Aangemaakte reacties

15 reacties aan het bekijken - 316 tot 330 (van in totaal 363)
    • [quote=”carrera 3.0″ post=109862]Tiens.
      Ik zie NERGENS op de site van GOCA dat een oldtimer in originele staat moet staan. Er gebeurd enkel bij oldtimers MET O-PLAAT een “specifieke technische keuring” [quote]

      Daarom dat ik ook zo zeker was van mezelf , het is nog niet zolang dat ze blijkbaar wat strenger geworden zijn.
      Dit gaat een groot probleem worden voor vele oldtimerliefhebbers die hun auto verbetert hebben

      Als onderstaand voorstel van BFOV erdoor komt zal elke oldtimer opnieuw gekeurd worden en dan gaan er veel te koop staan zonder TC
      Keuring zal dan elke 3 jaar zijn voor wagens na 1968

      Technische keuring – Hoe keuren in de toekomst
      Hier spreken we enkel nog van een technische keuring voor oldtimers die ingeschreven worden onder een
      1. Reminrichting
      • Groep A: voor 1968
      Visuele en praktische test (niet op de rollenbank)
      – Visueel nazicht van de onderdelen
      – Praktische test uitgevoerd door de inspecteur van
      het controlestation door het voertuig in beweging te
      brengen en tot stilstand te brengen
      • Groep B: na 1968
      Visuele en mechanische test
      – Visueel nazicht van de onderdelen
      – Mechanische test uitgevoerd op de rollenbank

      2. Stuurinrichting en stuurwiel
      • Groep A:
      Visuele controle :
      – Mechanische toestand
      – Speling in de stuurinrichting
      – Bevestiging van de stuurinrichting
      – Wiellagers
      • Groep B:
      Mechanische test:

      3. Zicht
      • Groep A:
      – Minstens één achteruitkijkspiegel (binnen of buiten)
      verplicht
      – Geen controle ruitenwisser
      – Gezichtsveld voor de bestuurder gevaarlijk
      belemmerd
      • Groep B:
      – Gezichtsveld voor de bestuurder gevaarlijk
      belemmert.
      – Achteruitkijkspiegel(s) en inrichtingen voor
      indirect zicht
      – Ruitenwisser in werkende en efficiënte staat (1
      snelheid volstaat)

      4. Lichten, reflecterende inrichtingen en elektrische installaties
      • Groep A:
      – 2 dimlichten : Toestand en werking / Zichtbaarheid / geen afstelling
      – Minstens 1 remlicht: Toestand en werking / Zichtbaarheid
      – Overige origineel aanwezige lichten: Toestand en werking / Kleur en zichtbaarheid
      – Elektrische bedrading: geen naakte leidingen
      – Geen mistachterlicht
      • Groep B:
      – Groot licht en dimlicht: Toestand en werking / Zichtbaarheid / afstelling
      – Overige origineel aanwezige lichten en reflectoren alsook mistlicht achter: Toestand en werking / Kleur en
      zichtbaarheid
      – Elektrische bedrading, geen naakte leidingen
      – 1 of 2 mistachterlichten

      5. Assen, wielen, banden, ophanging
      • Groep A:
      – visuele controle van de staat en controle op
      montage.
      – Geen controle loadindex, snelheidsindex
      • Groep B:
      – Assen: staat, montage
      – Wielen en banden: staat van de
      banden & controle op montage
      – ophanging: enkel visuele test dient te worden
      uitgevoerd (controle op slijtage, op montage…)
      – Geen controle loadindex, snelheidsindex

      6. Koetswerk en chassis of frame (groep A en B)
      – Bevestiging
      – Algemene toestand van de dragende delen (primaire belasting)
      – Bestuurderszitplaats: verankering, stevigheid

      7. Diverse uitrustingen (groep A en B)
      – Uitlaatpijpen en dempers: staat en gasdicht
      – Tanks en brandstofleidingen : staat
      – Bevestiging van het reservewiel (indien extern)
      – Veiligheid van de koppelingsinrichting (indien aanwezig)
      – Gevarendriehoek
      – Overvloedige rookemissies (geen controle CO2 maar zichtbare blauwe of zwarte rook)
      – Snelheidsmeter: kph of mph

      8. Veiligheidsgordels:
      • Groep A:
      – niet van toepassing
      • Groep B:
      – Veiligheid van de bevestigingen
      – Toestand van de gordels
      – Werking

      9. Identificatie van het voertuig
      – Geen gelijkvormigheidsattest
      – Kentekenplaat
      – Chassisnummer (Moet ingeslagen zijn)
      – Identificatieplaatje (merk/type/chassisnummer)

      10. LPG installaties
      Voor voertuigen in te schrijven of ingeschreven onder O-nummerplaat wordt een DC-DC spanningsomvormer
      toegestaan ter aansturing van de LPG installatie.

