In de nieuwste uitgave voor de New York Fashion Week (NYFW, 6 tot 11 september 2024) presenteerde Pantone
‘Turbonite’ – de eerste keer dat het rapport een aangepaste kleur van een automerk bevat.
Sinds eind 2023 heeft Porsche de look van zijn Turbo-afgeleiden aangescherpt met deze elegante
metallic grijstint. De fabrikant van sportauto’s en de kleurspecialist vieren de publicatie van ‘The Story of Turbonite’.
“Elke ontwerper en grafisch kunstenaar kent de Pantone kleurenkaarten. Net zoals de Porsche
911 het archetype is van alle sportwagens, is het kleurenstandaardsysteem van het Amerikaanse bedrijf al meer dan 60 jaar het naslagwerk voor iedereen die kleuren gebruikt in design,” zegt Michael Mauer, Vice President Style bij Porsche. “We zijn er trots op dat we het eerste externe merk zijn dat vertegenwoordigd is in Pantone’s Fashion Color Trend Report.
Turbonite is uniek. Een innovatieve, tijdloze, sterke, maar niet schreeuwerige kleur die onze Turbo-derivaten een onmiskenbare, zelfverzekerde uitstraling geeft. Net als alle Porsche-kleuren is de nieuw ontwikkelde
kleurschakering gedurende meerdere jaren tot stand gekomen in een arbeidsintensief creatief en ontwikkelingsproces.”
De kleurentrends die worden voorspeld beïnvloeden toekomstige collecties aanzienlijk. “Autodesign en
mode inspireren elkaar al vele jaren. Trendscouts houden nauwlettend in de gaten wat nieuw is en wat aangepast kan worden,” zegt Laurie Pressman, Vice President van het Pantone Color Institute. “Naar onze
mening heeft Turbonite het potentieel om een iconische kleur en de perceptie van het Porsche merk voor de komende jaren te worden . Simpel gezegd, deze metallic grijstint heeft iets speciaals.
In augustus vierde Porsche de 50e verjaardag van de 911 Turbo met een speciale editie.
Een gelimiteerd jubileummodel van de 911 Turbo S en een Taycan Turbo S zullen aanwezig zijn op het ‘Porsche x Pantone evenement als onderdeel van de NYFW, om te illustreren dat ongeacht de carrosserievorm en het aandrijfconcept, Turbonite
op zichzelf al een unieke look creëert.
Goudkleurige elementen creëren het elegante, metalliserende effect van Turbonite. De toplaag vertoont een contrasterende satijn-matte afwerking. Voor de Porsche Turbo-afgeleiden van alle modellijnen zijn de belettering op de achterzijde, de Daylight Opening (DLO) en de randen van de zijruiten afgewerkt in Turbonite.
Dat is ook de overheersende kleur van het exclusieve embleem. Alle high-performance modellen zijn voorzien van dit embleem op de voorkant van de auto, op de lichtmetalen velgen en op het stuurwiel.
Afhankelijk van de modellijn zijn er nog meer details, zoals de inleg in de voorskirts, de spaken of de aeroblades in de lichtmetalen velgen die in deze exclusieve kleur worden uitgevoerd.
Daarnaast kunnen geselecteerde onderdelen in het interieur, zoals de sierstrips en de gordelriemen, evenals een aantal bedieningselementen zoals het bedieningspaneel, de modusschakelaar en de bedieningselementen van de airconditioning, in het exclusieve Turbonite uitgevoerd.
Ook hier hangt de exacte omvang af van de modellijn. In combinatie met een zwart interieur wordt Turbonite ook gebruikt als contrasterende kleur voor de sierstiksels op het instrumentenpaneel, de stoelen, deurpanelen, de vloer en de vloermatten.
Begin 2024 heeft Porsche het kleurenschema voor alle modellijnen herzien.
Contrasts, Shades, Dream en Legends zijn de namen van de categorieën voor de vroegere standaard, metallic
en speciale kleuren. Deze weerspiegelen een verscheidenheid aan onderwerpen en hun emotionele labels maken het voor de klant gemakkelijker om een kleur te kiezen.
Naast het standaard kleurenprogramma biedt de sportwagenfabrikant nog meer geïndividualiseerde
lak met ‘Paint to Sample’ en ‘Paint to Sample Plus’. Met ‘Paint to Sample’ ligt de nadruk op de beschikbaarheid van klassieke Porsche-kleuren die herkenbaar zijn uit de geschiedenis van het bedrijf. Momenteel omvat het assortiment voor alle modellijnen meer dan 170 kleuren. Paint to Sample Plus’ biedt ook de mogelijkheid om
zeer individuele kleuren te creëren op basis van klantspecificaties.
De kleuren die in het halfjaarlijkse Pantone Fashion Color Trend Report worden gepresenteerd, zijn geselecteerd uit het Pantone Fashion, Home + Interiors-kleurensysteem, het meest gebruikte en hoog aangeschreven kleurenstandaardsysteem voor mode, textiel, huis en interieurontwerp. Elk seizoen publiceert het Pantone Color Institute het Pantone Fashion Color Trend Report als een halfjaarlijks kleurentrendoverzicht voor het komende
seizoen, waarin de belangrijkste kleuren worden gepresenteerd die worden verwacht tijdens de New York Fashion Week en de London Fashion Week. Gedurende het hele seizoen biedt het Pantone Fashion Color Trend Report een kleurenreferentie voor retailers, merken, modeontwerpers en de pers.
Pantone biedt de universele taal van kleur die kleurkritische beslissingen mogelijk maakt in elke fase van de workflow voor merken en fabrikanten. Meer dan 10 miljoen ontwerpers en producenten over de hele wereld vertrouwen op Pantone-producten en -diensten om kleur te definiëren, communiceren en controleren
van inspiratie tot realisatie – door geavanceerde X-Rite-technologie te benutten om kleurconsistentie te bereiken
over verschillende materialen en afwerkingen voor grafische vormgeving, mode en productontwerp. Pantone Standards bevatten digitale en fysieke kleurspecificaties en workflowtools.
Het Pantone Color Institute™ biedt aangepaste kleurstandaarden, merkidentiteit en productkleurconsulting, evenals trendvoorspellingen, inclusief Pantone Color of the Year, Fashion Runway Color
Trend Reports, kleurenpsychologie en meer. Pantone B2B Licensing integreert het Pantone Color
System in verschillende producten en services, waardoor licentiehouders gecertificeerde Pantone-waarden kunnen communiceren en reproduceren en de efficiëntie voor hun gebruikers kunnen verbeteren. Pantone Lifestyle brengt kleur en design samen in kleding, huis en accessoires.