met de wagen. Dat staat los van welke boite je had.

                        Enfin zo zie je maar hoe ver de wereld der beleving uit mekaar kan liggen. Het hoeft niet te verwonderen dat ik me iets meer kan vinden in BCC cars zijn uiteenzetting. Dat gaat trouwens ook op voor een roadtripje in de Vogezen of zo. Ik kan enorm genieten om een auto voelen leven onder jou, een bocht mooie scherp aan te snijden etc…… En ja on road geeft een manuele een extra saus op het lekker gerechtje.

                        Ik denk dat er veel onwetendheid over de beleving als die van BCC is, gewoon om dat we om verschillende redenen de stap naar het verder ontdekken van onze auto, zijn gedrag, zijn handling niet willen kennen. Ik kan alleen zeggen dat je iets mist.

                        Tenslotte mijn ervaring van twee weken geleden op Zolder waar ik met de manuele Lotus exact even snel ging als de GT3 met PDK. Paddestoel heeft een punt dat het snel rijden van die Lotus “meer” kunde vereist dan het snel rijden van de GT3. Waar hij fout zit is dat dit door de versnellingsbak is………… en dat bedoel ik met een “enge” blik……….. ik ga niet niemand ompraten maar probeer wat dieper in te gaan op “beleving” en de overtrokken gedachte om dat herleiden tot een versnellingsbak.

                          [quote=”Bones” post=265885]

                          Vooral aan het manneke kan er (blijvend) heel veel gesleuteld worden. Soms vergeten we dit als chauffeur wel eens :think:

                          Vinden we niet allemaal dat we beter dan gemiddelde chauffeurs zijn? Zag je ook een beetje aan de reacties toen ik onlangs iets wilde organiseren.

                          Ik probeer elk jaar wel op een of andere manier iets bij te leren op een of ander evenement/cursus, maar mijn ding is eerder iets technisch helemaal goed te doen, eerder dan snoeihard te gaan. Op de juiste manier een drift inzetten en volhouden, trage motorbeheersing met de moto, een surplace op de fiets aan het rood licht, coole tricks met mijn skateboard toen ik jong was, … een ding is zeker… je kan altijd verbeteren (beetje off topic, sorry :oops: )[/quote]

                          Niet echt off topic, autorijden is idd meer dan schakelen met een manuele.

                          Manueel schakelen met die nieuwe versnellingsbak is trouwens een “nieuw soort” van manueel schakelen.

                          Flatshift, rev matchen……. het enige dat je nog moet doen is 1 pedaal indrukken en een stok hersteken. Gelukkig kan het ook anders als je van het “sport” knopje blijft.

                            :music: :popcorn:

                            Het wordt hier wat scherper precies, rustig rustig :) :what:

                            Merk ik tussen de lijnen ook enige frustratie en wat trappen op mensen die in “handeling” meer zien dan het herleggen van een stokje in een rooster ?

                            Nogmaals want dat lijkt er ook niet in te gaan:

                            – ik begrijp 100% het plezier van manueel schakelen en al zeker als je niet 100% van de capaciteiten van je auto probeert te benutten (we zijn niet goed genoeg om het te kunnen), mocht ik een auto voor de openbare weg zoeken, enkel voor plezier ritjes is dat zelfs een no brainer
                            – Als je echt zo hard wil genieten dan is zelfs een “moderne manueel” niet meer 100% wat je zoekt

                            Ik heb respect, begrip en sta zelfs 100% achter zo een keuze.

                            Dat er mensen zijn die ook andere eisen hebben aan een auto of meer op een circuit zitten of in in handeling meer zien dan manueel schakelen, dat mag en kan ook (en ze hebben nog gelijk ook imo) , en hoeft niet (want dat wordt hier wel gesuggereerd) minderwaardig gezien te worden) op een wat lage manier beschimpt te worden, imo he. Ik blijf graag een pint aan den toog drinken.

                            Blijkbaar mag er maar begrip zijn in 1 richting?

                              Dat rev matchen…… tja dan is de fun van manueel er ook af he, gedaan met het betere voetenwerk.

                              Los daarvan is deze discussie oneindig al vind ik de zwart wit tegenstelling zwaar overroepen en spreken beide kampen voor een stuk uit onwetendheid.

                              Vooral het begrip “makkelijk”. Ik denk dat het proces om met een Porsche echt HARD te rijden, het begrip “makkelijk” met de PDK toch wel relatief is.

                              Op circuit of rally hard rijden vraagt toch wel wat meer dan alleen schakelen. In deze discussie lijkt het soms dat de automaat hierin allesbeslissend is, terwijl zijn rol eerder beperkt is. Er zijn andere “involving” skills nodig. Vooral aan het manneke kan er (blijvend) heel veel gesleuteld worden. Soms vergeten we dit als chauffeur wel eens :think:

                                Quoten = ban :)

                                  Dus dit is voor de manuele fans dan zoveel meer …… Voor mij heeft dat niets te maken met het soort schakel maar het type wagen en zijn gedrag

                                15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 209)