De Porsche 911 GT3 is de snelste productieauto met handgeschakelde versnellingsbak op de Nordschleife van de Nürburgring. Porsche-merkambassadeur Jörg Bergmeister verbrak het vorige record, dat in handen was van een concurrent met een aanzienlijk krachtigere motor, met meer dan 9,5 seconden.
Dankzij uitgebreide doorontwikkeling van alle prestatierelevante componenten was de handgeschakelde 911 GT3 met Weissachpakket zelfs 3,633 seconden sneller dan zijn voorganger (992.1) met Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK).
“Steeds meer 911 GT3-klanten kiezen voor de handgeschakelde zesversnellingsbak. En steeds vaker krijgen we van deze klanten de vraag hoe snel een 911 GT3 met handgeschakelde versnellingsbak zou zijn op de Nordschleife”, aldus Andreas Preuninger, directeur GT Model Line. We hebben deze vraag nu beantwoord en – hoewel we weten dat de variant met PDK aanzienlijk sneller is – hebben we onze officiële rondetijd gereden met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Zelfs zonder de geautomatiseerde, supersnelle en precieze schakelingen van de PDK, en met een conventioneel in plaats van elektronisch aangestuurd sperdifferentieel, verbeterde de nieuwe 911 GT3 ongeveer 3,6 seconden van zijn voorganger met PDK.
Op een zonnige namiddag, bij een buitentemperatuur van 12 graden en een baantemperatuur van 27 graden, vertrok Bergmeister over het 20,832 kilometer lange circuit in de 375 kW (510 pk) sterke 911 GT3 met Weissach-pakket. Net als bij de officiële ronde van het vorige model was de auto uitgerust met straatlegale Michelin Pilot Sport Cup2 R-banden (255/35 R20 voor en 315/30 R21 achter).
Het doel: de snelste rondetijd in een productieauto met handgeschakelde versnellingsbak.
“Toen we besloten de officiële rondetijd van de nieuwe 911 GT3 met handgeschakelde versnellingsbak neer te zetten, keken we natuurlijk naar wie er bovenaan het klassement stond”, aldus Preuninger. Een deelnemer had 7:01.300 minuten nodig om een ronde over de verkorte versie van 20,6 kilometer van het circuit af te leggen. Dit komt overeen met een tijd van ongeveer 7:05.800 minuten over de volledige ronde van 20,832 kilometer. Dit was de tijd die geklopt moest worden. Onder notarieel toezicht stopte de tijdklok voor de nieuwe 911 GT3 op 6:56.294 minuten, een verbetering van het vorige record met meer dan 9,5 seconden.
Betere prestaties met hetzelfde vermogen
“De nieuwe 911 GT3 wekt op de limiet nog meer vertrouwen dan het vorige model. Ik was sneller in bijna elke bocht”, zegt Bergmeister, die het rijgedrag van de sportwagen beschrijft. We hebben veel geleerd van de 911 GT3 RS, vooral wat betreft het onderstel. De auto is veel stabieler op hobbels en stoepranden. En dankzij de acht procent kortere overbrengingsverhouding komt er merkbaar meer kracht van de achteras bij accelereren met hetzelfde motorvermogen. Al was het met de zeventraps PDK een paar seconden sneller geweest – met de handgeschakelde zesbak had ik absoluut meer te doen op de snelle ronde – en daardoor was het nog leuker.