Aangemaakte reacties
-
[quote=”Dino737″:pyq4h909]
Ik rij nu een jaar met de S met redelijk veel autostrade km (aan 135 km/h) en mijn verbruik ligt rond de 13l/100km. Ik moet zeggen dat ik dat hoger had verwacht en dus in begin geïnteresseerd was in een LPG installatie, met mijn huidige verbruik ben ik meer dan tevreden zonder LPG.Dino[/quote]
Dan rij je zeker met een nieuw model en die verbruikcijfers kloppen perfect.
Ik heb begin vorig jaar ook een nieuwe Cayenne S gekocht en mijn verbruik ligt ook rond die cijfers wat ik toch een ongelofelijke prestatie vindt voor dergelijke wagen van 2 ton.in antwoord op: Cayenne Diesel vs. V6 benzine[quote=”Dr. Carpenter”:kjqzelf2]Kan elke cayenne met LPi uitgerust worden, Porschky?
Ik vraag me af wat de actieradius is van zo’n ufo-tank die op de plaats van het reserverwiel komt.[/quote]
Het gas LPi is eigenlijk een vrij recent systeem met ruimtebesparende tankoplossing. (Alhoewel :roll: )
Bij de nieuwe Cayenne wordt ook geen reservewiel meer geleverd, één van de opties die ik heb genomen is een bose sound surround systeem en de basbox, die de grote heeft van een reservewiel, speciaal ontwikkeld door Bose voor Porsche Cayenne zit dus op die plaats.
Gas is doeltreffend bij vele auto’s maar bij een Cayenne. :cry: Porsche Cayenne en Gas zijn redelijk delicate zaken.
De oude Cayenne met name de V6 gaf na de plaatsting van een gasinstallatie <-100.000 km problemen met kleppen/klepzittingen dewelke onderhevig waren aan overmatige slijtage. De oude Cayenne S had daar iets minder last van mits enkele belangrijke aanpassingen. Met de nieuwe modellen is het een totaal ander verhaal, door de directe benzineinspuiting (DFI) wordt de brandstof onder hoge druk op de milliseconde nauwkeurig gedoseerd via electromagnetische verstuivers. Nu wordt het even technisch maar de straal- en kegelhoek van deze inspuiting zijn geoptimaliseerd met het oog op de gunstigste koppel-, vermogens- en emmisiewaarden. De inspuiting wordt door het electronisch motormanagement geregeld en al deze zaken hebben er voor gezorgd dat het verbruik met 18% gedaald is en de prestaties verhoogd. Hier zit nu het duiveltje bij een eventuele gasplaatsing, men gaat/moet bij een gasplaatsing zogezegd het motormanagement aanpassen en daar loopt het dus al fout. Deze aanpassing wordt softwarematig gedaan maar houdt met een aantal parameters geen rekening, het zou te technisch worden hier dieper op in te gaan. Deze software aanpassing houdt bv. geen rekening als je tijdens het rijden overschakeld naar de sportinstelling. Deze instelling stuurt het motormanagement naar race capaciteiten (launch control van gaspedaal, zéér korte schakeltijden, later ingrijpen van toerentalbegrenzer en korte dynamiek van motor). Dit wordt allemaal ernstig verstoord bij een gasplaatsing. Dit gasverhaal bij de nieuwe Cayenne werd grondig getest bij de Duitse Porsche specialist Freisinger en de boodschap is "afblijven". Op basis van ervaringen uit de markt heeft Prins ook een lijst samengesteld waarin voertuigen staan vermeld die bij een geringe kilometerstand (<100.000 km) problemen met kleppen/klepzittingen kunnen krijgen (overmatige slijtage). Deze lijst wordt regelmatig bijgewerkt. Haal plezier uit de Cayenne zonder gas zou ik zeggen, veel leuker en plaatsbesparender. :wink:
in antwoord op: Cayenne Diesel vs. V6 benzine[quote=”Dr. Carpenter”:hd9slrp0]Over de Cayenne V6 3.2 is vaak te lezen dat de 250 PK’s van deze motor ontoereikend zijn. Zelfs over de nieuwe V6 3.6 met zijn 290 PK lees je nog hetzelfde in reviews. Ik begrijp dat niet. De nieuwe V6 zet toch mooie cijfers neer, zowel qua prestatie als verbruik. Wat verwacht men dan? V8 Turbo prestaties voor de prijs van een V6?
Hoe zit het dan daarmee?[/quote]Ik rij zelf met een nieuwe Cayenne S V8 sinds vorig jaar.
Die wagen rijdt als een droom en beantwoordt aan al mijn verwachtingen op alle gebied, zeker wat prestaties betreft.Uit nieuwschierigheid en omdat een vriend overwoog een Diesel te kopen heb ik 2 weken terug een proefrit gereden met de nieuwe Diesel. We hebben dezelde dag ook de nieuwe V6 benzine gereden.
