Aangemaakte reacties
-
Dankuwel :)
Als polierpasta gebruik ik zo goed als altijd Menzerna (ook in dit geval).
Los van de polierstappen wordt de lak ook gekleid, ontvet na het polieren, gevoed, gewaxt,… Maar 90% van het resultaat komt uit het polierwerk :up:
in antwoord op: Porsche 993 na polierbeurtWelkom op het forum en bedankt voor de complimenten op mijn werk Jordy :D
in antwoord op: Porsche 993 na polierbeurtPatrick, een rotary is een machine die een roterende beweging maakt. Daarnaast bestaan er ook excentrische machines, die een excentrische beweging maken.
Verschil tussen beiden is dat een roterende machine een stuk krachtiger is maar ook gevaarlijker om (onherstelbare) lakschade aan te richten. Het is niet aan te raden om als onervaren persoon met een roterende machine aan de slag te gaan, een excentrische machine is al een stuk toegankelijker voor ‘de amateur’.
in antwoord op: In detail: Porsche 911 SC[quote=”pvdw” post=177714]Heel mooi verslag en resultaat, het werk van een echte vakman!
Proficiat !
Werk je ook op locatie of enkel bij jullie ?[/quote]Dankuwel :)
Op locatie werken is zeker mogelijk. Als er een ruime garage beschikbaar is (met voldoende plaats rondom de wagen) vormt dat geen enkel probleem ;)
in antwoord op: In detail: Porsche 911 SC[quote=”TGeert” post=17766]
Nu een tricky vraagje : Is het aanbrengen van zo’n beschermlaag eenvoudig of is dit eerder specialistenwerk ?[/quote]Geert,
Nee is helemaal geen specialistenwerk, het product is in spray-vorm en dient vernevelt te worden op het oppervlak. Daarna kan je het productresidu afnemen met een microvezeldoek.
Gebruikt product in dit geval heet ‘303 High Tech Fabric Guard’.
in antwoord op: In detail: Porsche 911 SCStijnG,
Iedere mousse pad heeft een bepaalde hardheid, en met iedere pad heb je een equivalente polish. Hoe harder de pad, hoe grover de korrel in de polish.
Gaat het om een correct gewassen wagen (zoals mijn wagen bvb), dan kan je alle aanwezige ‘schade’ verwijderen met een lichte pad & polish.
Heb je te maken met een lak met veel diepe krassen, dan moet je meer blanke lak verwijderen om te krassen permanent te verwijderen. In dat geval maak je gebruik van een harde pad en polish. Na de zwaarste stap moet je wel na-polieren met de lichtere combinatie(s) om een hoogglans te verkrijgen.Wat is het verschil met een wollen pad?
Een wollen pad is (samen met een microfiber pad) in feite de meeste krachtige pad om te polieren. De pad voelt misschien zacht aan maar eenmaal de wollen pad op snelheid is, is hij zeer krachtig. Daarnaast creëer je met een wollen pad heel wat meer hitte door de roterende bewerking, daarom is het ook opletten geblazen en zeker niet aangeraden om te gebruiken als amateur!Ik gebruik een wollen pad enkel in de echt extreme gevallen, want eens je met wol aan het werk gaat moet er nog voldoende worden gepolierd achteraf (als je goed kijkt maakt een wollen pad zelfs ook minieme krasjes, gezien dit zo’n krachtige combinatie is).
in antwoord op: In detail: Porsche 911 SCGeert, ik heb getracht je vragen zo goed als mogelijk te beantwoorden in kleur :)
[quote=”TGeert” post=177567]Olivier, super resultaat man ! :respekt:
Betreffende de verzegeling van het cabriodak had ik nog enkele vraagjes :
– Welke zijn de te volgen stappen voor de behandeling ?
Alvorens het impregneren van de stof is het belangrijk dat deze volledig proper is. Doe je dit niet, komt dit ten koste van de duurzaamheid van de aangebrachte verzegeling. In dit geval was de stof relatief proper, ik heb de stof ingespoten met een ontvetter en ingewerkt met een borsteltje, daarna grondig afspoelen met water. De reden dat ik het cabriodak achteraf nog heb behandeld met de waterstofzuiger, is om zeker te zorgen dat er geen productresten (ontvetter) meer aanwezig zijn in de stof.
– Komen alle stoffen cabriodaken hiervoor in aanmerking ? (merk of kwaliteit gebonden ?)