      Meer kan je vinden op hun site : http://www.bfov.be/images/stories/Newsletter/NL/CRN%2024%20NL%20voor%20web.pdf

      Maar eigenlijk vind ik dit allemaal wel ok , een echte liefhebber zal ervoor zorgen dat zijn oldtimer in tiptop staat is .
      Maar ik denk dat ze de tuners willen ontmoedigen om de O-plaat te (mis)bruiken.

      Timmy1978 kan misschien contact opnemen met BFOV , hun email en tel staat op het PDF-doc

      Mvg, Guy

        Slecht nieuws voor timmy1978

        Ik ben even naar de TC gereden en info gaan vragen ivm verbreding / remmen en heb vandaag weer iets bijgeleerd.

        Een oldtimer moet dus effectief in orginele staat staan.
        Dus heb ik gevraagd waarom ze mijne TVR met 4 Brembo’s wel hebben goedgekeurd ….
        Voor sommige oldtimers ( zoals mijn TVR ) hebben ze te weinig technische achtergrond om hen af te keuren
        Maar bij de 911 is dit niet het geval.
        Het keuringcentrum waar ik ga vind het ook een beetje pietlullig om de 911 af te keuren maar daar is het nu te laat voor.

        Eenmaal je oldtimer is afgekeurd moet deze inderdaad opnieuw naar hetzelfde centrum terugkeren.
        De verbreding en remmen moeten opnieuw naar de orginele staat om als oldtimer ingeschreven te kunnen worden.

        Als dagelijks voertuig kan dit wel omdat er dan een tuningattest kan gemaakt worden.
        Spijtig voor Timmy1978 , maar er zal niets anders opzitten als de wagen als dagelijkse in te schrijven en het jaar nadien opnieuw keuren in een ander keuringcentrum , als oldtimer.

        Mvg, Guy

          Ben nu toch al een 10tal jaar bezig met oldtimers en heb nog nooit zoiets meegemaakt.
          Meestal heb je bij oldtimers problemen met invoeren of chassisnummer

          Ik vind dit heel erg voor timmy1978 en ik zo niet in zijn schoenen willen staan.
          Als ik in de buurt van mijn TC kom ga ik eens binnenspringen om te checken wat hj kan doen.

          by the way : een oldtimer mag je met je eigen platen(dagelijks voertuig) voorrijden , dus garageplaten zijn niet nodig.


          @Timmy1978
          , ben je al eens terug naar de keuring gegaan en gevraagd voor een gesprek met de keuringschef ?

          Mvg, Guy

            Nogmaals … ze mogen controleren wat ze willen maar ze mogen niet afkeuren.
            Bij een oldtimer gaat het niet om een technische keuring , dit staat ook zo op de papieren.

            Maar zoals timmy1978 aangaf , het best is om even naar een andere keuring te gaan vragen hoe het juist zit > of op de site van goca

            http://www.goca.be/nl/p/ak-pa-oldtimer

            Mvg, Guy

              @porsche , yep ben ik volledig mee > teveel mensen maken misbruik van die oldtimerplaten.
              Ben ook al een paar keer gecontroleerd door mijn beste vrienden van de federale politie ( kan je de ironie in mijn tekst zien LOL)
              Maar ze kunnen niet bewijzen dat je niet met een testrit bezig bent , of je moest met je winkelkarretje aan je auto staat ( opgelet ook sigaretten gaan halen kan een probleem geven bij sommige van die blauwe smurfen)

              Bij nacht rijden is zeker uit den boze , en in geval van ongeval , ben je met een oldtimer altijd verliezende partij.

              Maar als timmy1978 toch beslist om met een oldtimer rond te rijden, dan kan dit perfect met zijn 911 ook al heeft hij andere remmen, een ingelaste bodykit , enz…
              Gewoon teruggaan naar de TC en naar de chef stappen > eigenlijk had hij dit onmiddelijk moeten zeggen > nu kan het zijn dat hij toch nog een herkeuring moet doen/betalen.

              Voor mij zijn de oldtimerplaten intressant omdat ik soms een oldtimer 2 jaar in de garage heb staan , ingeschreven en verzekerd maar in restauratie.
              Of met buitenlandse wagens waarvoor er geen gelijksvormigheidsattest is , ook dan zijn oldtimerplaten gemakkelijk.
              Verzekering is iets van een 125 euro , rijtaksen 28 euro geloof ik.
              Voor de inschrijving zelf verandert er niets > dit is hetzelfde voor een oldtimer als voor een dagelijkse.

              Mvg, Guy

                Ik vrees dat je je een beetje hebt laten doen daar op de technische controle.
                Sinds jaren ga ik direct na aankoop met mijn oldtimers naar technische controle en dit nog voor de restauratie.

                Zo ben ik al geweest met wagens met rondom Brembo-remmen , gaten in de kas, olielekken, zelfs uitlaat die op een gatenkaas leek.

                Het enige wat de technische controle wettelijk mag controleren voor oldtimer is een gedeeltelijke keuring waarbij men oog heeft voor enkele minimale veiligheidsvoorwaarden:

                de remmen worden gekeurd (voertuig moet tot stilstand gebracht kunnen worden , dus niet op de testbank ) > maar ik vraag dit toch telkens omdat remmen nu eenmaal belangrijk zijn )

                het chassisnummer en de documenten worden nagekeken
                Dit is de reden waarom ik het voertuig inschrijf vooraleer de restauratie aan te vangen > bij ingevoerde wagens , durft dit wel eens problemen geven )

                de aanwezigheid van de gevarendriehoek wordt nagekeken >geen brandblusser of verbanddoos

                de staat van de stuurinrichting wordt nagekeken ( ook wel belangrijk vind ik persoonlijk )

                controle van de sleepinrichting > dit is omdat geacht wordt dat oude auto’s wel eens in panne staan )

                Bij deze keuring wordt een keuringsbewijs met de vermelding ‘Dit document geldt niet als technische keuring daar de staat van het voertuig niet is nagezien’ uitgereikt.

                Nu toegegeven , het is al wel eens gebeurd dat er een (jonge) mechanieker nog wat nieuw is of wat gebrek aan ervaring heeft en dat ze een oldtimer afkeuren .
                Bv : met een kever die ik had waar de wielen 2cm uit de kassen staken
                In dit geval ga je naar de chef van de technische controle en wijs je erop dat ze enkel bovenstaande punten mogen controleren.
                Bij al de discuties die ik zo al gehad heb , moest de chef nadien toegeven dat een oldtimer-keuring , geen technische keuring is en dat het voertuig wel op de baan mag.
                En ik ga naar een controle-centrum , waarvan ze wel eens zeggen dat het één van de strengste is van het land > niemand durft er naar toe te gaan , dus als je daar toekomt , ben je op 15min al door de technische controle

                Nu zijn ze er wel mee bezig om oldtimerkeuring aan te passen , daar er teveel misbruik is door de jonge tuners , die graag oldtimers gebruiken .
                De nieuwe oldtimerkeuring zou dan om de 3jaar zijn en iets strenger > maar zover zijn ze nog niet ! ! !

                Mvg, Guy

                  Ik wil nog niet te ver vooruit denken , maar upgraden van de motor zit in mijn plannen.
                  Betere airflow (inlaattubes, scherpere nokkenassen, gepolierde uilaatpoorten , spagetti-uitlaat (daarom moest ik weten in hoeverre die verwarmingstubes nodig waren :-)
                  Maar ik ga nog niet te ver vooruitgaan in mijn plannen , ik ga liever stap-voor-stap … dus op dit ogenblik zijn het de inlaatpijpen.
                  En het is inderdaad niet de buitenkant die belangrijk is maar wel de gepolijste binnenkant.

                  Thanks allemaal voor de bemoedigende woorden, het doet altijd plezier wanneer je werk gewaardeerd wordt , dit geeft telkens moed om opnieuw gedurende uren met hetzelfde onderdeel bezig te zijn :drink:

                  Mvg, Guy

                    @ gette , buitenkant polieren heeft natuurlijk geen enkel nut naar prestaties toe.
                    Dit doe ik enkel voor mezelf … voor mij moet ook een motor mooi en proper zijn.

                    Carbs zijn mooi… maar ook mooi 4000 euro
                    En zouden de carbs betere prestaties leveren dan een injectiesysteem ?

                    Mvg, Guy

                      PS: heb je geen schrik om je bodem te beschadigen, het lijkt me of de kas bovenop een vorklift staat (bij de laatste foto ) … of vergis ik me ?

