Aangemaakte reacties
-
Voor moto’s verandert er niets:reden:er zijn geen Europees gehomologeerde data inzake milieuprestaties beschikbaar voor motorfietsen…
in antwoord op: Groenere BIV en verkeersbelasting.BIV en VKB:
Denk niet dat je op dit ogenblik bij de belastingdienst Vlaanderen de mosterd moet gaan halen.Zijn uitvoerende ambtenaren die
pas berekeningen kunnen uitvoeren op het ogenblik dat hun modules zijn aangepast en dat is op dit ogenblik (nog) niet het geval vermits de besluitvorming op dit ogenblik nog hangt tussen Vlaamse regering en Vlaams parlement.http://docs.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2015-2016/g544-2.pdf
Hier vind je zeer uitgebreid de voorgestelde wijzigingen op vlak van BIV en VKB :amendementen
Lees wel:voorgestelde wijzigingen,die hoogst waarschijnlijk ook de defintieve wijzigingen worden.Samenvattend: VKB :basis is huidige fiscale pk( het bedrag) ; zal verhoogd /verlaagd worden met 2 factoren
1/ in functie Co2 uistoot : norm 122 gram co2 :verhoogd/verlaagd met 0.30% per gram
2/ in functie euronorm : voor benzinemotoren: eur 0 : +30% ; eur 1 en eur 2 :+5%; eur 3:0%, eur 4 :-15% eur 5:-15%,eur 6:-15%voorbeeld : een 993 van 1997 (populair voorbeeld): 18 fiscale pk of 1490.28 eur. Uitstoot 283 co2 : 283-122=161×0.30%=48.3% verhoging + 5% verhoging euro 2 =53,3% dus 1490.28 +794.32=2284.6 eur
Op pagina 28 van de tekst in bijlage staat echter ook een toevoeging van een paragraaf: voor personenauto’s,auto’s dubbel gebruik,
die na 31 maart 2016 worden ingeschreven…. dus in dit amendement spreekt men van 31/3/2016 ipv 01/01/2016BIV :
de nieuwe berekeningformule vind je op pagina 17 van de verwijzing naar de tekst van het vlaams parlement.
Op de website :voertuigkosten.be vind je reeds een tool om de nieuwe BIV 2016 te simuleren aan de hand van de nieuwe formule.in antwoord op: evolutie van de prijzenHeel waarschijnlijk zit het niet in het stuur,maar zijn het de steunlagers boven op de veerpoten.
Heb het zelf deze zomer aan de hand gehad,als auto warm was(en in Italie was het warm), geluid(gepiep)kwam ook ergens
(dacht ik) uit de stuurkolom,uiteindelijk laten checken en het bleek één van de steunlagers te zijn.Heb ze allebei laten vervangen,gezien
stukje garantie.in antwoord op: Nog geluid in de Cayman 987.2DST “Had je het douane formulier niet nodig voor de keuring?”
Herman911 bedoelt dat hij morgen(vrijdag) naar DIV Alken gaat wanneer douane daar aanwezig zijn(maandagvm,woensdagvm en vrijdag ganse dag…)om zijn aanvraag tot inschrijving persoonlijk af te geven(wordt dan onmiddellijk verwerkt in tegenstelling tot als je ze opstuurt)waarna plaat via post verstuurd wordt.in antwoord op: 944 S2 CabrioKlopt niet. Nieuwe VKB vanaf 1/1/2016 geldt voor nieuw ingeschreven wagens vanaf.1/1/2016
Een herinschrijving na 1/12016 valt hieronder. Voor ingeschreven wagens voor 1/1/2016 wijzigt de VKB nietin antwoord op: Groenere BIV en verkeersbelasting.Inderdaad ALTIJD via post tegen 30 EUR
in antwoord op: 944 S2 CabrioHad je op keuring gezegd dat je hem wenste in te schrijven als oldtimer?
in antwoord op: 944 S2 CabrioIn een vakje voorbehouden voor keuring, onder vak X10
in antwoord op: 944 S2 CabrioGert, als ie als oldtimer gekeurd is staat op het roze formulier dat ie enkel als oldtimer kan worden ingeschreven.
Kan ook niet on line ingeschreven worden.Dient opgestuurd maar beter zelf binnenbrengen bij DIV.
Laatst nog een verstuurd exemplaar verloren gegaan bij DIV van een klant…met als gevolg nieuw keuring
Als oldtimerin antwoord op: 944 S2 CabrioMooi Herman!Dikke proficiat! :first:
in antwoord op: Hoera een zusje erbij – 944 S2 3.0 Cabrio roodVolgens de weersvoorspelling gaan we morgen in ieder geval de weergoden meehebben.
Bij deze dus nog eens een oproep(zeker aan de Limburgers hier):rij jullie P. morgenvroeg buiten en stel de GPS in op Donckstraat, Paal-Beringen.