Jazeker, alle stoffen cabriodaken komen hiervoor in aanmerking! De toepassingen van het product zijn erg veelzijdig, zo wordt het o.m. gebruikt voor stoffen autostoelen en vloerbekleding en dekkappen voor pleziervaartuigen.
– Hoe zit het met kleurverschil voor/na en de verkleuring op termijn ?
Met de applicatie van het product wordt er niet echt kleurverschil verkregen. De stof wordt misschien iets donkerder maar dat verschil is behoorlijk miniem. Het is zoals je zelf aangeeft inderdaad een product die toekomstgericht is, het zal m.a.w. het slijtageproces van de kap vertragen.
– Het waterafstotend effect blijft hoelang behouden ?
Jammer genoeg hebben we thuis geen cabrio waar ik het reeds zelf heb op kunnen testen. Maar van de feedback die ik reeds gekregen heb van een aantal klanten zit dat behoorlijk goed. De fabrikant van het product stelt een duurzaamheid voorop van 3 jaar.
– Kan het plastieke achterruitje ook minder dof gemaakt worden ?
Dat kan zeker! De plastic kan gepolierd worden om dofheid en kleine krasjes te verwijderen.Reden voor deze vragen dat ik een 996 cabrio heb waarmee langdurig met enkel hardtop gereden werd.
Het stoffen cabriodak is lichtgrijs van kleur en vertoont hier en daar lichte verkleuringen/beschadegingen van langduring opgevouwen te zitten. Ik heb nog enkele cabrio’s met een zwart cabriodak, doch daar vallen die verkleuringen/beschadigingen minder op.
Ik heb al overwogen een ander cabriodak te laten steken, doch de beschadigingen zijn dan weer niet erg genoeg …
Welke goede raad kan je me geven ?
[color=#bb0000]De verkleuringen/beschadigingen bevinden zich waarschijnlijk op plaatsen waar het cabriodak wordt opgevouwen?
Dat is klassiek en is inderdaad het gevolg van te veel opgevouwen te zijn. Ik denk niet dat zo’n zaken nu nog voor veel verbetering vatbaar zijn, deze typische ‘schade’ is ook onderdeel van het verouderingsproces van een cabriodak.
Je mag me altijd eens een foto PM’en van het dak, louter informatief.[/color][/quote]in antwoord op: In detail: Porsche 911 SCBedankt voor de leuke reacties iedereen! :D
[quote=”giannivg” post=177504]Onder de indruk van het resultaat, maar hoe lang kan je hiervan genieten vooraleer de behandeling opnieuw moet worden gedaan?
Grts,
Gianni[/quote]In principe is het polierwerk behoorlijk ‘permanent’. Echter gaat het hier wel om een lak zonder vernislaag. Deze zijn altijd gevoelig voor verkleuring dus na X aantal jaar moet er wellicht opnieuw gepolijst worden.
Je kan dit proces van verkleuring wel aanzienlijk vertragen door de wagen zelf te wassen (met de hand) en door een goede shampoo te gebruiken, op dit soort lakken enorm belangrijk! Een carwash zal de lak opnieuw bekrassen, daarnaast worden daar ook (te) agressieve detergenten gebruikt die de waxlaag direct verwijderen waardoor de lak opnieuw veel gevoeliger wordt voor verkleuring.
Onder goede omstandigheden kan je maw zéér lang genieten van dit resultaat :)
in antwoord op: In detail: Porsche 911 SC[quote=”stijnG” post=177467][quote=”Varmays” post=177463]Mooi werk!!!
Mag ik je vragen met welk product je de rubbers behandeld?[/quote]
dat zou ik ook wel eens willen weten. Heb het destijds nog gedaan met bandendressing, maar weet begod niet of dit wel aan te raden is :oops:[/quote]
Rubbers / kunststof zijn behandeld met Auto Finesse Revive.
Er bestaan inderdaad producten die je perfect kan gebruiken voor banden & kunststof/rubber. Ik durf echter niet te zeggen of dit met iedere bandendressing het geval is. Goedkope bandendressing zou ik in ieder geval vermijden (sommige zijn zelfs slecht voor het rubber van de band!) uit schrik voor vlekken die achteraf tevoorschijn kunnen komen in het kunststof.
