Aangemaakte reacties
-
[quote=”DST” post=276601]Ik ken nu niet veel van de 996 reeks
Maar van een 2S heb ik nog nooit gehoord.[/quote]Dat klopt ; ik lees sinds 3 jaren zeer veel over Porsche maar ik ken eigenlijk enkel een 993 2S en 993 4S
over de 996 vind ik enkel het onderstaande terug
“Behalve de “Carrera 2” werd er in 1998 direct ook de “Carrera 4” vierwielaandrijver gelanceerd. Natuurlijk was de cabriolet ook weer van de partij, de kap was net als bij de 964 en 993 volledig elektrisch bedienbaar. Vanaf modeljaar 2002 was er ook een “Targa” en een “4S”-versie beschikbaar. Tevens kreeg het interieur een update. Het nieuwe interieur is o.a. te herkennen aan een afsluitbaar handschoenenkastje in het dashboard. De tweede generatie vanaf modeljaar 2002 van de reguliere modellen zijn voorzien van de krachtigere 3.6 liter motor, welke het vermogen naar 320 pk brengt. De 4S heeft hetzelfde ophanging, remsysteem en body als Turbo, maar dan zonder de koelgaten in de achterschermen, de permanente achterspoiler en een praktischere voorspoiler met een uitsnijding onderaan in het midden. Van de GT3 verschenen drie modellen: de reguliere, een lichtere Cupversie en de zowel lichtere als krachtigere “RS” (RennSport) versie. Ook een “GT2″ werd uitgebracht: deze had aanvankelijk een top van 315 km/h maar na een update werd de topsnelheid 319 km/h.”in antwoord op: Wat is er mis met deze advertentieDat weten we nu ook weer dan , thx HarleyG
Het belangrijkste is om weer toegelaten te worden op de openbare weg en plezier hebben in het rijden
Als je speeltjes min of meer origineel laat ,zal met gezond verstand van zowel eigenaar als keurder , geen noemenswaardig probleem optreden.
Het is toch voor je eigen veiligheid dat bepaalde systemen van het voertuig op veilig rijden gecontroleerd wordt; jaarlijks of 2 jaarlijks. Daar kan je toch in principe niet tegen zijn !
. Stel je maar eens voor : op een zonnige zondagmorgen ga je te voet naar de bakker om de hoek voor een paar croissants en je wordt omver geblazen door een oldtimer die niet op tijd gestopt geraakt wegens gebrekkige remmen en ophanging.. Het kan in Ć©Ć©n seconde een mensenleven veranderenMaak van een coupe geen cabrio en vervang een 4-cil niet door een V8 met dubbel vermogen: dat is eigenlijk de insteek die hierachter zit.
in antwoord op: Oldtimerkeuring…..het is zover….Dat is leuk Wing ,dat je weer aanwezig , en vergeet niet het was zeer lekkere capuccino en koffie op het terras vorig jaar, als je tenminste het geduld kon opbrengen om 10 min langer te wachten :D :D :D
in antwoord op: PUUR Porsche Treffen – Zondag 2 juni Aquabest (Eindhoven)Dus samengevat : een 996 turbo of 997 Turbo met 3,6cil inhoud kopen, geeft helemaal geen ongerustheid tot IMS falen omdat er wezenlijk geen precedente IMS failures zijn geweest . Het IMS wordt steeds constant gesmeerd bij een 3,6 Turbo . correct ?
in antwoord op: the āMezgerā engine explained@Harley G ; Dat is ook een manier om je zonnebril dan te reinigen ; dat noemen ze dan “twee vliegen in Ć©Ć©n klap” :D :D
bijkomend vraagje :
Welke tekst staat er nu op je nieuwe groene keuringskaart ? staat er dit ? of iets anders ?Ā«Dit document geldt niet als technische keuring daar de staat van het voertuig niet is nagezienĀ»
of
” Dit keuringsbewijs stemt overeen met de staat van het voertuig op het ogenblik van de keuring”in antwoord op: Oldtimerkeuring…..het is zover….Men schrijft “oldtimerkeuring zoals gewone ..keuring ZONDER nazicht op Gelijkvormigheid” dwz Geen gelijkvormigheidsattest verplicht aanwezig ,
dus geen keuring met of aan de hand van een PVG nummer . Net in dat PVG nummer staat per model beschreven o.a. de diameter en dikte van remschijven enz..
Proces Verbaal van Goedkeuring opgemaakt bij homologatie van dat voertuig model.In principe moeten ze het voertuig keuring zonder te kijken op PC scherm naar het PVG nummer van het voertuig . De keuring schrijft het zelf dus moeten ze onderscheid maken tussen O plaat en normale plaat. Zonder PVG nummer is er geen vergelijk mogelijk tussen origineel en upgrade omdat ze geen referentie hebben of mogen refereren naar het betreffende model van auto . Enkel naar de werking en veiligheid van bvb remmen en schokdempers.
Die tuningsattesten slaan op een gewone periodieke keuring voor dagdagelijkse voertuigen . Deze tuningsattesten geven aan dat het voertuig model afwijkingen vertoond t.o.v het model volgens PVG nummer.
Wat is anders nog het verschil tussen een O plaat en normale plaat ? Een O plaat heeft beperkingen in gebruik ( geen woon werk ,enkel weekend of evenementen enz.. )
Tevens gaat men tijdens de technische keuring na of het voertuig inzake onderhoud en werking in een zodanige staat verkeert dat de verkeersveiligheid bij gebruik op de openbare weg niet in het gedrang komt.
Net om deze aangehaalde reden is een jaarlijkseof 2 jaarlijkse keuring voor O platen ingevoerd.
Ik vind dat ergens een normaal gevolg van bepaalde oldtimers die echt niet veilig waren om te rijden op de openbare weg.http://www.autoveiligheid.be/autokeuring/oldtim…ldtimer-verbouwingen ; hier staat toch duidelijk dat er geen attesten vereist zijn van de ombouwer of
constructeur of zijn mandataris . Bij twijfel is het de stationschef die moet aantonen dat bij b.v.b. grotere geventileerde remmen ,het desbetreffende voertuig “slechter “gaat remmen en de veiligheid van de mede gebruiker in het gedrang gaat brengen. Ik wil de eerst nog ontmoeten die dat op papier gaat zettenIk kan begrijpen dat er bepaalde Vlaams stations deze regel nog niet 100% toepassen ( door koppige onwetendheid ) , maar dan bied je je voertuig aan in Wallonie bvb als ze blijven moeilijk doen.
Ik blijf erbij dat ze ten zuiden van Vlaanderen soepeler zijn en meer “auto minded”.De aangepaste wetten ivm de oldtimer keuring zijn duidelijk, de mensen in sommige stations zijn nog niet helemaal mee blijkbaar.
In geval van een “zelf gebouwde kitcar” wordt het wel moeilijker met een O plaat , dat blijft een grijze zone omdat je niet kan terug vallen op een constructeur en zijn achtergrond.
Wat staat er nu vermeld op het keuringsbewijs van een oldtimer ? nog steeds de tekst : Ā«Dit document geldt niet als technische keuring daar de staat van het voertuig niet is nagezienĀ» In het Waals gewest wordt dit vermeld op de groene kaart (volgens website Goca) . In Vlaanderen ook nog ? Ze vermelden het althans niet op hun Goca Vlaamse afdeling.
In principe zou er ook dezelfde tekst nog moeten opstaan want anders betekent dit dat we in BelgiĆ« 2 verschillende soorten oldtimers hebben met dezelfde Belgische nummerplaat en een identiek Belgisch inschrijvingsbewijs maar met “anders uitziend” keuringsbewijs .Een Vlaamse en een Waalse oldtimer :D :D :D . Ik hoop dat die nooit betrokken geraken in Ć©Ć©nzelfde verkeersongeval want anders gaat de politie grijze haren krijgen bij het opmaken van een PV :lol:Wie zei ook weer dat het confederalisme ons leven in Vlaanderen veel aangenamer ging maken.
Stemmen morgen maar op 25/5 voor de ….
Weet dat de meesten in WalloniĆ« veel gelukkiger zijn en o.a. geen zorgen hebben om met hun oldtimers op straat te komen ( heb 2 collega’s die beiden een oldtimer rijden)in antwoord op: Oldtimerkeuring…..het is zover….[quote=”ern69″ post=276642]Thx Bollocks , dan maar terug de originele remmen zoeken en monteren voor de keuring .[/quote]
In principe ,als je de puntjes op de i zet ; kunnen ze je voertuig niet afkeuren wegens upgrade van betere remmen
zie tekst “De oldtimerkeuring omvat een volledige technische keuring van het voertuig, zoals uitgevoerd bij een “gewone” periodieke keuring, echter ZONDER:
nazicht op gelijkvormigheid;
ophangingstest en controle op de afstelling van de lichten, voor zover de eerste ‘in dienst’ van het voertuig vĆ³Ć³r 15/06/1968 ligt.”Dit vind je terug op https://www.autoveiligheid.be/autokeuring/keuringstypes/keuring-oldtimer
ik begrijp hieruit dat je je oldtimer nog steeds mag aanbieden zonder gelijksvormigheidsattest ( zoals voorheen )
“[b]Welke documenten voorleggen?
– Belgisch voertuig
Kentekenbewijs (=inschrijvingsbewijs);
Laatste keuringsbewijs;
Andere attesten (LPG, CNG, …)”[/b]in antwoord op: Oldtimerkeuring…..het is zover….En intussen staat jouw advertentie weer bovenaan, zodat het meer kan opvallen ; thx to Zuff :D :D
in antwoord op: Yellow Submarine Cayman te koopVoor wie de DTM gemist heeft afgelopen weekend ; het waren zeer spannende races zowel op zaterdag als zondag met een groot spektakel gehalte
Rondetijden tijdens de race varieerde van 1min.23 tot 1min27 :afhankelijk van de Hankook bandenslijtage .