Voor diegene zonder GPS : E313 afrit 26 Paal Beringen,einde afrit richting Paal-Centrum,aan de lichten rechtsaf: Tessenderlose Steenweg. Na ongeveer 2.3
km rechtsaf Donckstraat inrijden. Let op :klein straatje, je rijd er zo voorbij.Er staat een toeristisch bordje met:Millennium Golf.
Poort inrijden tot gans achter op de voorbehouden parking.De koffie wordt buiten geserveerd.in antwoord op: Boxstoberfest 25 oktober 2015Super!
in antwoord op: Boxstoberfest 25 oktober 2015“Wat is dan het nut van een O-plaat?”
Het nut van een O-plaat is de aard van de keuring:een oldtimerkeuring onder o plaat is in grote lijnen een visuele keuring,en staat afwijkingen van het
gelijkvormigheidsattest toe.Blijf je na de 25e verjaardag van je voertuig met een gewone plaat rijden,dan blijft de keuring jaarlijks en strikt zoals
bij een gewone keuring.Vb: mijn TVR heb ik in juli op o-platen gezet na oldtimerkeuring.Heb 5 jaar ieder jaar voor de keuring mijn (nieuwe) instelbare
schokdempers kunnen vervangen door oude Koni’s van bijna 25 jaar.Nu: geen probleem,heb nog splinternieuwe AP remklauwen liggen die ik nu wel,samen met
grotere en geventileerde schijven kan installeren.in antwoord op: Groenere BIV en verkeersbelasting.[quote=”porsche 1988″ post=219234]Wat doe ik nu best met mijn 964 van mei 1991???
Inschrijven voor het eind van het jaar of wachten tot hij oldtimer is geworden.[/quote]In Vlaanderen is er momenteel nog niets concreet over de wijziging inzake fiscaliteit(verkeersbelasting)voor wagens tussen 25 en 30 jaar.Dat de verlenging naar 30 jaar er zit aan te komen,staat vast,echter wanneer? 2017?
Echter in Wallonië zou men vanaf 1/1/2016 reeds de VB voor voertuigen tussen 25 en 30 jaar aanpassen.
Zie rubriek politieke dossiers en lobbying BFOV:[b]Wallonië – aanpassing fiscaliteit vanaf 01.01.2016 11/10/2015
Laatste update : 16.10.2015
Dit bericht is van toepassing op de liefhebbers die in Wallonië wonen!
De BFOV is verrast om via de media te moeten vernemen dat de Waalse regering een nieuwe wet zou gestemd hebben inzake de autofiscaliteit, meer bepaald voor de voertuigen tussen 25 en 30 jaar, dia vanaf 01.01.2016 de volledige verkeersbelasting zouden moeten betalen.
Noch onze federatie, noch de andere profesionnele federaties werden hierover geraadpleegd.
De BFOV heeft nog geen kennis kunnen nemen van de eventueel gestemde wetteksten teneinde de details hierover te kennen, maar ze heeft wel reeds een afspraak gevraagd met het kabinet van de bevoegde minister lacroix.
Uiteraard zal de BFOV u op de hoogte houden van haar onderhandelingen en behaalde resultaten.
Ter herinnering, deze eventuele nieuwe wettekst heeft hoegenaamd niets te maken met de overgang naar 30 jaar voor wat de inschrijving onder een O-plaat betreft. Deze is nog steeds niet gewijzigd en blijft dus mogelijk vanaf 25 jaar. Voor wat betreft de overgang naar 30 jaar, raden we u aan om onze onderhandelingen te volgen via http://www.bfov-fbva.be/nl/politieke-dossiers-lobbying/oldtimerleeftijd-25-30-jaar-01-03-2015/%5B/b%5DWat betreft de 964 van 5/1991 :ik zou wachten tot 5/2016 teneinde een flinke som BIV en VB te vermijden…Tenzij de Vlaamse regering Wallonië zou volgen…
in antwoord op: Groenere BIV en verkeersbelasting.[quote=”herwig” post=219220]k dacht dat vanaf volgend jaar biv en jaarlijkse verkeersbelasting stijgt voor nieuwe en tweedehands wagens die je vanaf dan inschrijft. Bij een her-inschrijving is er geen biv en eenzelfde verkeersbelasting als de vorige jaren…[/quote]
Wat betreft de jaarlijkse verkeersbelasting spreekt men in de perstekst :”de aanpassing van de VB heeft geen weerslag op wagens
die reeds zijn ingeschreven.De huidige jaarlijkse VB verandert dus niet voor bestaande eigenaars”Maar, een wagen herinschrijven na 1/1/2016 (op zelfde eigenaar,dus geen BIV) betekent dus wel een nieuwe inschrijving en bijgevolg zal de nieuwe formule worden toegepast op het luik verkeersbelasting(vrees ik)
in antwoord op: Groenere BIV en verkeersbelasting.