Oliver Blume, voorzitter van de raad van bestuur van Porsche AG, bespreekt het grootste modellenoffensief in de geschiedenis van het bedrijf, de flexibele aandrijflijnstrategie en de vooruitzichten voor het komende jaar.
Dhr. Blume, 2024 was een heel bijzonder jaar voor Porsche, omdat er in zo’n korte tijd nog nooit zoveel nieuwe modellen waren onthuld. Wat was voor u persoonlijk het hoogtepunt?
Oliver Blume: Met het grootste modellenoffensief in de geschiedenis van Porsche hadden we inderdaad een aantal grote plannen voor 2024. We hebben vier van onze zes modelreeksen geĆ¼pdatet, waarvan sommige fundamenteel. Neem bijvoorbeeld de Macan, die we nu voor het eerst aanbieden als een volledig elektrische sportwagen. Voor mij persoonlijk is het hoogtepunt dat we er zo succesvol in zijn geweest om deze prestatie te bereiken met de inspanningen van ons hele Porsche-team.
Het afgelopen jaar kende ook een behoorlijk aantal uitdagingen voor de hele auto-industrie. Hoe slaagde Porsche erin om concurrerend te blijven in zo’n moeilijke omgeving?
Blume: De beste manier om concurrerend te blijven, is door producten aan te bieden die onze klanten inspireren. Onze twee- en vierdeurs sportwagens maken dromen waar voor veel mensen over de hele wereld. Toch heeft zelfs Porsche te maken met moeilijke situaties. Zo moesten we bijvoorbeeld het tekort aan aluminium oplossen dat ontstond door overstromingen medio 2024. En dan is er nog de zwakke economie in China, vooral in het luxesegment. Ondanks dat alles konden we bij Porsche onze buitengewone veerkracht tonen. Dus na een trage start bereikten we in de loop van het jaar uiteindelijk weer de snelheid van Porsche, wat betekent dat we de goede kant opgaan. En dat biedt ons een basis voor aanhoudend succes.
“Onze aandrijflijnstrategie is ontworpen om flexibel te zijn.”
U noemde het grootste modellenoffensief in de geschiedenis van het bedrijf. Waar bent u vooral trots op?
Blume: Dit jaar hebben we de nieuwe Panamera, de nieuwe Taycan en de vernieuwde 911 gelanceerd met veel baanbrekende innovaties. De Macan, onze tweede volledig elektrische serie na de Taycan, werd in september geĆÆntroduceerd. En de reacties op het nieuwe model waren erg positief in de media en onder klanten. Daar mogen we bij Porsche trots op zijn. Met dit productoffensief halveren we de gemiddelde leeftijd van ons modellengamma tot slechts anderhalf jaar, waarmee het in deze omvang het jongste model in de geschiedenis van het bedrijf is. Dit is een cruciale stap om Porsche de komende jaren in een sterke positie te brengen.
Terwijl de EV-markt groeit, duurt de transformatie naar elektrische auto’s in sommige markten langer dan oorspronkelijk verwacht. Hoe ziet de aandrijflijnstrategie van Porsche eruit?
Blume: Onze productstrategie is zo ontworpen dat meer dan 80 procent van onze nieuwe voertuigen in 2030 volledig elektrisch kan zijn, afhankelijk van de vraag van de klant en de ontwikkeling van elektrische mobiliteit in afzonderlijke regio’s over de hele wereld. Wij geloven dat elektrische mobiliteit zich op de lange termijn zal vestigen. Naar mijn mening zijn onze volledig elektrische voertuigen absoluut sensationeel. Ik heb het grootste deel van mijn zomervakantie doorgebracht in de Macan en heb er vele duizenden kilometers mee gereden – in de stad, in krappe parkeergarages, op grindwegen en op de autobahn met hoge snelheden. En ik ben oprecht onder de indruk, vooral van wat we hier digitaal bieden.
WereldpremiĆØre: Oliver Blume en Michael Mauer, vicevoorzitter Style Porsche (rechts), bij de onthulling van de volledig elektrische Macan in Singapore in januari 2024. De lancering van het grootste modellenoffensief in de geschiedenis van het bedrijf.
Toch blijven jullie een productstrategie nastreven die meerdere aandrijftypen biedt in elk Porsche-segment.
