Aangemaakte reacties
-
Stijn ;
Ben akkoord met je uitleg hierboven , maar een oliefilter met goedkoop filtermateriaal /papier binnenin kan een mogelijk oorzaak zijn voor de minder oliedruk. Je moet steeds terug gaan naar de situatie voor het euvel begon : wat is ergebeurd : Gdpsuz heeft zijn olie en filter laten verversen door een derde. Als je flow/ debiet verandert in het systeem verandert ook de druk.
Dus eenvoudige test ; plaats even een ander merk oliefilter.in antwoord op: 1988 3.2 oliedrukWelk oliefilter heb je gebruikt ? origineel of een goede aftermarket ? probeer eens een origineel of aan ander merk dan het huidige
in antwoord op: 1988 3.2 oliedrukis dit jouw type oliepomp .?
Kan je de pomp demonteren van blok en de aanzuigzeef en leiding is goed reinigen en doorblazen met perslucht ? klinkt misschien stom , maar toch …
achteraan zie ik een vertande as : is via vertande “verleng as ” aangesloten op de nokkenas of krukas ? : kontroleer tandwielen van beide assen op beschadiging en slijtage
in antwoord op: 1988 3.2 oliedrukBij een koude motor zou je reeds minstens 4 bar oliedruk moeten hebben
als je oliedrukmeter constant oscilleert , i s 9/10 kans de oliepomp of de aandrijving van de oliepomp de duivel ,als het de olie presure relief valve is die blijft open staan, heb je constant te lage oliedruk ( geen schommelingen )
als de olie pressure relief valve gesloten blijft, krijg je zichtbare schade aan het oliefilter wegens te hoge drukin antwoord op: 1988 3.2 oliedrukWat is nu 30 Ã 50 Euro gemiddeld voor een olie druktester ?
Als je permanent met te lage oliedruk rondrijdt , ga je de lagerschalen van de krukas als eerste schadegeval hebben : dat kost een bom geld meer om deze te vervangen ; dan spreek je van een “bottom end rebuild”
in antwoord op: 1988 3.2 oliedrukJe vind verschillende testgereedschappen terug op internet terug ( ik heb enkel een compressie tester , geen oliedruk , anders mocht je die lenen)
of kijk eens bij een lokale auto onderdelen winkel
in antwoord op: 1988 3.2 oliedrukWelke waarde geeft de service manual op ? 4.5 bar bij +/- 4500rpm à 5000rpm llijkt me meer waarschijnlijker als 2.5bar max ; bij warme motor moet je minstens rond de 1 bar draaien op stationair
Ik zou toch verdere controles doen en de motor voorlopig niet laten draaien hoger dan stationairLijkt me eerder een “versleten ” Oliepomp ? is een tandwielpomp ? best is om een professionele oliedruk meter aan te sluiten :dan heb je dadelijk uitsluitsel
in antwoord op: 1988 3.2 oliedrukDat niemand zich persoon lijk aangevallen voelt; het is eerder preventief
Ik moet een aantal topics blijven quoten of reply-en , anders val ik van expertforummer misschien terug naar junior forummer :D :D :Din antwoord op: Bandenmerk 718 Cayman S[quote=”DeePee” post=276820]laat je niet misleiden door de fetish van de N-codering en durf kijken naar minder vanzelfsprekende merken als yokohama of falken.[/quote]
ter verduidelijking Falken is het “B-merk” van Dunlop voor de Europese markt ( maar daarom niet minderwaardig wereldwijd)
Yokohama is een A merk ,grotendeels voor de Aziatische markt en stilaan ook voor de Europese marktZelfs het Koreaanse merk Hankook maakt zijn opwachting sinds enkele jaren en verdere verovering op de Europese markt ( leverancier voor de DTM races )
De tendens dat Michelin ,Continental ,Pirelli en Good Year de beste banden waren in onze contreien ,lijkt stilaan achterhaald.
in antwoord op: Bandenmerk 718 Cayman SAls je de bougies monteert bij een +:- koude motor en je respecteert onderstaande aanhaalmomenten , dan heb je nooit problemen :
De aanhaalmomenten die de fabrikant van bougies opgeeft
Diameter Schroefdraad Aanhaalmoment Aandraaihoek
8 mm (met Pakkingring) 8-10Nm 1/3
10 mm (met Pakkingring) 10-15 Nm 1/2
12 mm (met Pakkingring) 15-20 Nm 1/2
14 mm (met Pakkingring) 20-30 Nm 1/2 – 2/3
met Conische zitting 1/16Kopervet kan je bvb gebruiken op de achterkant van de remblokken tegen piepgeluiden maar zeker niet aan de schroefdraad van de bougies of op andere schroefdraden.
