Aangemaakte reacties
-
[quote=”JMB” post=275335]Mijn eerste 968 is ook een Japanner . Volgens mijn informatie is een Japanse 968 technisch volledig identiek aan de wagens die je in Europa vindt. Bij aankoop had die 48.000 km op de teller.
Met de wagen waren heel wat onderhoudsattesten (in het Japans) waaruit ik de historie van de kilometerstand enigszins kon reconstrueren, maar een garantie naar juistheid van de kilometerstand is dit echter ook niet. De staat van het voertuig, het gevoel bij het rijden, je eigen inschattingsvermogen zijn bij elke aaankoop van een tweedehands voertuig belangrijk, of die nu uit Japan of ergens anders komt.
De rage van import uit Japan is echter wat gedaan, ondertussen kennen ze daar ook beter de prijzen, maar het effectief wel zo dat vooral wagen met weinig kilometers opduiken, niet alleen bij Porsche, maar ook bv Mercedes 500E, Mercedes SL, BMW Alpina, etc. Een verhaal is dat veel van die wagens in de jaren negentig in Japan een statussymbool waren, zonder dat het verkeer daar echter toelaat om daar veel mee te rijden. Daarom ook dat die verkocht werden met links stuur, alsof het ingevoerde Europese wagens waren. Dit zou de reden zijn van een relatief goed aanbod van wagens met weinig kilometers.
Dat Japanse import slechter zou zijn, is volgens mij een verkoopsverhaal van verkopers die deze Japanse import als concurrentie zagen voor hun normale verkoop. Is natuurlijk een algemeen probleem in de verkoop: als je je eigen product niet kunt ophemelen, breek dan dit van een ander af…[/quote]Ik wil nog even reageren. Ik volg voor een groot deel wat JMB hierboven schrijft. Ik ga ongeveer jaarlijks naar Japan en heb zelf al een 10-tal wagens rechtstreeks uit Japan geïmporteerd en ik heb altijd gekregen wat ik gekocht heb, ik bedoel hiermee dat de staat, km, toestand van de wagen altijd overeenkwam met wat er aangeboden werd. Ik zeg dit omdat de wagen die ik vanuit de UK haalde helemaal niet voldeed aan wat aangeboden werd.
Het klopt dat deze wagens 30 – 40 jaar geleden als statussymbool massaal verkocht werden aan de “succesvolle” Japanners. Het is er niet alleen druk, maar simpelweg ‘plaats/ruimte’ is er zeer duur. Daarnaast komt nog dat het louter bezitten van een luxewagen ook behoorlijk duur is (taxen) én een geregistreerde wagen tweejaarlijks een verplichte, en ook weer zeer dure, controle (shaken) moet ondergaan. Nu, 30 – 40 jaar, zijn de eigenaars van de wagens op leeftijd gekomen en willen ze deze verkopen, maar de jongere generatie heeft er het geld niet meer voor… Dus kwamen ze vrij voor ons :). Al is het inderdaad ook waar dat ze ondertussen de prijzen ook beginnen kennen. Afhankelijk van de wisselkoersen kan je er nog wel een koopje doen, maar dan moet je ginder de juiste contactpersonen hebben.
Wat historiek betreft, is het helaas zo dat ze ginder geen officiële merk-onderhoudsboekjes (blijven) invullen, iets waar hier veel waarde aan gehecht wordt. In het beste geval krijg je van de verkoper naast onderhoudsfacturen, alle gespaarde ‘shaken’documenten mee: de km-stand wordt er immers op vermeld. Ook werden op de Porsches voor de Japanse markt geen datastickers aangebracht, ook hieraan hechten wij toch een zeker belang.
Dat zijn volgens mij de hoofdredenen waarom er soms bedenkingen zijn bij Japanse wagens. Het is echter mijn persoonlijke overtuiging dat Japanse wagens in het algemeen in een veel betere en correctere staat zijn dan bvb de US-wagens. Mijn eigen 964 is in een opmerkelijke staat met 107.000 km.Ik zou altijd aanraden om bij aankoop van een Porsche (of SL, E- en S-klasse, M3, Alpina,…) ook eens in Japan te kijken. En dat is uiteraard mijn persoonlijke mening.
gr,
Kin antwoord op: Is een Japanese import daarom slechter?:)
thx. Uiteraard heb ik dit in het Engels gedaan.in antwoord op: info gekochte 911 via Marc Noack – no luck…[quote=”Johan991″ post=231435]De heer Marc Noack is zeer correct, snel antwoord of matching of niet met nog de optielijst en de originele kleur als toetje :respect2:
Ideaal om te checken voor men gaat kijken :cool:[/quote]Ik moet ook zeggen dat ik direct antwoord had en ik neem aan dat de man daar correct in is, ik lees trouwens overal dat hij dé persoon is om aan te spreken. Wat ik mij afvraag is wat jullie precies in die mail zetten?
Ikzelf heb hier natuurlijk (nog) geen ervaring mee :? :
– mail 1: ik vraag – uiteraard op een beleefde vriendelijke wijze – of er een mogelijkheid is om op basis van het VIN de motornummer te krijgen en eventueel een optielijst, kleur etc. Hierop kreeg ik het antwoord (TS) dat ik daarvoor in België moest zijn. Uit de reacties hier leer ik dat ikzelf VIN en motornummer moet geven en dat Marc Noack bevestigt (of niet) en de extra’s meegeeft.
– mail 2: ik probeer nog eens met de vraag of er kan bevestigd worden dat de VIN en motornummer matching zijn. Hier krijg ik – ook zeer snel trouwens – antwoord dat dat zo is, zondermeer, geen opties en kleuren… :roll:Voor de andere wagen zou ik écht wel graag alle leuke weetjes krijgen, vandaar dus nog eens de vraag: hoe doen jullie dat? :respekt:
Of is er iemand die het voor mij wil vragen, ik kan VIN en motornummer bezorgen.
@Johan911: begrijp ik goed dat je meerdere mails hebt gestuurd voor auto’s waar je naar gaat kijken? Ik ging er van uit dat dat niet de bedoeling was.merci!
in antwoord op: info gekochte 911 via Marc Noack – no luck…bedankt!
@deepee: De rennlist VIN decoder geeft steeds aan dat de nummers verkeerd zouden zijn…? Voor zuivere controle VIN gebruikte ik scouser’s vin decoder.
De betalende versie is helaas enkel voor auto’s vanaf 1990, dus enkel voor de 964 (1991).Mark noak bevestigt enkel of een auto en motor matching numbers is. Je moet dus zelf beide nrs doorgeven, en daarop antwoordt hij. Je moet bvb niet vragen welk motornummer bij je chassisnr past, want hij geeft dat motornr niet.
aha, dat had ik dan verkeerd begrepen.
Wat je twee porsches betreft, ik vermoed dat je ze als oldtimer zal inschrijven? Anders heb je een probleem om aan een gelijkvormigheidsattest te geraken.
Ik ben hiervoor nog informatie aan het verzamelen. Als ik alles hier en op het ‘internet’ lees, dan stel ik vast dat er geen duidelijke lijn in zit. Dus worst case zal het nog even duren… We gaan uiteraard voor best case! :happydance:
in antwoord op: info gekochte 911 via Marc Noack – no luck…Hallo,
bedankt voor jullie reacties!
Ik had inderdaad al enkele topics en andere artikels gelezen. Allemaal miserie natuurlijk maar het is mijn overtuiging dat je overal (dus ook hier) gigantische miskopen kunt doen van minder koosjere verkopers. Het is dan ook altijd zaak op te letten.Uiteraard rij je niet zomaar even naar Japan of de USA maar het is een kwestie van research en contacten en ook … een beetje geluk.
Ik ben nog steeds in trage onderhandeling :)Later meer.
in antwoord op: USA 911 G50 (1988) kopen? graag jullie meningHallo iedereen,
bedankt!
Van zodra ik verder “concrete nieuwzen” heb zal ik ze zeker komen posten!in antwoord op: en hop… nóg een nieuw lid