Aangemaakte reacties
-
zal dit eens uitzoeken hou jullie op de hoogte
in antwoord op: autokeuringWelkom en veel plezier met de zoektocht
in antwoord op: eventjes voorstellenHey
Even een foto toegevoegd…
in antwoord op: Vraagje mbt aankoop porsche 911Welkom en veel rijplezier… :driver:
in antwoord op: eventjes voorstellenThx voor de uitleg.
Zal dit bij de volgende rit controleren.
Zou het ook niet het contact kunnen zijn die mankeert?
Auto rijdt super en oliepeil lijkt ok? :?in antwoord op: autokeuringThx zal dit eens nakijken.
in antwoord op: autokeuringZiet er interessant uit :D
in antwoord op: Porsche Camp4S Ivalo Finland 03/2013Heb het topic eens volledig gelezen, TOF en zeer mooi om te volgen en het resultaat zal prachtig worden.
Nog even doorbijten… en dan lekker cruisen :driver:in antwoord op: 1993 Porsche 964 WTLMooi zo :D :cool:
in antwoord op: Nieuw speelgoed!!!Hieronder een aantal gegevens van het nieuwe oldtimerstatuut
Welke zijn de grote verschillen met het huidige oldtimerstatuut?
a) leeftijd van de oldtimer
De leeftijd wordt voor alle categorieën van voertuigen 25 jaar, dus ook voor de bedrijfs- en militaire voertuigen die momenteel 30 jaar moeten zijn om van het oldtimerstatuut te genieten
b) soorten inschrijving
Naar de toekomst toe zal u nog steeds kunnen kiezen tussen een gewone inschrijving en een oldtimerinschrijving.
Er worden wel drie categorieën voorzien voor de oldtimerinschrijving, namelijk:Groep A = voertuigen met een eerste inschrijvingsdatum tot 15.06.1968
Groep B = voertuigen met een eerste inschrijvingsdatum vanaf 15.06.1968 tot de leeftijd van 25 jaar
Groep C = speciale oldtimers van meer dan 25 jaar – zie verder
c) Wat is het verschil tussen categorie A, B en C
Groep A :
Technische keuring volgens de Bijlage 15bis van het KB.15.03.1968 op het ogenblik van de aanvraag tot inschrijving en nadien vrijstelling van periodieke keuring
Groep B :
Technische keuring volgens de Bijlage 15bis van het KB.15.03.1968 op het ogenblik van de aanvraag tot inschrijving en nadien een verplichte periodieke keuring om de drie jaar
Groep C :
voertuigen die niet beantwoorden aan de eisen van de technische keuring volgens de bijlage 15bis van het KB.15.03.1968 op het ogenblik van de aanvraag tot inschrijving, maar die enkel beantwoorden aan de huidige eisen om een oldtimer in te schrijven (= huidig oldtimerstatuut maar met een zeer beperkt gebruik). Deze voertuigen zullen ingeschreven worden met een bijzondere nummerplaat beginnende met de letters ‘XO’ .
d) gebruik oldtimer
Groep A + B :Deze voertuigen zijn uitgesloten van volgend gebruik:
commercieel en professioneel gebruik;
woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer;
bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer;
gebruik als werktuig of werkmiddel alsook voor interventieopdrachten.
Definities die toegevoegd werden aan het KB 15.03.1968 om dit gebruik te duidelijk te omschrijven:
commercieel gebruik: elk gebruik dat bedoeld is voor of gericht is op zakelijk of persoonlijk financieel gewin;
professioneel gebruik: elk gebruik ten behoeve van de beroepsuitoefening of de bedrijfsvoering;
woon-werkverkeer: de verplaatsing van en naar de plaats van tewerkstelling;
woon-schoolverkeer: de verplaatsing van en naar een onderwijsinstelling door studerenden.”
De oldtimers zullen dus dag en nacht mogen rijden en dienen niet noodzakelijk gebruikt te worden in het kader van een behoorlijk toegelaten manifestatie. Gedaan met de soms moeilijke controles van de politie, behalve indien u de oldtimer zou gebruiken voor commerciële, professionele doeleinden of tijdens het woon-werk of woon-schoolverkeer.
Groep C :
Ter herinnering: enkel voor voertuigen die niet beantwoorden aan de eisen van de technische keuring bepaald in de bijlage 15bis van het KB.15.03.1968.
Deze mogen slechts bij uitzondering op de openbare weg worden gebezigd ofwel ter gelegenheid van behoorlijk toegelaten “oldtimer” manifestaties, ofwel voor proefritten met het oog op die manifestaties, uitgevoerd tussen zonsopgang en zonsondergang en binnen een straal van 25 km van de stalplaats, ofwel om zich naar en van die manifestaties te begeven
e) gebruik oldtimer – rupsvoertuigen
Voor voertuigen uitgerust met rupsbanden wordt het gebruik beperkt tot:
oldtimermanifestaties;
proefritten binnen een straal van 3km vanaf de stallingsplaats van het voertuig.”
f) wat gaat de keuring naar de toekomst toe controleren
De BFOV, de FOD en de GOCA zijn overeengekomen dat de keuringen zullen gebeuren volgens een speciaal voor oldtimers op maat gemaakte bijlage 15bis van het KB 15.03.en een instructie van de FOD waarin de manier van keuren duidelijk omschreven zal worden.
