Aangemaakte reacties

15 reacties aan het bekijken - 661 tot 675 (van in totaal 1,300)
    • Stijn ;

      Ben akkoord met je uitleg hierboven , maar een oliefilter met goedkoop filtermateriaal /papier binnenin kan een mogelijk oorzaak zijn voor de minder oliedruk. Je moet steeds terug gaan naar de situatie voor het euvel begon : wat is ergebeurd : Gdpsuz heeft zijn olie en filter laten verversen door een derde. Als je flow/ debiet verandert in het systeem verandert ook de druk.
      Dus eenvoudige test ; plaats even een ander merk oliefilter.

        Welk oliefilter heb je gebruikt ? origineel of een goede aftermarket ? probeer eens een origineel of aan ander merk dan het huidige

          is dit jouw type oliepomp .?

          Kan je de pomp demonteren van blok en de aanzuigzeef en leiding is goed reinigen en doorblazen met perslucht ? klinkt misschien stom , maar toch …

          achteraan zie ik een vertande as : is via vertande “verleng as ” aangesloten op de nokkenas of krukas ? : kontroleer tandwielen van beide assen op beschadiging en slijtage

            Bij een koude motor zou je reeds minstens 4 bar oliedruk moeten hebben
            als je oliedrukmeter constant oscilleert , i s 9/10 kans de oliepomp of de aandrijving van de oliepomp de duivel ,

            als het de olie presure relief valve is die blijft open staan, heb je constant te lage oliedruk ( geen schommelingen )
            als de olie pressure relief valve gesloten blijft, krijg je zichtbare schade aan het oliefilter wegens te hoge druk

              Wat is nu 30 à 50 Euro gemiddeld voor een olie druktester ?

              Als je permanent met te lage oliedruk rondrijdt , ga je de lagerschalen van de krukas als eerste schadegeval hebben : dat kost een bom geld meer om deze te vervangen ; dan spreek je van een “bottom end rebuild”

                Je vind verschillende testgereedschappen terug op internet terug ( ik heb enkel een compressie tester , geen oliedruk , anders mocht je die lenen)

                https://www.werktuigen.be/handgereedschappen/motoren-reparatie-testgereedschap/oliedrukmeter-tester-7196.html

                https://www.hbm-machines.com/producten/werkplaatsinrichting/overige-sets/hbm-universele-oliedruk-tester?channable=e13762.TVBOMjMwMA&gclid=EAIaIQobChMIteeX8rrU4gIVheh3Ch30qQIBEAQYAiABEgJ7KfD_BwE

                of kijk eens bij een lokale auto onderdelen winkel

                  Welke waarde geeft de service manual op ? 4.5 bar bij +/- 4500rpm à 5000rpm llijkt me meer waarschijnlijker als 2.5bar max ; bij warme motor moet je minstens rond de 1 bar draaien op stationair
                  Ik zou toch verdere controles doen en de motor voorlopig niet laten draaien hoger dan stationair

                  Lijkt me eerder een “versleten ” Oliepomp ? is een tandwielpomp ? best is om een professionele oliedruk meter aan te sluiten :dan heb je dadelijk uitsluitsel

                    Dat niemand zich persoon lijk aangevallen voelt; het is eerder preventief
                    Ik moet een aantal topics blijven quoten of reply-en , anders val ik van expertforummer misschien terug naar junior forummer :D :D :D

                      [quote=”DeePee” post=276820]laat je niet misleiden door de fetish van de N-codering en durf kijken naar minder vanzelfsprekende merken als yokohama of falken.[/quote]

                      ter verduidelijking Falken is het “B-merk” van Dunlop voor de Europese markt ( maar daarom niet minderwaardig wereldwijd)
                      Yokohama is een A merk ,grotendeels voor de Aziatische markt en stilaan ook voor de Europese markt

                      Zelfs het Koreaanse merk Hankook maakt zijn opwachting sinds enkele jaren en verdere verovering op de Europese markt ( leverancier voor de DTM races )

                      De tendens dat Michelin ,Continental ,Pirelli en Good Year de beste banden waren in onze contreien ,lijkt stilaan achterhaald.

                        Als je de bougies monteert bij een +:- koude motor en je respecteert onderstaande aanhaalmomenten , dan heb je nooit problemen :

                        De aanhaalmomenten die de fabrikant van bougies opgeeft
                        Diameter Schroefdraad Aanhaalmoment Aandraaihoek
                        8 mm (met Pakkingring) 8-10Nm 1/3
                        10 mm (met Pakkingring) 10-15 Nm 1/2
                        12 mm (met Pakkingring) 15-20 Nm 1/2
                        14 mm (met Pakkingring) 20-30 Nm 1/2 – 2/3
                        met Conische zitting 1/16

                        Kopervet kan je bvb gebruiken op de achterkant van de remblokken tegen piepgeluiden maar zeker niet aan de schroefdraad van de bougies of op andere schroefdraden.

