Aangemaakte reacties

7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
    • Zet je verzekeringsmakelaar wat onder druk, vooral indien je meer dan alleen je Porsche wilt verzekeren bij dezelfde maatschappij. Roep je gunstige bonus-malus en het geringe kilometrage in als positief argument.
      Laat je Porsche schatten bij een expert met enige voorbereiding terzake : gedetailleere beschrijving van de auto, geschatte kmstand, recente revisie/werkzaamheden met foto’s, eventuele aankoopfactuur, vergelijkende prijsopgave (bijv. uit FLAT 6 e.d.) voor een redelijke kostprijs onder de € 100,00. Is dan goed voor een aantal jaren.
      Een kleine omnium moet je kunnen krijgen rond de € 500.
      Uiteindelijk moet je de verzekeraar ervan kunnen overtuigen dat je een voorzichtige Porscheliefhebber bent en geen onverantwoordelijke wegpiraat.
      Veel succes.

      0

        Bij gebrek aan tijd om naar de garage te gaan heb ikzelf, met in gedachten het advies van Luc (waarvoor oprechte dank), eens de stotterende air flow meter opengemaakt en het contactplaatje van de potentiometer ietsje verlegd.
        Het zaakje goed gereinigd, weer vastgekit en gemonteerd. Stationair toerental moest nog wat worden bijgeregeld en ik vond weer de romige motor terug van vroeger.

        Omdat ik een andere tweedehands air flow meter had gekocht (die ook wat aan dit euvel leed) heb ik deze eveneens opengemaakt. Daar heb ik het plaatje grondig gereinigd en het sleepcontac iets laten zakken op zijn as, waardoor de loopgroef iets werd verlegd. Deze werkt nu eveneens foutloos. Wat minder nerveus maar zuiniger.

        De eerste air flow meter komt nog van de diep betreurde Chris Hendrickxs. Deze reageerde vinniger op gasgeven. Ik vermoed dat Chris hier minder voorspanning van de spiraalveer heeft gegeven om een nerveuzer, rijker inspuitgedrag van de DME te regelen.

        In feite is de L-Jetronic niet zo mysterieus-ingewikkeld als het lijkt. Met wat opzoeken en aanwijzingen van de specialist (bedankt, Luc) kom je al een heel eind.

        0

          Nope. Voor de mistlichten standaard wel.

          0

            … wat niet wil zeggen dat het monteren van twee relais ertussen niet nuttig zou zijn : de spanning is beduidend hoger aan de H4-jodiumlampjes en de schakelaar krijgt alleen maar een stuurstroompje voor het relais te verwerken. Minder kans op defecten in de schakelaar.
            Ik heb de voeding van de koplampen over twee relais met een zekering gelegd en de optieken vervangen, plus PIAA H4-lampen (60/55 Watt) gemonteerd : eindelijk behoorlijk wit licht, scheelt een slok op de borrel.
            A propos : bij overschakelen naar groot licht blijft standaard het dimlicht branden. Reden te meer om een relais te gebruiken.

            0

              Ondertussen heb ik een andere air flow meter geplaatst van een gebruikte 3,2. Deze is trouwens dezelfde als van een 964 wanneer je afgaat op het serienummer van Bosch.
              De motor draait veel beter, stottert praktisch niet meer en draait ook veel beter bij heel lage toeren (aanschuiven in file bijvoorbeeld).
              Dus het advies van de vakman was zoals gewoonlijk het juiste.
              Maar…. de oude air flow meter deed de motor voelbaar pittiger accelereren. CO werd nog niet bijgeregeld.
              Zal nog eens kijken of de potentiometer niet wat ingesleten is zo gauw ik de tijd vind. Naar wat ik lees op andere websites over het L-Jetronic inspuitsysteem, kan je de ingesleten loop van de potentiometer wat verplaatsen door het zwarte deksel iets te verleggen door de gaten van het dekseltje ovaal uit te vijlen.
              Dat zou het uiteindelijk moeten zijn.
              Of misschien maar beter rechtstreeks naar de vakman ?

              0

                In mijn geval wordt het probleem niet erger. Indien het inderdaad de luchtdebietmeter is (en dat zal wel, of liever gezegd, dat hoop ik) is er een fout in een van de functies van dit essentieel gedeelte van deze luchtklep : 1° progressief regelbare weerstand van de luchtklep, 2° microswitch voor vollast, 3° microswitch voor stationair toerental en 4° temperatuursonde. Tot zover mijn kennis, de rest is voor de vakman.
                Bij Pelican Parts $ 1.222,00 zonder verzendkosten.
                Ik heb het vermoeden dat een L-Jetronic luchtdebietklep van een ander merk zou kunnen passen, maar ook hier is gefundeerd advies van de vakman nodig. Ik houd je op de hoogte.

                0

                  Dank voor snelle reactie. Ik zal er zeker eens mee langskomen.
                  Prettige feestdagen.

                  0
                7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)