
Aangemaakte reacties
-
Hela norman, mag dat zomaar, dat onderschrift van u :mrgreen: :?:
Peter R.
In antwoord op: Goeie garageIk kan het fotootje niet zien, maar heb je het over een ‘ball joint extractor’ ?
De meeste mensen proberen die omgekeerd uiteen te halen, namelijk door op de pin te timmeren tot ze en ons wegen. De ‘truuk’ is echter om de bal en de stang ‘open te spannen’ en dan op hetgeen over de pin zit te timmeren.
Of een ball joint extractor van Land Rover gebruiken, die zijn nogal fors.
Peter
In antwoord op: Wat is dit ?[quote=”RSR”:2h9bptzz]ruit er uit en roest bewerken en dan lakken kost rond de 500 euro.[/quote]
Hoe lang ben ik mijn kar dan kwijt ?
Peter R.
In antwoord op: De fameuze roest in de buurt van de raam wegwerkenWat zou u tegenhouden om de specialisten op dit forum (RSR, Dekens, etc). te contacteren met uw wensen en budget ?
Die kerels zijn specialisten en zullen hun best doen om u aan uw droomkar te helpen.
Bovendien koopt ge dan van een lokale hanedelaar waar ge steeds terecht kunt als er manko’s zijn.
Bovendien regelen ze voor u alle papieren en controles.
Misschien eens over nadenken ?
In antwoord op: Italiaanse 993Ne freak, izz dat niet zo’n figuur met lang ongewassen haar, coltruien, teensletsen en eigenaardig rookgerief dude ? En bloemekes…véél bloemekes…peace !
Peter R.
In antwoord op: Hulp gevraagd Porsche afstudeerproject!Heu, ni veuur ‘t één oef ‘t ander, mor is den David Speedster zijnen 356 ni gesignaleerd ?
Peter R.
In antwoord op: pso gesloten?JA, meestal vervangen wij onze olie te vroeg. En NEE, da’s niet goed voor ‘t milieu.
Maar wat die man daar verteld is niet alleen onwaar, maar potentieel VEEL kostelijker dan een keertje meer olie vervangen. Dergelijke prietpraat kan natuurlijk alleen komen van een Nederlander die een ‘intelligente peilstok’ heeft uit gevonden.
Ik kan hier een boek schrijven over do’s en don’ts, en de chemie van olie. Maar wat baten kaars en bril als den uil niet zienen wil.
Het volstaat om uw olie eens 30K Km in us aircooled te laten zitten, en de overschot eens naar een labo te doen. Ik weet nog wel een adresje in Oost-Vlaanderen. Bij het terugkomen kunt ge dan ineens langs RSR rijen oem een motorrevisie te bestellen.
Peter R.
In antwoord op: Olie verversen onnodig[quote=”stefx911″:39lqjvn2]Focal speakers plaatsen. Beste wat je kan hebben en verkrijgbaar in de maten dei je nodig hebt[/quote]
+ VEEL
Peter R.
In antwoord op: originele boxen laten dienen of iets anders plaatsenDas een goeie, en eentje waar ik mij al een tijdje een en ander bij afvraag.
Origineel werd door Porsche 15W40 geadviseerd. Waarom dit in de loop der jaren veranderd is is m.i. eerder ingegeven door commerciële overwegingen dan technische.
Het getal dat ons hier interesseert is immers het “15” gedeelte. Het W40 gedeelte (viscositeitsrange bij 100°C) is immers gelijk (nota aan de 0W60 gebruikers : op bedrijfstemperatuur is uw olie merkelijk DIKKER dan 0W40)
De “0” olie is dus bij koudstart merkelijk dunner dan de “15” olie, en tot de 100°C (omtrent de temp. waar de thermostaat open gaat) zal ze makkelijker druk opbouwen dan de “0” olie.
Er dient echter wel rekening gehouden te worden met de interne toleraties van de 993 motor. Helaas zijn mij die onbekend. MAAR bij wijze van waarschuwing dienen we er WEL rekening mee te houden dat “0” olie NIET NOODZAKELIJK beter is voor onze motoren dan “15” olie.