De Diesel versie kon me echt niet bekoren, de power ontbrak gewoonweg, de hernemingen lieten te wensen over. De wagen was uitgerust met het sport systeem maar dat was eerder om te lachen vond ik. De benzine versie zonder sportversie was veel vinniger in opschakelen en trekkracht.
Het is een beetje willen en niet kunnen met de diesel. De argumenten dat de motor uit de Audi komt is appelen met peren vergelijken, alleen het gewicht al.
Maak je de keuze voor het minder verbruik dan zijn er andere SUV alternatieven en moet daar geen Porsche vooraan op staan vind ik. Anders ben je verkeerd bezig voor 58.000 euro zonder opties.
Als de Cayenne S een maatje teveel is dan zou ik liever met de V6 benzine versie rijden ipv met de Dieselversie. Ik doe liever 700 km met de Benzine ipv 1000 met de Diesel. Mijn mening uiteraard. :)
Uiteraard moest Porsche uit de hoek komen want blijkbaar is het de dag van vandaag “Not Done” om met een benzineverslindende wagen te rijden met hoge CO. Het CO van een normale grasmaaier op een gemiddeld grasperk staat gelijk met 1300 km maar ja dat is een ander verhaal zeker.:)
Laat je zeker niet misleiden door de opgegeven 9 Ltr. voor de Diesel.
Mijn Cayenne werd ook verkocht met een gemiddeld van 11 Ltr. hetgeen natuurlijk leuke verkoopspraatjes zijn. Er is wel door Porsche ernstig gewerkt aan het verbruikt dat in mijn geval voor de Cayenne S een min verbruik geeft van 18% door de directe inspuiting en een directe reactie op het gaspedaal zonder vertraging wat enorm leuk is bij het rijden.
Vermits ik nogal een sportieve rijder ben en graag mijn Sport optie gebruik ben ik zéér tevreden met de realistische 15 Ltr. daar waar het bij de oude Cayenne S meer dan 20 Ltr was bij sportief rijgedrag.
Een ritje naar Frankrijk met een vriend die met het oud model Cayenne S rijdt geeft volgend resultaat:
Nieuwe Cayenne S : 12,8 Ltr
Oude Cayenne S : 19,7 LtrAutobaan met in Frankrijk vinnige snelheden met pieken boven de 200.
Een Nederlander met een Cayenne V6 die we in Frankrijk tegenkwamen zat aan een gemiddelde van 15 Ltr.
Ik wacht op de Diesel met zijn 9 Ltr … wordt zeker vervolgd. :wink:
in antwoord op: Cayenne Diesel vs. V6 benzine[quote=”hans 1″:2esrhxgb]Heb enkele jaren geleden een 911 sc gekocht voor 12.000 euro in Nederland. Ondertussen 3 jaar mee gereden. Kreeg er amper nog 10.000 voor bij handelaar in tweedehands Porsche als ik 3.2 kocht.[/quote]
Een SC kopen voor 12.000, 3 jaar mee rijden en 10.000 krijgen.
Ik begrijp niet goed waarom je dan klaagt en zegt “amper 10.000 gekregen”.
Een SC is van eind jaren ’70 begin jaren ’80, laat ons zeggen een wagen van min. 25 jaar. Voor welke wagen krijg je dan nog zoveel. :wink: :o
in antwoord op: Zoektocht 911 oldtimer[quote=”911-lover”:35ici0r1]Het linkje van de website stond ook in mijn reply :roll: :wink: [/quote]
Oeps, niet gezien :o
in antwoord op: Met de 917 onderwegVoor de geinteresseerden hierbij de website van freisinger
http://www.freisinger-motorsport.de/
Een bezoek aan dit bedrijf doet je even wegdromen.
Freisinger zelf heeft een privé verzameling van zeldzame Porsches die je niet vlug tegenkomt.De stock is inderdaad enorm, mede door een fabrieks stock op te kopen in de jaren ’60 van de oudere Porsches.
De restauraties zijn inderdaad niet voor iedereens budget maar je spreekt dan wel over absolute top.
Alles gebeurd in eigen huis en zou er toch (hetgeen onwaarschijnlijk is) een onderdeel niet meer beschikbaar zijn dan wordt het gemaakt.
Zelf zijn ze 3x wereldkampioen geweest.
Hun specialiteit is dan ook het tunen van Porsches uit heel de wereld.Ze zijn juist verhuist naar een grotere locatie nog niet vermeld op hun website.