Terwijl de kwalificaties gereden werden in bijna 1min21 rond. Bijna zo snel als Michele Alboreto in 1984 met de F1 Ferrari T12Weet dat na de luide kwalificaties DTM op zondag morgen, de Porsche Carrera cup Benelux rondjes draaiden aan 1min35 -1min 39. Het was bijna alsof je naar de VW Fun cup aan het kijken was in verhouding met de prachtige DTM bolides. Het verschil in geluid en snelheid was immens Een 2-liter turbo motor kan heus echt mooi sportief klinken !
in antwoord op: DTM & Porsche Endurance Trophy @ Zolder ** 17-19 mei 2019De opvolger is geen 2.0 4 cil turbo waarschijnlijk , maar een zwaardere 6 cilinder misschien met duurdere verkeersbalasting enz..
Alhoewel , als je afgelopen weekend de DTM hebt gezien op Zolder of op TV , weet dan dat die met een 2.0 4 cil Turbo rondrijden van 600Pk en met een motorblok dat amper 85Kg weet tov minimum 135-140kg voor een 6 cil motorblok. Dan ga je toch nog eens 2x nadenken want een std Cazyman 2.0 T kan je makkelijk herprogrammeren tot een 370 pk. :driver:
in antwoord op: Yellow Submarine Cayman te koopHet aller aller belangrijkst voor een eerste Porsche zit al dadelijke goed bij jou , nl een handbak :driver: daar kan niets tegen op
Proficiat en welkom hier too .in antwoord op: Nieuwe 997.1 cabrio@Dominique Waarom wil je meer Pk of kW ? die vraag moet je jezelf eerst stellen
Verstandige en veilige tuning begint bij upgrade van betere en grotere remmen en beter instelbare schokdempers
Als je dit combineert met de 385 pk die je reeds hebt , kan je snellere rondjes neerzetten tijdens een trackday bvb
Deze upgrade kost ook al vlug 7K voor Brembo en 3K voor Ohlin shocks. Maar dit verandert het gedrag van je 997 aanzienlijk , daar kunnen weinig
electronische snufjes tegen op.Met deze upgrade ga je hemels plezier hebben tijdens enkele rondjes op het circuit met je “wolf in schaapsvacht” Dit geeft 10x meer voldoening dan komen aanzetten met Porsche -BMW Audi van 450 Ć 500Pk en grote achterspoilers enz…
Wil je enkel van rood licht tot rood licht accelereren ,dan kan je een 30pk + upgrade laten doen; maar wat is daar plezant aan ?
Ergens heeft Vandamme (Stijn ) wel deels gelijk , maar hoe sneller je gaat ,hoe groter de kans is dat je remweg korter gaat moeten zijn en dat kan je enkel corrigeren met goede ophanging in combinatie met grotere remmen.
:driver: :driver:
Ik zou zelf zo wie zo steeds kiezen voor PCCB brakes op een 991. de huidige generatie CCB staat zeer ver en als je verstandig omgaat met koolstofremmen ,zijn ze op langere termijn niet duurder.
in antwoord op: Tuning 3.8 DFII forgot to mention Aston Martin of course as the 4th Make in the DTM 2019 :drink: :drink: :drink:
in antwoord op: DTM & Porsche Endurance Trophy @ Zolder ** 17-19 mei 2019De meeste van de verwachte 60.000 toeschouwers zullen toch dit weekend op het circuit van Zolder vertoeven voor de spectulaire Deutsche Touring Meistershaft ( DTM) met o.a Audi , BMW en Mercedes en hun top piloten.
De Porsche Benelux cup en Belcar zijn maar aanvullende programma’s op 17-19 mei 2019Hieronder alvast een voorproefje van de seizoensopener begin mei dit jaar op het circuit van Hockenheim
in antwoord op: DTM & Porsche Endurance Trophy @ Zolder ** 17-19 mei 2019Heeft te maken met geluidsgolven die zich verplaatsen” zonder schutbord” en met “schutbord” ( de 992 komt naar je toe en de geluidsgolven bevinden zich achter het voertuig. en die zich weg van je begeven wanneer de Por992 wegrijdt . Je moet de proef op de som nemen en ook het voertuig achteruit laten rijden met zelfde snelheid en bij toerental. Voor de durvers onder ons.
Het menselijk oor kan echter golven of frequenties ( geluiden) waarnemen van bvb rond de 20Hz tot 20KHz ( bij sommige varieert dit tussen 16KHz en 22KHz )
Zit de uitlaat van de Porsche 992 met een resonantie frequentie net boven en onder de 4KHz bandbreedte, dan ga je ook het meeste deze golf als audio waarnemen omdat de resonantiefrequentie van het menselijk oor ergens ligt rond de 4KHz
Voila, ik probeer het simpel te houden :drink: :drink: