Aangemaakte reacties
-
En daarbij blijf ik erbij dat gewoon minder autorijden wellicht evenveel bijdraagt aan de CO2-reductie als overschakelen naar een EV zonder op de kilometers te letten. Nog eens voor de grap de Life Cycle Assessment tool gebruikt:
Stel dat ik voorgoed verhuis naar een tweede verblijf, laten we zeggen, ergens in de Vlaamse Ardennen. Dat betekent dagelijks 60 km heen en 60 terug van en naar de job.. Daarvoor koop ik geen Porsche, maar bijvoorbeeld een Kia EV6 4×4 (die in aankoopprijs niet zo ver van een Macan is verwijderd…). Je doet dan snel 25000 km/jaar, uiteraard prachtig fiscaal inbrengbaar want een EV… Wel, na 10 jaar zit je dan totaal aan 27 ton CO2. (even abstractie gedaan van het feit dat het dak van de woonst misschien wel vol PV-panelen ligt – we gaan gewoon uit van de Belgische energiemix).
Of… ik werk één dag thuis (woensdag?) en overnacht tussendoor (maandag en donderdag?) in het oude verblijf dichtbij de job waardoor ik dan van daar met de fiets naar kantoor kan. Dan moet ik wekelijks maar 2 keer heen en 2 keer weer (en bespaar me een hoop filestress en kan langer slapen – ik ben geen ochtendtype). Om heen en weer te rijden volstaat onze oude BMW 1-reeks diesel (haastig gereden nog altijd 950 km met een tank) en doe zo maar 10000 km/jaar. Na 10 jaar is dat dan.. 25 ton CO2! En dat met een wagentje dat al ouder is dan 10 jaar en nog lang niet aan het einde van zijn latijn..
Juist ja.. wat me meer interesseert is hoe men technisch gaat verhinderen dat motoren bedoeld voor e-fuel doodleuk met gewone “aardolie” benzine worden gevuld? Voor zover ik het begrijp is er qua werking immers geen enkel verschil? Gaat men ad hoc controles uitvoeren zoals voor diesels die rode mazout tanken?
Wevelgem 25 maart
in antwoord op: Giallo per tutti gli oggetti e per semprehttps://www.youtube.com/watch?v=RHamImnUhmc
Dus.. onze vriend beweert dat de beenruimte in de 4.0 quasi 2 inch (4-5 cm) KORTER is dan in de 2.5! Kan iemand dat bevestigen? Mijn 176 cm korte lichaam heeft er geen last van want er is nog plaats voor een winterjas achter de kuipzetels, maar how zeg..
in antwoord op: De 718 GTS 4,0Europa gaat synthetische brandstoffen na 2035 toestaan, maar..
Het mag nu ook al denk ik
“Europa gaat synthetische brandstoffen na 2035 toestaan”
“Pas na 2035” is niet hetzelfde
Toppie!
6,5 liter? Ik ben nooit onder de 8 geraakt.. De BC werkt in mijn ervaring niet 100% correct, het na voltanken berekend verbruik was steeds ietsje meer dan de BC deed geloven
in antwoord op: aankoop van een Porsche, maar dewelke??netjes! zelf zou ik er vettere velgen op monteren
in antwoord op: aankoop van een Porsche, maar dewelke??Het moet echt de hel zijn daar in het zuiden..
De turbomotoren in de 718 hebben natuurlijk veel meer koppel onderin. Ik heb zo eens een 2.5 GTS geprobeerd. Ook daar doet de PDK zijn ding. Het verschil is dat bij de atmosferische 2.7 de delta tussen de zijdezachte dociele loop onderin de toeren en de muzikale power bovenin zo leuk is. En de PDK maakt het een kwestie van even doortrappen om dat te exploiteren. Bij de turbo flat four is het toch meer gewoon brute power zonder muziek.
in antwoord op: aankoop van een Porsche, maar dewelke??1970 Porsche Tapiro 914/6 Concept
in antwoord op: Knappe Porsches en vrouwen deel 4+1 Snoer!
Dacht teergeliefde Paul nu echt dat wij direct huiswaarts zouden rijden na afloop? Met een lege maag???? Tsk!
Het was bijzonder leuk, zoals altijd. Zoals een wijs man zaliger ooit zei, luisterend naar de naam Herman, liefhebber van oa Lava Orange 911, Indisch Rot 944… “Other people!”
Dju, wat mis ik Herman.
in antwoord op: Porsche & Koffie 2023under promise and over deliver is de Porsche manier
799 pk is meer dan 700 pk… en denk aan al dat koppel met electric ondersteuning…
in antwoord op: 991 GT2 RSOlivier, welkom en proficiat!
voor 50€ inclusief verzorgd maal in ‘T Hof van Commerce te Alveringem kun je niet gekloot zijn! einde kanten Zelzate dus dan ben je zo goed als thuis
in antwoord op: Even voorstellen – Olivier – 996 C2warm en dak dicht? mmmm
wat betreft 981 met 2.7 > met de PDK is dat een perfecte machine. Ik reed 70.000 km in een 981 Cayman 2.7 PDK en de enige keer dat ik meer vermogen wenste was in de Alpen. Het beperkte koppel onderin wordt prachtig verdoezeld door de PDK wanneer je de gas op de plank drukt!
in antwoord op: aankoop van een Porsche, maar dewelke??