Stuttgart. Het Porsche Coanda Esports Racing Team begon het nieuwe ESL R1-jaar met het winnen van twee kwartfinalesraces. In de laatste ronde eindigden nieuwkomer Charlie Collins uit Groot-Brittannië en titelverdediger Joshua Rogers uit Australië als achtste en elfde in hun virtuele Porsche 911 GT3 R-raceauto’s. Hierdoor staat het fabrieksteam op de vierde plaats in het teamklassement na de openingsrace op de digitale weergave van de Daytona International Speedway.
Â
De ESL R1-serie op het simraceplatform ‘Rennsport’ bestaat uit zes ronden. Drie daarvan tellen mee voor het rijderskampioenschap en drie voor het teamklassement – zoals het geval was bij de seizoensopener in Florida. Het evenementformat blijft grotendeels ongewijzigd ten opzichte van vorig jaar: de twaalf deelnemende teams sturen elk een van hun vier coureurs om een van de vier heats af te leggen. In Daytona werden deze betwist over een afstand van negen ronden op het 5.730 kilometer lange circuit, dat beschikt over een infieldpassage en de steile bochten van de tri-oval. De zes beste finishers kwalificeren zich voor de twee halve finales, van waaruit de top zes van die twee races doorgaan naar de finale. De belangrijkste vernieuwing: net als in echte GT3-competities zal de race nu een ‘vliegende’ start kennen in plaats van een staande start.
De heats bleken succesvol voor het Porsche Coanda Esports Team: Rogers en Collins wonnen allebei hun races met een flinterdunne marge na opwindende slipstream-duels. Dayne Warren werd aanvankelijk op de zevende plaats geklasseerd. Gelukkig profiteerde hij van een tijdstraf, waardoor hij opschoof naar de zesde plaats en daarmee een plek in de halve finale verdiende. De Australiër werd echter in de kwalificatie geplaagd door pech: een zogenaamde slow-down penalty gooide hem helemaal achteraan op de grid en beroofde hem van elke kans op succes. Ondanks een gevecht miste hij ternauwernood een plaats in de laatste ronde.
Â
In de tweede halve finale ging het beter voor Collins. Hij startte vanaf de vierde plaats op de grid, maakte gebruik van de slipstream van de auto voor hem en veroverde de derde plaats om zijn plek in de finale veilig te stellen.Â
Rogers had werk voor hem klaarliggen. Hij begon de race op de voorlaatste plaats, maar wist in de eerste twee ronden zes plaatsen goed te maken. Na duels eindigde hij als zesde. Dit betekende dat de titelverdediger ook doordrong tot de laatste twaalf.
Tijdens de kwalificatie voor de laatste race gingen de prestaties van de Porsche Coanda-coureurs door: achtste op de grid voor Rogers en elfde voor Collins. Na de eerste ronde bevonden ze zich allebei achterin het omgekeerd gerangschikte veld. De Brit kwam als achtste over de finish, terwijl zijn Australische teamgenoot als elfde eindigde.