                      Mvg, Guy

                        respect2: :respect2: :respect2: :first:

                        Nice job , je ziet direct dat hier iemand met kennis van zaken aan bezig geweest is.
                        Dit is dan ook de enige manier om te restaureren, tot het laatste vijsje uit elkaar en dan terug opbouwen .

                        Van mij heb je in elk geval een verdiende :applaus: :applaus: :applaus:

                        Mvg, Guy

                          Vandaag wat tijd gevonden om verder te doen aan de inlaatpijpen.

                          Eentje is gedaan – het is te zeggen , de binnenkant moet nog gedaan worden.
                          Voor de binnenkanten is het iets te lastig om dit zelf te doen, dus ga ik dit ook moeten uitbesteden.
                          Ik heb een revisiefirma gevonden die dit kan doen.

                          En dan hier een foto van de 1ste van de 6.
                          Morgen is nummer 2 aan de beurt.

                          VOOR :

                          [IMG]http://i386.photobucket.com/albums/oo302/morris52/Inletpipe1voor.jpg[/IMG]

                          NA :
                          [IMG]http://i386.photobucket.com/albums/oo302/morris52/Inletpipe1.jpg[/IMG]

                            Neen ,neen , maar mijne zoon zijne auto moest in orde gebracht worden voor technische controle : remschijven , remblokken , hoofdremcilinder , nieuw banden, enz… Oja en voor de eerste keer een carbon dak geplakt( is ook picobello in orde.

                            Morgen heeft hij zijn platen en dan is mijn garage terug vrij.
                            Deze week hoop ik toch minstens de inlaatpijpen gepolijst te hebben.

                            Mvg, Guy

                              @ zipper , thanks … er kruipt wel wat werk in .

                              Momenteel bezig met het polijsten van de inlaatpijpen, ik hoop dat de eerste foto’s dit weekend gepost kunnen worden.
                              Maar hier moet ik nog een oplossing vinden om ook de binnenzijdes spiegelglad te maken , door de speciale vorm is dit niet zo gemakkelijk.

                              Mvg, Guy

                                Volgende etappe van de motor-marathon is gelopen….
                                De 4 kleppendeksels en de deksels voor de distributieketting

                                De kleppendeksels voor de inlaatkleppen werden gepolijst en afgewerkt met een goud-tintje :D

                                [IMG]http://i386.photobucket.com/albums/oo302/morris52/P1020215.jpg[/IMG]

                                [IMG]http://i386.photobucket.com/albums/oo302/morris52/P1020223.jpg[/IMG]

                                De kleppendeksels voor uitlaatkleppen en de deksels voor distributieketting werden gereinigd en beschermd met alu/zinkspray.

                                [IMG]http://i386.photobucket.com/albums/oo302/morris52/P1020216.jpg[/IMG]

                                Het volgende op de lijst zijn de tubes van de admissie.
                                Dit zijn de laatste onderdelen die gepolijst worden.

                                [IMG]http://i386.photobucket.com/albums/oo302/morris52/P1020221.jpg[/IMG]

                                Mvg, Guy

                                  Om even te antwoorden op de vraag van sommige , hoe je aan het polijsten begint …
                                  Ik heb vorig jaar dacht ik een topic gemaakt op mijn website.
                                  Het komt erop neer dat je grof begint te schuren tot alle putjes weg zijn
                                  Vervolgens neem je steeds fijner schuurpapier en schuur je telkens de schuurkrassen van het vorige papier weg.

                                  Uiteindelijk kom je uit op 800nat of zelfs 1000nat ( ik zie het verschil tussen de twee niet omdat 800 toch snel verslijt en automatisch een 1000 wordt)

                                  Als het schuren gedaan is ( dan zal je het geweten hebben aan je armspieren LOL) dan kan je beginnen met polijsten.
                                  Machinaal is beter maar niet altijd mogelijk > blijven herhalen tot het gewenste effect is de boodschap.

                                  Het alu zal ook minder snel oxideren omdat de miniscule gaatjes dichtgepolijst zijn .
                                  Om zeker te zijn doe ik nog eens WD40 over het alu

                                  Bij mijn MR2 heb ik dit nu sinds een jaar gemonteerd en nog steeds geen oxidatie te bespeuren,
                                  Wel wrijf ik na elke wasbeurt , de alu in met alureiniger en vervolgens met WD40

                                  Op mijn site kan je de foto’s zien

                                  http://mijnhobby.bbforum.be/inlaatspruitstuk_met_chroomeffect-t89.html

                                  Mvg, Guy

                                15 reacties aan het bekijken - 316 tot 330 (van in totaal 363)