@Ken: Inderdaad, de totale werktijd vergeten vermelden, als ik me niet vergis ben ik aan deze een goede 20h bezig geweest ;)in antwoord op: In detail: Porsche 911 SCDeur afgewerkt
[URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1229_zps798ea89b.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1229_zps798ea89b.jpg[/IMG][/URL]
Kofferklep afgewerkt
[URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1234_zps8ca6f501.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1234_zps8ca6f501.jpg[/IMG][/URL]
Van iets dichter (hier is ook te zien dat een 100% correctie niet behaald is, sommige schade was echt té diep om veilig te kunnen corrigeren)
[URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1235_zps3ce08c3d.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1235_zps3ce08c3d.jpg[/IMG][/URL]
Mooi rood is prachtig :)
[URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1261_zps78dbe994.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1261_zps78dbe994.jpg[/IMG][/URL]
Daarna werden nog enkele details verzorgd zoals het aanbrengen van een dressing aan alle kunststof en rubbers.
Hier een 50/50 (rechts aangebracht, links niet).
[URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1244_zps762e35d3.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1244_zps762e35d3.jpg[/IMG][/URL]
Ook het cabriodak werd nog eens gereinigd met de waterstofzuiger om daarna de verzegeling aan te brengen.
[URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1247_zps48560389.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1247_zps48560389.jpg[/IMG][/URL]
Na het verzegelen van de textiel is de stof extreem water-en vuilafstotend wat het onderhoud (wassen en drogen) ook stukken vergemakkelijkt!
[URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1249_zps9d7fa7cc.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1249_zps9d7fa7cc.jpg[/IMG][/URL]
Het afgewerkt resultaat
[URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1275_zps5ead8f7e.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1275_zps5ead8f7e.jpg[/IMG][/URL]
Toen de eigenaar de wagen kwam ophalen, nog snel een foto genomen in het daglicht, genieten.. *luv
Het hoeft niet gezegd te worden dat ze in de wolken was met het resultaat :D
[URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1280_zpsa0013db1.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1280_zpsa0013db1.jpg[/IMG][/URL]
Dit was waarschijnlijkst de grootste metamorfose van alle wagens die ik afgelopen maanden heb behandeld, daarom dat ik het waard vond om er eens een verslagje rond te plaatsen. Hopelijk hebben jullie genoten van het lezen. :)
Bedankt.
Groeten
Olivierin antwoord op: In detail: Porsche 911 SCHet logo op de achterkant werd verwijderd om makkelijker te kunnen polieren, ook de achterkant was in erg slechte staat.
[URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1184_zps8064b649.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1184_zps8064b649.jpg[/IMG][/URL]
Na de correctie + logo terug bevestigd
[URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1270_zpsa1133c2b.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1270_zpsa1133c2b.jpg[/IMG][/URL]
Op het linkerachterpaneel was een diepere kras aanwezig die doorheen de kleurlaag zat, je kon ze voelen met de vingernagel dus te diep om weg te polijsten.
Niettegenstaande je ze niet volledig kan verwijderen wordt het toch een stuk minder zichtbaar, zie volgende foto van dit desbetreffende paneel.[URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1186_zps650579bd.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1186_zps650579bd.jpg[/IMG][/URL]
Van op afstand is de kras quasi niet meer zichtbaar.
Kleur ziet er echt schitterend uit![URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1198_zps43eb6893.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1198_zps43eb6893.jpg[/IMG][/URL]
in antwoord op: In detail: Porsche 911 SCKrassen, VOOR
[URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1111_zps9078e1a6.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1111_zps9078e1a6.jpg[/IMG][/URL]
Een 50/50: links behandeld, rechts niet
[URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1181_zps73254840.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1181_zps73254840.jpg[/IMG][/URL]
Na polieren met wol, meeste schade verwijderd maar vraagt nog om verfijning om poliersporen te verwijderen.
[URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1160_zpsa86a7b73.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1160_zpsa86a7b73.jpg[/IMG][/URL]
Na de verfijnende stappen (er werd gepolierd in 4 tot 5 stappen).
[URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1154_zps9dd57539.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1154_zps9dd57539.jpg[/IMG][/URL]
in antwoord op: In detail: Porsche 911 SCNa het wassen & drogen van de wagen wordt de wagen binnen geplaatst. Eenmaal de wagen onder het licht stond, schrok ik van de algemene lakstaat. Dat de lak erg dof was, was overduidelijk maar eenmaal de wagen onder het licht stond, werd duidelijk dat er op sommige plaatsen heel wat diepe krassen waren. Daar zouden heel wat polijst-uren inkruipen om terug (zo goed als) perfect te krijgen!
[URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1033_zps30f65ece.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1033_zps30f65ece.jpg[/IMG][/URL]
Als voorbereiding op het polierwerk wordt de wagen altijd gekleid. Op deze wagen kwam er niet veel vastgehechte vervuiling vanaf, maar toch is het een essentiële stap die nooit mag worden overgeslaan!
[URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1112_zpse3de0630.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1112_zpse3de0630.jpg[/IMG][/URL]
Daarna wordt er getest welke combinatie pad/polish nodig is om de aanwezige schade te verwijderen. De dofheid in de lak kan behoorlijk snel worden verwijderd maar in dit geval was er ook heel wat diepere schade aanwezig. Ik was niet tevreden met onderstaand resultaat dus werd hier nog even op doorgegaan.
[URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1114_zps73c1d79a.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1114_zps73c1d79a.jpg[/IMG][/URL]
Hier is de correctie al een stuk beter!
[URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1116_zps94dc5f23.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1116_zps94dc5f23.jpg[/IMG][/URL]
Van iets dichter bekeken.
[URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1119_zps1a2cdace.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1119_zps1a2cdace.jpg[/IMG][/URL]
Doordat de wagen niet over een vernislaag beschikt wordt er direct gecorrigeerd in de kleurlaag, met als gevolg dat je alle kleur meeneemt in je pad :)
[URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1138_zpsfe065d79.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1138_zpsfe065d79.jpg[/IMG][/URL]
Er werd een behoorlijk grote lakafname gedaan door te polieren met wol, dit kan je zien aan de kleur die zelfs op de grond lag!
[URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1157_zpsede11993.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1157_zpsede11993.jpg[/IMG][/URL]
in antwoord op: In detail: Porsche 911 SCWe starten met de reiniging van de velgen. Deze hadden niet echt last van zware vervuiling maar ze waren wel wat dof. In eerste instantie worden ze grondig gereinigd met een klassieke velgenreiniger, en daarna worden ze met de hand gepolierd.
[URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1068_zps86ef4373.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1068_zps86ef4373.jpg[/IMG][/URL]
[URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1069_zpsa39cffe9.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1069_zpsa39cffe9.jpg[/IMG][/URL]
Alle rubbers en kunststoffen worden grondig ontvet d.m.v. een ontvettend product, dit als basis om achteraf een dressing (voedend product) te kunnen aanbrengen.
[URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1073_zps401d9b9e.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1073_zps401d9b9e.jpg[/IMG][/URL]
[URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1076_zps5d1d9210.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1076_zps5d1d9210.jpg[/IMG][/URL]
[URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1079_zps8b2c2038.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1079_zps8b2c2038.jpg[/IMG][/URL]
Het cabriodak wordt ook verzegeld dus de stof moet als voorbereiding ook perfect proper zijn.
[URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1088_zps9e57a362.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1088_zps9e57a362.jpg[/IMG][/URL]
Daarna wordt ook de wagen volledig gewassen met een ontvettende shampoo. Het was overduidelijk dat de wagen reeds eerder werd behandeld, getuige de productresten die her en der te vinden waren. Dit zijn kleine details die in mijn ogen enorm afbreuk doen aan het eindresultaat van de wagen. Daarom is een grondige wasbeurt & voorbereiding zeer belangrijk!
[URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1090_zps8d586983.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1090_zps8d586983.jpg[/IMG][/URL]
in antwoord op: In detail: Porsche 911 SC[quote=”cpd318″ post=171793]Is het dan gemakkelijk om via Duitsland een wagen te kopen en hier in dienst te stellen? Ik dacht altijd dat dit een heel gedoe was en kosten.[/quote]
Is behoorlijk makkelijk ja, kosten zijn zeer beperkt. Mijn moeder heeft onlangs een wagen gekocht in Duitsland.
Stappen:
– wij zijn hem gaan halen met Belgische platen en verzekerd op chassisnummer voor 1 dag
– naar keuring gaan in B. (onze garagist heeft dit gedaan op Z platen)
– Naar douane gaan om nummerplaat aan te kunnen vragen.We hebben wel een 2-tal weken moeten wachten op de nummerplaat maar in die tijd heb ik hem een goede poetsbeurt gegeven :D
Succes verder met je zoektocht!
in antwoord op: Porsche-curious :)