Blume: Onze aandrijflijnstrategie is ontworpen om flexibel te zijn, waardoor we kunnen voldoen aan de uiteenlopende behoeften van onze klanten in verschillende markten. In de komende jaren blijven we drie aandrijftypen tegelijk aanbieden: efficiĆ«nte verbrandingsmotoren, krachtige plug-in hybrides en volledig elektrische modellen. Het is essentieel dat onze klanten in elk segment ā āāof het nu gaat om tweedeurs sportwagens, sportsedans of SUV’s ā de keuze hebben tussen deze typen aandrijving. We blijven de 911 aanbieden met onze iconische zescilinder boxermotor, maar de GTS-versie nu ook als krachtige sporthybride (911 Carrera GTS: brandstofverbruik* gecombineerd (WLTP) 11,0 ā 10,5 l/100 km, COā-uitstoot* gecombineerd (WLTP) 251 ā 239 g/km, COā-klasse G , COā-klasse gewogen gecombineerd G ). De nieuwe 718 daarentegen wordt volledig elektrisch en combineert het typische middenmotorgevoel met elektrische mobiliteit. Qua sportsedans staat de Taycan voor elektrische prestaties, terwijl de Panamera verkrijgbaar is met een verbrandingsmotor of als hybride. En ook voor de Cayenne hebben we een ruime keuze: op gas, hybride en in de toekomst all electric.
Welke rol spelen synthetische brandstoffen ā zogenaamde eFuels ā in deze context?
Blume: Porsche zet zich duidelijk in voor elektrische mobiliteit en ondersteunt de ambitieuze opschaling. We richten ons op een dubbele E: elektrische mobiliteit en daarnaast eFuels. Deze synthetische brandstoffen concurreren niet met elektrische mobiliteit, maar vullen de omschakeling juist op een zinvolle manier aan. Daarom zijn we bij Porsche al een aantal jaar geleden op zoek gegaan naar een synthetische brandstof die in de toekomst potentieel een bijna CO2-neutrale werking van Otto-motoren mogelijk zou maken. Samen met internationale partners en de Chileense werkmaatschappij HIF hebben we sinds eind 2022 de productie van synthetische brandstof op industriĆ«le schaal in onze pilotfabriek Haru Oni āāgewaarborgd. Er rijden immers momenteel wereldwijd 1,3 miljard voertuigen met verbrandingsmotoren rond. De omschakeling naar elektrische mobiliteit verloopt in verschillende regio’s ter wereld met verschillende snelheden en de volledige omschakeling zal nog vele jaren duren. In de tussentijd zouden eFuels zonder technische beperkingen in bestaande voertuigen kunnen worden gebruikt.
Een duidelijke koers: Oliver Blume, voorzitter van de raad van bestuur van Porsche AG, staat op het gebied van technologie en klimaatbescherming achter elektrische mobiliteit, zonder de verbrandingstechnologie te verwaarlozen.
Op welke manier beĆÆnvloedt de ontwikkeling van elektrische mobiliteit de Chinese markt?
Blume: China is een pionier op het gebied van elektrische mobiliteit. De afgelopen jaren heeft de Chinese overheid fors geĆÆnvesteerd in de infrastructuur en duidelijke prikkels gecreĆ«erd om het wegverkeer te elektrificeren. In China zijn dus alle cruciale voorwaarden vervuld. Volgens een Chinees onderzoek zullen elektrische auto’s binnenkort minstens 50 procent van alle daar verkochte nieuwe voertuigen uitmaken. Het luxesegment blijft daar echter een uitdaging. We blijven een waardegerichte strategie nastreven. Onze filosofie is duidelijk: “Waarde boven volume.” We zijn er niet alleen in geĆÆnteresseerd om meer te verkopen. Ons doel is om op de lange termijn meer waarde te creĆ«ren met onze producten en ons merk.
Welke stappen zijn volgens u nodig om elektrische mobiliteit in Europa verder te bevorderen?
Blume: Een centraal punt is het uitbreiden van de laadinfrastructuur. Elektrische mobiliteit heeft geen kans om snel te groeien in Europa zonder uitgebreide, betrouwbare en snelle oplaadmogelijkheden. We hebben nog veel te doen, vooral in grotere steden. En energieprijzen spelen ook een belangrijke rol. Er moet voldoende betaalbare energie zijn, idealiter uit hernieuwbare bronnen. Over het algemeen zijn betrouwbare omstandigheden net zo belangrijk voor de industrie als voor klanten. Iedereen die erbij betrokken is ā autofabrikanten, politici en energieleveranciers ā moet zijn steentje bijdragen.
Tot slot, meneer Blume, is er nog iets dat u Porsche-klanten wilt meegeven voor het komende jaar?
Blume: Het wordt weer een spannend jaar voor Porsche ā vol innovaties en nieuwe kansen. We hebben een aantal spannende ontwikkelingen voor de boeg en putten uit het beste dat traditie en vooruitgang te bieden hebben. Onze nieuwe modellen zullen de harten sneller doen kloppen. En met de flexibele aandrijfopties hebben we voor elke behoefte precies het juiste voertuig ā of het nu gaat om een āākrachtige, op gas aangedreven auto, een dynamische plug-in hybride of een volledig elektrisch model. Bij Porsche leven we voor prestaties, exclusiviteit en onvergelijkbare kwaliteit. En dat is precies wat we onze klanten blijven bieden. Ons doel is om hen te inspireren en een rijervaring te creĆ«ren die ongeĆ«venaard is. Het is geheel aan onze klanten ā en wat ze ook kiezen, het zal een Porsche zijn voor 100 procent