                        Kopervet of een ander soort vet mag je ook niet op vlakke delen monteren die met elkaar verbonden zijn dmv bouten en moeren ; voorbeeld centrale propshaft of aandrijfassen naar de wielen ( in vakjargon , de homokinetisch aandrijfassen ) :D :D

                        Vetten op schroefdraad verminderen sterk het aanhaalmoment met alle gevolgen van dien: je creëert als het ware een filmlaag tussen 2 metalen delen of vlakken

                          en ja de “RPB ” staat voor Rim Protection Bar of te wel een extra stootrandje / verdikking om je “velg-rand” te beschermen : lijkt me geen slecht item

                            yokohama Advan banden krijgen zeer goede reviews en zijn beduidend goedkoper dan de Michelins N…

                            Michelin Pilot Sport 4S 265/35 ZR20 (99Y) XL N0 Reifendirekt : 290 € zonder montage

                            Yokohama Advan Sport (V105) Reifendirekt : 221 € zonder montage
                            265/35 ZR20 (99Y) XL RPB

                              @ Veloce : Volgens Porsche website
                              Auch eine Porsche Entwicklung:
                              die N-Markierung.Porsche N-markierte Reifen unterscheiden sich von anderen Reifen vor allem durch die besondere Konstruktion. Sie sorgt für hohe Fahrstabilität – und maximalen Fahrspaß. Bei der Entwicklung werden insbesondere die Reifengeometrie sowie die Gummimischung auf die Porsche Fahrzeuge abgestimmt. Und das gilt für alle Reifen. Ganz gleich ob All-Season-, Sommer-, Winter- oder High-Performance-Reifen. Sämtliche Reifen, die Sie von Ihrem Porsche Service Berater im Porsche Zentrum erhalten, wurden von Porsche aufwendig getestet und freigegeben. Erkennbar ist das an der N-Markierung. Sie wird in den technischen Daten der Reifen stets mit angegeben. Es existieren die Kürzel N0, N1, N2, N3, N4, N5 und N6. Die Ziffer bezieht sich jeweils auf den technischen Stand bei der Erlangung der Zulassung und wird fortlaufend erhöht. Ein von Porsche freigegebener Reifen gewährleistet, dass Ihr Fahrzeug auch nach einer Neubereifung auf Grund von Ersatzbedarf noch seine originalen Fahrleistungen und Sicherheitsreserven behält. Porsche N-markierte Reifen unterscheiden sich von anderen Reifen insbesondere in der Reifengeometrie, der Gummimischung und dem Testverfahren, welches verschiedene wichtige Kriterien umfasst. Hierzu gehören drei Schwerpunkte:
                              subjektive Outdoorkriterien wie Handling und Fahrkomfort
                              objektive Outdoorkriterien wie z. B. Trockenbremsverhalten sowie Lebensdauer
                              objektive Prüfstandskriterien wie etwa Rollwiderstand und Hochgeschwindigkeitsfestigkeit
                              Das spürbare Ergebnis: Fahrspaß und Fahrsicherheit.

                              Samen gevat: De “N codering staat voor ” NOCH MEHR ZAHLEN “

                              of in de taal van Vandamme : “Porsche Tax”

                                Was een leuke , maar zeer warme dag.
                                Het is was lekker bakken en braden in de zon , vandaar waarschijnlijk de iets mindere opkomst dan de voorbije jaren.
                                Maar weerom een pluim voor de organisatie voor het leuke evenement.
                                Tevens ook enkele aangename forum leden ontmoet vandaag.
                                Last but not least ; de bediening op het” beach terras” was supersnel dit jaar ; ik had ook afgeklokt op 2min58 .( zat met Wing aan tafel vandaar …:drink: )
                                Dus de enige klachten die men zou kunnen hebben , moet men aan de weergoden richten wegens +30* Celsius

                                  Bedankt Stijn voor het antwoord.
                                  Eerlijk gezegd kon ik het nergens terugvinden :dat een 3,6 Mezger motor geen IMS heeft ; ik vond verschillende internet weetjes over het feit dat een 3,6 Mezger zeker geen IMS bearing problemen ,maar totaal niets over het feit dat een IMS totaal niet aanwezig is
                                  Zo leren we af en toe nog iets bij , nooit te oud om … :drink:

                                  Over het IMS daarentegen heb ik zeer veel terug gevonden en is uiteindelijk niet zo moeilijk om het probleem te begrijpen. Ik vind het eigenlijk een zwak moment van Porsche , dat ze niet vroeger met levenslange en zorgeloze oplossingen gekomen zijn. De verkoop van de 996 en 986 primeerden blijkbaar

                                15 reacties aan het bekijken - 661 tot 675 (van in totaal 1,300)