Hier de te controleren punten:1. Identificatie voertuig: chassisnummer met voorgelegde papieren + controle conformiteit nummerplaat (enkel voor reeds ingeschreven voertuigen in Groep B en tijdens de periodieke keuring)
2. Remsysteem : visuele controle voor voertuigen van Groep A: mechanische staat en werking, staat pedalen, remleidingen, …
3. Stuurinrichting : Mechanische staat en werking, bevestiging, staat stuurwiel, …
4. Zicht : staat van de ruiten, aanwezigheid achteruitkijkspiegel(s), werking ruitenwisser
5. Elektrisch systeem: werking van de aanwezige lichten (grootlichten, richtingaanwijzers, stoplichten, …), bevestiging batterij, staat elektrische bedrading, …
6. Assen : staat van de assen
7. Wielen en banden: bevestiging van de wielen, staat van de banden
8. Ophanging: visuele controle voor de voertuigen van Groep A: staat van de schokdempers
9. Diversen : Staat van de uitlaat, brandstoflekken, staat koetswerk, staat en werking van de veiligheidsgordels (Groep B), gevarendriehoek, geluidshoorn, …
g) wat met het sleepgewicht
Tot op heden zijn de meningen verdeeld aangaande het feit of een oldtimer (O-plaat) een aanhangwagen al dan niet mag trekken. Er bestaat effectief een grijze zone hieromtrent omdat er eigenlijk geen sleepgewicht toegekend wordt aan een oldtimer.
De BFOV heeft deze problematiek uitvoerig besproken en naar de toekomst toe zal er altijd een sleepgewicht bepaald worden aan elke oldtimer, wat het trekken van een aanhangwagen volgens het toegekende sleepgewicht officieel zal toelaten.Hoe dit sleepgewicht bepalen:
hetzij volgens een bestaande PVG nummer
hetzij volgens de gegevens vermeld op het identificatieplaatje
hetzij volgens de voorgelegde documentatie tijdens de technische keuring, zoals bijvoorbeeld een onderhoudsboekje of workshop manual
hetzij volgens artikel 21 van het KB.15.03.1968
h) wanneer zal ik mijn oldtimer moeten aanbieden aan de technische keuring?
Van zodra het nieuwe oldtimerstatuut in voege zal treden, zullen alle reeds ingeschreven oldtimers onmiddellijk genieten van de nieuwe gebruiksvoorwaarden.
Groep A :
De reeds ingeschreven voertuigen onder een O-plaat met eerste inschrijvingsdatum van voor 15.06.1968, zullen blijven rijden zonder een verplichte aanbieding aan de technische keuring en dit tot op het ogenblik dat het voertuig van eigenaar verandert.Groep B :
De reeds ingeschreven voertuigen onder een O-plaat met eerste inschrijvingsdatum vanaf 15.06.1968, zullen opgeroepen worden om zich aan te bieden aan een periodieke technische keuring met het oog op het bekomen van een geldige groene keuringskaart en dit voor een periode van 3 jaar. We hebben samen met de GOCA en de FOD de volgende planning uitgewerkt:oldtimers met een eerste inschrijvingsdatum van 15.06.1968 tot 31.12.1974, zullen opgeroepen worden tijdens het eerste jaar volgend op de inwerkingtreding van het nieuwe oldtimerstatuut
oldtimers met een eerste inschrijvingsdatum van 01.01.1975 tot 31.12.1981, zullen opgeroepen worden tijdens het tweede jaar volgend op de inwerkingtreding van het nieuwe oldtimerstatuut
oldtimers met een eerste inschrijvingsdatum van 01.01.1982 tot de leeftijd van 25 jaar, zullen opgeroepen worden tijdens het derde jaar volgend op de inwerkingtreding van het nieuwe oldtimerstatuut
U mag uw voertuig uiteraard op gelijk welk ogenblik spontaan aanbieden.
Het is nu nog enkel wachten op de publicatie in het Belgisch Staatsblad! We zullen u informeren van zodra wij er kennis van genomen hebben.
Eenvoudig weg:de personen die rijden met een O plaat en nog nooit naar de keurig hebben geweest .
1).Die zouden in de huidige omstandigheden kunnen voort rijden met de vele daaraan verbonden beperkingen.
Maar zij moeten dan een andere nummerplaat aanschaffen met een XO.
2).Indien u wenst te rijden buiten een manifestatie dan zal men eens naar de keuring moeten langs gaan.
Dan kan men blijven rijden met de huidige O plaat mits een drie jaarlijkse keuringWTF altijd voorzichtig zijn met de aankoop is dus de boodschap.
Gelukkig op tijd opgemerkt!in antwoord op: Koopjes op Kapaza-2dehands-Ebay…Deel2Welkom en proficiat met je mooie wagen.
Heel mooi kleur trouwens
Veel rijplezier :driver:in antwoord op: Best fier op mijn porsche-BoxsterWelkom,
Dat ze zon maar snel gaat schijnen hé :happydance:Welkom en veel succes met de zoektocht
in antwoord op: Even voorstellenHeel mooi!!!
Hoe bedoel je slechte ervaring met joma?in antwoord op: Tellers reviseren