Kopervet of een ander soort vet mag je ook niet op vlakke delen monteren die met elkaar verbonden zijn dmv bouten en moeren ; voorbeeld centrale propshaft of aandrijfassen naar de wielen ( in vakjargon , de homokinetisch aandrijfassen ) :D :D
Vetten op schroefdraad verminderen sterk het aanhaalmoment met alle gevolgen van dien: je creëert als het ware een filmlaag tussen 2 metalen delen of vlakken
in antwoord op: 1988 3.2 oliedruken ja de “RPB ” staat voor Rim Protection Bar of te wel een extra stootrandje / verdikking om je “velg-rand” te beschermen : lijkt me geen slecht item
in antwoord op: Bandenmerk 718 Cayman Syokohama Advan banden krijgen zeer goede reviews en zijn beduidend goedkoper dan de Michelins N…
Michelin Pilot Sport 4S 265/35 ZR20 (99Y) XL N0 Reifendirekt : 290 € zonder montage
Yokohama Advan Sport (V105) Reifendirekt : 221 € zonder montage
265/35 ZR20 (99Y) XL RPBin antwoord op: Bandenmerk 718 Cayman S@ Veloce : Volgens Porsche website
Auch eine Porsche Entwicklung:
die N-Markierung.Porsche N-markierte Reifen unterscheiden sich von anderen Reifen vor allem durch die besondere Konstruktion. Sie sorgt für hohe Fahrstabilität – und maximalen Fahrspaß. Bei der Entwicklung werden insbesondere die Reifengeometrie sowie die Gummimischung auf die Porsche Fahrzeuge abgestimmt. Und das gilt für alle Reifen. Ganz gleich ob All-Season-, Sommer-, Winter- oder High-Performance-Reifen. Sämtliche Reifen, die Sie von Ihrem Porsche Service Berater im Porsche Zentrum erhalten, wurden von Porsche aufwendig getestet und freigegeben. Erkennbar ist das an der N-Markierung. Sie wird in den technischen Daten der Reifen stets mit angegeben. Es existieren die Kürzel N0, N1, N2, N3, N4, N5 und N6. Die Ziffer bezieht sich jeweils auf den technischen Stand bei der Erlangung der Zulassung und wird fortlaufend erhöht. Ein von Porsche freigegebener Reifen gewährleistet, dass Ihr Fahrzeug auch nach einer Neubereifung auf Grund von Ersatzbedarf noch seine originalen Fahrleistungen und Sicherheitsreserven behält. Porsche N-markierte Reifen unterscheiden sich von anderen Reifen insbesondere in der Reifengeometrie, der Gummimischung und dem Testverfahren, welches verschiedene wichtige Kriterien umfasst. Hierzu gehören drei Schwerpunkte:
subjektive Outdoorkriterien wie Handling und Fahrkomfort
objektive Outdoorkriterien wie z. B. Trockenbremsverhalten sowie Lebensdauer
objektive Prüfstandskriterien wie etwa Rollwiderstand und Hochgeschwindigkeitsfestigkeit
Das spürbare Ergebnis: Fahrspaß und Fahrsicherheit.Samen gevat: De “N codering staat voor ” NOCH MEHR ZAHLEN “
of in de taal van Vandamme : “Porsche Tax”
in antwoord op: Bandenmerk 718 Cayman SWas een leuke , maar zeer warme dag.
Het is was lekker bakken en braden in de zon , vandaar waarschijnlijk de iets mindere opkomst dan de voorbije jaren.
Maar weerom een pluim voor de organisatie voor het leuke evenement.
Tevens ook enkele aangename forum leden ontmoet vandaag.
Last but not least ; de bediening op het” beach terras” was supersnel dit jaar ; ik had ook afgeklokt op 2min58 .( zat met Wing aan tafel vandaar …:drink: )
Dus de enige klachten die men zou kunnen hebben , moet men aan de weergoden richten wegens +30* Celsiusin antwoord op: PUUR Porsche Treffen – Zondag 2 juni Aquabest (Eindhoven)Bedankt Stijn voor het antwoord.
Eerlijk gezegd kon ik het nergens terugvinden :dat een 3,6 Mezger motor geen IMS heeft ; ik vond verschillende internet weetjes over het feit dat een 3,6 Mezger zeker geen IMS bearing problemen ,maar totaal niets over het feit dat een IMS totaal niet aanwezig is
Zo leren we af en toe nog iets bij , nooit te oud om … :drink:Over het IMS daarentegen heb ik zeer veel terug gevonden en is uiteindelijk niet zo moeilijk om het probleem te begrijpen. Ik vind het eigenlijk een zwak moment van Porsche , dat ze niet vroeger met levenslange en zorgeloze oplossingen gekomen zijn. De verkoop van de 996 en 986 primeerden blijkbaar
in antwoord op: the ‘Mezger’ engine explained