Het resultaat is makkelijker te zien bij oude motoren. Ze gaan meer olie verbruiken omdat de interne dichtingstoleranties groter zijn, en slechter smeren omdat de dunnere olie binnen de grotere mechanische toleranties (bijvoorbeeld de ‘big ends’) niet voldoende film kunnen opbouwen. Als de motor warm wordt worden de mechanische toleranties kleiner (metaal zet immers uit) en verdwijnt dit probleem geheel of gedeeltelijk;
Nu is bij een ouwe Land Rover gedeeltelijk meer dan goed genoeg, maar bij een 993 motor schat ik het een beetje kritischer in.Zelf rij ik nu met 5W40. Bij de volgende oliewissel zal ik eens 15W40 gebruiken en kijken wat de invloed is op motortemperatuur, -druk en mechanische geluiden.
Bij het aflaten van de olie gaat die dan naar het lab en kan ik eens een vergelijking maken met de 5W40 die er voordien uit kwam.Peter R.
Ha, da’s een goeie tip ! Ik heb vorige weel een PS3 gekocht. Ik zal da spelleke vanavond eens opvissen !
De datum is vastgelegd op 19 augusus. ‘s Ochtends rij ik heen, ‘s avonds terug.
Zijn er mensen die ook eens willen gaan ?
Peter R.
In antwoord op: Naar de NordschleifeDankuwel porschky, daar kan ik het mee doen !
Peter R.
In antwoord op: Naar de Nordschleife[quote=”MichM3″:1e607tqv]@ Simonsays: inderdaad, een turbo heeft een exponentiele druk opbouw…parabolische curve…….ergens in de orde van y=x^4 :wink: [/quote]
Klopt als een zwerende vinger. Echter in de originele post waar ik naar verwees staat dat de druk werd opgedreven van 1 naar 1.2 bar overdruk. Nen bar is nen bar. End of story. Er zijn geen lineaire en logaritmische bars.
Het heeft uiteraard geen zin de druk te verhogen als het debiet in die mate terugloopt. Ik ben er dan ook van uit gegaan (mogelijks abusievelijk) dat de druk niet is verhoogd ten koste van het debiet. Dat zou wel erg sterk zijn…
Als uw ‘tuner’ dat geflikt heeft zou ik maar eens met hem gaan praten.Wat betreft uitspraken als ‘het komt door de thermodynamica’ enz…ja, natuurlijk is in uitvoering de redenering niet strikt correct. Meer wrijvingsverliezen kunnen we echter zo goed als uitsluiten, want de motor draait niet meer toeren.
Het ENIGE verschil is dat nu meer uitlaatgas moet afgevoerd worden.
Maar als een motor, die 507 pk heeft, en waarvan de druk met 20% verhoogd wordt, nu ‘slechts’ 566 pk levert, wil dat zeggen dat nu plots 7% van het volledige vermogen, of +/- 40% van de theoretische winst verloren gaat door plots opgetreden ‘thermodynamica’ (de kreet alleen al).
Ik blijf erbij dat :
OF hij levert geen 1.2 bar aan de inlaat
OF er is iets goed scheef.
Peter R.
In antwoord op: Vermogentest laten doen bij KempowerDe fysica is nogthans redelijk simpel. Neem een atmosferische motor van 100 pk vermogen en 200 Nm koppel. Zet er 1 bar overdruk op. Uw motorke heeft nu 200pk en 400 Nm (vooropgesteld dat ge er voldoende eten insteekt, natuurlijk).
Zodus zou een motor, die 507pk levert, en waarvan de turbodruk met 20% verhoogd wordt, 609 pk moeten leveren (alweer ALS hij voldoende eten krijgt).
Azu peinzekik.
Graag verneem ik waar mijn redenering er naast zit.
Peter R.
In antwoord op: Vermogentest laten doen bij Kempower[quote=”dixie”:2tvuzjf4]507 pk steeg,daarna de turbo’s laten aanpassen,andere actuators om 1.2 bar druk te kunnen houden,terug andere software (van 1 bar naar 1.2 bar) waardoor ik nu 566 pk heb…[/quote]
Dan hebben ze 42pk gepikt.
Peter R.
In antwoord op: Vermogentest laten doen bij KempowerGeloven jullie daar nu echt in, in ‘speciale carnubawax’ en dies meer ?
Misschien kan je madame haar gezichtcreme gebruiken, dan ziet je 12 jaar oude 993 er na 4 weken gegarandeerd uit als een twee jaar oude 997 ! Tien jaar jonger in 4 weken staat er oep het potteke. Gegarandeerd door de Laboratoires huppeldepup ! Niet goed geld kwijt !
Peter R.