Ik zag toevallig dat er in Mei van 2007 ook even een topic werd geopend over Freisinger:
https://porscheforum.be/phpBB/viewtopic.php?t=3420&highlight=freisingerin antwoord op: Met de 917 onderweg[quote=”911-lover”:1dp0z5z4]Die 917 zal zeker in de handen van een gelukkige zijn . :wink: [/quote]
Eigenaar is nog steeds “Freisinger” in Duitsland.
Onder de Porsche freaks welbekend.in antwoord op: Met de 917 onderweg[quote=”Stef69″:e06vtfs0]zit airbag-sensor niet in bumper? zoals bij vele ander merken?
deze zijn bumper is gewoon onder vrachtwagen geschoven, en klap is op ruit (frame) opgevangen
koprol : idem ?[/quote]
Inderdaad, de airbag gaat maar in werking bij plooing van de kreukzones en die zijn in dit geval niet geraakt. Een vals gevoel van veiligheid dus in sommige gevallen.
in antwoord op: Alweer… een bekende ?Porsche heeft wel bluethooth optie op de recente modellen.
Zelf heb ik deze optie genomen voor in mijn Porsche.Een duokaart vind ik maar niets, heb ik vroeger gehad en niets dan miserie, omdat altijd één van beide aktief moet zijn. Soms belde dus het verkeerde toestel in mijn wagen terwijl ik bij een klant was en mijn GSM niet belde of omgekeerd. Ik heb die boel geannuleerd bij Proximus en leve Bleutooth.
Zou je met een oortje werken dan kan je zelfs de wagen verlaten terwijl je aan het bellen bent. Mogelijkheden genoeg.
Een kennis van me heeft een Bleutooth setje laten aansluiten rechtstreeks aan de PCM van zijn 996 zodat de telefoonummers ook verschijnen op je scherm.
Er zijn veel mogelijkheden met bluetooth. Je kan ook je licht opsteken bij ARC, die hebben ook diverse mogelijkheden.
Proximus maak nu reklame voor 1 nummer voor 2 GSM’s, laat je niet verwarren want dat heeft dan weer niets met de duo kaart te maken.
Succ6 bij je keuze
[quote=”Dino737″:169aw33c]Hallo,
Iemand die wat meer info kan geven over de PCM met telefoon optie?
Klopt het dat de PCM van Porsche nog steeds geen bluetooth heeft?
Je hebt dus een 2 de SIM kaart nodig in je auto?
Iemand ervaring met het gebruik van 2 SIM kaarten?Alvast bedankt,
Dino[/quote]
Een vraag gesteld door 911-lover in januari 2005
Antwoord gekregen op 3 januari 2008 van Daytonasunset.
Jawatte….
Dat heeft natuurlijk weinig zin vrees ik ? :cry:
in antwoord op: conversion 964-lookBeste Bjorn,
Als jij de wagen koopt in Duitsland van een partikulier, dan betaal je geen btw in België.
Koop je de wagen daarentegen van een handelaar in Duitsland dan moet je inderdaad 21% btw op het bedrag van je factuur betalen in België.
De 21% btw heeft namelijk niets te maken met de ouderdom van je wagen maar wel hoe en van wie je hem koopt. Hoe lager de prijs hoe minder btw je betaald uiteraard.Zou bv. een Duitser hier een wagen van een handelaar kopen dan geld hetzelfde principe met enige verschil dat de Duitser in Duitsland 14% betaald.
Als de handelaar tussenpersoon is en de wagen staat nog op naam van de partikulier in Duitsland dan kan eventueel een partikuliere verkoop plaatsvinden. De handelaar zal dan vermoedelijk een commissieloon vragen maar de wagen wordt partikulier aangekocht, dus geen btw te betalen.
Zou jij als partikulier de wagen later terug verkopen aan bv. een bedrijf dan wordt het terug een btw wagen. Zo is dat namelijk in België.
[quote=”Bjorn”:31cgmwc6]
Moet je nog in belgie BTW betalen op een wagen van 25 jaar als je die koopt aan een handelaar??
B.v : De wagen wordt verkocht voor de prijs van € 8.888 in duitsland.
Dat wil dus zeggen dat ik aan de grens nog eens 21% btw moet betalen op de € 8.888?[/quote]in antwoord op: Invoeren 928sLet op.
Met Z platen mag je niet over de grens. Als ze je daar mee pakken ben je niet verzekerd indien je een ongeval zou hebben en mag je een fikse boete van de Duitse politie verwachten.
Als je verkoper een handelaar is in Duitsland dan kunnen die tijdelijke platen (transit platen) op de wagen zetten waar je mee naar huis kan rijden verzekerd.
Deze platen hoef je zelfs niet terug te geven want die vervallen automatisch na korte tijd en zijn alleen geldig voor de wagen die je hebt gekocht gelinkt aan het chassis nummer en je naam. Vraag wel dat ze dit in orde brengen alvorens naar Duitsland te gaan om je wagen af te halen.
Als je zelf naar de keuring gaat zijn deze transit platen tevens ook geschikt om met de juiste papieren naar de technische controle te gaan.
Let er ook wel op dat je BTW moet betalen in België en niet in Duitsland.
Als je iemand kent met een aanhanger dan heb je geen transit platen nodig, maar dan moet je wel een garagist in België met Z platen naar de keuring laten gaan.
In België kan je dan de wagen laten keuren voor inschrijving en verder hoeft het geen probleem te zijn met de juiste papieren. Zorg wel dat je een “Fahrzeugbrief” een “Certificate of Conformity” en “Duits inschrijvingsbewijs” meekrijgt van de verkoper in Duitsland !
Dit “Certificate of Conformity” is belangrijk en daar moet je zeker naar vragen! Indien je dit niet hebt wordt de procedure wat moeilijker omdat je dan via de invoerder in België moet gaan om dit te bekomen en die zijn niet altijd zo behulpzaam, daarom is het handig dat je dit van Duitsland kunt meebrengen.
Sinds enkele jaren is er een overeenstemming van het Europees Certificaat zodat het in heel Europa geldig is. Ik durf niet met 100% zekerheid zeggen of dit al het geval was voor je 928 maar dat kan je vragen aan de verkoper.
In het slechtste geval vraag je een procedure die wordt uitgevoerd bij hoofdstations van de technisch keuring. Kost iets meer, duurt wat langer maar zo komt het ook in orde.
Succ6
[quote=”Bjorn”:1f8wknai]Mag je met garageplaten een wagen halen in duitsland??
Ken een paar mensen die mij wel hun platen zouden lenen.
Als dit kan dan is dit waarschijnelijk de beste en kortste oplossing
:D [/quote]in antwoord op: Invoeren 928sToch opletten hoor.
Ik heb 1 jaar geleden een zéér mooie replica 550 kunnen kopen via een contact van Carrera Motors. Het was een nieuwe met een 2300 motor gebouwd in de US. Hij was wel CE conform en aangepast voor Europa.
Voorwaarde van mijn aankoop was dat de wagen kon ingeschreven worden voor de Belgische weg zodat ik er mee kon rijden wanneer ik wou.
Ik ben daar meer dan een maand mee bezig geweest zonder resultaat.
Het was onmogelijk een goedkeuring te krijgen via de TC wat ik ook heb geprobeerd.De wagen is ondertussen naar Frankrijk verhuisd waar het blijkbaar geen probleem was.
Er staat momenteel ook eentje op autozone te koop, een nieuwe, maar ik vrees hetzelfde probleem.
Op Marktplaats heb je er ook te koop of via bouwpakket.
Ik denk rond de 30.000 euro. Maar dat is Nederland.MendoMotive een US bedrijf en maakt electric conversions van de 550, +- 17000$. Zij hebben een invoerder in de Walen maar ik heb er nog geen zien rijden.
Toch opletten met verkopers die zeggen dat het allemaal geen probleem is om ze op de Belgische weg te krijgen want ik heb nog niemand gevonden die het voor elkaar krijgt.
Uiteraard sta ik open reacties die een pasklare oplossing zouden hebben.
Zelf overweeg ik bij aankoop een inschrijving via een kennis in Duitsland om het belachelijk Belgisch Kafka probleem hier op te lossen.[quote=”Kustom creations”:3o8zwno6]
Engeland laten keuren, dan terug naar belgie en hier keuren, zo worden alle kitcars gedaan.Als ik daar al 20 keer per jaar met zal rijden zal het veel zijn, heb enkel zondag tijd voor zoiets.[/quote]
in antwoord op: 550 spyder kitcarPersoonlijk vind ik winterbanden een must.
Zelf rij ik dagelijks met mijn wagen en leg er winterbanden op van eind Oktober tot eind Maart. Het rijden in regen en/of sneeuw is dan ook stukken veiliger.
Heb aparte sets velgen met zomerbanden en winterbanden omdat de Porsche velg voor winterbanden kleiner is in doormeter.
Ik heb ze nieuw gekocht destijds maar als je even googeld vind je er tweedehands.
[quote=”Audiotronics”:3df2p24m]Ik heb een vraag over winterbanden. Wordt dit gedaan en/of bestaat dit voor op de originele velgen? Standaard zit er achteraan 295/30-18.
Nu moet ik toch nieuwe banden steken want de achterste zijn nogal vlak geworden. En daar ik op 4 maanden tijd 14000 km heb gedaan en ze nieuw waren bij aankoop van de wagen zijn ze na de winter toch terug versleten.
Momenteel is het met de porsche rijden een echte belevenis. wegstabiliteit = 0 met versleten banden. Niet verantwoord maar wel “fun” :lol[/quote]
in antwoord op: Winterbanden op een porsche