Tijdens zijn competitieve carrière werd hij niet alleen beschouwd als een zeer veelzijdige coureur, maar ook als een meester in het rijden bij nat weer. Jacky Ickx leverde een belangrijke bijdrage aan het racesucces van Porsche in de jaren 70 en 80. Op 1 januari vierde de in België geboren voormalige piloot zijn 80e verjaardag.

Zijn carrière bij Porsche is een goed voorbeeld van hoe succesvol coureurs en merken kunnen samenwerken. Jacky Ickx zegevierde in totaal zes keer in de 24 uur van Le Mans, waarvan vier keer toen hij Porsche vertegenwoordigde. Op 1 januari 2025 viert de coureur zijn 80e verjaardag. “We wensen Jacky Ickx het allerbeste en bedanken hem dat hij zichzelf en Porsche in de geschiedenisboeken van de autosport heeft geschreven”, aldus Michael Steiner, lid van de raad van bestuur, onderzoek en ontwikkeling. “Hij maakte indruk op het bedrijf, niet alleen met zijn vaardigheden als coureur, maar ook met zijn passie, streven naar uitmuntendheid en bescheidenheid. Waarden die Porsche tot op de dag van vandaag belichaamt.” Jacques Bernard Ickx, beter bekend als Jacky Ickx, werd geboren op 1 januari 1945 in de Belgische hoofdstad Brussel. Een van zijn invloeden was zijn vader Jacques Ickx, een motorsportjournalist, die zijn interesse in snelle voertuigen aanwakkerde.

 Jacky Ickx was aanvankelijk geïnteresseerd in motoren. Zijn eerste successen kwamen in motorcross en Formule 2-racen, met als prestaties onder meer het worden van Europees Formule 2-kampioen in 1967. Een jaar later gaf Ferrari hem een ​​startplek in de Formule 1, terwijl hij nog maar begin twintig was. Zijn beheersing van het rijden bij nat weer werd bij talloze gelegenheden gedemonstreerd, waaronder in Rouen, waar hij zijn eerste Grand Prix-overwinning behaalde. Hij zou in totaal acht Grands Prix winnen voor Ferrari, Brabham en Lotus in de meest gerespecteerde raceklasse ter wereld.

Na zijn carrière in de Formule 1 verlegde Ickx zijn focus naar endurance races. In zijn eerste jaar bij Porsche in 1976 behaalde hij drie overwinningen in het World Championship for Makes en vier in het World Sportscar Championship. Ickx won ook de 24 uur van Le Mans en herhaalde deze triomf voor Porsche in 1977, 1981 en 1982.

De race in juni 1977 zag hem niet alleen een van de beste heroveringen van een achterstand in de geschiedenis van de motorsport; het wordt ook beschouwd als een van de meest ongelooflijke races in zijn carrière. De sportwagenfabrikant uit Zuffenhausen schreef twee Porsche 936-modellen in. De auto bestuurd door Ickx en Henri Pescarolo kreeg na drie uur motorstoring, waardoor ze zich moesten terugtrekken uit de race. De toen 32-jarige werd aangewezen als vervangende coureur voor Jürgen Barth en Hurley Haywood in de tweede Porsche 936. Door technische problemen lag het team meerdere ronden achter. Ickx ging achter het stuur zitten. Hij haalde in, herstelde de verloren ronden en reed tot het uiterste – wat Porsche uiteindelijk naar de eindoverwinning leidde. Twee jaar later, in 1979, won Ickx de Noord-Amerikaanse CanAm-serie. 

In 1981 en 1982 hielp hij met de ontwikkeling van de Porsche 956 en was hij constant aanwezig in Weissach. Zijn perspectief van een coureur werd verwerkt in aspecten zoals de ontwikkeling en configuratie van de cockpit en monocoque. In 1983 nam hij deel aan de Parijs-Dakar Rally in een Mercedes. Na zijn overwinning kon hij Porsche overtuigen deel te nemen aan de woestijnrally. In 1984 reed de Porsche-coureur de rally en twee jaar later sloot hij zijn carrière af met een tweede plaats in 1986 in een Porsche 959.

Zijn toewijding aan Porsche in de jaren 70 en 80 was van onschatbare waarde, net als zijn bijdrage aan het racesucces van het merk in die tijd. Een van de aspecten die zijn carrière kenmerkte, was zijn veelzijdigheid: Ickx schitterde in zowel duurraces als sprintformats, bij nat weer en met een breed scala aan voertuigtypen in ‘s werelds meest uitdagende races.

Tot op de dag van vandaag is de vader van vijf nauw verbonden met Porsche en vertegenwoordigt hij de merkwaarden. Ickx is niet alleen een graag geziene gast op Porsche-evenementen, maar ook een hedendaagse getuige, gewaardeerde partner en testrijder. Zo was hij samen met het team van Porsche Heritage and Museum aanwezig bij de heringebruikname van de 959 Parijs-Dakar, waarin hij in 1986 samen met Claude Brasseur de tweede plaats behaalde.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *